کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۵۰۵۰
تاریخ خبر:

قاب تاریخ| حمایت خلخالی از بنی‌صدر، سفرپرماجرای آلن دلون به ایران، مرد شماره ۲ فداییان و...

قاب تاریخ| حمایت خلخالی از بنی‌صدر، سفرپرماجرای آلن دلون به ایران، مرد شماره ۲ فداییان و...

عکس‌هایی از مشاهیر تاریخ معاصر ایران، شهرهای ایران، خودروهای نوستالژیک، عکس‌های فوتبالی و...

هفت صبح| با قاب تاریخ به ایران قدیم سفر‌ و یادی ‌‌از ‌گذشته می کنیم. در تهیه این مجموعه، از تصاویر کمتر دیده ‌شده‌ای استفاده شده که تماشای آنها خالی از لطف نیست.

 

صادق خلخالی: به نفع بنی‌صدر کنار می‌روم/ با قاطعیت رأی خود را به بنی‌صدر بدهید

کیهان در ۶ دی ماه ۱۳۵۸ از انصراف خلخالی روایت کرده و نوشته است؛ ‌ ‌در روزهای ابتدایی دی‌ماه ۱۳۵۸ در تب و تاب ثبت‌نام و معرفی کاندیداهای نخستین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، صادق خلخالی حاکم شرع دادگاه‌های انقلاب به نفع ابوالحسن بنی‌صدر د‌ر رقابت‌های پیش‌رو کناره‌گیری کرد.

صادق خلخالی

خلخالی درباره‌‌ این تصمیم خود به خبرنگار کیهان (مورخ ۶ دی ۵۸) گفت: ‌در حالی که از سوی گروه‌های بسیار و اکثر طبقات تهران و سایر شهرستان‌ها از اینجانب مصرا می‌خواهند خود را کاندیدای ریاست‌جمهوری اسلامی کنم و من هم هیچگونه ایرادی در خودم نسبت به این موضوع نمی‌دیدم ولی برای نشان دادن اتحاد و هماهنگی و جلوگیری از هرگونه توطئه، اینجانب به نفع جناب آقای بنی‌صدر کناره‌گیری می‌کنم و به همه‌ افرادی که به اینجانب لطف و مرحمت دارند عرض می‌کنم که با قاطعیت رای خود را به جناب بنی‌صدر بدهند که در این روزهای بحرانی جلوی هرگونه توطئه گرفته شود و مانند روزهای رفراندوم و تصویب قانون اساسی تا می‌توانند با درایت و حتی تدبیر همه‌ مشکلات را یکی پس از دیگری حل کنند.

 

امیدوارم سایر گروه‌ها نیز دست از معرفی کاندیداهایی که به جز ایجاد دردسر برای ملت نخواهد داشت بردارند و راه سالم را انتخاب کنند. ما از آقای بنی‌صدر می‌خواهیم که با قاطعیت و پشتکار در درجه‌‌ اول امنیت مملکت را برقرار و در درجه‌‌ دوم اقتصاد کشور را روبه‌راه سازند تا از این رهگذر دشمنان ما نتوانند با ایجاد هرج و مرج و بحران‌های مصنوعی در روند انقلاب ما وقفه ایجاد کنند.(خبرآنلاین)

 

 

در سفر آلن دلون به تهران چه گذشت؟

آلن دلون در سفری به تهران به میان دختران و پسران جوان رفت و گفت که این آخرین دیدار من از تهران نخواهد بود. این ستاره سینمای فرانسه با فیلم «زن‌ها طاقت ندارند» در ایران به شهرت رسید. آلن دلون برای نمایش فیلم «استخر» در سال 1348 به ایران آمد. وی در فرودگاه مورد استقبال بهروز وثوقی و پوری بنایی دو هنرپیشه مشهور سینمای قبل از انقلاب قرار گرفت.

سفر آلن دلون به تهران

آلن دلون از ۲ تا  ۵  بهمن ۱۳۴۸ در هتل اینترنشنال تهران واقع در سیدخندان ساکن بود. روزنامه اطلاعات در 3 بهمن ماه 1348 گزارشی درباره ورود و حضور وی در تهران منتشر کرد. اطلاعات آنلاین نوشت: آلن دلون هنرپیشه معروف فرانسوی که دیشب وارد تهران شد. در فرودگاه مهرآباد مورد استقبال طرفداران خود که اغلب دختران و پسران جوان بودند، قرار گرفت. صدها دختر و پسر جوان از هنرپیشه معروف در فرودگاه مهرآباد استقبال کردند. آلن دلون گفت: این آخرین دیدار من از تهران نخواهد بود.

 

آلن دلون هنرپیشه معروف فرانسوی شب گذشته در میان استقبال صدها تن از دختران و پسران جوان تهران وارد تهران شد و پس از پیاده شدن از هواپیمای ملی ایران به میان جمعیت رفت و شروع به دست دادن و حوالپرسی کرد. از هنرپیشه فرانسوی عده‌ای از تهیه‌کنندگان و هنرپیشگان فرانسوی که قبلا به تهران آمده بودند و همچنین چند تن از تهیه‌کنندگان و هنرپیشگان ایرانی از جمله بهروز وثوقی و پوری بنایی استقبال کردند.

 

سفر او به منظور شرکت در هفته فیلم فرانسوی و مراسم نمایش فیلم استخر که دلون نقش اول آن را به عهده دارد، است. آلن دلون با نمایش فیلم «زن‌ها طاقت ندارند» که همبازی او در این فیلم «ژاکلین ساسارد» و «میلن دو مونژو» بودند در ایران به شهرت رسید. او گرچه به خاطر زیبایی چهره‌اش به سینما راه یافت، لیکن پس از شرکت در چند فیلم استعداد خود را نشان داد و در فیلم‌های موج نو ظاهر شد، نخستین آن «کسوف» بود که با «مونیکاویتی» همبازی شد. او مدتی است قدم در راهی گذاشته که می‌خواهد از خود یک «هامفری بوگارت» بسازد. آلن دلون در ایران بین جوانان دارای شهرت است. پیش از آنکه زلف هیپی در ایران مد شود، بسیاری از جوانان موهای خود را به صورت آرایش دلون در می آوردند.

 

 

معاینه بعد از جراحی بینی - سال 1379. عکس: کاوه کاظمی

جراحی بینی

 

مرد شماره دو فدائیان اسلام که بود؟

حجت‌‌الاسلام عبدالحسین واحدی بُدلا در 8 آذرماه 1308‌ در شهرستان «سنقر» کرمانشاه در یک خانواده روحانی به دنیا آمد. پدر او که یک روحانی شیعه به نام سیدمحمدرضا واحدی قمی بود، نسب به امامزاده «شاه بدلا» در «چاپلق»‌ که اغلب از لرهای ثلاثی (شاخه‌‌ای از لرهای کوچک) و لرهای بختیاری هستند، می‌رساند. مادر عبدالحسین به نام فخرالشریعه آل‌‌آقا بهبهانی، از نسل آقا محمدعلی بهبهانی، روحانی شیعه‌ بود که از اواخر قرن دوازدهم شمسی به کرمانشاه آمد و به دلیل علاقه‌‌ای که به امام حسین(ع) داشت، بنا بر وصیتش مزار وی بر‌سر راه زوار عتبات واقع شد که معروف به «سر‌قبر آقا» است.

عبدالحسین واحدی

عبدالحسین واحدی‌‌ سه برادر به نام‌‌های محمد‌ (که همانند او در جمعیت فدائیان اسلام فعالیت می‌‌کرد) محمدتقی  (که تا سال 1314‌ به چاپ و انتشار نشریه «دعوت اسلامی» در کرمانشاه اشتغال داشت و تا پیش از انقلاب در مسجد جامع نارمک اقامه جماعت می‌کرد و نماز جمعه هم می‌‌خواند) و سیدجواد  داشت. خواهر این چهار برادر نیز صدیقه بیگم نام داشت. ‌عبدالحسین واحدی در آخرین اقدام انقلابی فدائیان اسلام جهت ترور حسین علاء به تاریخ 29 آبان ‌‌ماه 1334 در راه اهواز دستگیر و بازداشت شد. او یک هفته پس از دستگیری، به تاریخ 7 آذرماه 1334 در واکنش به دشنام تیمور بختیار به ضرب سه گلوله به شهادت رسید. رژیم اینگونه روایت کرد که او در حال فرار از دست مأموران گلوله خورد و کشته شد‌ اما همه می‌‌دانستند که این روایت، ‌دروغ و از اساس کذب است.

 

او در واقع مرد شماره دو فدائیان اسلام و جوان با قدرت و شجاعی بود. آقای نواب هر وقت می‌خواستند از او تعریف کنند، می‌گفتند: خطیب بسیار شایسته‌ای است. ‌‌(پژوهشکده تاریخ معاصر)

 

حساسیت رسانه‌های غربی به سفر ثریا به ایتالیا‌

ثریا اسفندیاری ‌‌برای چندین بار به کشورهای اروپایی برای مداوا سفر کرد. همین موضوع باعث می‌شد که رسانه‌های غربی به مسئله بیماری وی حساس شوند و در جراید آن زمان مطالبی در این خصوص درج شد. در خصوص یکی از سفرهای ثریا که درواقع تور اروپا‌گردی است، نقل شده: نکته جالب توجه این است که ملکه ثریا در مدت اقامت در رم به هیچ یک از اطباء ایتالیایی مراجعه نکرده در صورتی که ملکه با عنوان معالجه به اروپا مسافرت نموده‌اند.

ثریا اسفندیاری

اطرافیان ملکه در این خصوص اظهار داشته‌اند که ملکه ثریا در سوئیس به معالجه خواهند پرداخت. راجع به اینکه ملکه ایران کدام بیماری را می‌خواهد معالجه کند، مطبوعات اروپا نوشته‌اند که معالجه ملکه برای رفع موانع بارداری و وضع حمل ایشان است. ملکه یک سال قبل هم به همین منظور به اروپا مسافرت کرد ولی معالجه ناتمام ماند. قرار بود که ملکه ثریا اواخر هفته گذشته رم را به قصد سوئیس ترک کند. اقامت ملکه در سوئیس هم چند هفته به طول خواهند انجامید و از آنجا به آلمان و فرانسه عزمیت خواهند کرد.‌ (‌بهرام افراسیابی، همسران شاه)

 

 

کدخبر: ۵۶۵۰۵۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر