کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۱۴۰۸۴۵
تاریخ خبر:

دارایی ۸ ثروتمند دنیا برابر نیمی از فقرای جهان

بنیاد آکسفام در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد: دارایی های تنها هشت نفر از ثروتمند ترین افراد جهان برابر با داشته های نیمی از جمعیت فقیر در جهان است.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری رویترز نوشت: آکسفام به عنوان یکی از بزرگترین گروه های بین المللی کمک رسانی برای ریشه کن کردن فقر، گرسنگی و بی عدالتی در گزارشی که امروز دوشنبه منتشر کرد خواستار اقدام برای کاهش دارایی ها و منافع آنان شد. به نوشته رویترز، در حالی که قرار است تصمیم گیران درعرصه سیاست و بسیاری از ثروتمندترین نهادها و افراد طی روزهای آتی درنشست سالانه 'داووس' حضور یابند، گزارش جدید آکسفام با توجه به اطلاعات تازه درباره چین و هند، حکایت از آن دارد که شکاف بین طبقه ثروتمند جهان با نیمی از جمعیت فقیر درجهان، بیش از گذشته شده است.

آکسفام این اختلاف ثروت را 'شکاف ناپسند' توصیف کرد و افزود: داده های جدید نشان می دهد در سال ۲۰۱۶ میلادی تنها دارایی ۹ نفر در جهان برابر با دارایی سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون نفر، یعنی نیمی از جمعیت جهان که فقیرترین افراد را شامل می شوند، است.

رویترز نوشت این در حالی است که در مقایسه با سال ۲۰۱۰ میلادی، دارایی ۴۳ نفر از ثروتمندترین افراد در جهان برابر با دارایی ۵۰ درصد از افراد فقیر جهان بود.

به نوشته رویترز، نابرابری (ثروت درجهان) در سال های اخیر روبه فزونی نهاده که از سوی صندوق بین المللی و همچنین پاپ رهبر کاتولیک های جهان نیز دراین باره هشدار داده اند.

رویترز با بیان به اینکه روی کار آمدن سیاستمداران پوپولیست درجهان براین امر هر چه بیشتر تاثیر خواهد گذارد، گزارش داد: 'ماکس لاوسون' (Max Lawson) یکی از مسئولان ارشد آکسفام دراین باره گفت که پیروزی ترامپ در آمریکا و 'برگزیت' درانگلیس، زمینه ساز افزایش این روند در سال جدید میلادی خواهد شد.

درگزارش آکسفام به مساله مالیات ها اشاره شده و آمده است: زمانی که کارگران با سختی با درآمدهای ناروا در تلاش هستند، دارایی افراد فوق ثروتمند از سال ۲۰۰۹میلادی تاکنون بطور میانگین ۱۱ درصد افزایش یافته است.

رویترز گزارش داد: بیل گیتس، ثروتمندترین فرد جهان که بطور معمول در نشست داووس شرکت می کند، ثروت وی از زمانی که در سال ۲۰۰۶میلادی اعلام کرد که شرکت مایکرو سافت را ترک می کند، با افزایش ۵۰ درصد دارایی که رقمی معادل ۲۵میلیارد دلار می شود، روبرو است.

بر پایه این گزارش آکسفام، اقدام ثروتمندانی همچون بیل گیتس را در بازگرداندن ثروت خود در چرخه ای به فقیران، راهکاری برای حل اساسی مشکل اختلاف ثروتمندان با نیمی از جمعیت فقیر جهان، ندانست.

لاوسون از مسئولان ارشد آکسفام دراین باره گفت: اگر میلیاردرها بخشیدن پول های خود را انتخاب کنند کار بزرگی است، اما مساله نابرابری است که با سیستمی مواجهید که میلیاردرها بطور سیستماتیک مالیت کمتری از منشی ها و نظافتچی های خود پرداخت می کنند.

رویترز گزارش داد تحقیقات آکسفام بر روی ثروت بیل گیتس معادل ۸۴٫۲ میلیارد دلار تا ژانویه ۲۰۱۷، 'آمانسیو اورتگا' (Amancio Ortega) موسس شرکت 'ایندتکس' (Inditex) با ثروتی نزدیک به ۷۳میلیارد دلار، 'وارن بافت' تاجر آمریکایی با ثروت ۷۲٫۵میلیارد دلار، 'کارلوس اسلیم' تاجر مکزیکی با ۴۸٫۴ میلیارد دلار، 'جف بزوس' موسسه 'آمازون' با دارایی ۶۸٫۶میلیارد دلار، 'مارک زاکربرگ' موسسه شبکه اجتماعی فیس بوک با ثروتی معادل ۵۳٫۸ میلیارد دلار، 'لری الیسون' یکی ازبنیانگذاران شرکت رایانه ای 'اوراکل' با دارایی ۵۱٫۶ میلیارد دلار (تا اوت ۲۰۱۶) و 'مایکل بلومبرگ' شهردار سابق نیویورک با دارایی حدود ۴۳٫۳ میلیار دلار، صورت گرفته است.

کدخبر: ۱۴۰۸۴۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • morovaty

    تمام افراد این لیست (به استثنای آقای بلو مبرگ که نمیشناسمشون) ثروت خودشون رو از ه وش و ذکاوت اقتصادیشون به دست آوردن نه خل اف کردن نه دزدیاینکه بخوایم به چنین افرا دی خرده بگیریم بنظرم کار درستی نیست، بال عکس باید به خودمون خرده بگیریم که چرا ما اینجور نیستیم

  • zirshalvary

    دقیقا همینطوریه اکثره این افراد فقیر بود ن و در گذشته زندگیه سختی داشتن ولی با با وری که به خودشون داشتن به این سطح از موف قیت رسیدن

  • ناشناس

    ثروتمندای ایران که ماشین فراری 6میلیاردی زیر پاشون میندازن تو این لیست نیست…..از اختلاس گرا و دزدای دونه درشت ایران هم ک ه دکل رو با نفتش یه جا می برن و می خورن هم اسمی نیست….

  • solntse

    زحمت کشیدن و از هوششون استفاده کردن مال هیچ فقیری رو هم نخوردن …به نظرم هر چی که دارن حقشونه نوش جونشون خدا زیادترش کنه