کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۱۶۹۹۰۰
تاریخ خبر:

آغاز طرح ضربتی پرداخت وام ازدواج از امروز

از امروز طرح ضربتی بانک مرکزی برای پرداخت بیش از ۵۰۰ هزار فقره وام قرض‌الحسنه ازدواج ۱۰ میلیون تومانی برای از بین بردن صف نیم میلیونی متقاضیان آغاز می‌شود.

با وجودی که صف متقاضیان دریافت تسهیلات ازدواج در دولت یازدهم حدود ۴۰ درصد کاهش یافت، اما عدم تناسب متقاضیان جدید و میزان پرداخت وام از سوی بانک‌ها باعث شده است تا همچنان حدود ۵۰۰ هزار نفر برای دریافت این وام در انتظار باشند که تاریخ انتظار برخی از آنها به سال ۹۴ می‌رسد.

برهمین اساس پس از یک مطالعه کارشناسی بانک مرکزی با مشارکت ۱۱ بانک کشور که دارای منابع قرض‌الحسنه کافی هستند، طرح جدید خود را ابلاغ کرد که طی ۹ هفته یعنی از ابتدای مرداد همزمان با میلاد با سعادت حضرت معصومه(س) تا پایان شهریورماه تعداد صف وام ازدواج را به حدود ۵۰ هزار نفر می‌رساند. هم‌اکنون درحالی که ماهیانه بین ۷۰ تا ۱۰۰ هزار متقاضی جدید در سامانه تسهیلات ازدواج ثبت‌نام می‌کنند، بانک‌های عامل تنها بین ۷۰ تا ۸۰ هزار فقره وام پرداخت می‌کنند، اما قرار است دراین طرح که سهمیه هر بانکی مشخص شده است درحدود دو ماه صف چند ساله وام ازدواج از بین برود.
بانک مرکزی در راستای اجرای بند (ج) تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۳۹۶ موضوع اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و به حداقل رساندن صف دریافت وام ازدواج در پایان شهریورماه را هدفگذاری کرده است.

در طرح ضربتی بانک مرکزی با هدف کاهش صف دریافت‌کنندگان وام ازدواج ۱۱ بانک، حضور دارند. در این طرح بانک‌های ملی ایران، صادرات ایران، تجارت، ملت، سپه، رفاه کارگران، کشاورزی، مسکن، توسعه تعاون، قرض‌الحسنه مهر ایران و صندوق قرض‌الحسنه پارسیان و با ابلاغ سهمیه‌های مربوط به هر بانک، آماده اعطای تسهیلات هستند.
بانک مرکزی در طرح جدید خود بسته به منابع قرض‌الحسنه‌ای که در اختیار هر بانک است، سهمیه خاصی برای هر بانک تعیین کرده است. از سوی دیگر در این طرح بانک‌ها به دو دسته تقسیم شده‌اند، بانک‌های عامل مشارکت‌کننده در طرح که برای این بانک‌ها سهمیه‌ای بیش از ۵۰۰ هزار فقره تعیین شده است.

دسته دیگر بانک‌های خصوصی و تخصصی دولتی هستند که حداقل وام پرداختی آنها در طول دو ماه اجرای طرح باید دو برابر حداکثر پرداختی آنها در ماه‌های اخیر باشد که این تعداد نیز به سهمیه ۵۰۰ هزار نفری بانک‌های دسته نخست اضافه می‌شود.برای این طرح نظارت عالیه در نظر گرفته شده و بانک‌ها باید ابلاغیه خود را به قید فوریت به واحدهای اجرایی ذی ربط ارسال کنند.

کدخبر: ۱۶۹۹۰۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر