کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۵۶۶۶۹
تاریخ خبر:

سرپناه چوبی عجیبی که در شمالی‌ ترین شهر دنیا ساخته شده است

طراحان نروژیِ گروه معماران SPINN، ایده پایه ساخت یک کابین چوبی، با قابلیت جابه‌جایی را گسترش داده‌اند و یک چشم انداز خیره کننده از Hammerfest، شمالی‌ترین شهر دنیا را نیز به آن افزوده‌اند (بندری در شمال نروژ که در سال ۲۰۱۸ جمعیتی در حدود ۱۰۵۰۰ نفر داشت). ایده پشت این نوع سرپناه، که به نام Varden (واردِن) شناخته می‌شود، ایجاد یک پناهگاه منحصر به فرد، برای مسافران یا گردشگرانی بود که تحت تاثیر زندگی چادرنشینی و طبیعت پیرامونیِ زیبای Hammerfest قرار گرفته و به اینجا سفر کرده بودند.

این کابین‌ها، درست مثل یک سنگ بزرگ، با سطح زمینی که در زیرشان قرار دارد، هماهنگ شده و به خوبی بر روی‌ آن قرار می‌گیرند؛ سنگی که شکل خارجی آن مدوّر است و برای هر نوع اثر یا ضربه ناشی از شرایط آب و هوایی، مناسب است. فضای داخلی آنها گرم است و می‌توانید خودتان را با استفاده از شومینه گرم کنید و ضمن اینکه در برابر شرایط دشوار آب و هوایی محافظت می‌شوید، می‌توانید از چشم انداز مقابل هم لذت ببرید.

انتخاب شکل مدور، کابین را به طور طبیعی در برابر برف محافظت می‌کند، فشار ناشی از باد را کاهش می‌دهد و به لحاظ مواد مصرفیِ ساخت، به صرفه‌تر است. اَشکال به کار رفته در ساخت کابین، به کمک اسکن سه بعدی لیزریِ که از منطقه تهیه شده، در هماهنگی کامل با زمین‌های اطراف است و ساخت درها و پنجره‌ها، بر اساس جهت باد، چشم اندازها و دسترسی مناسب، طراحی و تعیین شده‌ است.

بخش اعظم ساختار داخلی کابین، همانطور که مشاهده می‌کنید، از چوب تشکیل شده‌ است، در حالی که بخش خارجی، با ورق‌های سقفی و یک صفحه از چوب پوشش داده شده‌ است؛ چوبی که توسط حرارت و به روش ژاپنیِ sho-shugi (یک تکنیک باستانی در ژاپن، برای ضد آب کردن چوب، از طریق نیمسوز کردن و تشکیل لایه‌ای از کربن بر سطح آن) عایق شده‌است.

منبع: لست‌سکند

کدخبر: ۲۵۶۶۶۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر