کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۱۹۰۶۶۹
تاریخ خبر:

این مواد غذایی را در یخچال نگذارید

یخچال به نحوِ شگفت انگیزی رشد باکتریهای مضر در بسیاری از انواع مختلف غذاهای آماده و پخته شده را مهار می‌کند.

معمولاً پیشنهاد میشود دمای آن بین ۱ تا ۳ درجه سانتیگراد باشد. اگرچه یخچال فاسد شدن اغلب غذا‌ها را کاهش میدهد، اما برای تمام خوراکی‌ها توصیه نمی‌شود.

دماهای سردتر ممکن است ترکیب و مزۀ اغلب غذا‌ها و حتی گاهی ارزش غذایی آن‌ها را دستخوش تغییر کند. اطلاعاتی که در زیر می‌آید ۳۱ ماده غذایی را شرح می‌دهد که نباید در یخچال نگهداری شوند و نیز دلیل اینکه چرا بهتر است در دمای اتاق (نه سرد و نه گرم) باشند:

قهوه
قهوه نیاز به محیط سرد و خشک دارد تا حد ممکن تازه بماند. دمای یخچال بیش از حد برای آن سرد است؛ و نیز بهتر است در محفظه تاریک نگهداری شود. اتحادیه بین المللی قهوه اعلام کرده است که دانه‌های قهوه باید در دمای اتاق و به دور از گرما، رطوبت و روشنایی باشد.

نان
دمای پایین مستعد اثر خشک کردنِ بسیاری از مواد است. نان هم در یخچال خشک و بیات می‌شود.

گوجه فرنگی
گوجه فرنگی اگر در یخچال نگهداشته شود، تا حد زیادی طعم و مزه خود را از دست میدهد. همچنین دمای سرد میتواند منجر به از بین رفتن لایه داخلی آن شود که در نهایت خشک، خمیری و بیمزه می‌شود. اگر گوجه فرنگی در دمای اتاق نگهداری شود، رسیده و خوشمزه باقی می‌ماند.

ریحان
ریحان پتانسیل جذب دیگر بو‌ها را در یخچال دارد. یخچال نه تن‌ها طعم ریحان را از بین میبرد بلکه باعث پژمردگی برگهای آن نیز می-شود. سایت آشپزهای حرفهای (Epicurious.com) پیشنهاد میکند ریحان را در ظرف آب نگه داریم تا تازه بماند.

بادمجان
در دمای پایین (زیر ۱۰ درجه) بافت و مزه خود را ازدست می‌دهد. بهتر است در دمای اتاق و نیز دور از بقیه میوه‌ها قرار داده شود.

آووکادو
آووکادو پس از چیده شدن و خرید، میرسد و نگهداری در یخچال این فرآیند را کند میکند و نیز باید در محیط خشک نگاه داشته شود.

پیاز
نگهداری پیاز در یخچال باعث نرم شدن آن میشود. قرار دادن در دمای اتاق توصیه میشود. همچنین پیاز به جریان هوا هم نیاز دارد و بهتر است از سبدهای مشبک استفاده شود.

سیر
سیر جزء آن دسته از موادی است که هرگز نباید در یخچال گذاشته شود چرا که نرم شده و کپک میزند. حتی ممکن است جوانه بزند. حتماً باید در مجاورت هوا قرار گیرد، چرا که تا یکماه هم ممکن است خراب نشود.

عسل
نگهداری عسل در یخچال مجر به کریستالیزه شدن آن میشود. همچنین بسیار سفت میشود به گونهای که قاشق در آن فرو نمیرود. عسل این قابلیت را دارد که در دمای اتاق تا زمان نامحدود خراب نشود.

کره بادام زمینی
برخلاف ژله و مربا، کره بادام زمینی بهتر است در دمای اتاق باشد چرا که ممکن است خشک و سفت شود. پیشنهاد میشود نوع خامه ایه آن، در جای خشک و تاریک نگهداری شود.

سس کچاپ
اگرچه روی ظرف آن نوشته شده: «پس از باز شدن در یخچال نگهداری شود»، ولی به خاطر وجود مواد نگهدارنده، به سادگی خراب نمیشود. حتی در رستوران‌ها هم آن را روی میز میگذارند و تا مدت زیادی خراب نمی‌شود.

روغن زیتون
روغن زیتون باید در جای تاریک، خنک و کاملاً دور از جریان هوا نگهداری شود. دماهای سرد باعث سخت شدن بافت آن میشود تا جاییکه شبیه کره میشود. پژوهشی از مجله Food Science نشان می‌دهد که ممکن است روغن زیتون آنتی اکسیدانی خود را از دست بدهد، با اینحال با نگهداری در قفسه میتواند تا ۶ ماه سالم بماند.

پرتقال
خانواده مرکبات خاصیت اسیدی بالایی دارندو دمای بسیار پایین میتواند به آن‌ها لطمه جدی وارد کند؛ و همچنین پوست آن‌ها ممکن است تیره و خالخالی بشود. از آنجاییکه پرتقال پوست ضخیمی دارد، آن را در دمای بالاتر محافظت می‌کند.

سیب زمینی
بهترین حالت برای نگهداری سیب زمینی، محیط خشک و خنک است؛ و نیز تا قبل از استفاده باید نَشُسته باقی بمانند. دمای یخچال باعث از بین رفتن نشاسته آن و حتی تغییر مزه آن به شیرین بشود. نگهداری در یخچال ممکن است منجر به تیرگی پوست آن نیز بشود.

منبع: فرادید

کدخبر: ۱۹۰۶۶۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر