کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۳۶۹۹
تاریخ خبر:

درباره تارا باب‌الفتح اولین مدال‌آور ایرانی المپیک ۲۰۲۴

درباره تارا باب‌الفتح اولین مدال‌آور ایرانی المپیک ۲۰۲۴

دختر ایرانی-سوئدی موفق به کسب مدال برنز المپیک ۲۰۲۴ پاریس در رشته جودو شد

تارا باب‌الفتح، جودوکار جوان اهل سوئد، با عملکرد قابل توجه خود در وزن ۴۸ کیلوگرم توجه جهانیان را به خود جلب کرده است. او که در ۳ ژانویه ۲۰۰۶ در استکهلم به دنیا آمد، پله‌های ترقی و پیشرفت را یک به یک طی کرد و به یکی از آینده‌دارترین استعدادهای این ورزش تبدیل شد. او دومین جودوکار جوان این دوره از بازی‌های المپیک است و با کسب مدال برنز این رقابت‌ها در بین ده زن جوان مدال‌آور المپیکی قرار گرفت.

سفر جودوی تارا در سن هشت سالگی با پیوستن به باشگاه جودوی IK Södra آغاز شد. پدر و مادرش کشتی‌گیر بودند و او را تشویق می‌کردند که به ورزش دیگری روی آورد، تارا ورزش‌های زیادی را امتحان کرد مثل تنیس و اسکیت روی یخ ولی عشق او به جودو روز به روز شدت می‌گرفت. استعداد و فداکاری او در جودو به خوبی نتیجه داد و در سنین جوانی به دستاوردهای قابل توجهی رسیده است. او در حال حاضر در باشگاه جودوی استکهلم تحت هدایت مربی شخصی‌اش آن لوف، مربی باشگاه اولف لیندبلوم و مربی تیم ملی جین بریج تمرین می‌کند.

 

تارا اولین بازی بین‌المللی بزرگسالان را در مسابقات جهانی ۲۰۲۳ دوحه انجام داد و علیرغم خروج زودهنگام، تجربیات ارزشمندی به دست آورد. اما سال ۲۰۲۴ سکوی پرش او بوده است. او در مسابقات جهانی ابوظبی مدال برنز گرفت و در گرند اسلم باکو طلا گرفت و جوان‌ترین برنده تاریخ این مسابقات شد. علاوه بر این، او برنز گرند اسلم تاشکند را به دست آورد و در گرند اسلم توکیو در سال ۲۰۲۳ به مقام پنجم رسید. این دستاوردها او را به یکی از جوان‌ترین و خطرناک‌ترین رقبای المپیک ۲۰۲۴ پاریس تبدیل کرده است.

تارا باب‌الفتح؛ اولین مدال‌آور ایرانی المپیک ۲۰۲۴ کیست؟

تارا خارج از تشک جودو از اسب‌سواری و اسنوبرد لذت می‌برد. او به زبان‌های انگلیسی، فارسی و سوئدی مسلط است و در دانشگاه استکهلم در رشته اقتصاد و حقوق تحصیل می‌کند. پدر ایرانی او محمد باب‌الفتح در المپیک ۲۰۰۴ آتن در رشته کشتی فرنگی شرکت کرد و از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶ به عنوان مربی تیم ملی سوئد خدمت کرد. مادرش آیدا هلستروم نیز ۴ قهرمانی جهانی در رشته کشتی کسب کرد. خواهرش هانا قهرمان سوئدی در رشته جودو است و ورزش، سنت خانوادگی آنهاست.

 

بخوانید:
۷ ‌قاب از نیمه‌ المپیک 
جالب‌ترین چهره‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس

 

تارا قبل از رویارویی با ناتسومی تسونودا قهرمان سه دوره جهان از ژاپن در نیمه‌نهایی المپیک پاریس گفت: «رویای بزرگ داشته باشید، رویا آزاد است و شما می‌توانید هر کاری انجام دهید.» او در این مسابقه شکست خورد و یک ساعت بعد موفق شد ابیبا ابوژاکینوا از قزاقستان را شکست دهد و مدال برنز را از آن خود کند. برنز او اولین مدال سوئد در بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس و همچنین اولین مدال سوئد در رشته جودو است.

کدخبر: ۵۶۳۶۹۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر