کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۳۱۳۷
تاریخ خبر:

پایان دو دهه نبوغ ‌و‌ بدشانسی

پایان دو دهه نبوغ ‌و‌ بدشانسی

دوران فوتبال مسعود شجاعی تمام شد؛ دورانی که تلفیقی بود از نمایش‌های جذاب و البته بدبیاری‌هایی که باعث شدند به اندازه استحقاقش افتخار و جام نداشته باشد

روزنامه هفت صبح| از تیمی که در جام‌جهانی 2006 برای تیم ملی به میدان رفته بود، فقط مسعود شجاعی مانده بود که تا همین چند هفته پیش در حال بازی بود اما همین چند روز پیش بود که او در مصاحبه با یک برنامه اینترنتی به پژمان جمشیدی گفت ‌‌دیگر فوتبال بازی نخواهد کرد و رسما به جرگه مربیان پیوسته است. او در تیم ملی و اوساسونا روزهای تلخ و شیرین زیادی را پشت سرگذاشت و حالا به بهانه خداحافظی، مهم‌ترین لحظات فوتبال مسعود شجاعی را مرور می‌کنیم.

 

‌گل به عربستان و اخراج علی دایی 
شجاعی در 86 بازی ملی، 8 گل به ثمر رسانده است. اولین گل او با پیراهن تیم ملی، گلی بود که در یکی از مهم‌ترین بازی‌ها به ثمر رسید اما سرانجام خوبی نداشت. او در بازی برگشت انتخابی جام‌جهانی 2010 مقابل عربستان، دروازه این تیم را با یک شوت زیبا باز کرد اما در ادامه عربستان دو گل در تهران زد و برنده این بازی حیثیتی و مهم شد.


فردای این بازی هم علی دایی از هدایت تیم ملی برکنار ‌ و افشین قطبی جانشین او شد. اگر تیم ملی این بازی را با گل شجاعی می‌برد، تا حدود زیادی صعودش به جام‌جهانی قطعی می‌شد و گل شجاعی، یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین گل‌های تاریخ تیم ملی می‌شد اما باخت در آن بازی باعث شد تا یکی از مهم‌‎ترین لحظات زندگی فوتبالی شجاعی تبدیل به خاطره‌ای تلخ برای او شود. 


گل به کره و نرسیدن به جام‌جهانی 
چند هفته بعد، تیم ملی در بازی مرگ و زندگی برای صعود به جام‌جهانی، در سئول به مصاف کره‌جنوبی رفت. به دلیل نتایج ضعیف در بازی‌های قبل، فقط با پیروزی در این بازی بود که شاگردان افشین قطبی می‌توانستند راهی جام‌جهانی 2010 آفریقای‌جنوبی شوند.

 

در اوایل نیمه دوم، اشتباه مدافعان کره‌جنوبی باعث شد تا پژمان نوری و شجاعی با مدافع حریف تک به تک شوند و با پاس نه‌چندان خوب نوری، شجاعی در موقعیت تک به تک با یک ضربه چیپ توپ را از دروازه‌بان کره عبور داد و ایران از میزبان پیش افتاد. این گل می‌توانست باعث صعود ایران به جام جهانی شود اما کره‌ای‌ها در دقیقه 82 توسط پارک جی سونگ به گل تساوی رسیدند و با این نتیجه ایران از صعود به جام‌جهانی بازماند و دومین گل ملی شجاعی هم کمکی به تیم ملی نکرد.


اخراج خوش‌یمن 
چهار سال بعد، ایران در راه صعود به جام‌جهانی 2014 برزیل، دوباره با کره‌جنوبی همگروه شده بود و با توجه به باخت به لبنان، نیاز مبرمی به پیروزی خانگی مقابل کره قدرتمند داشت. نیمه اول بازی بدون گل به پایان رسید و تیم ملی در نیمه دوم نیاز به حمله و گل داشت .

 

اما مسعود شجاعی که در نیمه اول یک کارت زرد گرفته بود، در دقیقه 55 با یک تکل خطرناک در میانه زمین کارت زرد دوم را گرفت و از بازی اخراج شد و با چشمانی اشکبار زمین را ترک کرد. به نظر می‌رسید با این اخراج کار ایران تمام است اما 10 نفره شدن تیم ملی خوش‌یمن بود و با گل جواد نکونام در دقیقه 76 کره را شکست دادیم. در نهایت همین 3 امتیاز گره‌گشا شد و تیم ملی با پیروزی در بازی برگشت مقابل کره‌جنوبی، به عنوان تیم اول گروهش راهی جام‌جهانی شد.


اخراج در برابر عراق 
در بازی‌های انتخابی جام‌جهانی 2022 بعد از باخت عجیب به بحرین، مقابل عراق نیاز به پیروزی داشتیم. مارک ویلموتس مثل مربیان قبلی به شجاعی اعتقاد ویژه‌ای داشت و او را در ترکیب اصلی تیمش قرار می‌داد. مقابل عراق خیلی زود گل خوردیم اما احمد نورالهی در نیمه اول گل مساوی را زد. تا دقیقه 80 بازی مساوی بود .

 

اما یک بی‌احتیاطی از شجاعی کارت زرد دوم را برای او به ارمغان آورد و با خطایی که انجام داد تیم ملی 10 نفره شد. این بار 10 نفره شدن خوش‌یمن نبود و تیم ملی در دقیقه 90 گل دوم را دریافت کرد و بازنده شد. با این باخت مارک ویلموتس اخراج شد و دراگان اسکوچیچ در تیم ملی جانشین او شد. این آخرین بازی ملی شجاعی هم بود و او بعد از رفتن ویلموتس و آمدن اسکوچیچ و بعدها کارلوس کی‌روش، دیگر به تیم ملی دعوت نشد.


دوران درخشان در اوساسونا 
دوران حضور مسعود شجاعی در لالیگا و مخصوصا اوساسونا یک دوران فوق‌العاده و درخشان بود. او با این تیم 100 بار به میدان رفت و آمار 8 گل زده و 14 پاس گل را ثبت کرد. اگر مصدومیت عجیب و بلندمدتش نبود، قطعا تعداد بازی‌ها و گل‌ها و پاس گل‌هایش در این تیم بالاتر می‌رفت. چند گل او حسابی در خاطره‌ها مانده است.


یکی از آنها گلی بود که بعد از دریبل دو بازیکن لوانته و یک شوت موزی شکل به گوشه دروازه این تیم زده شد. این گل در پایان فصل به عنوان دومین گل زیبای آن فصل لالیگا انتخاب شد. او یک گل زیبای دیگر هم با دریبل و سر توپ زدن به چند بازیکن اتلتیکومادرید به ثمر رساند که جزو گل‌های زیبای فصل بود. به خاطر همین نمایش‌ها بود که صفحه باشگاه اوساسونا در پست خداحافظی با او از کلمه «نابغه» استفاده کرد.

 

 

کدخبر: ۵۵۳۱۳۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر