کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۲۲۰۸
تاریخ خبر:

آن یک هفته طوفانی؛ ‌بازخوانی تاریخی ۲۸خرداد تا ۲تیر

آن یک هفته طوفانی؛ ‌بازخوانی تاریخی ۲۸خرداد تا ۲تیر

روزهای بین مرحله اول و دوم انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۴

هفت صبح| ‌ انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران تا به‌حال یکبار به مرحله دوم راه پیدا کرده است. در دور نهم و در سال ۱۳۸۴. در آن سال، اکبر هاشمی رفسنجانی توانست ۶میلیون و ۲۱۱هزار و ۹۳۷رای از ۲۹میلیون و ۴۰۰هزار و ۸۵۷رای بیاورد یعنی 21/13درصد از آرا و در مقابل محمود احمدی‌نژاد با ۵میلیون و ۷۱۱هزار و ۶۹۶رای معادل 13/28درصد از آرا دوم شد و رقابت بین این دو به مرحله دوم رفت.

 

حالا در روز قبل از دومین دور دوم انتخابات‌های ریاست‌جمهوری در تاریخ ایران می‌خواهیم آن هفته طوفانی در سیاست و جامعه ایرانی را با هم مرور کنیم. از ۲۸خرداد تا دوم تیر را و ببینیم چه اتفاقاتی در کشور افتاد و کاندیداها و نمایندگان آن‌ها چه کنش‌هایی داشتند و فارغ از انتخابات، در متن جامعه ایرانی چه خبرهای دیگری وجود داشت. مرور این اتفاقات فارغ از بُعد نوستالژیک آن، شاید واجد برخی معانی سیاسی هم باشد و بعضا مشابهت‌هایی با وضعیت تاریخی امروز ما هم داشته باشد.

 

   شنبه ۲۸خرداد

صبح شنبه حوالی ساعت ۷صبح، خبرگزاری ایسنا خبر می‌دهد که «در حالی که آمار شهرها و شهرستان‌ها و استان‌های با جمعیت کمتر اعلام شده و آمار شهرهای بزرگ هنوز اعلام نشده است، به نظر می‌رسد که رقابت جدی بین آقایان کروبی، هاشمی رفسنجانی و سپس احمدی‌نژاد، معین و قالیباف به صورت تنگاتنگ ادامه دارد. دو مرحله‌ای بودن انتخابات قطعی است و احتمال جابه‌جایی به‌خصوص جابه‌جایی بین کاندیداهای اول و همچنین بین کاندیداهای بعدی وجود دارد.»

 

ساعت ۷ و ۴۰دقیقه صبح، غلامحسن الهام، سخنگوی شورای نگهبان در مصاحبه‌ای می‌گوید: «تاکنون بیش از ۲۰میلیون برگ رای قرائت شده که از این تعداد هاشمی و احمدی‌نژاد و کروبی نفرات نخست و قالیباف، معین، لاریجانی و مهرعلیزاده در رتبه‌های بعدی قرار دارند.»ساعت ۸ و ۱۳دقیقه، نخستین نتیجه آرا از سوی وزارت کشور به این شرح اعلام می‌شود: «اکبر هاشمی‌رفسنجانی 3میلیون و ۳۷۲۹۹۵، مهدی کروبی 3میلیون و  ۲۴۷۰۶۷، محمود احمدی‌نژاد 2میلیون و ۵۴۳۹۹۰ و ...»

 

این دو آمار با هم متفاوت هستند. معاون حقوقی و پارلمانی وزارت کشور به اعلام نتایج از سوی شورای نگهبان اعتراض می‌کند و چند دقیقه مانده به ساعت ۹ صبح مهدی کروبی بیانیه‌ تندی منتشر می‌کند: «با توجه به حرکت بی سابقه شورای نگهبان در اعلام آماری متفاوت نسبت به آمار رسمی و همکاری تعجب برانگیز صداوسیما با این روش بدعت‌انگیز و نیز اطلاع غیبی روزنامه کیهان از آخرین نتایج انتخابات و همکاری‌های مسبوق به سابقه آن روزنامه با گروه تندروی شورای نگهبان، اینجانب ناچار هستم حقایقی را در این مورد و همچنین دخالت علنی بخشی از نیروهای مسلح در روند ر‌ای‌گیری روز جمعه افشا نمایم.»

 

ساعت ۹ و ۴۷ دقیقه سیدمحمد خاتمی، رئیس‌جمهور به صورت سرزده و برای سومین‌بار از زمان آغاز رای‌گیری از وزارت کشور بازدید می‌کند.

ساعت ۱۰ و ۳۰دقیقه صبح، ستاد احمدی‌نژاد نمابری به خبرگزاری‌ها می‌فرستد و اعلام می‌کند او «پس از راهیابی به مرحله دوم انتخابات» یک کنفرانس خبری برگزار خواهد کرد. 

این در حالی است که راس ساعت ۱۱، هم نتایج جدیدی از وزارت کشور مخابره می‌شود و او در جایگاه سوم قرار دارد: «اکبر هاشمی رفسنجانی ۴۲۸۹۹۷۳، مهدی کروبی ۴۰۸۶۷۰۹، محمود احمدی‌نژاد ۳۴۴۳۶۹۷ و ...»

 

۴ساعت بعد یعنی در ساعت ۱۵ هم نتایج به همین‌ترتیب است ولی اختلاف بین کروبی و احمدی‌نژاد کمتر شده است: «اکبر هاشمی بهرمانی ۵میلیون و ۱۲۸هزار و ۳۸۴رای - مهدی کروبی ۴میلیون و ۷۴۲هزار و ۵۴۵رای - محمود احمدی‌نژاد ۴میلیون و ۴۵۱هزار و ۴۰۵رای و ...»

با این‌حال، ۲۰دقیقه قبل از این اعلام، احمدی‌نژاد بیانیه‌ای صادر می‌کند و خود را در مرحله دوم می‌بینید و می‌نویسد: «خواهران و برادران عزیز، هنوز در نیمه راه هستیم. از همه ملت ایران صمیمانه دعوت می‌کنم بار دیگر با حضور پر شکوه خود در جمعه آینده به نامزد نهایی خود رای دهند و اهمیت کثرت آرای رئیس‌جمهور منتخب را کوچک نشمرند.»

 

ساعت ۱۷ و ۵۲دقیقه است که خبرگزاری ایسنا می‌نویسد با وجود اینکه اطلاعیه جدیدی از سوی ستاد انتخابات وزارت کشور منتشر نشده ولی «آخرین برآوردها از حضور هاشمی رفسنجانی و احمدی‌نژاد در مرحله دوم انتخابات حکایت دارد.»

 

30دقیقه قبل از آن مهدی چمران، رئیس فعلی شورای شهر تهران که در آن زمان ۶۴ساله بود و به عنوان سخنگوی ائتلاف آبادگران فعالیت می‌کرد، به وزارت کشور رفته بود و گفته بود: «از ابتدا مطمئن بودیم احمدی‌نژاد پیروز می‌شود. معتقدیم؛ اعلام آرای بخشی از شهرهای بزرگ کشور و تعدادی از صندوق‌های تهران که نتیجه شمارش آن در سرنوشت انتخابات موثر است، نتیجه را تغییر خواهد داد. تا اینجا به ما گفته‌اند که رای آقای احمدی‌نژاد در کشور دوم است ولی ما معتقدیم با افزوده شدن ۶۰۰هزار رای در تهران به نفع آقای احمدی‌نژاد، نماینده آبادگران، نفر اول انتخابات ریاست‌جمهوری خواهد شد. این شیوه برای طرفداران آقای احمدی‌نژاد، مشکل فکری و روحی ایجاد کرده و بر همین اساس از مسئولین ستاد انتخابات خواسته‌ایم تا به تدریج اعلام کنند.»

 

هم‌زمان دو کاندیدای انتخابات در کنفرانس خبری هستند. مهدی کروبی در شمال و محمود احمدی‌نژاد در مرکز تهران. کروبی نتایج انتخابات را مخدوش دانست و گفت از رهبری خواهد خواست تا هیاتی را پیگیر این امور کند و هم از وزارت اطلاعات بابت نظرسنجی‌هایش و هم از سپاه و بسیج بابت آنچه دخالت در انتخابات خواند، انتقاد کرد و حتی گفت که برنامه‌ای برای تحصن در اعتراض داشته است. در مقابل وقتی این صحبت‌ها را در کنفرانس خبری به احمدی‌نژاد گفتند، او گفت: «ایشان برای اظهارنظر آزادند. در انتخابات کسانی را داریم که وقتی به نوعی مورد اقبال مردم قرار نمی‌گیرند، به نتیجه اعتراض می‌کنند و آقای کروبی که لباس مقدس روحانیت به تن دارد، باید با سعه‌صدر با مسئله برخورد کند.»

 

کمی پیش از ساعت ۹ شب، جلسه‌ای مشترک با حضور سیدعبدالواحد موسوی لاری (وزیر کشور)، خوش‌چهره نماینده مجلس و عضو آبادگران و عشرت‌شایق نماینده مجلس و عضو آبادگران و محسن هاشمی تشکیل شد. محسن هاشمی این جلسه را ترک کرد و به پرسش‌های خبرنگاران حاضر در ستاد پاسخی نداد. عشرت‌شایق پیش از ورود به جلسه در پاسخ به پرسشی درباره حضور خود در این جلسه عنوان کرد: «ما احساس می‌کنیم مشکلاتی در شمارش آرا ایجاد شده و برای احقاق حق احمدی‌نژاد به اینجا آمده‌ایم.»

 

در نهایت حوالی ساعت ۹ و ۲۵دقیقه شب بود که نتایج انتخابات اعلام شد و مشخص شد با مشارکت حدود ۶۳درصدی، مهدی کروبی ۶۳۴هزار رای کمتر از احمدی‌نژاد رای آورده و نتوانسته به دور دوم برود.

 

آرای شهر تهران و خارج از کشور هم جالب توجه بود. در تهران احمدی‌نژاد ۹۰۰هزار و هاشمی ۶۸۴هزار رای آورد و در خارج از کشور ۸۳هزار و ۸۱۸نفر رای دادند (در انتخابات اخیر این رقم ۹۷هزار رای بود) که احمدی‌نژاد ۷۷هزار و ۷۷۵رای آورد و هاشمی ۳۰هزار و ۶۷۹رای.

 

در میان سایر خبرهای این روز جالب است که مثل امسال، همزمان با انتخابات، قرار بوده نرخ جرایم رانندگی افزایش پیدا کند که به نوشته روزنامه همشهری در روز ۲۸خردادماه، این موضوع 3ماه به تعویق افتاده است. در میان اخبار اقتصادی این خبر به چشم می‌خورد که شرکت ایرانسل در آستانه انعقاد قرارداد اپراتوری است و قیمت نفت، بشکه‌ای ۵۷دلار است. در لبنان هم‌زمان با ایران انتخابات برگزار شده البته انتخابات پارلمانی. در دنیای ورزش خبر رسیده که به دنبال شکست تیم‌ملی فوتبال  بحرین از ایران که درپی آن صعود تیم‌ملی ایران به جام‌جهانی ۲۰۰۶ قطعی شد، «وولفگانگ سیدکا» مربی آلمانی این تیم برکنار شده و البته در حوزه سیاست خارجی، محمد البرادعی، مدیرکل وقت آژانس بین‌المللی انرژی‌اتمی در گزارشی مدعی انحرافاتی در برنامه هسته‌ای ایران شده و ایران نیز به آن اعتراض کرده است.

 

یکشنبه ۲۹ خرداد

فردای آن روز، محمدباقر قالیباف بیانیه‌ای صادر کرد و برعکس امسال از کسی حمایت نکرد و صرفا نوشت «شکل‌گیری فکر و جریان روشن و اخلاقی و عقلانی «اصولگرایی اصلاح‌طلبانه» را به همه عزیزانی که در این راه زحت کشیدند، تبریک عرض نموده و استمرار و بالندگی روزافزون آن را امید داشته باشیم.»

 

حوالی ظهر، سپاه به سخنان کروبی واکنش نشان داد. سرتیپ پاسدار سیدمسعود جزایری، رئیس اداره روابط عمومی و انتشارات سپاه گفت: «آقای کروبی اگر اعتراضی دارند، قانون راه را نشان داده است. زیبنده ایشان نیست که دیگران را در ناکامی خود (در عرصه رقابت‌های انتخاباتی) مقصر جلوه دهد. مردم عملکرد و برنامه‌های داوطلبان را مطالعه و بررسی می‌کنند و سپس نظر می‌دهند، لذا نباید نظر مردم را سخیف شمرد. ایراد تهمت و اکاذیب به برخی از نهادها، به ویژه سپاه و بسیج، که چندین میلیون جمعیت این کشور را شامل می‌شوند، امر مذمومی است، لذا به آقای کروبی توصیه می‌کنم اظهارات خود را اصلاح کند. کاندیداها باید واقعیت‌ها را بپذیرند و در رای‌نیاوردن خود، قبل از پرداختن به سایر عوامل واقعی یا غیرواقعی به خود بپردازند. آقایان مواظب باشند شیرینی این حرکت زیبا را به کام مردم و نظام تلخ نکنند.»

 

وزارت اطلاعات هم در بیانیه‌ای به این اظهارات واکنش نشان داد و گفت: «در خصوص اظهارات جناب آقای کروبی درباره نظرسنجی‌های انجام‌شده انتخاباتی، ذکر یک نکته را ضروری می‌داند. به ایشان که از سرمایه‌های بزرگ انقلاب اسلامی محسوب می‌گردند، به واسطه کسب موفقیت در جلب اعتماد بخش قابل‌توجهی از مردم ایران تبریک عرض می‌نماییم و اعلام می‌داریم: «در برآوردی از وضعیت کاندیداهای محترم ریاست‌جمهوری، در مقاطع متعدد طبق نظرسنجی‌های این وزارتخانه در موج سوم تغییر و تحولات انتخاباتی که در روزهای آخر قبل از انتخابات آغاز گردید، رشد چشمگیر گرایش به ایشان و برخی دیگر از کاندیداها و افول‌ گرایش عمومی به برخی دیگر از کاندیداها به وضوح پیش‌بینی شده است.

 

بنابراین، به نظر می‌رسد جناب آقای کروبی یا فرصت مطالعه این نظرسنجی‌ها را نداشته‌اند؛ یا به نتایج در حال تحول این نظرسنجی‌ها در شهرهای مرکز استان توجه چندانی نفرموده‌اند و همین امر موجب گردیده که متاسفانه در قضاوت و به‌کارگیری برخی از واژگان عجله نموده‌اند. در پایان، یادآور می‌شود این وزارتخانه، پس از برگزاری مرحله دوم انتخابات، در مورد سایر «مسائل گفتنی» و مهمترین اقدام‌های انجام‌شده در راستای برگزاری هر چه شکوهمندتر نهمین انتخابات ریاست‌جمهوری و نیز نحوه نظرسنجی‌های انجام شده و اطلاع رسانی به عمل آمده در این خصوص، گزارشی به محضر ملت شریف ایران ارائه خواهد کرد.»

 

اما این فقط کروبی نبود که به انتخابات اعتراض داشت. ابوالحسن فقیه، قائم‌مقام ستاد انتخاباتی محمود احمدی‌نژاد هم مدعی شد که این ستاد، اطلاعات و مستندات دقیقی در اختیار دارد که حاکی از این است که احمدی‌نژاد، در مجموع آرای ماخوذه در کل کشور بیشترین رای را به خود اختصاص داده و در جایگاه اول قرار دارد و این امر را از طریق مبادی قانونی پیگیری می‌کند. به گفته او، این ستاد با استفاده از سیستم‌های رایانه‌ای بر شمارش آرا نظارت داشته و آرای ماخوذه نشان از آن دارد که محمود احمدی‌نژاد حتی ۶۰هزار رای بیشتر از دیگر کاندیدای راه یافته به مرحله دوم انتخابات ریاست‌جمهوری به خود اختصاص داده است.

 

در این روز سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی به عنوان نخستین تشکل اصلاح‌طلب از هاشمی رفسنجانی حمایت کرد. جبهه مشارکت هم بیانیه‌ای صادر کرد و در آن تلویحا از هاشمی رفسنجانی حمایت کرد ولی نام او را نیاورد. این جبهه در بیانیه خود نوشت: «هم‌اکنون پس از اعلام نتیجه انتخابات، دو جبهه‌ نانوشته در کشور در حال شکل‌گیری است. جبهه‌ای که با اتکا به «حزب سیاسی- نظامی» می‌خواهد به هر قیمت برنده انتخابات باشد و جبهه‌ای که از ظهور اقتدارگرایی افراطی به شدت نگران شده است. این جبهه نگران در برگیرنده طیف وسیعی است که یک سر آن روحانیان نگران ظهور اقتدارگرایی است و سر دیگران آن علاقه‌مندان به دموکراسی و حقوق بشر قرار دارد.»

 

روز ۲۹خرداد رو به پایان بود که هاشمی رفسنجانی در بیانیه‌ای از اعتراضات کروبی به این شکل حمایت کرد: «حضور شکوهمند ملت، این بار از ناحیه کج‌سلیقگی‌ها و بددلی‌های برنامه‌ریزی شده به رنج افتاد و طی رقابت‌های انتخاباتی از طریق تخریب نامزدها و زیر سوال بردن غیرمنصفانه عملکردهای انقلاب اسلامی و مدیران کشور آغاز شد و در متن برگزاری انتخابات به برخی دخالت‌های سازمان یافته در هدایت آرا انجامید و معلوم نیست این رویه ناصواب اگر نهادینه شود، ره به کجا خواهد برد. در همین‌جا بنا به ضرورت حفظ حرمت آرای مردم، از مسئولان ذیربط می‌خواهم که در اسرع وقت نسبت به احقاق حق و بررسی به اعتراضات و شکایات، اقدام قاطعانه و عادلانه نمایند و به شکایات برادرم جنای آقای کروبی در مورد انتخابات بعضی از شهرستان‌ها رسیدگی شود.»

 

در میان سایر خبرهای این روز جالب است که برعکس رویکرد کنونی در مورد سقط جنین، در روز ۲۹خرداد این خبر اعلام شده که شورای نگهبان قانون اساسی طرح  سقط درمانی را با توجه به اصلاحات این طرح در مجلس شورای‌اسلامی تائید کرد. براساس این طرح، سقط جنین در صورت تشخیص قطعی 3پزشک متخصص و تایید پزشک قانونی مبنی بر این‌که بیماری جنین موجب حرج (سختی و دشواری) مادر می‌شود یا بیماری مادر برای وی تهدید جانی دارد، قبل از ولوج (وارد شدن) روح مجاز است.

 

دوشنبه ۳۰خرداد

حوالی ظهر، اظهارنظر دیگری از قالیباف در مورد دور دوم انتخابات منتشر شد که باز هم نظر او را مشخص نکرد. قالیباف در این اظهارنظر از اعضای ستادهای انتخاباتی خود خواست در انتخابات دور دوم ریاست‌جمهوری حضور گسترده داشته باشند و به اصولگرایی اصلاح‌طلبانه مورد نظر امام(ره) رای دهند. او هم‌چنین گفت: «ما اصولگرایی فعلی را مطابق با آن تعریف نمی‌دانیم.»

 

دوشنبه صبح، خبر توقیف (در برخی خبرها، توبیخ) 3روزنامه اصلاح‌طلب یعنی اقبال، توسعه و آفتاب یزد منتشر شد. دری نجف‌آبادی، دادستان کل کشور از دلیل این موضوع ابراز بی‌اطلاعی کرد و گفت: «از این موضوع اطلاعی ندارم.» وی، همچنین گفت: «در هر کشوری و نظامی، خطوط قرمزی وجود دارد که باید به آن پایبند باشیم و آن‌را رعایت کنیم.» دادستان کل‌کشور همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود با سخنانی تند گفت: «قبل از انتخابات، پیش‌بینی می‌کردیم برخی دنبال به راه‌انداختن جریان شعبان بی‌مخ بعد از انتخابات هستند؛ گفتیم بعد از انتخابات، هرکس پیروز شود، مبادا جریان راه بیاندازد. تمام و جای بحث نیست.» البته کمی بعد خبر توقیف توسعه و آفتاب یزد تکذیب شد ولی اقبال که روزنامه مصطفی معین، کاندیدای دور اول انتخابات بود، توقیف شد. توقیفی که مورد انتقاد علنی وزارت فرهنگ و ارشاد هم قرار گرفت. 

 

موضوع جالب‌توجه در این روز، بیانیه عاتقه صدیقی، همسر شهید رجایی بود. شهیدی که در تبلیغات انتخابات، احمدی‌نژاد به وی تشبیه می‌شد.او در این بیانیه با لحنی صریح نوشت: «در انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری ایران، متاسفانه شخصیت شهید بزرگوار رجایی در سطح وسیع به شکل‌های گوناگون با آقای احمدی‌نژاد شبیه‌سازی شده و مورد سوءاستفاده انتخاباتی قرار گرفته است و این خود، عین بی‌عدالتی و ظلم است. چگونه از ابتدای راه با بی‌عدالتی در رسیدن به قدرت که به فساد نزدیکتر است، می‌توان عدالت را پیاده کرد؟!

 

لازم به یادآوری است که دخالت‌های سازمان‌یافته در انتخابات ریاست‌جمهوری را بزرگترین تهدید نظام مقدس جمهوری‌اسلامی ایران می‌دانم. لذا از سر خیرخواهی و حسن نیت به برادران و خواهران مشمول این سخن توصیه می‌کنم که به وصیت حضرت امام در اینباره بیشتر بیاندیشند.

 

در اینجا نگرانی خود را از یک‌دست‌شدن حاکمیت، ابراز و اعلام می‌کنم، آقای احمدی‌نژاد سنخیت و نسبتی با شهید رجایی ندارد، خانواده شهید رجایی او را نمی‌شناسند و با احمدی‌نژاد هیچ ارتباطی ندارند.»

 

در میان سایر خبرها هم، خبر روزنامه همشهری از وضعیت بورس در روز یکشنبه جالب‌توجه بود. با وجود رشد بورس در روز شنبه که تا ظهر هاشمی و کروبی به دور دوم رفته بود با مشخص‌شدن حضور احمدی‌نژاد در دور دوم، شاخص بورس 5/61واحد افت کرد. این خبر هم جالب توجه است که آموزش و پرورش میزان شهریه پیش‌دبستانی‌ها را اعلام کرد و گفت باید بین ۳۰ تا ۱۵۰هزار تومان باشد. مبلغی که حالا، پول یکی، دو بازی کودکان در شهربازی‌هاست!

 

  سه‌شنبه ۳۱ خردادماه

صبح ۳۱خردادماه، خبر مهم، واکنش وزیرخارجه آمریکا به انتخابات ایران بود. آن‌طور که ایسنا نوشته «کاندولیزا رایس، در دانشگاه آمریکایی قاهره با سرکوب‌گر خواندن نظام ایران مدعی شد، در ایران تحمل مردم نسبت به رژیم سرکوبگری که آنها را از آزادی و حقوقشان محروم می‌کرد، روبه پایان است.» وی در ادامه ادعاهایش که ناشی از خشم کاخ سفید از حضور گسترده مردم کشورمان در انتخابات بود، افزود: «ظاهر انتخابات، بی‌رحمی سازمان‌یافته حکومت ایران را نمی‌پوشاند.» رایس ادامه داد: «مردم ایران لایق آزادی و خواهان آن هستند. آنها شایسته آزادی می‌باشند؛ زمان آن رسیده است که معدودی غیرمنتخب حاکم گریبان خواسته‌های مردم با افتخار ایران را رها کنند.»

 

ظهر روز سه‌شنبه لیستی از اسامی سینماگران حامی اکبر هاشمی‌رفسنجانی منتشر می‌شود که اسامی شاخصی در آن وجود دارد: رسول صدرعاملی، علی سرتیپی، ناصر تقوایی، فریدون جیرانی، محمد زرین دست، ایرج قادری، جمشید مشایخی، خسرو شکیبایی، مجید مظفری، امین حیایی، محمدرضا گلزار، مریلا زارعی، مهتاب کرامتی، هدیه تهرانی، محمدرضا شریفی‌نیا، الناز شاکردوست، ایرج نوذری، حمید گودرزی،‌ مهناز افشار، ‌حسام‌الدین نواب صفوی، کوروش تهامی، شهرام حقیقت‌دوست، شیلا خداداد، نیلوفر خوش‌خلق، رضا داوودنژاد،‌ حبیب رضایی،‌ الهام حمیدی، شهره لرستانی، پژمان بازغی، رضا ایران‌منش، محمدصالح علاء، مهدی سلوکی، اندیشه فولادوند، حدیث فولادوند، ترانه علیدوستی، قطب‌الدین صادقی، کامبیز دیرباز، برزو ارجمند، امین زندگانی، امید زندگانی، چکامه چمن‌ماه، مازیار میری، ‌شاهد احمدلو، انوشیروان ارجمند و مهدی کرم‌پور.

 

ساعتی بعد مجید مجیدی، ابراهیم حاتمی کیا، احمدرضا درویش، مجتبی راعی، رضا میرکریمی، محمدرضا هنرمند، سعید حاجی میری و کمال تبریزی نیز در بیانیه جداگانه‌ای از هاشمی رفسنجانی حمایت کردند.

 

حوالی ساعت ۲ صداوسیما برنامه پخش برنامه کاندیداها را اعلام کرد:

شبکه اول سیما، چهارشنبه اول تیرماه برنامه تولیدی محمود احمدی‌نژاد را ساعت ۲۱ و ۴۵دقیقه بر روی آنتن می‌برد. همچنین هاشمی‌رفسنجانی،‌ دیگر کاندیدای راه یافته به دور دوم انتخابات، در ساعت ۲۲ و ۴۵دقیقه در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما حاضر شده و پاسخگوی سوالات خواهد بود. شبکه سه سیما نیز در این روز برنامه تولیدی (تدوینی) احمدی‌نژاد را ساعت ۲۱ پخش خواهد کرد.

 

برنامه تولیدی کاندیداها، هم‌زمان با شبکه اول سیما از شبکه سراسری صدا نیز، پخش خواهد شد. همچنین گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما نیز از شبکه جوان رادیو به سمع شنوندگان خواهد رسید. بر اساس این خبر، برنامه تولیدی هاشمی‌رفسنجانی سه‌شنبه، ۳۱خردادماه، از شبکه اول سیما و شبکه سراسری صدا پخش خواهد شد. ساعت پخش این برنامه ۲۱ و ۴۵دقیقه است. گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما نیز با حضور محمود احمدی‌نژاد ساعت ۲۲ و ۴۵دقیقه بر روی آنتن می‌رود. جریان کامل این برنامه از شبکه جوان رادیو نیز پخش خواهد شد.

 

چند دقیقه بعد، سیدمحمد خاتمی، رئیس‌جمهور در بیانیه‌ای با کدهای آشکار از هاشمی‌رفسنجانی در دور دوم حمایت کرد و نوشت: «منصب خدمتگزاری را به کسی واگذاریم که در پی سازندگی، عدالت مبتنی بر توسعه و قادر به دفاع از عزت و منافع کشور در جهان کنونی باشد.»

چند دقیقه بعد از آن، لیست دیگری، این بار از دست‌اندرکاران تئاتر کشور در حمایت از هاشمی رفسنجانی منتشر شد که در آن اسامی شاخصی چون عزت‌الله انتظامی، حمید سمندریان، بهروز غریب‌پور، ایرج‌راد، هادی مرزبان، هما روستا و فرهاد آئیش به چشم می‌خورد. 

چند دقیقه بعد از این خبر، اظهارنظری از سوی محمود کاشانی، فرزند آیت‌الله کاشانی و استاد حقوق دانشگاه شهید بهشتی منتشر شد که پیشنهاد مناظره بین کاندیداها را داده بود که در آن انتخابات، مورد پذیرش قرار نگرفت. 

 

جالب است بدانید که در این روز، کرباسچی که یکی از نزدیکان هاشمی رفسنجانی بود در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه، پیروزی احمدی‌نژاد را پیش‌بینی کرده ولی در مورد تعداد رای هاشمی به شدت اشتباه کرده و گفته بود: «اگر مشارکت مردمی در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری بالا نباشد، رفسنجانی نمی‌تواند پیروز شود. اما اگر بسیج بسیار بزرگی صورت گیرد، شانس رفسنجانی بسیار زیاد خواهد بود. اگر ما به ۲۹میلیون نفری که در دور اول رای دادند، نگاه کنیم، می‌توانیم بگوییم ۱۰میلیون از آرا در دور دوم برای احمدی‌نژاد و ۱۹میلیون میانه‌رو‌تر خواهد بود.

 

بخشی از آرای تندروها متعلق به دیگر تندروها می‌باشد و افرادی که چنین شعارهایی را جذاب می‌دانند بیش از ۴۰درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهد.» این گزارش همچنین به نقل از محمدرضا خاتمی، دبیرکل جبهه مشارکت ایران اسلامی افزود: «رفسنجانی در حال‌حاضر، بر این امید تکیه دارد که ایران شاهد موجی از احساس ضد تندروی باشد. وی گفت: «رفسنجانی می‌تواند بین ۸ تا ۱۵میلیون رای به دست آورد. تمام این مسئله به آن بستگی دارد که او و متحدینش چگونه ملت را بسیج کنند.» وی افزود: «اگر رفسنجانی درست عمل کند، به سادگی پیروز خواهد شد. او باید بیرون بیاید و به شکلی بسیار آشکار بگوید خطرات چه چیزهایی هستند.»

مهم‌ترین خبر غیرانتخاباتی این روز هم قهرمانی فولاد خوزستان در لیگ برتر بود در شرایطی که ذوب آهن دوم، استقلال سوم و پرسپولیس چهارم شده بود.

 

چهارشنبه ۱ تیر

یک نکته جالب در مورد انتخابات سال ۱۳۸۴ این است که تنها انتخابات ریاست جمهوری بوده که سن رای دادن در آن ۱۵ سال تمام بوده است. طبق اطلاعیه‌ای هم که ستاد انتخابات کشور صبح روز چهارشنبه منتشر کرده متولدان ۳ تیر سال ۱۳۶۹ و ماقبل آن حتی اگر در مرحله اول انتخابات رای نداده باشند، می‌توانند در مرحله دوم انتخابات نهمین دوره ریاست‌جمهوری شرکت کنند.

 

بعدازظهر این روز مرحوم رئیسی که در آن زمان معاون اول قوه قضائیه بود در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که پس از برگزاری انتخابات، شایعاتی مبنی بر حضور نیروهای نظامی و شبه نظامی در پای صندوق‌های رای وجود داشته و پرونده‌هایی نیز در این زمینه تشکیل شده است، از چه زمان رسیدگی به پرونده‌های تخلفات انتخاباتی آغاز می‌شود؟ و آیا این دخالت، از سوی دستگاه قضایی محرز شده یا خیر؟

 

گفت: در طول انتخابات شکایت‌هایی مطرح شده که افراد نظامی و انتظامی در انتخابات دخالت داشته‌اند که پرونده‌های آن، بخشی در سازمان قضایی نیروهای مسلح و بخشی در دادسرای عمومی تهران در حال رسیدگی است. با تخلفات انتخاباتی، برخورد قانونی صورت خواهد گرفت. نظر بر این است که انتخابات از بهترین و سالم‌ترین انتخاباتی بوده که تا به حال برگزار شده و شیرینی حضور مردم را نباید با طرح مسایل نادرست تلخ کرد. البته نتیجه‌ رسیدگی‌ها را تا آن‌جا که بتوان در اختیار مردم قرار می‌دهیم.در ساعات پایانی شب هم  کمیته ویژه منتخب رئیس جمهور  با حضور وزرای کشور، اطلاعات و نماینده ویژه رئیس قوه قضائیه در پرونده تخلفات انتخاباتی و رئیس سازمان قضائی نیروهای مسلح در دفتر وزیر کشور برگزار شد

 

و این کمیته با اعلام تشکیل ۱۰۴ مورد پرونده تخلف مربوط به مرحله اول انتخابات که در ۲۶ مورد منجر به بازداشت متخلفان شده؛ از تشکیل ۴۴ مورد پرونده برای عناصر وابسته به یکی از تشکیلات نظامی در رده‌های مختلف که به طور غیر قانونی به فعالیت‌های انتخاباتی و فعالیت‌های تخریبی انتخاباتی مبادرت کرده‌اند و همچنین دستگیری یکی از عناصر مشهور آنان که ضمن انجام سخنرانی‌های تخریبی علیه یکی از کاندیداها اقدام به مخدوش نمودن چهره نظام و سیاه‌نمائی گسترده نموده و سی‌دی‌های آن، در سطح وسیع توزیع شده خبر داد. 

 

آخرین سخنرانی احمدی‌نژاد هم در سالن شهید بهشتی مشهد بود که در آن اظهاراتی تند و تیز مطرح شد مثل اینکه:

من از همه هواداران خود می‌خواهم ۴۸ ساعت آینده را با آرامش، متانت، اخلاق و منطق جلو بروند و دعا کنند، چون با نظر لطف امام رضا (ع) همه توطئه‌ها خنثی می‌شود. وی ‌با بیان اینکه کار تبلیغاتی خود را از جوار بارگاه رضوی آغاز کرده‌ام و در همین جا هم پایان می‌دهم.مرحله دوم انتخابات همه افراد و گروه‌هایی که حضور پر شور شما مردم در مرحله اول منافعشان را به خطر انداخته است، دست به دست هم داده‌اند تا مانع از اعمال اراده ملت شوند. لذا از همه شما می‌خواهم با هوشیاری و دقت این دو روز را بگذرانید.

 

حرف من شما و همه ملت ایران در این روزها تنها این است که ما عدالت می‌خواهیم، می‌خواهیم بساط فقر و فساد و تبعیض از این سرزمین برچیده شود و ایران عزیز سربلند و نمونه در جهان باقی بماند. ملتی با سابقه و بزرگی ایران نباید در دنیا ملتی دست دوم یا سوم باشد چون ما می‌توانیم در مدت کوتاهی کشورمان را به کشور نمونه در منطقه تبدیل کنیم. نباید اداره کشور را محدود به عده‌ای خاص و وابسته به باندهای قدرت و ثروت کرد. مردم ما این خط‌کشی‌ها و جبهه‌بندی‌ها را قبول ندارند و این‌ها را برخاسته از باند قدرت و ثروت می‌دانند. از روزی که نتایج انتخابات اعلام شد ظرف ۲-۳ روز احمدی‌نژاد تبدیل به موجودی شد که مظهر همه سیاهی‌ها و بدی‌های دنیا بود. این تخریب‌ها آخرین تیرهای ترکش کسانی است که با چسب دوقلو خود را به صندلی قدرت چسبانده‌اند و نمی‌خواهند آن را رها کنند. 

 

پنجشنبه ۲ تیر

تبلیغات انتخاباتی تمام شده ولی هم‌چنان مساله نظامیان و انتخابات ادامه دارد. حوالی ساعت ۶ بعدازظهر که حدود ۱۴ ساعت مانده به انتخابات «مجتبی رشاد» رییس ستاد انتخابات کشور با ارسال نمونه‌ای از مشخصات ناظران نظامی در برخی از حوزه‌های انتخاباتی از جمله در شهرستان قم به حجت‌الاسلام «زرگر» نماینده‌ قوه‌ قضاییه در پرونده‌های جرایم انتخاباتی از وی خواست به قید فوریت به این امر که آن را خلاف خوانده است، رسیدگی شود. او در نامه‌ خود اعلام کرده است: «نظر به ممنوعیت قانونی دخالت نیروهای مسلح در امر انتخابات، دستور فرمایید ضمن تاکید به هیات‌های محترم نظارت برای تعویض این گونه ناظران، به قید فوریت به این عمل خلاف که حاکی از اقدامی سازمان‌یافته برای استفاده از تشکیلات بسیج در امر انتخابات است رسیدگی و نتیجه را به این ستاد اعلام فرمایند. بدیهی است این قبیل افراد که از نیروهای بسیج و سپاه هستند به هیچ عنوان اجازه‌ حضور در شعب ثبت‌نام و اخذ رای نخواهند داشت.» 

 

در این روز هم‌چنین رسانه‌ها خبر دادند که کمال خرازی، وزیر خارجه وقت به خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی وقت اتحادیه اروپا گفته: «روند کلی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران تغییر نخواهد کرد.» موضوعی که با گذشت زمان مشخص شد درست نبوده است. 

 

کدخبر: ۵۶۲۲۰۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر