کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۵۳۲۳
تاریخ خبر:

آهنی که نرم شد| آبی‌های تهران در شروع فصل جدید انسجام دفاعی فصل گذشته را نداشته‌اند

آهنی که نرم شد| آبی‌های تهران در شروع فصل جدید انسجام دفاعی فصل گذشته را نداشته‌اند

تعویض سیستم سه دفاعه با چهار دفاعه؛ سایه روشن‌های حضور سیلوا در سیستم چهار دفاعه

هفت صبح| استقلال این فصل از رقابت‌های لیگ‌ برتر را در حالی آغاز کرده که در 2 بازی ابتدایی خود 3 گل دریافت کرده و در مقایسه با فصل گذشته رقابت‌های لیگ، دریافت 3 گل در 2 بازی آمار خوبی برای جواد نکونام که همواره تحت عنوان یک مربی محافظه‌کار شناخته می‌شده، به‌حساب نمی‌آید. در فصل گذشته رقابت‌های لیگ تیم جواد نکونام این تعداد گل را در 6 بازی دریافت کرده بود و به نوعی این اختلاف آمار در عملکرد خط دفاعی استقلال قابل تامل است.

 

 افت استقلال به گواه آمار

برای اینکه یک دیدگاه کلی نسبت به وضعیت خط دفاعی استقلال به‌دست بیاوریم باید به این نکته اشاره کنیم که در مجموع دو بازی مقابل ملوان و شمس‌آذر قزوین، استقلال امید گل مجموع 1/61را متحمل شده (0/96مربوط به بازی با شمس‌آذر و 0/65 مربوط به بازی با ملوان) و با این عدد 3 گل دریافت کرده است.

 

ساده‌ترین تفسیری که می‌توان از این قضیه به عمل آورد این است که استقلال 2 برابر بیش از آنچه انتظار می‌رفته، گل خورده است. این در حالی است که در فصل گذشته شاگردان  نکونام در مجموع 7 بازی با امید گل متحمل شده 04/5 تنها 3 گل دریافت کردند و تعداد گل‌های دریافتی پایین‌تر از پیش‌بینی آمار بود. حال باید به این سوال پاسخ داد که تفاوت اصلی استقلال این فصل با فصل گذشته چه بوده است؟ برای پاسخ به این سوال دلایل متنوعی وجود دارد که برخی از مهم‌ترین آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

 

تعویض سیستم سه دفاعه با چهار دفاعه

اولین تغییر مشهود در استقلال نسبت به فصل گذشته، آرایش ابتدایی این تیم است. فصل گذشته جواد نکونام به دلیل جور نبودن مهره‌های تیمش و در دسترس نبودن وینگرهای با کیفیت با سیستم 3 دفاعه اکثر بازی‌های فصل را انجام داد و از 3 مدافع میانی در ترکیب خود استفاده می‌کرد. اما این قضیه در این فصل وارونه بوده و نکونام با سیستم مورد علاقه خود یعنی 1-3-2-4 آرایش ابتدایی تیمش را طراحی کرد.

 

در نگاه اول این تغییر از سه دفاع به چهار دفاع یک نفر را از خط دفاعی استقلال کم کرده و بالطبع آبی‌های پایتخت با عرض کمتری به دفاع کردن می پردازند و همین قضیه در دو بازی اخیر به صورت مشهود استقلال را ضربه‌پذیرتر نشان داده است. آبی‌ها در دفاع عرض کمتری دارند و علاوه بر این موضوعات، استقلال در خط دفاعی از مهره‌هایی استفاده می‌کند که تمایل کمتری به دفاع کردن دارند.

 

سایه روشن‌های حضور سیلوا در سیستم چهار دفاعه

رافائل سیلوا مدافع برزیلی استقلال روزهایی که با نظر فرهاد مجیدی به فوتبال ایران آمد، مهره‌ای بود برای قرار گرفتن در سیستم سه دفاعه و همواره هم کیفیت خوبی از خود برای بازی در این سیستم نشان داده چرا‌که هم با قد بلند خود مهره‌ای کلیدی برای پیروزی در نبردهای هوایی است و هم با قدرت پاس بلند خوبی که دارد، تیم را به جلو سوق می‌دهد. در بازی با شمس‌آذر هم روی پاس بلند این بازیکن اتفاقات قبل از گل آرمان رمضانی شکل می‌گیرد اما زمانی که سیلوا در سیستم چهار دفاعه قرار می‌گیرد، سیگنال‌های منفی‌ای از خود ساطع می‌کند.

 

در بازی سه فصل پیش استقلال مقابل پیکان در دوران حضور فرهاد مجیدی،‌ سرمربی وقت آبی‌ها تصمیم گرفت پس از مدت‌ها با سیستم چهار دفاعه بازی کند و سیلوا در همان ابتدای بازی روی یک کورس از ابراهیم بابایی جا ماند و با خطا از زمین اخراج شد و پس از آن هم این بازیکن نشان داد در سیستم 4 دفاعه نمی‌تواند به خوبی سیستم 3 دفاعه ظاهر شود و به دلیل سرعت پایینی که دارد به راحتی به اصطلاح پشت می‌خورد.

 

جواد نکونام به نسبت فصل گذشته، هم سیستم خود را با یک مدافع میانی کمتر راهی میدان می‌کند و به قول معروف خط دفاعی تیمش را لاغر‌تر کرده و هم از بازیکنی در خط دفاعی استفاده می‌کند که برای حضور در این سیستم مهره ایده‌آلی نیست. روز جمعه گل اول ملوانی‌ها روی تحت فشار قرار گرفتن سیلوا و لو رفتن توپ از سوی این بازیکن به‌ثمر رسید. 

 

وینگر‌هایی در نقش فولبک

همانطور که اشاره کردیم تنها تغییر استقلال در خط دفاعی لاغرتر شدن خط دفاعی نبوده بلکه مهره‌هایی هم که در خط دفاعی استقلال بازی می‌کنند، تمایلات دفاعی کمتری دارند. میلاد زکی‌پور و رامین رضائیان هر دو فولبک‌های رونده‌ای هستند که پتانسیل بالایی برای پشت خوردن و جا ماندن دارند و به اصطلاح این بازیکنان بیشتر به نفوذها و واکنش‌های هجومی‌شان شناخته می‌شوند تا واکنش‌های دفاعی و این قضیه کار را برای خط دفاعی استقلال سخت و سخت‌تر کرده است.

 

در لیست بازیکنان این فصل استقلال نیز نام‌هایی که برای بازی در این پست به‌چشم می‌خورد همگی از قابلیت‌های هجومی بالایی برخوردار هستند اما هیچ کدام به آن صورتی که باید فولبک‌های ایستا و دفاعی‌ای نیستند و چهار دفاعه شدن سیستم استقلال، آبی‌ها را از کناره‌ها ضربه‌پذیرتر کرده چرا که عرض دفاعی این تیم به صورت مشهود کاهش پیدا کرده است.

 

کدخبر: ۵۶۵۳۲۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر