کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۰۶۸۴
تاریخ خبر:

نفوذی‌های ازبک در قلعه ایران

نفوذی‌های ازبک در قلعه ایران

تاریخچه مختصر حضور فوتبالیست‌های ازبک در فوتبال ایران

هفت صبح| پیش از این‌ 11 بازیکن ازبک ‌سابقه حضور در لیگ‌برتر ایران را داشته‌اند و باز هم استقلال و پرسپولیس با داشتن دو بازیکن ازبک بیشترین سهم را در این بین دارند. شرزود تمیروف و الکساندر لوبانوف دو بازیکن ازبک پرسپولیس و سرور جپاروف و عزیزبک آمانوف دو بازیکنی بودند که در استقلال حضور پیدا کردند.

  

ازبک‌های سابق

 

زین‌الدین تاجی‌اف (صبای قم)، شهباز ارکینوف (پاس همدان)، یاروسلاو کروشلنیتسکی (مس رفسنجان)، اویبک کلیچف (پیکان) فوزیل موسایف (سپاهان)، بهادر نسیم‌اف (شهر خودرو) و روسلان ملزدینیوف (نفت مسجد‌سلیمان) دیگر بازیکنان ازبکستانی بودند که در لیگ‌برتر ایران به میدان رفته‌اند.  در این بین سرور جپاروف با 37 بازی برای سپاهان و استقلال در دو فصل بیشترین تعداد حضور را داشته است و شهباز ارکینوف با 15 گل بهترین آمار را در این بین دارد.

 

‌دومین ازبکستانی تاریخ فوتبال ایران، شهباز آرکینوف بود که به پاس ملحق شد.  او در 22 سالگی به پاس همدان پیوست و در لیگ‌های هشتم و نهم پیراهن سبز این تیم را بر تن کرد. آرکینوف در 31 بازی لیگ‌برتری 15 گل برای پاس زد و در جام حذفی نیز 2 بار پایش به گلزنی باز شد‌. ‌ ‌

 

‌ سومین ازبکستانی تاریخ لیگ‌برتر، ‌یاروسلاو کروسلنیتسکی در سال 2012 به مس رفسنجان پیوست و فقط دو بار در خط دفاعی این تیم به میدان رفت. او یکی از خریدهای ازبکستانی ناامیدکننده فوتبال ایران محسوب می‌شد.

   

فاضل موسی‌یف

 

این مدافع میانی تنومند، دو فصل برای سپاهان به میدان رفت و در این مدت 40 بازی برای این تیم انجام داد. موسی‌یف یکی از ازبکستانی‌های درجه یک فوتبال ایران به شمار می‌رفت و عملکرد بسیار خوبی در سپاهان از خودش به جا گذاشت.‌

   

بهادر نسیم‌اف

 

حدود 8 سال قبل، وینگر ازبکستانی بهادر نسیم‌اف به شهرخودرو پیوست و در این تیم موفقیت خاصی را تجربه نکرد. بهادر در یک فصل فقط 17 بار برای تیم مشهدی به میدان رفت و در این مدت نتوانست بیشتر از یک گل به ثمر برساند. ‌

  

ارسلان ملزدینوف

 

ازبکستانی بعدی لیگ‌برتر هم اصلا دوام چندانی در فوتبال ایران نداشت. این هافبک میانی تنها 10 بار برای نفت مسجدسلیمان به زمین مسابقه رفت و سپس ‌جایی در فوتبال ایران نداشت.

   

الکساندر لوبانوف

 

سنگربان باتجربه ازبکستانی برای مدت کوتاهی به پرسپولیس برانکو پیوست تا شاید در این تیم جانشینی برای سوشا مکانی شود اما آنقدر دچار تزلزل و اشتباه شد که قرمزها دوباره سوشا را به به ترکیب تیم برگرداندند. این یک خرید بسیار تلخ و ناامیدکننده برای پرسپولیسی‌ها به شمار می‌رفت. این گلر در زمان ورود به فوتبال ایران حتی اضافه‌وزن هم داشت و از وضعیت بدنی مطلوبی برخوردار نبود. الکساندر تنها هشت بازی برای تیم فوتبال پرسپولیس در ایران انجام داد.

   

سرور جپاروف

 

بدون هیچ شک و تردیدی جپاروف بهترین بازیکن ازبکستانی است که تجربه بازی در فوتبال ایران را دارد. او در گذشته مرد سال فوتبال آسیا هم شده است. جپاروف یک فصل آرمانی را در استقلال سپری کرد و بهترین بازیکن این تیم به شمار می‌رفت. او سپس برای مدتی به سپاهان نیز پیوست اما دورانی طولانی در این باشگاه نداشت و به سرعت در مسیر ترک باشگاه اصفهانی قرار گرفت.

  

عزیزبک آمانوف

 

داستان آمانوف در فوتبال ایران، یکی از عجیب‌ترین داستان‌های ممکن به شمار می‌رود. او در تیم فرهاد مجیدی خودش را جا انداخت و با این تیم قهرمان رقابت‌های لیگ‌برتر ایران نیز شد. با این حال، عزیزبک همواره مهره مغضوب ساپینتو بود و در این تیم اصلا فرصتی برای بازی پیدا نکرد.  او در فهرست خروج این مربی قرار گرفت اما خودش بود که با فسخ قرارداد با استقلال، راهی فوتبال ازبکستان شد و به لحاظ مالی نیز شرایط دشواری برای آبی‌های فوتبال ایران ساخت.

  

شرزود تمیروف

 

باشگاه پرسپولیس هم در دوران حضورش در لیگ برتر، 2 بازیکن ازبکستانی جذب کرده است؛ الکساندر لوبانوف و شرزود تمیروف. هر 2 بازیکن از کیفیت فنی پایینی برخوردار بودند و نتوانستند انتظارات را برآورده کنند و با ثبت کارنامه‌ای ناامیدکننده به کار خود در فوتبال ایران پایان دادند. تمیروف را می‌توان بدترین بازیکن ازبکستانی تاریخ فوتبال ایران دانست. یک گل‌نزن واقعی که اصرار داشت مدام از وسط زمین اقدام به شوت‌زنی کند.

البته که تمیروف بعد از حضور در پرسپولیس، مدتی را هم عضو باشگاه پیکان تهران بود اما نتوانست عملکرد خوبی را از خود به جای بگذارد. شاروف موخیدینوف، هافبک تهاجمی اهل ازبکستان، آخرین بازیکن اهل این کشور بود که فصل گذشته به فوتبال ایران آمد و با صنعت‌نفت آبادان به توافق رسید اما نتوانست روزهای خوبی را پشت سر بگذارد. او پیش‌ از این عضو باشگاه‌های سرشناس ازبکستان همچون نسف ‌قرشی و پاختاکور بود.

  

اوستون ارونوف

 

اوستون اورونوف، ستاره ملی‌پوش ازبکستانی که در نقل و انتقالات زمستانی به پرسپولیس پیوست، نقش مهمی در قهرمانی این تیم داشت. او در بازی ‌ برابر ترکمنستان گل دوم کشورش را به ثمر رساند و نشان داد که همچنان در اوج آمادگی قرار دارد. حضور او در پرسپولیس پس از یک دربی حساس بین استقلال و پرسپولیس برای جذب این بازیکن رخ داد‌ اما در نهایت پرسپولیس توانست این بازیکن تاثیرگذار را به خدمت بگیرد.

  

جلال‌الدین ماشاریپوف

 

در سوی دیگر، استقلال موفق به جذب جلال‌الدین ماشاریپوف شد. او نیز بازیکنی مهم و تأثیرگذار است و در بازی با ترکمنستان یک پاس گل داد و یک توپ را به تیرک دروازه میهمان کوبید. او با نمایش‌های خود در این فصل از رقابت‌ها توانسته است جایگاه ویژه‌ای در ترکیب استقلال پیدا کند و حضور او در بازی حساس مقابل ایران می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای داشته باشد.

 

بازگشت این دو ستاره ازبک به استادیوم آزادی، جایی که هر دو بارها برای تیم‌های خود به میدان رفته‌اند، لحظه‌ای خاص برای آنها و هواداران سرخابی خواهد بود. دیدن اورونوف در ترکیب پرسپولیس و ماشاریپوف در ترکیب استقلال‌ و حالا در رقابت‌های ملی، بدون شک جذابیت‌های زیادی به این مسابقه اضافه خواهد کرد. ‌

 

کدخبر: ۵۶۰۶۸۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر