کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۰۹۵۹
تاریخ خبر:

با جام رفته‌ها؛ برانکو، مجیدی و اوسمار

با جام رفته‌ها؛ برانکو، مجیدی و اوسمار

اوسمار هم به گروه مربیانی پیوست که پس از قهرمان شدن، تیم‌شان را ترک می‌کنند

هفت صبح|‌ سرانجام با اعلام رسمی باشگاه پرسپولیس، اوسمار ویرا از این تیم جدا شد. این مربی تنها با یک نیم‌فصل سرمربیگری‌، با قهرمانی از این تیم خداحافظی کرد. اوسمار ویرا اولین مربی تاریخ لیگ‌برتر نیست که پس از قهرمانی به مربیگری در فوتبال ایران خاتمه ‌می‌دهد.

  

برانکو و خداحافظی با انبوهی از جام‌ها

 

برانکو ایوانکوویچ سرمربی کروات سابق پرسپولیس، تفاوت بزرگی با سایر مربیانی که پس از قهرمانی از فوتبال ایران رفتند دارد و او بر‌خلاف بقیه نه‌تنها با یک جام بلکه با تالار پرشکوهی از افتخارات جمع این تیم را ترک کرد. زمانی‌که برانکو سرمربی پرسپولیس شد، این تیم در بدترین روزهای تاریخ خود قرار داشت و ‌ هنگام وداع از این تیم به موفقیت‌های بی‌شماری دست یافت. برانکو تنها مربی تاریخ لیگ‌برتر است که با یک تیم ۳ بار متوالی به قهرمانی دست می‌یابد.

برانکو در فصلی که پرسپولیس را ترک کرد، علاوه بر لیگ، فاتح جام‌حذفی و سوپرجام شد و به نایب‌قهرمانی لیگ قهرمانان آسیا هم دست یافت. پس از پایان حضور برانکو در ایران، نامش بارها در کنار تیم ملی، پرسپولیس و سایر باشگاه‌های ایران شنیده شد و مذاکراتی هم صورت گرفت اما این مربی فعلاً تصمیمی به بازگشت به فوتبال ایران نداشته است. او در حال حاضر سرمربی تیم ملی چین است و قرارداد دارد اما نتایج ضعیف و صعود سخت این تیم به مرحله سوم انتخابی جام‌جهانی در قاره آسیا باعث شده تا رسانه‌های چین خواهان برکناری او شوند. این احتمال وجود دارد که همکاری برانکو و چینی‌ها زودتر از موعد به پایان برسد و اگر این اتفاق بیفتد، او می‌تواند تبدیل به یک گزینه جدی برای هدایت پرسپولیس شود.

  

پایان طلسم ۸ فصل قهرمان نشدن

 

فرهاد مجیدی در ۲ مقطع و هر کدام برای یک نیم‌فصل سرمربی استقلال بود تا اینکه پس از آنکه در نیم‌فصل دوم لیگ بیستم سرمربی این تیم شد، برای فصل بعد هم سرمربی این تیم ماند و در لیگ بیست‌ویکم، استقلال رویایی ایجاد کرد. این مربی نه‌تنها طلسم طولانی‌مدت ۸ فصل قهرمان نشدن این تیم را شکست بلکه بهترین عملکرد یک تیم در تاریخ مسابقات را به‌ثبت رساند و بهترین عملکرد دفاعی ادوار لیگ برتر را هم به نام خود کرد و از همه مهم‌تر استقلال را به اولین تیم قهرمانِ بدون باخت در تاریخ لیگ برتر تبدیل کرد.

مجیدی پس از قهرمانی از استقلال جدا شد و به فوتبال امارات رفت و در این مدت همیشه اسم این سرمربی به عنوان گزینه برای استقلال نامبرده شده ولی همچنان مجیدی تمایلی به حضور در فوتبال ایران ندارد. هرچند از او که همواره تصمیمات ناگهانی و دور از انتظار گرفته، هیچ چیز بعید نیست و اگر در آینده‌ای نزدیک او را روی نیمکت استقلال دیدید، تعجب نکنید. به ویژه اینکه او مورد حمایت چند بازیکن مهم استقلال و پیشکسوت کاریزماتیکی مثل وریا غفوری هم هست.

  

حضور مختصر و مفید اوسمار

 

اوسمار ویرا در شرایطی سرمربی پرسپولیس شد که کمتر کسی امید به موفقیت این سرمربی داشت. ویرا که فصل گذشته به عنوان دستیار یحیی گل‌محمدی به کادرفنی پرسپولیس اضافه شده بود، پس از جدایی این سرمربی در این فصل، هدایت سرخ‌پوشان را برعهده گرفت. ویرا با شکست کار خود را در پرسپولیس آغاز کرد ولی پس از آن روند موفقیت پرسپولیس شروع شد و در نهایت این تیم به قهرمانی در لیگ‌برتر دست یافت. در حالی‌که همه منتظر تمدید قرارداد این سرمربی بودند، ویرا با پرسپولیس ادامه نداد و در نهایت از این تیم جدا شد. احتمالاً در آینده نام این سرمربی موفق به عنوان گزینه تیم‌های مختلف ایرانی شنیده شود. این مربی بین مربیانی که پس از قهرمانی جدا شدند، کوتاه‌ترین مدت حضور در ایران را داشت.

  

مربیانی که پس از قهرمانی از تیم‌شان جدا شدند

 

قبل از آغاز لیگ‌برتر هم مربیانی بودند که پس از قهرمانی فوتبال ایران را ترک کردند که از آن جمله می‌توان به استانکو پوکله‌پوویچ در دهه 1370 اشاره کرد که در ۲ سال حضورش در پرسپولیس، ۲ قهرمانی لیگ را به‌دست آورد و در فصل دوم و پس از مسجل شدن قهرمانی، پرسپولیس را ترک کرد. استانکو بعدها به فوتبال ایران برگشت و در سپاهان و داماش هم مربیگری کرد.

 

در ادوار قبلی لیگ برتر مربیانی بودند که پس از قهرمانی تیم قهرمان را ترک کردند ولی در فوتبال ایران ماندند و به تیم دیگری رفتند. سپاهان مقصد مناسبی برای مربیان قهرمان در طول سال‌های اخیر بوده و عبدالله ویسی، حسین فرکی و امیر قلعه‌نویی پس از قهرمانی با استقلال خوزستان، فولاد خوزستان و استقلال از تیم‌شان جدا شده و به سپاهان رفتند. قلعه‌نویی یک‌بار هم پس از ۲ قهرمانی متوالی با سپاهان به تراکتور رفت.

 

کدخبر: ۵۶۰۹۵۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر