کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۹۴۸۲
تاریخ خبر:

‮«‬دنا‭ ‬جوانان»‬‭ ‬مرداد‭ ‬می‌آید

‮«‬دنا‭ ‬جوانان»‬‭ ‬مرداد‭ ‬می‌آید

خاطره پیکان جوانان زنده می‌شود؟

هفت صبح| بهمن 1401 بود که خبر آمد پروژه دنا جوانان توسط ایران‌خودرو استارت خورده است. انگار پس از پنج دهه قرار بود یاد و خاطره پیکان جوانان زنده شود. حالا مدیر پروژه دنا جوانان اعلام کرده است تا دو ماه آینده شاهد عرضه این خودرو در مردادماه خواهیم بود.گمانه‌زنی‌ها درباره قیمت این خودرو رقمی حدود 700 میلیون تومان را پیش‌بینی می‌کند.

 

مدیر پروژه دنا جوانان در ایران خودرو مشخصات و ویژگی‌های محصول جدید این شرکت را اعلام کرد. پیشرانه EF7 پلاس توربو، گیربکس ارتقایافته اتوماتیک، گرافیک جدید چراغ‌های جلو و تزئینات قرمز رنگ سپر جلو از ویژگی‌های متمایز این خودرو نسبت به تیپ اتوماتیک آپشنال هستند.

 

 

مشخصات فنی دنا جوانان

 

این خودرو مجهز به موتور EF7PTC با حجم ۱/۷ لیتر و قدرت ۱۶۱ اسب بخار است. گشتاور حداکثری آن به رقم ۲۴۰ نیوتن متر می‌رسد که باعث شتاب بالای خودرو می‌شود. این گشتاور از دور موتور ۱۷۵۰ در دقیقه در اختیار راننده قرار می‌گیرد و به ویژه در شتاب‌گیری ثانویه، عملکرد چشمگیری را رقم می‌زند. علاوه بر این، با کاهش دور آرام موتور از ۸۵۰ به ۶۵۰ دور در دقیقه نسبت به موتور پایه، مصرف سوخت، استهلاک و آلایندگی کاهش می‌یابد.گیربکس این خودرو از نوع اتوماتیک AT6 نسل هفتم است که در آن نسبت دنده‌ها بهبود یافته و امکان خلاصی خودکار Auto Neutralنیز پیش‌بینی شده است. در این حالت، مدتی پس از توقف خودرو در حالت D و در صورت فراموشی راننده برای تغییر وضعیت به خلاص، گیربکس از حالت رانندگی خارج و به حالت خلاص تغییر می‌کند. پس از رها کردن ترمز، به طور خودکار به حالت رانندگی بازمی‌گردد. این عملکرد برای کاهش استهلاک گیربکس و کمک به صرفه‌جویی در مصرف سوخت و کاهش آلایندگی طراحی شده است. سیروس دهقان‌زاده، مدیر پروژه دنا جوانان با بیان اینکه محصول جدید دارای موتور EF۷PTC ۱/۷  لیتری با ۱۶۱ اسب بخار توان است، به ایکوپرس گفت: «حداکثر گشتاور این محصول، رقم قابل توجه ۲۴۰ نیوتن‌متر است که شتاب بسیار بالایی فراهم می‌سازد. حداکثر گشتاور این موتور از ۱۷۵۰ دور در دقیقه در اختیار راننده قرار می‌گیرد و باعث می‌شود که خودرو به‌ویژه در شتاب‌گیری ثانویه، عملکرد چشم‌گیری را به ثبت برساند. ضمنا با کاهش دور آرام موتور از ۸۵۰ به ۶۵۰ دور در دقیقه نسبت به موتور پایه، مصرف سوخت، استهلاک و آلایندگی کاهش می‌یابد.»

 

 

تغییرات عمده دنا جوانان

 

مدیر پروژه دنا جوانان، با اشاره به اینکه یکی دیگر از عمده تغییراتی که در این محصول پیش‌بینی و اجرا شده، تغییر شبکه برق و الکترونیک آن به شبکه ایران خودرو IKBCM است، اظهار کرد: این پلتفرم با دانش فنی روز دنیا طراحی و تکوین یافته و بر این اساس، اضافه کردن هرگونه امکانات و حالت‌های جدید الکترونیکی به خودرو ممکن شده است. این شبکه نه‌تنها کاهش تعداد نودها را به همراه دارد، بلکه با پروتکل‌های روز خودروسازان مطرح دنیا رقابت می‌کند.

 

 

مشخصات ایمنی و رفاهی دنا جوانان

 

از جمله مشخصات ایمنی دنا جوانان می‌توان به سیستم ترمز ضدقفل با توزیع الکترونیکی نیرو، ترمزهای تمام دیسکی، سیستم کمکی ترمز، کمک حرکت در سربالایی، سیستم کنترل الکترونیکی پایداری و سیستم کنترل لغزش چرخ‌ها (TCS) اشاره کرد. این خودرو مجهز به چهار کیسه هوا، دوربین و سنسور پارک عقب، سیستم پایش فشار باد و دمای تایرها (TPMS) و ایموبیلایزر یکپارچه با سیستم PEPS است.از دیگر تجهیزات دنا جوانان می‌توان به آینه الکتروکرومیک اشاره کرد که در صورت زیاد بودن نور عقب، به طور خودکار تیره می‌شود تا از خیرگی چشم راننده جلوگیری کند. این حالت در دنده عقب غیرفعال می‌شود تا دید عقب واضح باشد. این خودرو با استاندارد حفاظت از عابر پیاده مطابقت دارد و دارای رینگ‌های آلومینیومی ۱۶ اینچی، کروزکنترل، ورود و استارت دکمه‌ای، چراغ‌ها و برف‌پاک‌کن اتوماتیک و سان‌روف برقی است.سیستم تهویه اتوماتیک، دریچه تهویه عقب، سیستم چندرسانه‌ای با قابلیت نمایش محتوای گوشی (میرورلینک) و راهنمای تعویض دنده برای حالت دستی نیز در این خودرو به صورت استاندارد نصب می‌شوند. چراغ‌های جدید LED و نئون، چراغ خوشامدگو، چراغ نقشه‌خوان و چراغ بدرقه از دیگر ویژگی‌های این محصول هستند. تزئینات داخلی مانند تودوزی مشکی با طرح چوب، قطعات تزئینی داشبورد و رودری‌ها، دستگیره‌های کرومی در‌‌ها، نوار کرومی دور شیشه‌ها، کف‌پوش موکتی با نوار قرمز و نشان توربو، دسته دنده جدید با گردگیر و دوخت قرمز و صندلی مخملی با دوخت قرمز و چرم نیز از دیگر ویژگی‌های این محصول هستند.

 

کدخبر: ۵۵۹۴۸۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر