کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۱۳۰۴۳
تاریخ خبر:

تفاوت رفتار مردم ایران و ترکیه در برابر کاهش ارزش پول ملی

ارزش پول ملی ترکیه در چند وقت گذشته مدام در حال کاهش است. این یعنی دقیقا شبیه اتفاقی که در ایران برای دلار افتاد، آنجا هم در حال رخ دادن است با این تفاوت که فعلا در ترکیه خبری از تشکیل صف‌ برای خرید دلار نیست. باور می‌کنید؟ واقعا از صف بستن جلوی صرافی‌ها و خرید دلار خبری نیست.

یک کارشناس اقتصادی در این مورد می‌گوید: بانک‌های ترکیه در مباحث مربوط به پولشویی از قوانین بانکی بین المللی تبعیت می‌کنند و این شرایط سختی را در نقل و انتقالات بالا ایجاد کرده است و در صورت برداشت‌های بالا باید مراتب قانونی را طی کنند در حالی که در کشور ما خریدهای ارزی به هر اندازه و بدون هیچ منعی صورت می‌گیرد.

آلبرت بغزیان در مورد کاهش ارزش لیر ترکیه گفت: باید در نظر داشت که لیر ترکیه پول قوی محسوب نمی‌شود و در صورت بروز درگیری و مشکلات سیاسی واقتصادی در منطقه با کاهش ارزش رو به رو می شود و از سویی کاهش ارزش لیر نمی‌تواند علامت بدی برای اقتصاد ترکیه باشد چون می‌تواند با صادرات ارزان و واردات گران به جبران کسری تجاری خود بپردازد به ویژه آن که در بخش خوراک و پوشاک جایگاه بالایی دارد.

وی اضافه کرد: برای اینکه کاهش ارزش پول صادرات را تقویت کند باید بخش تولید سازمان دهی مناسب داشته باشد تا مازاد تولید صادر شود.

این استاد دانشگاه در مورد عدم تشکیل صف ارزی در ترکیه بر خلاف ایران گفت: اولا این کاهش ارزش پول در ترکیه زمینه ساز تورم نیست، چون به اندازه کافی تولید داخلی نیرومندی در بخش خوراک و پوشاک دارند و دوما به اندازه ایران پول در حالت آماده باش ندارند و بیشتر از کارت های اعتباری در فعالیت های خود استفاده می کنند. در حالی‌که در ایران انباشت زیاد نقدینگی در حساب‌های آحاد جامعه باعث تشکیل صف و هیجانات در بازار می‌شود.

وی اضافه کرد: بانک‌های ترکیه در مباحث مربوط به پولشویی از قوانین بانکی بین المللی تبعیت می‌کنند و این شرایط سختی را در نقل و انتقالات بالا ایجاد کرده است و در صورت برداشت‌های بالا باید مراتب قانونی را طی کنند در حالی که در کشور ما خریدهای ارزی به هر اندازه و بدون هیچ منعی صورت می‌گیرد.

بغزیان تصریح کرد:‌ همچنین در ترکیه مثل ایران دو نرخ در بازار وجود ندارد و دولت به هر اندازه و به هر مقدار با توجه به نیازهای متقاضیان ارز پرداخت می کند بدون آنکه فضای بازار را پلیسی کنند. ما نیز می‌توانیم از تجربیات بانک ترکیه استفاده کنیم هرچند دلیل اصلی تفاوت‌ها در همین نقدینگی است.

منبع: خبرگزاری ایلنا

کدخبر: ۲۱۳۰۴۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • mahab

    دولت عزیز حداقل از ترکیه یاد بگیر. یعنی به اندازه ترکیه هم نیستیم؟

  • khordbin

    عوضش اونجا کسب وکار وزندگی رونق داره!

  • ali20h

    اولا به اندازه ترکیه که نیستم خیلی ضعیف تریم دوما ترکیه صادر کننده هست نه مثل ما وارد کننده تو اونجا هر چی قیمت دلار بال ا بره در واقع بخش تولید کننده تقویت میشه چون صادر کننده مردم هستن نه مثل دولت ما که نصف رو میفروشه ریال با ارزش نصف در اخ تیار مردم میذاره

  • assi

    همش فقط از مردم توقع دارن. پس شما که صاح ب منصب شدین چیکار میخواین بکنین