کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۹۱۱۶
تاریخ خبر:

اثبات یا خداحافظی

اثبات یا خداحافظی

چند سرمربی لیگ‌برتری آینده مبهمی دارند و نتایج‌شان در دیدارهای باقی‌مانده لیگ و جام حذفی برای آنها سرنوشت‌ساز است

هفت صبح| با نزدیک شدن به پایان فصل 03-1402 فوتبال ایران، گمانه‌زنی‌ها درباره آینده تیم‌ها و اینکه قرار است چه اتفاقی برای نیمکت‌شان رخ بدهد، آغاز شده است. تکلیف برخی از سرمربیان از حالا تقریبا مشخص است و اگر اتفاق خاصی رخ ندهد آن‌ها به همکاری با تیم‌های فعلی‌شان ادامه می‌دهند. برخی دیگر از سکانداران، ممکن است خودشان تصمیم به جدایی بگیرند ‌یا پس از اتمام قراردادشان ساز جدایی کوک کنند‌ اما هستند سرمربیانی که نتایج‌شان در دیدارهای باقی‌مانده مشخص می‌کند پست خود را حفظ خواهند کرد یا برکنار می‌شوند.

  

ژوزه مورایس

 

سرمربی پرتغالی سپاهان در دومین فصل حضورش نیز موفق نشد در لیگ به توفیقی دست پیدا کند و تیمش عملکردی ضعیف‌تر نسبت به لیگ بیست‌ودوم بر جای گذاشت. با این وجود دستیار اسبق مورینیو برای ماندن روی نیمکت طلایی‌پوشان یک شانس دارد و آن هم کسب عنوان قهرمانی در جام حذفی است. مورایس در صورتی که بتواند تیمش را فاتح جام شگفتی‌ها کند، می‌تواند امیدوار به ادامه همکاری با تیم اصفهانی باشد. در غیر این صورت باید ماجراجویی فوتبالی این مرد پرتغالی را در دیار زاینده‌رود تمام‌شده قلمداد کنیم؛ هر چند او یک فصل دیگر با سپاهان قرارداد دارد اما در صورتی‌که ناکام در کسب جام باشد، بعید به نظر می‌رسد در تیم سپاهان کارش را در فصل آینده دنبال کند.

  

مارینوس اوزونیدیس

 

دیگر سرمربی خارجی شاغل در فوتبال ایران هم سناریویی شبیه ‌ مورایس را پیش روی خود دارد. مارینوس اوزونیدیس نتوانست رتبه قابل‌توجهی را در لیگ به دست بیاورد و تیمش رتبه‌ای بین پنجم تا نهم را به خود اختصاص خواهد داد و این با هزینه‌ای که در ابتدای فصل صورت گرفت، مطابقت ندارد. اما موفقیت در جام حذفی ورق را برمی‌گرداند. نماینده سیرجان به خوبی تا نیمه‌نهایی پیشروی کرده و اگر بتواند برای اولین بار عنوان قهرمانی را به دست بیاورد، دلیلی برای قطع همکاری با سرمربی یونانی وجود نخواهد داشت.

  

رضا عنایتی

 

رضا عنایتی روی نیمکت پیکان حضور پرنوسانی داشته است. تیم او در ابتدا علیرغم بازی‌های باکیفیت، نتایج جالبی نمی‌گرفت اما خیلی زود چند برد از راه رسید و اوضاع برای خودروسازان خوب شد؛ تا جایی که خطر سقوط تقریبا از بین رفت ولی دوباره شاهد افت تیم پایتخت‌نشین بودیم. چند شکست پی‌در‌پی مجددا آنها را به وضعیت سابق بازگرداند. پیکان حالا با منطقه سقوط فقط سه امتیاز فاصله دارد. عنایتی اگر موفق شود تیم جوانش را در لیگ‌برتر نگه دارد، با توجه به فرم بازی تیمش می‌توان به ادامه حضورش امیدوار بود اما سقوط، چیزی نیست که به سادگی بتوان از کنارش عبور کرد.

  

سیروس پورموسوی

 

در بین تیم‌های پایین جدولی، تنها استقلال خوزستان سرمربی ابتدای فصل خود را تغییر نداد. سیروس پورموسوی که آبی‌ها را به لیگ برتر بازگردانده بود، احتمالا تا پایان فصل روی نیمکت این تیم خواهد نشست. استقلال در نیم‌فصل اول با وجود نمایش نسبتا قابل قبول، نتایج بسیار ضعیفی کسب کرد اما در نیمه دوم مسابقات با حضور بازیکنان جدید خارجی، اوضاع به گونه دیگری پیش رفت و آن‌ها از قعر جدول جدا شدند و به رقابت برای بقا اضافه شدند. با تمام این تفاسیر به نظر می‌رسد آینده کاری پورموسوی، بسته به عاقبت استقلال خوزستان در این فصل خواهد بود. او اگر نتواند تیم را در لیگ‌برتر نگه دارد ممکن است با در‌‌های خروج باشگاه روبرو شود و اگر ماموریت بقا با موفقیت به سرانجام برسد، دلیلی برای قطع همکاری با این سرمربی باسابقه وجود نخواهد داشت.

  

محمد ربیعی

 

خودش در چند مرحله قصد جدایی داشت و حتی استعفا هم کرد اما با مخالفت باشگاه ذوب‌آهن روبه‌رو شد. اما نباید فراموش کرد که گاندوها فصل بسیار متوسطی را پشت سر گذاشتند و شاهد درخشش تیم‌هایی چون ملوان و شمس‌آذر بودند و حالا باید رتبه‌ای در میانه جدول به ارمغان بیاورند. نمی‌توان گفت نتایج سبزوسفیدها طی سه هفته باقی‌مانده لیگ، مشخص‌کننده سرنوشت محمد ربیعی خواهد بود اما نباید آن را بی‌تاثیر دانست. رتبه نهایی ذوب‌آهن می‌تواند دلیل قابل استنادی برای مدیران باشگاه باشد تا با ربیعی ادامه همکاری بدهند یا خیر. ذکر این نکته لازم است که سرمربی اسبق مس رفسنجان با تیم اصفهانی قرارداد دارد.

  

عبدالله ویسی

 

هنوز با فولاد به بردی دست پیدا نکرده و با این وجود همواره وعده ماندن در لیگ را می‌دهد. عبدالله ویسی پس از نگه داشتن معجزه‌وار صنعت نفت در لیگ بیست‌ودوم، با هدفی مشابه به جمع قرمزپوشان اهوازی اضافه شد اما نتایج تیم او اصلا راضی‌کننده نبوده است. تقریبا هیچ شکی وجود ندارد که سقوط قهرمان 2 دوره لیگ برتر، منجر به برکناری ویسی می‌شود. روی دیگر سکه ولی شانس خوبی را در اختیار سرمربی تیم فاتح لیگ پانزدهم قرار خواهد داد تا بتواند لیگ 24 را با عنوان سرمربی فولاد استارت بزند.

  

داستان خاص مطهری

 

به جز این نفرات باید از حمید مطهری هم یاد کنیم. او به عنوان سرمربی موقت (مسئول فنی موقت) هدایت تراکتور را به‌عهده گرفت و بسیار بعید است که پس از پایان مسابقات لیگ در این سمت باقی بماند. یحیی گل‌محمدی، جدی‌ترین گزینه تی‌تی‌ها برای فصل آتی است و حتی در صورت منتفی شدن حضور سرمربی سابق پرسپولیس، مطهری گزینه باشگاه برای سرمربیگری تیم نیست.

 

کدخبر: ۵۵۹۱۱۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر