کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۲۳۶۸
تاریخ خبر:

بازگشت مرد متنفذ

بازگشت مرد متنفذ

علی آقامحمدی‌ که به‌ عنوان رئیس هیات مدیره استقلال معرفی شده،‌کیست؟

روزنامه هفت صبح، فاطمه رجبی| مجمع عمومی باشگاه استقلال صبح دیروز برگزار شد و تغییر و تحولات مهمی را برای هیات مدیره این باشگاه رقم زد. علیرضا خانی که در زمان حسین قربانزاده، رئیس پیشین سازمان خصوصی‌سازی به ترکیب هیات مدیره استقلال اضافه شده بود، از این باشگاه رفت و علی آقامحمدی که در گذشته به‌عنوان رئیس هیات مدیره و در دوره‌ای مدیرعامل استقلال فعالیت کرده بود، مجددا به‌عنوان عضو هیات مدیره انتخاب شد.

 

رفتن خانی از استقلال از آنجا اهمیت دارد که خانی در ماه‌های اخیر به دلیل اتهام جعل امضا از علی خطیر مدیرعامل استقلال و علی سمیع‌زاده دیگر عضو هیات مدیره استقلال شکایت کرده بود و حاشیه‌های زیادی همراه او بود اما جایگزین او آنقدر مهم‌تر و جنجالی‌تر بود که همه توجه‌ها به‌جای رفتن خانی به آمدن او جلب شد.

 

‌علی آقامحمدی مردی است که استقلالی‌های پیگیر او را می‌شناسند اما با وجود تمام مسئولیت‌های مهمی که دارد و همه نفوذی که گفته می‌‌شود از آن برخوردار است، برای مردم عادی کمتر شناخته می‌‌شود. پس بد نیست ببینیم او کیست که حضورش در استقلال تا اینجای کار با واکنش مثبت طرفداران این تیم در شبکه‌های اجتماعی همراه بوده است.

 

یک عنوان شغلی مبهم 
علی آقامحمدی با ۷۲ سال سن در تمام سال‌های بعد از انقلاب در دنیای سیاست حضور داشته و سمت‌های مختلفی را تجربه کرده؛ از حضور در سه دوره اول مجلس تا قائم‌مقام رئیس سازمان صدا‌و‌سیما در دوران...  و عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای‌عالی اصل ۴۴ قانون اساسی (مربوط به خصوصی‌سازی) که همین حالا هم از‌جمله سمت‌هایش محسوب می‌‌شود.

 

اما در بین سمت‌های او یک سمت تا اندازه‌ای مبهم و احتمالا بسیار مهم هم دیده می‌‌شود؛ یعنی رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری، عنوانی که رسانه‌های مختلف از آن برای علی آقا‌محمدی استفاده می‌‌کنند.

 

در واقع گروه «بررسی‌های اقتصادی»، یک دفتر مشورتی و مطالعاتی است که در سال‌های اخیر بر نقش و اهمیت آن افزوده شده است. گفته می‌‌شود که این دفتر همچنین در سیاست‌گذاری برای سرمایه‌گذاری نهادهای اقتصادی تحت‌نظر رهبری هم مشارکت دارد. مسئولیت این گروه بر‌عهده علی آقامحمدی است و به همین دلیل هم از او به‌عنوان «مشاور اقتصادی» رهبری هم نام برده می‌شود.

 

حضور در برهه‌های حساس 
در مورد علی آقامحمدی یک نکته خیلی جالب وجود دارد، اینکه اسم او را در اغلب برهه‌های حساس می‌‌بینیم؛ از ماجرای حاد بنی‌صدر گرفته که بارها در خاطرات مربوط به آن حضور دارد تا تلاش برای واسطه‌گری در روزهای ملتهب بعد از انتخابات در سال ۸۸. این متن بخشی از گزارشی است که در همان سال در روزنامه تهران امروز درباره آقامحمدی چاپ شده است:

 

«بررسی سمت‌های سه دهه اخیر و تنوع این سمت به روشنی نشان از تاثیرگذاری ویژه آقامحمدی در لایه‌های مختلف سیاست کشور دارد. سمت‌هایی چون مسئول جنگ‌های نامنظم قرارگاه خاتم‌الانبیا، مسئول بسیج نمایندگان مجلس، معاونت سیاسی سازمان صدا‌و‌سیما، قائم‌مقام صدا و سیما، مشاور عالی و رئیس شورای مشاوران سازمان صداوسیما

 

رئیس شورای اقتصاد سازمان صداوسیما، مسئول ستاد ویژه عراق در شورای عالی امنیت ملی، معاونت حسن روحانی در این شورا و همچنین سخنگوی شورای‌عالی امنیت ملی و عضویت در دوره سوم و چهارم مجمع تشخیص مصلحت نظام به روشنی نشان می‌دهد که حضور علی آقامحمدی در قوای سه‌گانه چقدر موثر و تعیین‌کننده بوده است.

 

از مسئولیت‌های مهم آقامحمدی، حضورش به‌عنوان قائم‌مقام لاریجانی در صدا‌و‌سیماست. او نیز چون علی کردان از چهره‌های تصمیم‌گیرنده و پشت پرده صدا‌و‌سیما به‌شمار می‌رفت و در حل بسیاری از چالش‌های صدا‌و‌سیما با اصلاح‌طلبان، نقشی ممتاز داشت.

 

برای توصیف اهمیت او در ساختار تصمیم‌گیری صدا‌و‌سیما کافی است بدانیم زمانی عضو کمیته‌ای بود که قرار شد درباره امکان پخش اعترافات متهمان قتل‌های زنجیره‌ای از تلویزیون تصمیم بگیرد و نتیجه عدم پخش اعترافات متهمان یکی از بحث‌برانگیزترین پرونده‌های 30 سال اخیر شد.

 

در پرونده هسته‌ای ایران هم علی آقامحمدی سال‌های متمادی در کسوت دبیر شورای تبلیغات شورای‌عالی امنیت ملی از بازیگران اصلی بود.

 

او به‌عنوان معاون حسن روحانی، راهبردها و مسیر پرونده‌ای را تعیین می‌کرد که بعدها از سوی دیگر چهره‌های مطرح نظام نادرست خوانده شد. چه زمانی که علی لاریجانی، رئیس سابق آقامحمدی، رویکردهای سابق را به دادن مروارید برای گرفتن آب‌نبات تشبیه کرد و پس از آن محمود احمدی‌نژاد، رئیس کنونی آقامحمدی، بخشی از این رویکردها را حتی خیانت‌آمیز دانست. در شورای‌عالی امنیت ملی، علی آقامحمدی یک مسئولیت ویژه دیگر هم داشت: میز عراق.

 

در این زمینه او سابقه‌ای بس طولانی دارد، چنانچه محسن رضایی در گفت‌و‌گویی از ماموریت و نمایندگی او در سال 74 برای حل اختلافات بین بارزانی و طالبانی در کردستان عراق خبر می‌دهد و در خاطرات هاشمی‌رفسنجانی از سال 65 به روزهای فعالیت آقامحمدی در حوزه عراق اشاره شده است: «علی آقامحمدی آمد.


راجع به عملیات داخل عراق و همکاری با گروه‌های عراقی مخالف صدام و ساخت کاغذ مخصوص اسکناس، صحبت کردیم.» فعالیت‌های او در دوران جنگ البته که منحصر به همکاری با گروه‌های عراقی نمی‌شد و در حوزه فعالیت‌های پشتیبانی جنگ و تامین نیازهای تسلیحاتی هم فعالیت داشت، چنانچه مهرماه 83 در جمع دانشجویان امام صادق(ع) در بیان خاطراتی از آن دوران چنین روایت کرد: «زمان جنگ ما موشک نداشتیم.»

 

حضور طولانی در ورزش 
نکته جالب دیگر در مورد آقا‌محمدی این است که او در تمام سال‌های گذشته و همزمان با نقش‌های کلیدی که داشته دستی هم در ورزش داشته است. او 18 سال عضو هیات مدیره باشگاه استقلال بود، هیات مدیره‌ای که مردانی چون علی تاجرنیا (عضو جبهه مشارکت) یا محمد‌جواد ایروانی (عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام) هم عضوش بودند.
 

 آقامحمدی 10 سال هم بر کرسی ریاست اتحادیه باشگاه‌های فوتبال ایران تکیه زد. در این دوران به کشورهای صاحب نام فوتبال مثل برزیل سفر کرد، به فکر دعوت از سائوپولو و راه‌اندازی شبکه خصوصی ورزشی در دوبی افتاد و حتی روزنامه استقلال جوان را روانه دکه‌ها کرد. 

 

مغضوب نواصولگراها 
شاید فکر کنید آقامحمدی به دلیل جایگاهی که تمام سال‌های گذشته داشته، یکی از چهره‌های نزدیک به اصولگراها‌ست اما اینطور نیست مخصوصا نواصولگراها در طیف‌های مختلف از دولتی‌ها بگیر تا نزدیکان قالیباف و پایداری‌ها او را خیلی دوست ندارند.

 

بعضی‌ها می‌‌گویند دلیل این بی‌علاقگی آنها نزدیکی آقامحمدی به جریان روحانی و هاشمی و به‌طور کلی تکنوکرات‌ها‌ست اما این نمی‌تواند همه ماجرا باشد چون آقامحمدی در سال‌های اخیر به‌ویژه در دولت رئیسی حرف‌هایی زده که باعث حمله‌های زیادی به او شده است مثلا دفاع جانانه‌ای که اخیرا از بقای بورس کالا کرد و با قدرت در برابر تثبیتی‌ها ایستاد و گفت حذف بورس کالا و دستوری و دولتی شدن دوباره قیمت محصولات تولیدی فساد و رکود به‌بار می‌‌آورد.

 

یک بار هم او به کسری بودجه دولت اشاره کرد و گفت که دلیل اوراق‌فروشی دولت کسری بودجه است و دولت چاره‌ای ندارد. این حرف آنقدر نزدیکان به دولت را عصبانی کرد که رجانیوز به تندی نوشت: «علی آقا‌محمدی فردی است که در مواضع حساس اقتصادی حاشیه‌سازی فراوان داشته و در تیم غربگرایان قرار می‌گیرد.

 

وی که از دعوت‌کنندگان اصلی مردم به سمت بورس بوده در طول بررسی قراردادها موسوم به آی‌پی‌سی و در هنگام عقد قرارداد با شرکت توتال، به‌عنوان نماینده دولت روحانی با حکم جهانگیری و در قالب نماینده «ستاد اقتصاد مقاومتی دولت» در همه مراحل حضور داشته است! وی در آخرین موضع خود در دولت رئیسی صحبت‌هایی کرده که اساسا از حوزه مسئولیت او خارج است.»

 

عجیب اینکه عده‌ای او را به دخالت در تصمیم‌های اقتصادی دولت هم متهم می‌‌کنند مانند روح‌الله ایزدخواه نماینده مجلس که تذکری ثبت کرد به رئیس‌جمهور و هفت وزیر اقتصادی در زمینه مداخلات غیرمسئولانه آقای علی آقامحمدی در سیاست‌های اقتصادی کشور که با رویکرد اقتصاد سرمایه‌داری رخ می‌دهد.

 

در نهایت اینکه می‌‌توان گفت شاید بازگشت آقا‌محمدی به استقلال در عصر سلطنت شبکه‌های اجتماعی بتواند کاری کند که آقامحمدی به آن شهرتی که قاعدتا در سال‌های گذشته باید به‌دست می‌‌آورد، برسد.

 

 

 

 

کدخبر: ۵۵۲۳۶۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر