کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۲۹۲۹
تاریخ خبر:

آنالیز | برنامه حسینیه معلی با اجرای نجم‌الدین شریعتی

آنالیز | برنامه حسینیه معلی با اجرای نجم‌الدین شریعتی

مداحان و کارشناسان دیگر مثل سال گذشته متهم به گریه نمایشی نشدند

هفت صبح| چند روز پیش اشاره کردیم که حسینیه معلی جزو معدود برندهای موفق سال‌های اخیر تلویزیون است. این برنامه همزمان با محرم با کیفیتی بهتر از قبل به آنتن شبکه سه رسیده است.

 

منظر اول |محتوا

فصل جدید حسینیه معلا موفق‌تر است چون به نظر می‌رسد سخت‌گیری بیشتری در گزینش شرکت‌کنندگان صورت گرفته. به همین خاطر است که در هر قسمت ضمن تنوع محتوایی، شاهد اجرای مداحی و تعزیه‌های استاندارد هستیم. از شب اول محرم، مداحی،‌ روضه، تعزیه و ... متناسب با نام‌گذاری‌های دهه اول بود و همین اتفاق به انسجام تماتیک حسینیه معلا کمک کرد.

 

در سری جدید باز هم سهم اصلی به مناسک عزاداری در جای جای کشور اختصاص یافت‌. برخی آیین‌ها را پیش‌تر در تلویزیون و مستندها دیده بودیم اما برخی نو هستند که نشان می‌دهد همچنان ظرفیت‌های ناشناخته‌ای از آیین‌ها و مناسک در کشور وجود دارد. طبعا یکی از دلایل جذابیت و موفقیت حسینیه معلا اهتمام به همین وجوه است. ضمن آنکه عزاداران اجراهایی خوب و با‌شکوه مقابل دوربین دارند و این نشان از آمادگی آنها و تیم سازنده دارد.

 

منظر دوم| ساختار

پختگی برنامه در ساختار هم نمود دارد؛ چه دکور که شبیه یک حسینیه واقعی شده و چه استفاده از طیف رنگ‌ها و المان‌های هدفمند با موضوع محرم. نجم‌الدین شریعتی این بار نیز متانسب با موضوع و رویکرد برنامه درست گام بر‌می‌دارد. اتفاق خوب دیگر واکنش به اندازه مداحان و کارشناسان برنامه است؛ یعنی دیگر مثل سال گذشته متهم به گریه نمایشی نشدند.

 

از آن سو تحلیل‌ها و مداحی‌های‌شان نیز در چارچوب و به قاعده است. سعید ستودگان تهیه‌کننده حسینیه معلا به صبح نو گفته: ما هر فصل تغییراتی را در میز ذاکرین برنامه داریم؛ زیرا به برکت حضرت سیدالشهدا(ع)، جامعه ذاکرین و مداحان این حضرت در سرتاسر جهان گسترده است و ظرفیت بسیار بالایی را پیش روی ما قرار می‌دهد. هدف ما این بود ‌ تا جایی که ممکن است از حضور اساتید و پیشکسوتان بیشتری از این جامعه استفاده کنیم و به فراخور مناسبت‌های مختلف، از اساتید دعوت می‌کنیم.

 

کدخبر: ۵۶۲۹۲۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر