کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۲۹۴۱
تاریخ خبر:

جنوبغرب دمشق‌ ظهر شنبه

جنوبغرب دمشق‌ ظهر شنبه

10 نکته از حمله تروریستی در محله المزه.

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی| یک:  ‌منطقه «المزه» در جنوب غربی دمشق، منطقه‌ای پر خبر نیست. حتی در جریان جنگ داخلی سوریه، خبرهای زیادی از این منطقه منتشر نمی‌شد. دلیل هم این‌که این منطقه، در نزدیکی کاخ ریاست‌جمهوری سوریه است و بسیاری از سفارتخانه‌های خارجی در سوریه نیز در این منطقه قرار دارند. بنابراین تدابیر امنیتی در آن بسیار شدید است. از سوی دیگر منطقه، به نوعی یک منطقه بالاشهر دمشق به حساب می‌آید و ساکنان آن معمولا از قشر ثروتمند دمشق هستند. 

 

دو: با این حال دیروز این منطقه شاهد یک عملیات تروریستی بود که از سوی رژیم اشغالگر انجام شد و در جریان آن پنج نیروی مستشاری سپاه پاسداران به شهادت رسیدند. ازجمله شهید یوسف امیدزاده معروف به حاج صادق که مسئول اطلاعات نیروی قدس سپاه بود.

 

سپاه البته در اطلاعیه خود شهادت آقایان حجت‌الله امیدوار، علی آقازاده، حسین محمدی و سعید کریمی را اعلام کرده و مشخص نیست که آقای یوسف امیدزاده یکی از این چهار نفر است که به دلایل اطلاعاتی نام دیگری داشته و یا تعداد کل شهدا پنج نفر است. البته دیروز از سوی منابع غیررسمی گفته شده که تعداد کل شهدا هشت نفر است و ۱۰ نفر نیز زخمی هستند ولی در اطلاعیه‌های رسمی، شهادت چهار نفر و زخمی شدن یک نفر تایید شده است. 

 

سه: حمله حوالی ساعت ۱۱ صبح اتفاق افتاد. در نزدیکی مسجدی به نام آل محمدی، موشک‌های اسرائیل به ساختمانی ۴ طبقه برخورد کرد و ساختمان به طور کامل تخریب شد. مشخص نیست که چند موشک به این مسجد برخورد کرده است ولی در اطلاعات اولیه برخی حتی از هشت موشک نیز صحبت می‌کردند.

 

گفته شده که در جریان این حمله از موشک‌هایی به نام اسپیس ۱۰۰۰ استفاده شده که موشک‌های هوشمندی است و توسط سامانه‌های پدافند هوایی قدیمی و سیستم‌های هشدار اولیه شناسایی نمی‌شوند. در صورتی که چنین باشد این ترور مشابه تروری است که ۲۵روز پیش در منطقه سیده زینب رخ داد و در آن سید رضی موسوی، مسئول لجستیک جبهه مقاومت به شهادت رسید.  

 

چهار: گفته شده که این ساختمان مکانی موقت برای جلسات نظامی و امنیتی بوده و نه سکونت دائم. معمولا نیز مقامات ایرانی در منطقه «سیده زینب» سکونت می‌کنند که یک منطقه جنوب شهری در دمشق است. گفته شده آن‌ها دو ساعت قبل از این حمله از محل اقامت خود در منطقه زینبیه یا همان سیده زینب وارد این ساختمان شده بودند تا ظاهرا جلسه‌ای را برگزار کنند. البته آنان ۴۸ساعت قبل از این حمله وارد سوریه شده بودند. از مبدا عراق. 

 

پنج: طبیعتا اطلاعات ما از زندگی و عملکرد معاون اطلاعات سپاه قدس اندک است ولی در اردیبهشت امسال بخشی از اسناد اطلاعاتی و نظامی آمریکا در شبکه اجتماعی دیسکورد فاش شد که نشان می‌داد برآورد اطلاعاتی آمریکا این است که ایران می‌خواهد حملات به نیروهای آمریکایی در سوریه را افزایش دهد.

 

آن‌طور که واشنگتن پست در آن زمان خبر داد؛ در یکی از آن اسناد آمده بود: یکی از مقامات سپاه قدس به نام صادق امیدزاده به طور مشخص «خودروهای زرهی هامر و کوگار آمریکایی در سوریه را شناسایی کرده و از اعزام عوامل ناشناس برای گرفتن عکس‌های شناسایی از جاده‌های محل تردد نیروهای آمریکایی صحبت کرده است.»

 

شش:  طبعا بعد از این حمله مسئله اصلی پاسخ ایران به این رخداد است. مخصوصا به این دلیل که در یک ماه اخیر این دومین فرمانده ایرانی است که توسط اسرائیل ترور می‌شود و در سال ۱۴۰۲، ۶عضو سپاه در سوریه توسط اسرائیل به شهادت رسیدند. با توجه به تبعات حملات اخیر به اربیل (و پاکستان) برخی معتقدند که ایران تامل بیشتری در مورد انتقام خواهد کرد ولی برخی در شبکه‌های اجتماعی از تسریع انتقام حرف زده‌اند. به طور مثال علیرضا تقوی‌نیا نوشته:

 

«واکنش آتی سپاه باید محاسبات اسرائیل را برهم بزند و ماموران موساد در نقاطی هدف گرفته شوند که سران رژیم صهیونیستی آنجاها را امن فرض کرده باشند‌‌. ...و ...دو کشوری هستند که اسرائیلی‌ها در پیرامون ایران برای خود امن تلقی می‌کنند. اگر قرار است واکنش بعدی سپاه بازدارنده باشد، لازم به نظر می‌رسد باید فردی کشته شود که برای آن‌ها قابل تصور نبوده و در جایی هدف قرار گیرد که به ذهن سران تل‌آویو خطور نمی‌کرد.»

 

هفت: برخی از نیروهای انقلابی دیروز اما در همان وهله نخست به مسئله انتقام نپرداختند و سوالی قدیمی را روی میز آوردند. اینکه چرا روسیه با وجود اینکه سیستم پدافندی سوریه را تامین کرده و در اختیار دارد در خصوص این حملات کنشی انجام نداده است. این توئیت علی قلهکی از کاربران مشهور اصولگرا در توئیتر است:«اکثرِ پدافندهای سوریه در اختیار کدام کشور است؟! آیا امروز هم به مانندِ روز شهادت سیدرضی پدافندهای اس۴۰۰ خاموش بود؟!»

 

هشت: برخی دیگر اما مسئله‌ای جدید به میان آوردند و دولت سوریه را هدف انتقاد خود قرار دادند. کانال اصولگرای مکشوفات در این زمینه نوشت:«اگر نمی‌توانید از خاک سوریه برای حمله به سرزمین‌های اشغالی و هدف قرار دادن صهیونیست‌ها استفاده کنید، نیروهای مستشاری ایران را از آنجا خارج کنید. فرماندهان ایران گوشت قربانی نیستند که دست آن‌ها را ببندیم و آن‌ها را در آنجا به هدف‌های متحرک صهیونیست‌ها تبدیل کنیم.

 

بشار اسد باید بداند که حضور ایران در آنجا نباید فقط برای ما هزینه داشته باشد. یا خاک خود را برای عملیات موشکی و پهپادی در اختیار ایران می‌گذارد یا ما موظفیم برای حفظ جان نیروهایمان آنجا را ترک کنیم.»

 

9 : این رویکرد هم در نیروهای انقلابی دیده شد که معتقد بودند که این حمله، در واقع به دلیل ضربه‌ای بوده که اسرائیل از حملات اربیل خورده است. کانال تحلیلی انقلابی محلل که رویکرد اطلاعاتی – امنیتی دارد در این زمینه تحلیلی نوشته که گزیده آن را می‌خوانید:

 

«مقایسه طرح‌ریزی تاکتیکی عملیات امروز دمشق حاکی از شباهت‌هایی معنادار با عملیات اربیل است که خود نشانه‌ای است بر ارسال پیام پاسخ به اربیل. حمله به ساختمان جلسات امنیتی - نظامی در منطقه‌ای امنیتی از محله المزه بود و چندین سفارتخانه خارجی مانند سفارت لبنان و دفتر سازمان ملل آن اطراف بودند که با حمله به مقر موساد که در منطقه‌ای سری و بسیار نزدیک به کنسولگری آمریکا در اربیل بود شباهت دارد. هر چند پایگاه اربیل به شدت دارای کارکردها و وظایف بیشتر بود.

 

شهدای ما یک فرمانده و جانشین و دستیاران ایشان در حوزه اطلاعاتی بودند+ برخی نیروها از یگانی دیگر که مشابه افراد هدف قرار گرفته در اربیل است: یک فرمانده موساد و ۳ نفر دیگر + زدن دو فرد موثر در لجستیک شمال عراق.

 

حمله ساعاتی پس از ورود شهدای ایرانی به ساختمان بوده است که با هدف پیام اشراف اطلاعاتی رژیم صورت می‌گیرد. در اربیل نیز افسران موساد دقایقی بعد از ورود به مقر هدف قرار گرفتند. حمله با ۸ موشک به یک آپارتمان عادی بود در حالی که کاربرد ۸ موشک برای یک آپارتمان چندان منطقی نیست مگر اینکه هدف، پاسخی به هدف قرار گرفتن دژ نظامی موساد با ۱۱ موشک و ۲ پهپاد باشد. 

 

در میان شهدا یک مجاهد عراقی نیز حضور دارد ضمن اینکه اصل عملیات ترور همزمان در لبنان هم صورت گرفت و خودروی شهید علی محمد حدرج از همکاران در لبنان هدف قرار گرفت.» البته این تحلیلگر در پایان این تحلیل این را هم نوشته که «هر چند این تشابهات وجود دارد اما عملیات جمهوری اسلامی ایران در عراق و سوریه از چند وجه دیگر همچون اهمیت برخی افراد هدف قرار گرفته، طرح‌ریزی عملیاتی و اجرا شدن آن، مقر هدف قرار گرفته و ‌... سطح بالاتری از عملیات تروریستی امروز بوده است.»

 

10: و در پایان بخوانید از احمد زیدآبادی، روزنامه‌نگار و کارشناس اصلاح‌طلب که بعد از این ترور سایه جنگ را بر خاورمیانه بیشتر احساس کرده و نوشته: «ترور یکی دیگر از فرماندهان سپاه پاسداران در سوریه، نشانه این است که جنگ مثل پیچکی رونده در حال نفوذ در تار و پود خاورمیانه است. یا باید راهی برای حل تمام منازعات منطقه در قالب یک طرح فراگیر پیدا شود، یا اینکه جنگ مثل خوره‌ای خزنده، همه امکانات خاورمیانه را در خود خواهد خورد.»

 

 

کدخبر: ۵۵۲۹۴۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر