کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۳۹۰۳
تاریخ خبر:

۷ ‌قاب از نیمه‌ المپیک | جالب‌ترین چهره‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس

7 ‌قاب از نیمه‌ المپیک | جالب‌ترین چهره‌های المپیک 2024 پاریس

ایمان خلیف مرد یا زن؟ اعجوبه ژیمناستیک، باحجاب در ساحل، جذاب ۲۲ ساله و...

هفت صبح| ‌در میانه هیاهوی این روزهای خاورمیانه، مسابقات المپیک در پاریس به میانه راه رسیده است. مثل هر المپیکی، تا اینجای کار هم برخی از ورزشکاران هستند که بسیار مورد توجه قرار گرفتند و در شبکه‌های اجتماعی، کاربران در مورد آن‌ها خیلی صحبت می‌کنند. اینجا می‌خواهیم هفت مورد از آن‌ها را برای شما معرفی کنیم. 

 

یک: قاتل خونسرد

نام: یوسف دیکچ

سن‌: ۵۱ سال

ملیت: ترکیه

ورزش: ۱۰ متر تپانچه بادی مختلط

مدال گرفت یا نه؟ بله. مدال نقره. 

2

چرا مشهور شد؟ با یک لباس معمولی و دستی در جیب و بدون تجهیزات آن چنانی، او بیشتر شبیه یک رهگذر یا آن طور که برخی گفتند شبیه یک قاتل خونسرد بود. او چیز خاصی روی گوش‌هایش نگذاشته بود هرچند که یک گوش‌گیر زرد رنگ در گوشش داشت که در خیلی از تصاویر مشخص نبود. با این حال، او روی صورت و چشمانش ابزاری نداشت. برخی افراد برای اینکه نور آن‌ها را اذیت نکند و بتوانند به خوبی هدف را ببینند از تجهیزاتی این چنینی استفاده می‌کنند. مثلا رقیب او دمیر میکچ، روی یک چشمش را پوشانده بود، روی چشم دیگرش عدسی گذاشته و یک محافظ بزرگ‌هم روی گوش‌هایش گذاشته بود. البته میکچ صربستانی در نهایت هم طلا برد و موفق‌تر از یوسف بود. با این حال آقا یوسف از هم تیمی خانم خود که برخی تجهیزات را به همراه داشت موفق‌تر بود. این نکته‌ها را هم البته در نظر داشته باشید که اولا این اولین المپیک یوسف نبود و او از سال ۲۰۰۸ تاکنون در همه المپیک‌ها حاضر است و ثانیا اینکه او یک افسر بازنشسته ژاندارمری در ترکیه است. 

 

دو: به تقلید از ماتریکس

نام: کیم یجی

سن‌: ۳۱ سال

ملیت: کره جنوبی

ورزش: تپانچه ۱۰ متر

مدال گرفت یا نه؟ بله. مدال نقره. 

photo_2024-08-02_20-21-07

چرا مشهور شد؟ برعکس یوسف، او به خاطر تجهیزاتی که داشت مورد توجه قرار گرفت. یک عینک خاص تیراندازی که به تیرانداز کمک می‌کند روی هدف تمرکز کند و باعث شد برخی بگویند او شبیه فیلم‌های ماتریکس یا انیمه‌های ژاپنی شده است. البته در فیلم‌هایی که بیرون آمد، خونسردی او بعد از اینکه امتیازش مشخص شد و معلوم شد که مدال آورده است نیز مورد توجه قرار گرفت و البته عروسک فیل که به لباسش آویزان کرده است. چیزی بین اسباب بازی و حوله که باعث شد نسل جدید به او لقب کول‌ترین (کول یک لقب نسل جدید است یعنی بامزه و البته در لغت هم به انگلیسی یعنی خونسرد) ورزشکار المپیکی را بدهند. 

 

سه:  مرد یا زن؟

نام: ایمان خلیف

سن : ۲۵ سال

ملیت: الجزایر

ورزش: بوکس

مدال گرفت؟ هنوز معلوم نیست

image_2024-08-02_19-59-03

چرا مشهور شد؟ او در گام نخست با خانم آنجلا کارینی از ایتالیا مسابقه داشت. بعد از اینکه آنجلا در ۴۶ ثانیه ۵ مشت از ایمان خورد، با گریه انصراف داد آن هم در حالی که فریاد می‌زد: این عادلانه نیست. او به چه چیزی اشاره داشت؟ به اینکه ایمان اگرچه در پاسپورت خود یک زن به حساب می‌آید اما همین یک سال پیش به دلیل اینکه زن نیست؛ از مسابقات بوکس کنار گذاشته شده بود.

 

در آن زمان فدراسیون جهانی بوکس یعنی IBA با یک تست (که مشخص نیست چه تستی بوده ولی هر چه بوده تست تستوسترون نبوده) مشخص کرده بود که او حق شرکت در مسابقات زنان را ندارد. اما حالا چه شده که دوباره برگشته؟ ماجرا این است که کمیته بین‌المللی المپیک دیگر آن فدراسیون جهانی را به دلایل سیاسی و نفوذ روس‌ها به رسمیت نمی‌شناسد و موسسه دیگری در جهان ایجاد شده که مورد تایید کمیته بین‌المللی المپیک است و این موسسه جدید می‌گوید ما قواعد خودمان را داریم و به ایمان مجوز حضور در مسابقات را داده است.

 

موضوعی که با واکنش دراماتیک ورزشکار ایتالیایی و البته فشار جریانات راست در جهان، (که یکی‌اش نخست وزیر کشور همین خانم آنجلا کارینی یعنی جورجیا ملونی است) به یک انتقاد بزرگ از برگزارکنندگان این مسابقه و به طور کلی المپیک تبدیل شده است. در مقابل هم فدراسیون بوکس الجزایر بیانیه داده و اذیت و آزار این خانم را محکوم کرده و شایعه اینکه او قبلا مرد بوده و عمل تغییر جنسیت داده را به کلی تکذیب کرده است. 

 

چهار: اعجوبه ژیمناستیک

نام: سیمونه بایلس

سن‌: ۲۷ سال

ملیت: آمریکا

ورزش: ژیمناستیک

مدال گرفت یا نه؟ دو مدال طلا

image_2024-08-02_19-50-22

چرا مشهور شد؟ افتخاری که او کسب کرد باعث شد بسیار مورد تحسین و توجه قرار بگیرد. او ۵۹.۱۳۱ امتیاز کسب کرد و با نفر دوم دو امتیاز فاصله داشت. او با این مدال طلا سومین ژیمناستیک باز زن جهان است که دو بار مدال طلای المپیک را گرفته است و هم‌چنین مسن‌ترین قهرمان المپیک زنان از سال ۱۹۵۲ به این سو است. در آن زمان ماریا گوروخوفسکایا از روسیه در ۳۰ سالگی مدال طلا به دست آورد. او هم‌چنین سی و نهمین مدال حرفه‌ای خود در المپیک و مسابقات قهرمانی جهان را به دست آورد و لقب پرافتخارترین ژیمناست تاریخ را برای خود تثبیت کرد و حالا دیگر به او لقب Goat یا خدایگان ژیمناستیک را به دست آورده است. او که فقط ۱۴۲ سانتی‌متر قد دارد، برای آمریکا هم افتخاری به دست آورد چرا که حالا این کشور برای ششمین دوره متوالی مدال طلای المپیک در رشته ژیمناستیک را به دست آورده است. 

 

پنج: باحجاب در ساحل

نام: مروه عبدالهادی و دعا الغباشی

سن‌: هر دو ۲۷ سال

ملیت: مصر

ورزش: والیبال ساحلی

مدال گرفتند؟ نه

2024-08-01t093402z-529535299-up1ek810qkone-rtrmadp-3-olympics-2024-beachvolleyball

چرا مشهور شدند؟ از اول المپیک بحث حجاب داغ شده بود چون فرانسه برای دفاع از اصول سکولاریسم و لائیسیته خود یعنی اصول جدایی دین از حوزه عمومی و دولتی همراه داشتن نمادهای دینی من جمله پوشیدن حجاب برای ورزشکاران خود را ممنوع کرده بود. در چنین اتمسفری اینکه در یک بازی والیبال ساحلی که معمولا ورزشکاران آن پوشش اندکی دارند در پای برج ایفل یعنی نماد فرانسه، دو خانم سرتاپاپوشیده باشند خیلی جالب توجه بوده است. دو ورزشکار مصری البته از اسپانیا باختند ولی بعد از مسابقه به سیاست دولت فرانسه تاختند. 

 

این حرف‌های خانم الغباشی به رسانه اکسپرسن در فرانسه است: «من می‌خواهم با حجابم بازی کنم، او می‌خواهد با بیکینی بازی کند - همه چیز خوب است، اگر می‌خواهی برهنه باشی یا حجاب داشته باشی. فقط به همه فرهنگ‌ها و مذاهب مختلف احترام بگذارید. من به تو نمی‌گویم حجاب داشته باش و تو به من نمی‌گویی بیکینی بپوش. هیچ کس نمی‌تواند به من بگوید چگونه لباس بپوشم. اینجا یک کشور آزاد است، هر کس باید اجازه داشته باشد هر کاری می‌خواهد انجام دهد.»

 

شش: جذاب ۲۲ ساله

نام: توماس سکن

سن‌:  22 سال

ملیت: ایتالیا

ورزش: شنا

مدال گرفته: بله. یک طلا و یک برنز

image_2024-08-02_19-47-50

چرا مشهور شده است؟ به همان دلیلی که علیرضا حقیقی در جام جهانی مشهور شد. در واقع به نظر جذابیت‌های ظاهری به نظر برخی از کاربران توئیتری بیش از مسایل ورزشی مهم بوده است. از نظر ورزشی او یک مدال طلا برای کرال پشت ۱۰۰ متر گرفته (رکورد جهان در این بخش هم در اختیار خود اوست) و در بخش تیمی هم در ۴ در ۱۰۰ متر مدال برنز گرفته است. او هم‌چنین پیش از این دونده بوده و در رشته دوومیدانی در المپیک شرکت کرده بوده و در کودکی هم تنیس بازی می‌کرده است ولی ظاهرا در تنها ورزشی که خیلی موفق شده شنا بوده است چون علاوه بر آن رکورد جهانی دو رکورد ملی ایتالیا در ۵۰ متر کرال پشت و ۵۰ متر پروانه نیز متعلق به اوست. 

 

هفت: یک عکس رویایی

نام: گابریل مدینا

سن ‌: ۳۰ سال

ملیت: برزیل

ورزش: موج سواری

مدال گرفته: بله. یک طلا

 

چرا مشهور شده است؟ به خاطر عکسی که جروم برویلت، عکاس خبرگزاری فرانسه در لحظه شکستن رکورد المپیک از او گرفت. برویلت در یک قایق در آب‌های تاهیتی، یکی از مجمع‌الجزایر دور افتاده فرانسه که بازی‌های موج‌سواری در آنجا برگزار می‌شود حضور داشت و توانست دقیقا در لحظه‌ای که تخته موج‌سواری و خود گابریل به صورت موازی هم رو به آسمان هستند و البته گابریل هم دست خود را به سوی آسمان گرفته یکی از آیکونیک‌ترین عکس‌های موج‌سواری را ثبت کند. البته آن طور که مجله تایم نوشته نباید این موضوع آنقدرها هم عجیب باشد چون این عکاس خودش هم اهل موج‌سواری است و در این ورزش تجربه دارد. 

 

 

کدخبر: ۵۶۳۹۰۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر