کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۲۷۲
تاریخ خبر:

از حرفه‌ای‌های بورس یاد بگیرید ؛ هفته پیش چه سهامی سود داشتند

فرشاد عزیزی - روزنامه هفت صبح | در پایان هفته‌ای که می‌توانست برای خیلی‌ها ناامیدکننده باشد تنها سرمایه‌گذاران حرفه‌ای بورس توانستند به سود برسند .
یک هفته پر تلاطم برای بورس. شروع طوفانی بورس در روزهای ابتدایی هفته گذشته و یک غروب مایوس‌کننده در انتهای هفته. امیدواری‌ها زیاد بود. همه فکر می‌کردند در چند روز منتهی به توافق هسته‌ای، بورس روی خوشی به سهامداران شرکت‌ها نشان می‌دهد و این باعث خواهد شد تا بعد از مدت‌ها سود سرشاری نصیب آنها شود. از روز شنبه هفته گذشته تا اولین روزکاری هفته جاری، یعنی دیروز شاخص بورس هزار و ۳۳۰ واحد رشد کرده اما همه ناراضی‌اند. ناراضی‌اند برای اینکه امید بیشتری به صعود شاخص کل داشتند. ناراضی‌اند برای اینکه از روز سه‌شنبه که توافق سرنوشت ساز، ساعت ۱۴:۳۰ اعلام شد تا فردای آن روز، یعنی چهارشنبه، شاخص کل ۶۰۶٫۵ واحد سقوط کرد. خیلی‌ها هم ناراضی هستند. انتظار همه فعالان بورس برآورده نشده است. همیشه تعداد افرادی که غر می‌زنند زیاد است. اما هستند کسانی که به تحلیل‌ها خوب گوش می‌کنند. وقت زیادی را پای اینترنت و اخبار مجامع و بحث‌های فوروم‌های بورسی می‌گذارند و به توصیه‌ها و راهکارهای حرفه‌ای‌ها عمل می‌کنند. حرفه‌ای‌ها پیش‌بینی کرده بودند که نمادهای بانکی، خودرویی و پتروشیمی‌ پرکشش‌ترین نمادهای بورس نسبت به خبر مثبت توافق هسته‌ای هستند. حالا بعد از یک هفته و تعداد معاملات این نمادهای بورس نشان می‌دهد که پیش‌بینی حرفه‌ای‌ها درست از آب درآمده است. بورس پرس آماری را منتشر کرده که نشان می‌دهد اعضای این سه گروه در بورس، محبوب‌ترین نمادها برای فعالان بودند. هفت صبح با مروری بر وضعیت این سه دسته نماد مختلف در هفته گذشته علت گرایش حرفه‌ای‌های بازار سرمایه را در گفت‌وگو با دو کارشناس ارشد بورس جویا شده است.

چرا بانکی‌ها پرطرفدارترین صنعت بورس هستند؟
مهم‌ترین علتی که این روزها برای محبوبیت بانک‌ها عنوان می‌شود، لغو تحریم بانک‌هاست. قرار است بعد از اجراشدن توافق هسته‌ای روز سه‌شنبه هفته گذشته، بانک‌های اقتصاد نوین، انصار، ایران‌زمین، پارسیان، پاسارگاد، پست بانک، تجارت، خاورمیانه، دی، سامان، سرمایه، سینا، صادرات، قوامین، مهر، کارآفرین، گردشگری و ملت از زیر فشار تحریم‌ها خارج شوند. یک روز بعد از توافق هسته‌ای در ۲۳ تیرماه، سوئیفت در بیانیه‌ای اعلام کرد آماده اجراشدن توافق ایران و ۱+۵ است. گشایش LC‌ها یا همان اعتبارات اسنادی که از آن موقع قرار است خیلی راحت‌تر باز شوند بهترین منبع درآمدزایی بانک‌ها خواهد بود. با برداشته شدن تحریم سوئیفت، مبادلات بانک‌ها به روال پیش از تحریم‌ها باز خواهد گشت. در صدر شرکت‌هایی که این روزها مورد توجه فعالان بورس هستند، بانک صادرات قرار دارد که به دلیل قیمت‌های ارزان و حدود ۱۰۰ تومانی هر سهم و انتظار برای رشد با توجه به از سرگیری شعب خارج کشور، بیشترین خریداران هفته پیش را به خود جلب کرد. «وبصادر» که با سرمایه بیش از ۵٫۷ هزار میلیارد تومانی، بزرگترین شرکت بورسی از لحاظ سرمایه اسمی‌ است، به همراه دو بانک ملت و تجارت در صدر پرفروش‌ترین شرکت‌های بورس قرار دارد. اتفاقی که بعد از بیانیه لوزان هم برای این سه بانک رخ داد. آن زمان هم صف‌های میلیونی برای خرید سهام این سه نماد تشکیل شد.

چرا خودروسازها محبوب هستند؟
خودروساز‌ها هم در این روزها مهمترین حوزه خبرسازاقتصاد ما هستند. سفر هیات مذاکره‌کننده آلمانی به تهران که دیروز انجام شد، بیشتر از همه گوش خودروسازها را تیز کرده است. گویا شرکت خودروسازی بنز می‌خواهد نمایندگی خود را تا اسفندماه در ایران افتتاح کند. پژو فرانسه هم هر روز خبر تازه‌ای از شروع فعالیت‌های خود در همکاری با ایران خودرو منتشر می‌کند. به گفته منابع آگاه قرارداد شرکت سایپا با رنو برای انتقال ۲۰ درصد سهام پارس خودرو به این شرکت فرانسوی نهایی شده و تنها اعلام آن به بعد از توافق هسته‌ای موکول شده است. این منبع آگاه به هفت صبح می‌گوید حتی شرکت بم خودرو که زیرمجموعه کرمان خودرو فعالیت می‌کند، قرارداد چند سال پیش خود با فولکس آلمان را احیا و تولید محصولات این شرکت آلمانی را به هدف بازارهای داخلی و خاورمیانه آغاز خواهد کرد. یک کارشناس بازار سرمایه علت گرایش به سمت خودروسازها در بورس را جو روانی بعد از توافق هسته‌ای می‌داند. مجتبی معتمدنیا، مشاور حقوقی بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار هفت صبح معتقد است با ورود شرکت‌های خودروساز خارجی، خودروسازان چینی با افت فروش مواجه شده و بازار به دست شرکت‌های رقیب داخلی و خارجی خواهد افتاد. به گفته او تاثیر قراردادهای تولید مشترک خودروسازان خارجی با داخلی‌ها، بعد از دو سال نمود پیدا می‌کند. معتمدنیا اضافه می‌کند که بازار سرمایه تحلیل مثبت دو سال آینده را از همین حالا «پیش خور» می‌کند.

چرا حرفه‌ای‌ها دنبال سهام پتروشیمی‌‌ها هستند؟
توجه ویژه حرفه‌ای‌های بورس به پتروشیمی‌‌ها از ۱۰ روز پیش شروع شده بود. امیدها به بازگشت سهم ایران از بازارهای جهانی باعث شده تا فقط دو تولیدکننده محصولات پتروشیمی‌ یعنی پالایشگاه‌های بندرعباس و اصفهان در عرض یک هفته شش هزار خریدار داشته باشند. اما روز گذشته یک خبر بد هم برای تولیدکننده‌ها در فضای مجازی منتشر شد. به گفته یک مقام مسئول در وزارت نفت آیین‌نامه نرخ خوراک پتروشیمی‌‌ها در وزارت نفت نهایی شده و قیمت پایه ۱۳ سنت برای خوراک آنها تعیین شده است. یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با هفت صبح معتقد است که با وجود انتظار پالایشگاه‌ها برای نرخ ۸-۹ سنتی خوراک، این خبر می‌تواند در کوتاه مدت اثر منفی در معاملات نمادهای پتروشیمی‌ بگذارد. مهران بیات می‌گوید افزایش قیمت خوراک، موجب افزایش هزینه تمام شده پالایشگاه‌ها خواهد شد. اما به باور این کارشناس ارشد سابق کارگزاری مهرآفرین در بلندمدت با توجه به تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل و توافق هسته‌ای، حجم تولید و فروش تولیدکننده‌های محصولات پتروشیمی‌ افزایش چشمگیری یافته و باعث می‌شود تا با وجود افزایش هزینه تولید، در مجموع درآمد پتروشیمی‌‌ها افزایش یابد. به گفته این کارشناس بازار سرمایه، با لغو تحریم‌ها سرمایه گذاری در استخراج نفت و گاز افزایش یافته و خوراک پتروشیمی‌‌ها در حجم بیشتر و قیمت کمتری به دست‌شان خواهد رسید و سودآوری آنها افزایش خواهد یافت.

کدخبر: ۴۱۲۷۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر