کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۲۹۲
تاریخ خبر:

آخرین اعلام مراجع و آیات عظام در مورد مبلغ فطریه و کفاره روزه امسال

ر حالی که آخرین روزهای ماه مبارک رمضان را پشت سر می گذاریم و در حال نزدیک شدن به عید سعید فطر هستیم، تعدادی از مراجع و آیات عظام در اطلاعیه هایی که در پایگاه های اطلاع رسانی آنها منتشر شده است، مبلغ و یا نحوه محاسبه فطریه در سال ۱۳۹۴ را اعلام کرده اند. بر اساس این گزارش طبق نظر اکثر علما مبلغ فطریه برای هر نفر ۶ هزار تومان و کفاره غیر عمد ۱۵۰۰ تومان اعلام شده است.
به گزارشجماران، بیانیه های این آیات عظام به این شرح است:

آیت الله العطمی سید علی خامنه ای
مقام معظم رهبری، میزان فطریه برای هر نفر را حداقل ۶۰۰۰ تومان اعلام کردند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، به اطلاع می‌رساند میزان فطریه بر اساس قیمت گندم برای هر نفر حداقل شش هزار تومان است.

آیت الله العظمی حسین وحید خراسانی
براساس اعلام دفتر آیت‌ الله وحید خراسانی، وی مبلغ فطریه امسال را سه کیلو گندم به مبلغ ۶ هزار تومان اعلام کرده است و کسانی که باید بر اساس برنج این زکات را بپردازند بسته به نوع برنج و قیمت آن سه کیلو را محاسبه و پرداخت نمایند.

آیت الله العظمی لطف الله صافی گلپایگانی
با آرزوی قبولی طاعات و عبادات روزه داران محترم، به اطلاع مؤمنین گرامی می رساند؛ با توجه به اینکه قیمت گندم در شهرهای مختلف، متفاوت می باشد، لذا روزه داران عزیز لازم است قیمت سه (۳) کیلوگرم گندم یا برنج (قوت غالب) را بر طبق قیمت محل زندگی خود محاسبه نموده و به عنوان فطریه پرداخت نمایند.

آیت الله العظمی سید موسی شبیری زنجانی
عضو شورای استفتائات دفتر آیت الله العظمی شبیری زنجانی درباره مبلغ زکات فطره در سال جاری گفت: بر اساس بررسی های انجام شده زکات فطره برای هر نفر ۶۰۰۰ تومان است.
وی درباره نحوه محاسبه مبلغ زکات فطره توضیح داد: هر شخص باید براى خودش و کسانى که نان خور او هستند، هر نفر یک صاع از خوراکی هاى رایج در آن منطقه، همچون گندم، جو، خرما، کشمش، برنج و مانند اینها، به مستحقّ بدهد و اگر پول یکى از آنها را هم بدهد کافى است، وزن هر صاع بنا بر نظر ایشان، به حساب گندم حدود سه کیلو و ششصد گرم است که مومنین می توانند قیمت آن را حساب کنند و به مستحقین برسانند. دفتر ایشان مبلغ ۶۰۰۰ تومان را بابت فطریه هر نفر به حساب گندم و مبلغ ۱۸۰۰۰ تومان را برای پرداخت زکات فطره به حساب برنج تعیین کرده است.
حجت الاسلام کاظمی درباره زمان پرداخت زکات فطره گفت: کسی که نماز عید فطر می خواند باید فطریه را پیش از نماز عید پرداخت کند و یا به این نیت کنار بگذارد ولی اگر نماز عید نمی خواند باید تا غروب روز عید فطر، زکات فطره را پرداخت کند یا کنار بگذارد.
وی از آمادگی دفتر آیت الله العظمی شبیری زنجانی برای پاسخگویی به سوالات مربوط به زکات فطره و همچنین دریافت این مبلغ از طریق بخش وجوهات سایت دفتر ایشان خبر داد و گفت: مصرف زکات فطره همان مصارف زکات است ولی احتیاط مستحب آن است زکات فطره فقط به مصرف مساکین شیعه یعنی فقرایی که بسیار نیازمندند، برسد. لذا دفتر آیت الله العظمی شبیری زنجانی تدابیر ویژه ای را در این راستا اتخاذ کرده تا زکات فطره روزه داران و مؤمنین را به مصرف نیازمندان برساند.
عضو شورای استفتائات دفتر آیت الله العظمی شبیری زنجانی درباره زکات فطره میهمان توضیح داد: میهمانی که فقط شب عید میهمان است، از آنجا که نان خور صاحب خانه به طور مطلق به حساب نمی آید، فطریه اش بر میزبان واجب نیست و باید خودِ میهمان، فطره خود را بدهد، البته اگر مدتی نزد وی می ماند بعید نیست نان خور صادق باشد.
وی در پاسخ به سؤالی درباره مبلغ کفاره روزه گفت: کفاره افطار غیر عمدی برای هر روز به حساب گندم ۹۰۰ گرم است که در صورت اطمینان می توان قیمت آن را به مبلغ ۱۵۰۰ تومان به شخص مستحق داد تا به وکالت از او برای خودش این مقدار طعام بخرد. این مبلغ برای افطار عمدی ۹۰۰۰۰ تومان تعیین شده است.

آیت الله العظمی سید عبدالکریم موسوی اردبیلی
بر اساس اعلام دفتر آیت الله موسوی اردبیلی میزان زکات فطره برای قوت غالب گندم هر نفر ۶ هزار و ۶۰۰ تومان و برای قوت غالب برنج نیز افراد باید بر اساس نوع برنجی که مصرف می کنند زکات فطره را محاسبه نمایند.
همچنین کفاره روزه غیر عمد از سوی این مرجع تقلید برای هر روز هزار و ۷۰۰ تومان و برای روزه عمد صد هزار تومان است.

آیت الله العظمی یوسف صانعی
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله العظمی صانعی میزان زکات فطره در سال ۱۳۹۴ برای هر نفر به قیمت گندم ۵۰۰۰ تومان و به قیمت برنج ۱۵۰۰۰ تومان می باشد.

آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی
از سوی آیت الله العظمی مکارم شیرازی میزان زکات فطره و کفاره روزه ماه مبارک رمضان مشخص و به کلیه دفاتر ایشان در سراسر کشور اعلام شد.
بر اساس فتوای آیت الله العظمی مکارم شیرازی، زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب گندم در تهران مبلغ شش هزار تومان (۶۰۰۰ تومان) و در شهرستان مبلغ پنج هزار تومان (۵۰۰۰ تومان) و بر مبنای قوت غالب برنج، مبلغ پانزده هزار تومان (۱۵۰۰۰ تومان) اعلام شده است.
کفاره روزه غیر عمد مبلغ دوهزار تومان (۲۰۰۰ تومان) است که باید به صورت نان تهیه و پرداخت شود، همچنین کفاره روزه عمد مبلغ صد و بیست هزار تومان (۱۲۰۰۰۰ تومان) است.
لازم به ذکر است که براساس مسأله ۱۴۹۲ رساله توضیح المسائل آیت الله العظمی مکارم شیرازی، زکات فطره بر تمام کسانى که قبل از غروب شب عید فطر بالغ و عاقل و غنى باشند واجب است، یعنى باید براى خودش و کسانى که نان خور او هستند، هر نفر به اندازه یک صاع (تقریباً سه کیلو) از آنچه غذاى نوع مردم آن محل است، اعم از گندم، جو، خرما، برنج، ذرّت و مانند اینها به مستحق بدهد و اگر پول یکى از اینها را بدهد کافى است.
در ضمن بنابر فتوای ایشان اگر کسى تنها در افطار شب عید فطر میهمان دیگرى باشد فطریه او به عهده خودش است.

آیت الله العظمی حسین نوری همدانی
حجت الاسلام و المسلمین شمس مدیر دفتر آیت الله العظمی نوری همدانی از اعلام مبلغ زکات فطره و کفاره روزه‌ سال ۹۴ از سوی آیت الله العظمی نوری همدانی خبر داد.
مدیر دفتر حضرت آیت‌ الله ‎العظمی نوری همدانی بیان کرد:بنا به نظر معظم له بهتر آن است که فطریه از قوت غالب تهیه و پرداخت گردد.
وی ادامه داد: مبلغ زکات فطریه امسال از سوی معظم له برای کسانی که قوت غالب آنان گندم است، برای هر فرد ۶ هزار تومان (سه کیلو گندم) تعیین شده است.
همچنین براساس نظر معظم له افرادی که قوت غالب آنان برنج است، برای هر فرد ۱۸ هزار تومان (سه کیلو برنج) زکات فطره پرداخت خواهند کرد.
مدیر دفتر حضرت آیت‎ الله ‌العظمی نوری همدانی عنوان کرد: مبلغ کفاره افرادی که به هر دلیل توان روزه گرفتن نداشته و عذر موجه شرعی داشته‎اند، برای هر روز روزه‎خواری ۱۵۰۰ تومان است که برای یک ماه در مجموع ۴۵ هزار تومان خواهد بود.

آیت الله العظمی محمد علی علوی گرگانی
بر اساس نظر آیت الله علوی گرگانی مبلغ زکات فطره پنج هزار تومان بابت سه کیلو گندم برای هر نفر است.
ضمنا کسانی که مایل به پرداخت فطریه از برنج هستند مبلغ آن بسته به نوع برنج مصرفی متفاوت است و حد وسط آن در حدود ۲۰ هزار تومان است.
این مرجع تقلید همچنین اعلام کرده است: مبلغ کفاره غیر عمد نیز احتیاطاً‌ برای هر نفر مبلغ ۱۷۰۰ تومان پول نان برای فقرا است.

آیت الله العظمی جعفر سبحانی
به اطلاع مؤمنین گرامی می رساند؛ بر اساس فتوای آیت الله العظمی سبحانی با توجه به اینکه قیمت گندم در شهرهای مختلف، متفاوت می باشد، لذا روزه داران محترم لازم است قیمت سه (۳) کیلوگرم گندم یا برنج (قوت غالب) را بر طبق قیمت محل زندگی خود محاسبه نموده و به عنوان فطریه پرداخت نمایند.

آیت الله العظمی محمد علی گرامی
آیت الله العظمی گرامی در مورد پرداخت فطریه و کفاره گفت: به دلیل اختلاف قیمت در شهرها و روستاها ، مکلّف باید بر اساس قیمت محل سکونتِ خود، فطریه و کفاره را بپردازد، برای فطریه قیمت حدود ۳ کیلوگرم از قوتِغالب خویش و برای کفاره هم قیمت ۷۵۰ گرم از قوت غالب را بپردازد.
ضمناً اگر مکلّف شخصی را وکیل کرد که در شهر دیگری بپردازد، وکیل باید برای پرداخت به قیمت شهری که مکلّف سکونت دارد فطریه را بپردازد..

آیت الله العظمی بیات زنجانی
میزان فطریه واجب بر هر نفر، سه کیلوگرم قوت غالب بوده و این قوت غالب برای افراد مختلف متفاوت است. برای مثال افرادی که در طول سال بیشتر برنج مصرف می کنند، بهتر است برای هر نفر سه کیلو برنج و یا قیمت معادل آن را بپردازند و یا اگر در طول سال بیشتر گندم مصرف می کنند، بهتر است سه کیلو گندم و یا قیمت معادل آن را بپردازند.
مکلفین در صورت شناخت افراد مؤمن تهی دست و مستمند جامعه که می تواند از همسایگان، اقوام و آشنایان نیز باشد، می توانند زکات فطره و یا مبلغ معادل آن را به ایشان برسانند و در غیر اینصورت، آن را در اختیار مرجع تقلید خود قرار دهند تا به مصارفش برسد.
لازم به توضیح است که مطابق نظر حضرت آیت الله العظمی بیات زنجانی برای حفظ شأن و منزلت افراد، می توان زکات فطره را به آنان رساند و به زکات بودن این مبلغ یا جنس، اشاره ای نکرد.

به گزارش جماران، آیات عظام سید محمد حسینی شاهرودی، محمد صادق روحانی، عبدالله جوادی آملی، حسین مظاهری اصفهانی، جواد غروی علیاری تا لحظه تنظیم این خبر نظری در مورد مبلغ فطریه در سال ۹۴ اعلام نظری اعلام نکرده اند.

کدخبر: ۴۰۲۹۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر