کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۹۳۲۰
تاریخ خبر:

ارتش برقی‌ها در سامانه فروش

ارتش برقی‌ها در سامانه فروش

‌معرفی شش خودروی جدید بازار ایران با برند خوب اما زیرساخت نامشخص

هفت صبح| ماجرای واردات خودروهای برقی که خب تعرفه کم‌ تقریبا صفر را برایش در نظر گرفتند تا منویات وزیری که قبلا در مپنا بود و به شدت پیگیر واردات خودروهای برقی، تحقق پیدا کند. واقعیت این است واردات خودروی برقی خوب است و شعار هوای پاک و ماشین پاک هم بهتر اما زیرساخت این خودروها به شکل است؟

 

می‌گویند حتی در خود آمریکا که مبدع خودروهای برقی به‌شمار می‌آید استقبال چندانی از این خودروها نمی‌شود و خودروهای هیبرید و پلاگین هیبرید طرفدار بیشتری دارند. از سوی دیگر، هنوز آنطور که باید و شاید جایگاه شارژ این خودروها در ایران مشخص نیست. مثلا برای یک سفر بالای 5 ساعت چه تمهیدی برای شارژ این خودروها در نظر گرفته شده است. با احتساب ترافیک، سربالایی و شرایطی که باعث می‌شود باتری بیشتری مصرف شود.

 

به هرحال سامانه فروش خودروهای برقی چند روزی است که آغاز به کار کرده و انصافا برندهای خوب و محصولات جذابی وارد سامانه شده است. به خودروها ایراد‌ی وارد نیست اما درباره زیرساخت واقعا اطلاعات شفافی وجود ندارد. در این گزارش شش خودروی برقی سامانه که قیمت قطعی و علی‌الحساب آنها اعلام شد را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

 

 

فولکس واگن ID.4 Crozz /مدل ۲۰۲۳ - 1 میلیارد و 450 میلیون تومان

فولکس 1

قیمتی که برای این خودرو اعلام شده، علی‌الحساب است. ID4 کراز یکی از محصولات تمام برقی آلمانی مونتاژ شده در چین است که در سامانه فروش خودروهای برقی عرضه شده و قرار است به زودی تحویل شود.این ماشین برقی با ماموت خودرو در سامانه قرار گرفته است. فولکس‌واگن ID.4 یک کراس‌اوور کامپکت است که بر مبنای پلتفرم برقی MEB گروه خودروسازی فولکس توسعه داده شده است. نسخه بازار ایران به‌خاطر سقف ۴۰ هزار دلاری تعیین شده، از نمونه محور عقب این خودرو است. در این نسخه یک موتور الکتریکی با قدرت ۱۶۸ اسب بخار و نهایت گشتاور ۳۱۰ نیوتن متر روی محور عقب ID.4 نصب شده است. پک باتری این خودرو 55/7  کیلووات ساعت است و می‌تواند با هر بار شارژ کامل مسافت ۴۴۲ کیلومتر بر اساس استاندارد WLTP را بپیماید.نسخه‌ای که در ایران آماده فروش است، مدل Crozz است و در پایه‌ترین حالت، قیمتی در حدود ۲۰ هزار دلار دارد.پک باتری این کراس‌اوور در حالت عادی طی 8/5  ساعت و در حالت سریع طی ۳۵ دقیقه (۲۰ تا ۸۰ درصد) شارژ می‌شود. از مهم‌ترین امکانات آی‌دی ۴ می‌توان به سیستم ورود و استارت بدون کلید، مولتی مدیا ۱۲ اینچی با ۸ بلندگو، سقف پانوراما، سنسور نور، سنسور باران اشاره کرد.

 

سینو گلد Tango 5 / مدل 2023 - ‌1میلیارد و 50 میلیون تومان 

4 سینوگلد

این ماشین قرار بود تاکسی برقی سایپا باشد که حالا با رقم علی‌الحساب سر از سامانه فروش برقی‌ها برای عموم مردم درآورده است! جانژینگ سینو‌گلد یکی از خودروهای حاضر در نمایشگاه تحول صنعت خودرو بود که گفته شد سایپا قرار است آن را به عنوان تاکسی عرضه کند. در کاتالوگ منتشر شده از این خودرو حرفی از گشتاور نامی موتور الکتریکی زده نشده اما حداکثر قدرت تولیدی ۱۰۰ کیلو‌وات یا ۱۳۴ اسب بخار اعلام شده بود. نمونه‌های اولیه سینوگلد جانژینگ وارد شده دارای پیشرانه برقی ۱۰۰ کیلوواتی با توانایی تولید ۱۳۴ اسب بخار قدرت و ۱۷۵ نیوتن متر گشتاور را دارد. باتری 48/16  کیلووات ساعتی آن برد حرکتی برابر با ۴۰۵ کیلومتر دارد. باتوجه به این پیشرانه، شتاب صفر تا ۵۰ سایپا سینوگلد ۶ ثانیه است. این خودرو در مسیر مستقیم توانایی دستیابی به حداکثر سرعت ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت را دارد. زمان استاندارد شارژ در خودرو سینوگلد ۷ تا ۹ ساعت است و زمان شارژ سریع این خودرو ۳۰ دقیقه خواهد بود. شرکت سایپا در خصوص ویژگی‌های خودرو برقی سینوگلد به فرمان برقی، سیستم‌های ABS، TPMS، HAC، ESC، EBC و اتوهلد، صفحه نمایشگر ۹ اینچ، کلاستر ۷ اینچ، باز و بسته شدن آینه‌های جانبی به صورت برقی و … اشاره کرده است.

 

آئودی Q5 e-tron/مدل 2023 - ‌ 3میلیارد و 150 میلیون تومان

2 آیٔودی

قیمت این خودرو هم علی‌الحساب است و توسط شرکت معین‌خودرو ایرانیان به سامانه فروش آمده است. آئودی Q5 e-tron معین خودرو در تیپ وارداتی دارای پک باتری ۸۵ کیلووات ساعتی است. حداکثر قدرت این خودروی محور عقب ۲۰۴ اسب بخار و بیشینه گشتاور آن ۳۱۰ نیوتن متر است و شعاع حرکتی‌اش با شارژ کامل نیز در کاتالوگ سایک ۵۶۰ کیلومتر ذکر شده است. در بخش داخلی شاهد طراحی مینیمال و راننده‌محور هستیم. فرمان خودرو طراحی فوق‌العاده زیبا و لوکسی دارد و قسمت بازشوی سقف پانوراما نیز با کلیدهای لمسی کنترل می‌شود. تریم داخلی خودرو چرمی است و با دو ترکیب رنگ مشکی و قرمز، اسپرت و جذاب جلوه می‌کند. فضای پا و سر در هر دو ردیف اول و دوم بسیار خوب است و ردیف سوم نیز در مسافت‌های کوتاه، آزاردهنده نخواهد بود. لازم به ذکر است که تقریباً مشابه اکثر کراس‌اوورها در این سگمنت، با باز شدن ردیف سوم عملاً فضای بار چندانی را نخواهید داشت. از امکانات این خودرو می‌توان به مواردی همچون هدآپ دیسپلی با واقعیت مجازی، دوربین ۳۶۰ درجه، رادار پیشگیری برخورد از جلو، ترمز اضطراری، نمایشگر لمسی بزرگ با قابلیت پشتیبانی از اندروید اتو و اپل کارپلی، کلاستر دیجیتالی اشاره کرد.

 

 

کی ام سی EJ7/ مدل 2023 - ‌ 1 میلیارد و 98میلیون و 650 هزار تومان

کی ام سی

قیمت این خودرو قطعی است. شرکت خودروسازی کرمان موتور در حاشیه نمایشگاه دستاوردهای صنعتی دولت در سال 1402، یک خودروی برقی جدید به نام EJ7 را معرفی کرد که بعدها تحت عنوان تاکسی برقی به تاکسیرانی تحویل داده شد . طراحی ظاهری بخش سپر و جلوپنجره EJ7 به علت الکتریکی بودن، با نمونه بنزینی متفاوت است و خبری از جلوپنجره‌های رایج در خودروهای بنزینی نیست. در زمینه امکانات رفاهی و ایمنی می‌توان به مواردی نظیر دو عدد ایربگ، کروز کنترل، دوربین عقب، سنسور پارک جلو و عقب، سیستم ورود و استارت بدون کلید، سیستم کنترل پایداری و کشش‌، ترمز پارک برقی، اتوهلد اشاره کرد. جک EJ7 از یک موتور الکتریکی‌ روی محور جلو بهره می‌گیرد. حداکثر قدرت این پیشرانه معادل ۱۹۲ اسب بخار است و گشتاور آن نیز ۳۴۰ نیوتن متر اعلام شده است که عدد قابل‌توجهی به نظر می‌رسد. حداکثر مسافت قابل پیمایش این خودرو با یک بار شارژ کامل، توسط کارخانه ۴۰۲ کیلومتر اعلام شده است. جک EJ7 در مدت 6/4 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست می‌یابد. داشبورد EJ7 از سبک طراحی Tشکل جک بهره می‌گیرد و بازیگر نقش اصلی این داشبورد، مانیتور عمودی و البته بیش از حد بزرگ آن است.

 

هوندا ENS1 مدل 2023 - 1میلیارد و 850 میلیون تومان

3 هوندا

قیمت این خودرو هم علی‌الحساب است. هوندا ENS1 نسخه تمام برقی وزل است که معین خودرو ایرانیان آن را برای اولین بار در اتو اکسپو تهران رونمایی کرد و در معرض دید عموم مردم قرار داد. طراحی ظاهری ENS1 هم ما را به یاد چانگان UNI-K، وارداتی سایپا می‌اندازد. فرم چراغ‌های جلو و عقب ENS1 بسیار به این محصول از چانگان شبیه است و با توجه به اینکه طراحی ENS1 نسبت به چانگان قدیمی‌تر است، صد در‌صد کپی‌کاری و الگو برداری از جانب چانگان بوده. به طور کلی این کراس‌اوور کامپکت تمام‌برقی ژاپنی ظاهر به‌شدت جذابی دارد. این کراس‌اوور وارداتی معین خودرو ایرانیان مجهز به امکاناتی از قبیل کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، ترمز کمکی، کنترل پایداری الکتریکی، استارت دکمه‌ای، مولتی‌مدیا و …است. در مجموع می‌توان گفت ‌ نسخه تمام بنزینی وزل آنچنان فول نیست و نمی‌توان آن را خودرویی با امکانات زیاد محسوب کرد. ای‌ان‌اس ۱ ‌ یک موتور برقی ۲۰۱ اسب بخاری در اختیار دارد که می‌تواند حداکثر گشتاور ۳۱۰ نیوتن متر را به چرخ‌های جلو تحویل دهد. ظرفیت پک باتری وزل تمام برقی ۶۲ کیلو وات ساعت است و قادر است ۵۱۰ کیلومتر پیمایش را با یک بار شارژ برایش فراهم کند.

 

 

هونگچی EQM5/ مدل 2023 - ‌1 میلیارد و 805 میلیون تومان 

هونگچی

 

 

قیمت این خودرو که توسط بی‌ام کارز شاخه واردات بهمن موتور به ایران آمده به صورت قطعی است. اگر‌چه گروه بهمن این روزها خوش‌شانسی چندانی در بحث فروش محصولات وارداتی خود ندارد و هونگچی مدل بنزینی وارداتی هم ریزش قیمت عجیبی در بازار داشته است. هونگچی EQM5 دارای یک موتور برقی است ولی مشتریان می‌توانند آن را در دو نسخه مختلف سفارش دهند؛ نسخه 100 کیلوواتی که قابلیت تعویض باتری دارد و نسخه 140 کیلوواتی که البته تعویض باتری‌های آن، امکان‌پذیر نیست. خودروهای برقی از اصول طراحی مینی‌مالیستی بهره می‌برند و هونگچی E-QM5 نیز از همین رویه پیروی می‌کند. کابین خودرو از دو تکه اصلی تشکیل شده است که بخش بالایی مشکی‌رنگ است و بخش پایینی رنگ مارون دارد. در قسمت بالایی داشبورد، یک نمایشگر بزرگ قرار گرفته است که تنظیمات سیستم تهویه و همچنین سیستم سرگرمی از طریق آن انجام می‌شود. فرمان هونگچی E-QM5 از نوع دی‌کات نیست که نصب آن در یک خودرو لوکس تا حدودی عجیب به نظر می‌رسد. کنسول میانی خودرو نیز ابعاد بزرگی دارد اما تنها اهرم وضعیت دنده و دو دکمه کنترلی روی آن قرار گرفته‌اند. فاصله محوری هونگچی E-QM5 حدود 3 متر است که این خودرو را به گزینه مناسبی برای استفاده سرنشینان بزرگسال تبدیل می‌کند. 

کدخبر: ۵۵۹۳۲۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر