کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۵۴۶۸
تاریخ خبر:

قاب تاریخ| مرور «کاخ تنهایی» ثریا و چند مورد دیگر

قاب تاریخ| مرور «کاخ تنهایی» ثریا و چند مورد دیگر

عکس‌هایی از مشاهیر تاریخ معاصر ایران، شهرهای ایران، خودروهای نوستالژیک، عکس‌های فوتبالی و...

هفت صبح| ‌با قاب تاریخ به ایران قدیم سفر‌ و یادی ‌‌از ‌گذشته می کنیم. در تهیه این مجموعه، از تصاویر کمتر دیده ‌شده‌ای استفاده شده که تماشای آنها خالی از لطف نیست. عکس‌هایی از مشاهیر تاریخ معاصر ایران، شهرهای ایران، خودروهای نوستالژیک، عکس‌های فوتبالی و... برای دیدن تصاویر و شرح آن ادامه مطلب را بخوانید.

 

 

قاب مشاهیر ۱

تصویری دیده نشده از شهید سردار زاهدی در کنار شهید صیاد شیرازی کنار یک بالگرد در ‌پل سابله - حوالی سوسنگرد - سال 1375 (تسنیم)

 

   

قاب تاریخ

 

 

قاب مشاهیر ۲

قسمت‌هایی از کتاب کاخ تنهایی، خاطرات ثریا اسفندیاری، (قسمت 65)

قاب تاربخ

فرانسه تنها زبانی است که به تلفظ کلمه «تو»، جسارت می‌بخشد... اما وقتی سخن از عشق گفته می‌شود، همه چیز را از نگاه‌مان می‌توانند «‌بشنوند‌» چون که نگاه سخن می‌گوید‌ و... هر دو خواهان فرزندمان هستیم.  با عشقی که به زبان فرانسه و موزیکی که از آن می‌تراود دارم، تصمیم می‌گیرم ترجمه آثار بزرگ کلاسیک ادبیات فرانسه را به فارسی، تشویق کنم: «افسانه قرون»، «سرخ و سیاه»؛ از ویکتور هوگو و استاندال و در این میان ورلن جای والای خود را دارد‌. 20سالگی من است و سادگی‌ام... ‌ شاه تصمیم دارد که همراه با من تاجگذاری کند.

 

برای بازدید جواهری که باید به نیم تاج من گذاشته شود، تبسم‌کنان به بانکی می‌رویم که محل نگهداری مجموعه جواهر سلطنتی است. توده‌های جواهر‌: زمرد، یاقوت، مروارید، یاقوت لاجوردی، زبرجد، لعل کبود، یاقوت سبز و شمشیرهای مرصع و ‌دریای نور‌، این برلیان در‌خشان 186 قیراط، با  475الماس ‌.‌

مردان مسلح، مخفیانه‌ بازدید ما را زیر نظر دارند.‌ شاه یا ملکه‌، پر‌نس یا پرنسس، هیچ یک حق استفاده از یکی از اینها را هم بدون تشریفات ندارد. از تمام این مجموعه تشریفاتی عاریه‌، آنچه را که زینت عروسی پرنسس فوزیه شد، شناختم. همان‌هایی است که در عروسی‌ام زینت من گردید و در موقعیت‌های رسمی دیگر نیز از آن مجموعه استفاده کردم... ‌پس از گفتگوهای فراوان، مقامات مسئول موافقت کردند که ما از هاری وینستون‌، مشهورترین جواهر‌ساز نیویورک‌ دعوت کنیم که به ایران بیاید و زیر مراقبت و نظارت متخصصان ایرانی و نگهبانان بانک‌، زیباترین سنگ‌ها را به اندازه سر و گردن و بازوان من در قالب نیم‌تاج و دستبند و زیورهای دیگر بنشاند.‌

 

شرایط اقتصادی ایران که تازه این کشور را از بحران بیرون می‌آورد، اقتضا نمی‌کرد که هزینه سنگینی به آن تحمیل شود. به همانگونه که من در مراسم عروسی‌ام، با جواهر فوزیه، یک ملکه رانده از مقام‌ ظاهر شدم، فرح دیبا در عروسی‌اش‌، جواهری را که برای ثریا پهلوی پیش‌بینی شده بود، زینت خود ساخت.  ثریا پهلوی، دخترکی که با نام اسفندیاری به دنیا آمد.  همان زن جوان مغرور از بختیاری بودنش‌ که او هم یک ملکه رانده از مقام شد ...

ادامه دارد...

 

  

قاب مشاهیر 3

بازیگر معروف آمریکایی در کاروانسرای تاریخی اصفهان 

قاب تاریخ ۲

 

آنتونیو رودولفو اوکزاکا کوئین ‌ بازیگر، نویسنده و نقاش مکزیکی-آمریکایی بود. او در فیلم رسالت نقش حمزه، عموی پیامبر‌(ص) را بازی می‌کرد. کوئین در سال ۱۳۵۷ در فیلمی مشترک با ایران، همراه با بهروز وثوقی و محمدعلی کشاورز، فیلم کاروان را بازی کرد. در این تصویر آنتونی کوئین در مزرعه حاج‌حسن اصفهان دیده می‌شود. مزرعه حاج‌حسن (شهرک سینمایی) متعلق به دوره قاجار در هشت کیلومتری غرب شهر کوهپایه اصفهان قرار دارد. این اثر تاریخی شامل قلعه و کاروانسرا بالغ بر ۱۴۰ سال قدمت دارد و در سال ۱۹۷۸ میلادی (در حدود ۴۰ سال پیش) فیلم «کاروان‌ها» با بازی آنتونی کوئین و چندین هنرپیشه ایرانی و خارجی دیگر در آنجا ساخته شد.(انتخاب)    

قاب تاریخ1

پلیس زن ‌در تهران؛ قمه‌کشی خونین در کافه آسیا - ۷ فروردین ۱۳۵۳

 

قاب تاریخ ۱

وقتی بد مستی و قمه‌کشی در نوروز ۱۳۵۳ حادثه آفرید. به گزارش اطلاعات آنلاین، به دنبال درگیری مشتریان مست یک کاباره در جنب سینما آسیا در سه‌راه شاه (‌‌جمهوری) پلیس مشتریان درگیر شده را دستگیر کرد. حال یکی از عوامل این درگیری وخیم گزارش شده بود. ‌حضور ماموران در مقابل در کاباره آسیا را تماشا کنید.

  

قاب تاریخ 2   

کسی جسد‌ رئیس ساواک را گردن نمی‌گرفت

قاب تاریخ ۴

سعی کردیم که با بستگانش تماس بگیریم و ترتیبی بدهیم که برای تحویل و دفن جسد اقدام کنند اما در تماسی که با چند تن از اقوامش گرفتیم، حتی برادرزاده‌ او نیز منکر خویشاوندی و رابطه با وی شد... پس از ۱۲ روز یکی از اقوام بسیار دور نصیری به پزشکی قانونی مراجعه کرد و جسد او را تحویل گرفت.‌

 

خبرآنلاین نوشت:‌ از نیمه‌شب ۲۶ بهمن ۱۳۵۷ که ارتشبد نعمت‌الله نصیری رئیس اسبق ساواک همراه با سه تن دیگر از سران نظامی حکومت پهلوی به حکم دادگاه انقلاب تیرباران و به پزشکی قانونی منتقل شد، تا ۱۲ روز بعد هیچ‌ یک از اقوام دور و نزدیک او جسدش را از پزشکی قانونی تحویل نمی‌گرفت. این موضوع را روزنامه‌‌ کیهان روز ۱۱ فروردین ۱۳۵۸ به نقل از یک مقام آگاه در دادگستری عنوان کرد. این مقام گفته بود: بعد از تیرباران نصیری و چند مهره‌‌ دیگر رژیم پیشین، جسد آنان به پزشکی قانونی فرستاده شد تا تحویل بستگان‌شان شود‌ اما هیچ‌کس به سراغ جنازه‌‌ نصیری نیامده و کارکنان پزشکی قانونی برای جلوگیری از فاسد شدن جسد، بارها مجبور شدند که درجه‌‌ سردخانه‌ را بالا ببرند.

 

بعد از چند روز که از مراجعه‌ بستگان نعمت‌الله نصیری خبری نشد، سعی کردیم که با بستگانش تماس بگیریم و ترتیبی بدهیم که برای تحویل و دفن جسد اقدام کنند اما در تماسی که با چند تن از اقوامش گرفتیم، حتی برادرزاده‌‌ او نیز منکر خویشاوندی و رابطه با وی شد تا اینکه پس از ۱۲ روز یکی از اقوام بسیار دور نصیری به پزشکی قانونی مراجعه کرد و جسد او را تحویل گرفت‌ و ترتیب دفن آن را داد.

 

کدخبر: ۵۵۵۴۶۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر