کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۳۲۴۳
تاریخ خبر:

نسخه آرژانتینیِ کی‌روش

نسخه آرژانتینیِ کی‌روش

سوریه در هر حالتی حریفی چغر برای تیم ملی ایران است؛ چه برسد به اینکه هدایتش برعهده یک مربی چغرتر یعنی هکتور کوپر باشد!

روزنامه هفت صبح| حریف فردای تیم ملی ایران در جام ملت‌های آسیا تیم ملی سوریه است. درباره این تیم در شماره فردا بیشتر خواهیم نوشت اما امروز قصد داریم به سرمربی نام‌آشنای این تیم بپردازیم. مربی بزرگ و کهنه‌کاری که افتخارات زیادی در کارنامه‌اش دیده می‌شود: جناب هکتور رائول کوپر که تیم‌هایش از نظر سبک بازی شباهت‌هایی به تیم‌های کارلوس کی‌روش دارند.


معرفی با مایورکا 
این آرژانتینی اولین بار به عنوان سرمربی روی نیمکت تیم مایورکای اسپانیا نشست و با این تیم نتایج فوق‌العاده‌ای گرفت. در اولین فصل موفق شد این تیم را در فصل 98-97 در رده پنجم جدول قرار دهد، آن هم در شرایطی که تیمش فقط 39 گل خورد و بعد از رئال سوسیه‌دادی که در رده سوم جدول ایستاده بود، دومین خط دفاع برتر فصل لالیگا را ثبت کرد.

 

فصل بعد مایورکا با هدایت کوپر در رده سوم جدول لالیگا ایستاد و در 38 بازی فقط 31 گل خورد و بهترین خط دفاع فصل را به خود اختصاص داد. بارسلونای قهرمان در این فصل 43 بار دروازه‌اش باز شد. مایورکا با کوپر یک قهرمانی سوپرکاپ را هم تجربه کرد، با پیروزی 3 بر یک مقابل بارسلونا در دو بازی رفت و برگشت.

 

خیره‌کننده در والنسیا 
عملکرد فوق‌العاده کوپر باعث شد تا والنسیا به سراغش بیاید. خفاش‌ها در اولین فصل سرمربیگری کوپر، تا یکی دو هفته پایانی شانس قهرمانی لالیگا را هم داشتند اما در نهایت با 64 امتیاز و تفاضل گل کمتر نسبت به بارسلونا در رده سوم ایستادند و رئال با 69 امتیاز قهرمان شد.

 

مطابق معمول دو فصل گذشته، این بار هم تیم کوپر آمار دفاعی فوق‌العاده‌ای داشت و با 39 گل خورده، دومین خط دفاع برتر فصل را ثبت کرد. در فصل دوم، والنسیا با هدایت کوپر در رده پنجم جدول لالیگا قرار گرفت اما فقط 34 گل خورد و بهترین خط دفاع فصل را به نام خود ثبت کرد‌ اما شاهکار کوپر در والنسیا، رساندن این تیم به فینال لیگ قهرمانان اروپا در دو فصل متوالی بود.

 

والنسیا در فینال اول 3 بر صفر مغلوب رئال شد و در دومین فینال‌ با باخت در ضربات پنالتی مقابل بایرن‌مونیخ، نایب‌قهرمان شد. او یک قهرمانی سوپرکاپ اسپانیا را هم با والنسیا به دست آورد، با پیروزی 4بر3 در مجموع دو بازی مقابل بارسلونا!

 

آخرین روزهای خوب در اینتر 
بعد از این دو فصل درخشان، اینترمیلان نیمکتش را به مرد آرژانتینی سپرد. کوپر دو فصل روی نیمکت اینتر نشست. در سال اول افعی‌ها با فقط دو امتیاز اختلاف نسبت به یوونتوس و یک امتیاز نسبت به رم، در رده سوم جدول سری A ایستاد و در فصل دوم، بعد از یوونتوس، نایب‌قهرمان شد.

 

در هر دو فصل، آمار گل‌های خورده اینتر کم بود و یکی از بهترین خطوط دفاعی فصل به نام این تیم ثبت شد. اینتر در فصل اول کوپر، تا مرحله نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا پیش رفت اما مقابل آث‌میلان متوقف شد. به این ترتیب کوپر یکی از معدود مربیانی است که در 3 فصل متوالی حداقل تا مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا پیش می‌رود.

 

پایان دوران طلایی 
از اینجا به بعد دوران افول هکتور رائول کوپر آغاز می‌شود. او پس از دو فصل خوب در اینتر، به مایورکا تیم سابقش برمی‌گردد تا این تیم را به روزهای خوبش برگرداند اما در انجام این ماموریت ناکام بود و بعد از یک فصل و نیم با نتایجی ضعیف از هدایت این تیم کنار رفت.

 

یک نیم‌فصل هم روی نیمکت رئال بتیس نشست اما نتوانست کمکی به این تیم بکند. به ایتالیا برگشت و روی نیمکت پارما نشست اما در 10 بازی فقط دو پیروزی به دست آورد و از این تیم در پایان فصل جدا شد و پارما به سری B سقوط کرد!

 

چند جرقه 
تیم ملی گرجستان، باشگاه آریس سالونیکی یونان، ریسینگ سانتاندر، الوصل امارات، تیم ملی مصر، تیم ملی ازبکستان و تیم ملی کنگو تیم‌های بعدی این مربی آرژانتینی بودند اما او فقط در آریس سالونیکی و مصر نتایج نسبتا قابل قبولی گرفت. در یونان نایب‌قهرمان جام حذفی شد و با مصر به مقام دومی جام ملت‌های آفریقای سال 2017 رسید.

 

برگرد به روزهای بعد از اینتر!
کوپر حالا سرمربی تیم ملی سوریه است و فردا برای سیزدهمین بار مقابل ایران، روی نیمکت این تیم خواهد نشست. سوریه در بازی‌های تدارکاتی قبل از جام ملت‌ها نتایج خوبی نگرفت، از جمله باخت 5 بر صفر مقابل ژاپن‌ اما توانست در گروهی که ازبکستان، استرالیا و هند در آن حضور داشتند، ‌ فقط با یک گل خورده، به عنوان تیم سوم صعود کند.

 

سوریه‌ کوپر از نظر سبک بازی شباهت زیادی به تیم‌های او در دوران اوجش دارند و در دفاع عالی عمل می‌کنند و در ضد‌حملات کشنده ظاهر می‌شوند. کوپر یک بار هم روی نیمکت ازبکستان به مصاف ایران رفته و با یک گل شکست خورده و شناخت نسبتا خوبی از تیم ملی ایران دارد. برای موفقیت در مقابل سوریه، باید امیدوار باشیم که او دوباره به روزهای افولش بعد از جدایی از اینتر برگردد!

 

 

کدخبر: ۵۵۳۲۴۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر