کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۰۰۲۳
تاریخ خبر:

مرد گرجی حرف آخر را زد

مرد گرجی حرف آخر را زد

گزارشی از شب آخر لیگی که پرسپولیس قهرمان شد

هفت صبح| پایان دراماتیک حساس‌ترین لیگ فوتبال این سال‌ها. پرسپولیس 16 سال پیش در همین آزادی مدیون ضربه سر سپهر حیدری شد که از 6متری با یک ضربه سر قوسی توپ را دور از دستان دروازه‌بان سپاهان به گل قهرمانی تبدیل کرد. دقیقه 96.

 

این بار داستان تکرار شد. این بار مدافع بلند بالای گرجی بود که آمد تا نامش را برای طرفداران پرسپولیس ماندگار کند. دقیقه86در مقابل مس رفسنجان که با تمام وجود بازی را به روی پرسپولیس بسته بود. آنها چنان برای مساوی عزم خودشان را جزم کرده بودند که در یک نیمه سه بار برانکارد را به وسط زمین فراخواندند.

 

در پرسپولیس مهدی ترابی طبق معمول در بازی‌های حساس، ‌بدون تمرکز و پراشتباه بود، ‌سروش رفیعی به‌رغم تکنیک و تلاشش، ‌نشانه‌ای آشکاراز بالا رفتن  سن را نمایش می‌داد، کنعانی‌زادگان مهره مطمئنی بود اما دوبار روی همان سرتوپ‌های معروف جاماند. امید عالیشاه پرتلاش و مطمئن  بود هرچند در بهترین فرم خود نبود و عیسی آل‌کثیر زهردار بود اما سه فرصت صددرصد گلزنی را از دست داد. اورونوف تکنیک خودش را به رخ می‌کشید اما در یارگیری خشن و بازی فشرده مس رفسنجان کمتر توانست به دل دفاع حریف بزند. عبدالکریم هم مثل همیشه دونده وتکنیکی بود اما حساسیت بازی دامن او را هم گرفته بود.

 

پرسپولیس حاکم بازی بود اما فواصل تهدیدات جدی‌اش گاه به ده دقیقه یک بار می‌رسید. شوت اورونوف که توسط لک دفع شد، شوت اسماعیلی‌فر که میلیمتری از کنار دروازه گذشت، حرکت رباح ماجری آل کثیر جلوی دروازه خالی، ‌ضربه سر شیرجه‌ای‌ آل کثیر وبالاخره  فرصت هزار درصدی که دقیقه 90 از دست داد و یا ضربه قوسی رفیعی که روی تاق دروازه خالی مس فرود آمد همه نشانه‌هایی از تلاش پرسپولیس برای رسوخ به سد دفاعی مس رفسنجان بودند که نمایشی کامل از یک بازی صد درصد دفاعی را عرضه می کردند. 

 

رستگاری پرسپولیس وقتی بود که اوسمار جرئت کرد وترابی و رفیعی  و ریگی را بیرون کشید و امیری و نعمتی و خدابنده‌لو را به زمین آورد. امیری که حالا به یک مهره سی دقیقه‌های سرنوشت ساز پایانی بدل شد ه است (به خاطر سنش امکان نود دقیقه مفید را ندارد) با آمدنش بارها و بارها زمینه ساز نفوذ به خط دفاعی مس شد، آخر سر او بود که توپ برگشتی از کرنر را پشت هجده قدم کنترل کرد و با چشمانی باز سانتر درخشانی را حوالی نقطه پنالتی برای گولسیانی آماده کرد و مدافع گرجی با پرشی بلند و ضربه‌ای خشک به 86 دقیقه التهاب خانمان برانداز پایان داد .

 

پرسپولیس 68 امتیاز کسب کرد و پنجمین پیروزی پیاپی خودش را جشن گرفت که  حداقل دو برد آن به شکلی کاملا دراماتیک شکل گرفته بود(در مقابل استقلال خوزستان و همین مس رفسنجان)  حالا اوسمار برزیلی با تکیه بر اسکاد فوق‌العاده‌اش قهرمانی در لیگ ایران را تجربه کرد. پرسپولیس حالا برای فصل آینده دو سه ماموریت مهم دارد که در درجه اول نگه داشتن بازیکنان جوانش است. اورونوف 23 ساله، خدابنده لوی 24 ساله و سینا اسدبیگی و یاسین سلمانی.

از طرفی از دست دادن  احتمالی عبدالکریم حسن  با توجه به فقدان بک چپ مناسب در فوتبال ایران اشتباهی نابخشودنی است. مدیران پرسپولیس باید بدانند که ترابی و سروش و همین طور وحید امیری نشانه‌های بالا رفتن سن را نمایش می‌دهند و قرارداد با آنها باید با لحاظ کردن این نقطه ضعف مهم باشد...

 

 

اما در آن سو استقلال نکونام طوفانی شروع کرد و در همان 22 دقیقه اول سه چهارتا گل زد که دوتایش محاسبه شد(!) و مهرداد محمدی بازدن دوگل خودش را به عنوان بهترین بازیکن فصل استقلال نشان داد. استقلال نکونام 67 امتیاز به دست آورد که در طول 19 دوره لیگ برتر تنها یک مربی استقلال امتیاز بیشتری به دست آورده که همان فرهاد مجیدی بوده. یک بار هم استقلال بسیار پرمهره قلعه نویی همین 67 امتیاز را کسب کرده بود . دستاوردهای نکونام را دستکم نگیرید . او سرمربی بسیار خوبی است که در میانه فصل دوتا از شاه مهره‌های خود یعنی یامگا و مهدی پور را از دست داد و هرگونه تحلیل از نتایج استقلال باید با توجه به فقدان این فوق ستاره و همین طور آمار بالای امتیاز این تیم باشد که از دسترس مظلومی و  ساپینتو و شفر هم دور بوده است .

 

و این که استقلال خوزستان با تکیه بر شیوه تهاجمی و زیبای بازی‌اش در لیگ باقی ماند .آنها سه بر یک هوادار را در هم کوبیدند تا شاگردان پورموسوی  و تک ستاره بزرگشان یعنی جواد آقایی پاداش درخشش و بازی شجاعانه شان را دریافت کنند. فولاد هم هرطور بود در قائمشهر با یک گل دیرهنگام نساجی را شکست داد تا شاگردان عنایتی در پیکان به دسته پایین‌تر سقوط کنند. کارنامه عنایتی مملو از شکست بوده در یکی دو سال اخیر .

 

سپاهان با درخشش رامین رضاییان آخرین پیروزی خود را هم کسب کرد. رامین سه گل زد و یک پاس گل داد و تراکتور هم با هدایت حمید مطهری روند مثبت چند هفته اخیر خود را ادامه دادو سه بر صفر از سد صنعت نفت بی روحیه گذشت. به این تریتب صنعت نفت و پیکان به دسته پایین تر سقوط کردند. شهریار مغانلو با 16 گل آقای گل شد و روبرتو آلوز با 11 پاس گل بهترین پاسور جام.

 

کدخبر: ۵۶۰۰۲۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر