کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۹۵۰۶
تاریخ خبر:

دایره‌المعارف خرید لاستیک

دایره‌المعارف خرید لاستیک

چطور بهترین لاستیک را انتخاب کنیم و چقدر بابتش پول بدهیم؟

هفت صبح|  وقتی لاستیک خودروی شما آج‌هایش را از دست می‌دهد یا رانندگی ایمن را برایتان دشوار می‌کند، وقت عوض کردن لاستیک فرا رسیده است. ارزان‌ترین لاستیک ماشین را این روزها، کویرتایر تولید می‌کند که قیمتشان حوالی یک تا دو میلیون تومان است. اما در بازار گران‌ترین لاستیک که به ماشین‌هایی مانند بنز می‌خورد، از برندی ایتالیایی است که با قیمت هر حلقه 21میلیون تومان فروخته می‌شود. برای خودروهایی مانند پراید و تیبا و 206 و ...، لاستیک‌های ایرانی با قیمت نزدیک به یک میلیون تا یک میلیون و 600هزار تومان در بازار پیدا می‌شود. در بین برندهای ایرانی سه گزینه بارز، کویرتایر و یزدتایر در بازار هستند که البته پیدا کردن برخی از آنها برای ماشین‌های پرطرفدار در بازار ایران ممکن است این روزها کمی سخت باشد. در عوض برندهای چینی، تنوع زیادی در بازار دارند و البته قیمتشان هم اغلب بالاتر از گزینه‌های تولید داخل است.

 

 

 

چه زمانی باید لاستیک خود را عوض کنیم؟

 

زمان مناسب برای تعویض لاستیک خودرو به عوامل متعددی بستگی دارد. یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید چک کنید، آج لاستیک است. در بسیاری از کشورها، حداقل عمق آج، ۱/۶ میلی‌متر است و بیش از آن، برای داشتن رانندگی ایمن قابل‌قبول نیست. همچنین باید هرگونه بریدگی، برآمدگی یا آسیب‌دیدگی قابل‌توجهی که بتواند یکپارچگی ساختاری لاستیک را به خطر بیندازد، بررسی کنید. حتی اگر ظاهر تایرها هم طبیعی باشد، عمر مفید هر لاستیک در حدود۴۰هزار کیلومتر است.

اگر اغلب در شرایط آب و هوایی سخت، مانند باران یا برف شدید رانندگی می‌کنید، ممکن است لازم باشد تایرهای خود را زودتر تعویض کنید؛ چرا که عملکرد آن‌ها به مرور زمان بدتر می‌شود. اگر حتی در شرایط عادی رانندگی متوجه شدید که خودروی شما به سمتی کشیده می‌شود یا خودرو در مسیر حرکت خود، لغزش دارد و هنگام ترمز، خودرو به موقع متوقف نمی‌شود، زمان تعویض لاستیک‌ها فرا رسیده.

 

 

 

قیمت انواع لاستیک ایرانی چقدر است؟

 

اندازه لاستیک باید با اندازه رینگ خودروی شما سازگار باشد. اندازه لاستیک شامل عرض، ارتفاع و قطر داخلی است. انتخاب اندازه صحیح لاستیک بر اساس مشخصات تولید کننده خودرو و دستورالعمل‌های توصیه شده، بسیار مهم است.

 

سایز استاندارد لاستیک پراید، ۶۵/۱۶۵ R13 است. البته در صورت تمایل، شما این امکان را دارید که از لاستیک‌های کمی پهن‌تر هم استفاده کنید. برای این خودرو می‌توانید لاستیک بارز را به قیمت هر حلقه یک میلیون و 50هزار تومان بخرید. اگر بخواهید مدل پهن‌تر بخرید، قیمت آن به یک میلیون و 100هزار تومان هم می‌رسد. کویرتایر این روزها، به‌ندرت در فروشگاه‌ها پیدا می‌شود. اما می‌توانید هر حلقه از آن را با قیمت یک میلیون و 525هزار تومان بخرید.

 

نکته‌ای که باید در مورد سایز 13 لاستیک‌ها بدانید، این است که تنها خودروی پراید نیست که از آن استفاده می‌کند. ماشین‌هایی چون ام‌وی‌ام 110 سه سیلندر و ام‌وی‌ام 110 چهار سیلندر دقیقا از لاستیک 13 مشابه با پراید استفاده می‌کنند. لاستیک تیبا با وجود اینکه 13 است، کمی پهن‌تر بوده و از سایز ۷۰/۱۷۵R13 برای تجهیز کردن این خودرو استفاده شده است. برند بارز لاستیک مناسب تیبا را با قیمت یک میلیون و 100 هزار تا یک میلیون و 600هزار تومان می‌فروشد. سایز فابریک لاستیک در پژو ۲۰۶ و برای تمام تیپ‌ها ۶۵/۱۸۵R14 است؛ اما اگر قصد تعویض و استفاده از لاستیک‌های پهن‌تر را دارید، می‌توانید از سایزهای ۶۰/۱۹۵R14 و ۶۰/۲۰۵R14 استفاده کنید.

 

اگر بخواهید لاستیک بارز بخرید باید یک میلیون و 585هزار تومان پول بدهید. کویرتایر لاستیک مناسب برای خودروهایی مانند تیبا هاچ‌بک، چری A15 ساده، چری ویانا ساده، ساینا و هیوندا ورنا را با قیمت هر حلقه یک میلیون و 550هزار تومان می‌فروشد.

 

 

قیمت انواع لاستیک چینی چقدر است؟

 

با وجود اینکه کمپانی‌های لاستیک ایرانی کم نیستند اما این روزها تعدادی از آنها، موجودی ندارند و به سختی می‌توانید تنوع زیادی در بین برندهای ایرانی پیدا کنید. در عوض، لاستیک‌های چینی در بازار ایران کم نیستند. مثلا اگر دنبال خرید لاستیک برای ماشین 206 باشید، می‌توانید سراغ ترازانو بروید که لاستیک چینی است و دو حلقه از آن با قیمت 4میلیون و 796هزار تومان فروخته می‌شود که هر یک از حلقه‌های آن، نزدیک به 2میلیون و 400هزار تومان است. رودوینگ گزینه دیگری است که دو حلقه از آن 4میلیون و 223هزار تومان قیمت دارد و هر حلقه از آن را می‌شود با قیمت 2میلیون و 111هزار و 500تومان خرید. برای خرید آی‌پلاس برای خودرو 206 باید 2میلیون و 316هزار و 250تومان پول بدهید. دو حلقه از این لاستیک را می‌شود با 4میلیون و 632هزار و 500تومان بخرید.

 

اگر بخواهید برای پراید یا ام‌وی‌ام خود لاستیک رودوینگ چینی بخرید، باید برای دو حلقه 3میلیون و 800هزار تومان پول دهید و درصورتیکه قصد تعویض هر 4حلقه لاستیک را داشته باشید، به 7میلیون و 600هزار تومان پول نیاز خواهید داشت. هابیلد هم یک گزینه دیگر برای دارندگان پراید است که هر حلقه لاستیک آن با قیمت 2میلیون و 250هزار تومان فروخته می‌شود. همچنین با 4میلیون و 200هزار تومان می‌شود دو حلقه لاستیک ویندفورس را خرید. قیمت دو حلقه لاستیک از برند دورون 4میلیون و 150هزار تومان است و آنایت هم چینی است و هر دو حلقه لاستیک از این برند بین 3میلیون و 970هزار تا 4میلیون و 80هزار تومان فروخته می‌شود.

 

برای خرید لاستیک تیبا و تیبا 2، می‌توانید سراغ برند چینی رودوینگ بروید که قیمت دو حلقه‌اش، 4میلیون تومان است و در نهایت برای خرید چهار حلقه از آن باید 8میلیون تومان هزینه کنید. برند وینفورس، لاستیک مناسب برای انواع تیبا را 4میلیون و 565هزار تومان برای هر دو حلقه قیمت می‌دهد و برای خرید دو حلقه لاستیک تیبا از برند هابیلد به 4میلیون و 900هزار تومان پول نیاز خواهید داشت.

 

 

قیمت لاستیک ماشین‌های شاسی بلند چقدر است؟

 

رینگ ماشین‌های شاسی بلند حداقل سایز 17 را دارد. مثلا اگر پرادو داشته باشید، برای دو حلقه لاستیک کاپسن که چینی است به 8میلیون تومان پول نیاز خواهید داشت. واکایاما برند دیگری است که فروشندگان هر دو حلقه لاستیکش را برای چنین ماشینی با قیمت 11میلیون و 780هزار تومان می‌فروشند. اگر سراغ برند نکسن بروید که ساخت کشور کره‌جنوبی است، باید بابت دو حلقه لاستیک پرادو، 14میلیون و 200هزار تومان هزینه کنید.

 

یکی از ارزان‌ترین گزینه‌ها از برند ونلی است که فروشنده برای هر دو حلقه لاستیک، 7میلیون و 150هزار تومان پول می‌گیرد. برای خرید لاستیک مناسب تویوتا راو 4 از برند کویرتایر که ایرانی است؛ به 2میلیون و 420هزار تومان برای هر حلقه نیاز دارید و در نتیجه اگر قصد عوض‌کردن هر 4لاستیک خودرو را داشته باشید باید 9میلیون و 680هزار تومان پول بدهید. قیمت دو حلقه لاستیک از برند چینی نکسن برای تویوتا راو 4، برابر با 14میلیون و 200هزار تومان است و ارزان‌ترین گزینه را در بین لاستیک‌های خارجی می‌شود از هدوی خرید که دو حلقه لاستیکش را 8میلیون و 175هزار تومان قیمت زده است. اگر سوار هایما اس‌7 می‌شوید، می‌توانید هر حلقه لاستیک مناسب با آن را در سایز 17 از کویرتایر به قیمت 2میلیون و 530هزار تومان تهیه کنید.

 

یزد تایر هم برای چنین ماشینی لاستیک دارد که قیمت دو حلقه آن 5میلیون و 250هزار تومان است. دارندگان تویوتا توسان می‌توانند لاستیک سایز 16 را با قیمت هر حلقه 2میلیون و 154هزار و 884تومان بخرند. سایز 18 از همین برند، 2میلیون و 167هزار و 860تومان قیمت دارد. یزدتایر دو حلقه چنین لاستیکی را  با قیمت نزدیک به 5میلیون تومان می‌فروشد. درصورتیکه از برند چینی آی‌پلاس خرید کنید برای دو حلقه لاستیک توسان به 5میلیون و 668هزار تومان پول نیاز خواهید داشت و برای خرید از برند واکایاما که ساخت کشور ژاپن است، باید 6میلیون و 900هزار تومان بابت هر دو حلقه لاستیک پرداخت کنید که هر حلقه آن 3میلیون و 450 هزار تومان می‌شود.

 

کویرخودرو لاستیک سایز 17 مناسب جی‌اس‌5 را با قیمت 2میلیون و 80هزار تومان می‌فروشد. اگر سایز 18 آن را بخواهید باید 2میلیون و 502هزار و 500تومان جهت خرید هر حلقه لاستیک پول بدهید. قیمت لاستیک یزدتایر برای چنین ماشینی نزدیک به 2میلیون و 500هزار تومان به ازای هر حلقه است. آن گروه از افرادی که ام‌وی‌ام ایکس 33 دارند، برای خرید لاستیک آن از برند کویرتایر باید 2میلیون و 80هزار تومان هزینه کنند و اگر دنبال برند چینی هدوی باشند، می‌توانند دو حلقه را به قیمت 5میلیون و 668هزار تومان بخرند.

 

 

ارزان‌ترین و گران‌ترین لاستیک‌های بازار کدامند؟

 

ارزان‌ترین لاستیکی که می‌توانید در بازار ایران پیدا کنید، یک مدل از برند چینی رودوینگ است که سایز 13 دارد و یک حلقه از آن با قیمت 950هزار تومان فروخته می‌شود. چنین لاستیکی مناسب خودروهایی چون پراید و ام‌وی‌ام و...، است. کویرتایر سایز 17 را با قیمت یک میلیون و 800هزار تومان می‌فروشد که مناسب بی‌ام‌دبلیو، چری آریزو 5 و 6 و ... است.

 

گران‌ترین لاستیکی که در بازار ایران می‌شود خرید از برند پیرلی رانفلت مدل PZERO سایز 19 است که به برخی از خودروهای بی‌ام‌دبلیو می‌خورد و چهار عدد از آن با قیمت 66میلیون تومان فروخته می‌شود. با این‌حساب می‌توان گفت هر عدد از چنین لاستیکی، 16میلیون و 500هزار تومان فروخته می‌شود. این لاستیک ایتالیایی است.

 

پیرلی رانفلت البته گزینه‌های گران‌قیمت‌تری برای خودروهای بنز دارد. مثلا هر حلقه از لاستیک سایز 19 از چنین برندی 21میلیون تومان فروخته می‌شود. لاستیک‌های مکسس هم گرانقیمت هستند و بد نیست بدانید که این برند ساخت کشور چین است. با این‌حال برای خرید دو حلقه لاستیک از این کارخانه باید نزدیک به 19میلیون تومان هزینه کنید.

 

نحوه خرید لاستیک دولتی

 

تایر دولتی در حدود ۱۰ تا ۳۵درصد نسبت به لاستیک آزاد، ارزان‌تر است. آن‌طور که در جزئیات فرآیند توزیع لاستیک دولتی آمده، برای دریافت لاستیک دولتی باید اصل و کپی سند مالکیت خودرو یا همان برگه سبز ماشین را همراه داشته باشید. همچنین آن‌طور که اعلام شده کپی کارت‌ملی مالک و کپی کارت خودرو هم برای دریافت لاستیک دولتی لازم است. خرید لاستیک به دو صورت حضوری و آنلاین امکان‌پذیر است.

 

برای خرید حضوری لاستیک لازم است که به یکی از نمایندگی‌‌های شرکت‌‌های سازنده لاستیک که در طرح فروش دولتی فعال هستند، مراجعه کنید و با تحویل مدارک موردنیاز، لاستیک مناسب و مدنظر خود را خریداری کنید. حالت دیگر خرید آنلاین لاستیک است که می‌توانید با مراجعه به سایت نمایندگی‌‌های فروش دولتی لاستیک، اقدام به سفارش و تهیه لاستیک کنید. مثلا می‌‌توانید به سایت نمایندگی‌‌های کویر تایر، لاستیک بارز و ایران‌تایر مراجعه کنید.

 

ضمنا می‌‌توانید به سایت جامع تجارت، kala.ntsw.ir، نیز مراجعه کنید. پس از این که وارد این سامانه شدید، بایستی اطلاعات هویتی و شماره‌تلفن و کد ملی خود را وارد کنید. پس از اینکه پیامک اعتبارسنجی برای شماره شما فرستاده شد، اطلاعاتی از قبیل شماره شاسی خودرو و شماره موتور را در اختیار سایت بگذارید. این اطلاعات بر روی کارت وسیله نقلیه شما ثبت شده‌‌اند. سهمیه لاستیک هر خودرو در سال دو حلقه به‌صورت حضوری و چهار حلقه به‌صورت اینترنتی است. لازم است بدانید که علاوه بر قیمت لاستیک، ۹درصد هم به‌عنوان مالیات ارزش‌افزوده به فاکتور خریدتان اضافه می‌‌شود.

کدخبر: ۵۵۹۵۰۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر