کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۲۲۱۹
تاریخ خبر:

آفتابی، کمی تا قسمتی ابری

آفتابی، کمی تا قسمتی ابری

شاگردان نکونام، یک نیم‌فصل عالی با کمی تزلزل را پشت سر گذاشتند.

روزنامه هفت صبح| استقلال نیم‌فصل اول لیگ بیست و سوم را با حضور در رده اول جدول به پایان برد. رده‌ای که با توجه به شرایط این تیم در پیش فصل، حتی خوشبین‌ترین هوادارانش هم تصورش را نمی‌کردند.

 

با هدایت جواد نکونام، استقلال رکوردها و آمارهای خوبی از خودش به جا گذاشته و البته در بعضی از فاکتورها هم کمی ضعیف عمل کرده اما این ضعف آنقدر نبوده که به موقعیت این تیم در جدول لطمه بزند. به بهانه پایان خوب نیم‌فصل اول، عملکرد استقلال را در این برهه بررسی می‌کنیم.

 

خانه امن 
استقلال در نیم‌فصل اول هفت بار به عنوان میزبان در ورزشگاه آزادی به مصاف حریفانش رفت و در آماری خیره‌کننده، هر 7 بازی را با پیروزی پشت سر گذاشت. ملوان بندرانزلی، استقلال خوزستان، هوادار، تراکتور، آلومینیوم اراک، نساجی و پیکان مهمانان استقلال در آزادی بودند که همگی با شکست بدرقه شدند.

 

در واقع از 32 امتیازی که شاگردان جواد نکونام در نیم‌فصل اول به دست آورده‌اند، 21 امتیاز در بازی‌های خانگی کسب شده است! از 23 گل این تیم هم 14 گل در ورزشگاه آزادی به ثمر رسیده و این تیم به عنوان مهمان فقط 3 گل دریافت کرده که سهم هوادار دو گل و سهم پیکان یک گل است. بعد از استقلال، این تیم سپاهان است که با وجود یک بازی خانگی بیشتر، 3 امتیاز کمتر کسب کرده است!

 

مهمان بی‌آزار 
عملکرد استقلال در بازی‌های خانگی فوق‌العاده بود‌ اما در بازی‌های خارج از خانه، این تیم در حد یک تیم متوسط و میانه جدولی عمل کرد. استقلال در بازی‌های دور از خانه، صنعت‌نفت را با 3 گل در آبادان شکست داد و مس را با یک گل به خودی در رفسنجان مغلوب کرد.

 

اما این تیم در برابر سایر میزبانانش یعنی شمس‌آذر، ذوب‌آهن، فولاد، پرسپولیس و گل‌گهر با تساوی متوقف شده و در اصفهان هم با یک گل به سپاهان باخته است. در جدول بازی‌های خارج از خانه، استقلال پایین‌تر از ذوب‌آهن، شمس‌آذر، سپاهان، تراکتور، ملوان، آلومینیوم و پرسپولیس، در رده هشتم قرار دارد.

 

زدن 9 گل در 8 بازی بیرون از خانه، عملکرد معمولی شاگردان جواد نکونام را در این آیتم نشان می‌دهد. این تفاوت فاحش بین بازی‌های خانگی و خارج از خانه، تا اینجا استقلال را با مشکل خاصی مواجه نکرده اما اگر در نیم‌فصل دوم هم همین روند ادامه پیدا کند، ممکن است باعث سقوط این تیم در جدول رده‌بندی شود.

 

دو نیمه متفاوت 
استقلال در 7 بازی ابتدایی خود در نیم‌فصل اول 6 برد و یک باخت را ثبت کرد. همان یک شکست هم روی اعلام یک پنالتی اشتباه برای سپاهان رقم خورد. آبی‌ها در این مقطع از 21 امتیاز ممکن 18 امتیاز به دست آوردند و روند فوق‌العاده‌ای داشتند.

 

اما از هفته هشتم، اوضاع برای این تیم تغییر کرد و همه چیز از تساوی مقابل شمس‌آذر در قزوین آغاز شد. در 8 بازی بعدی، استقلال فقط 13 امتیاز به دست آورد. در واقع شاگردان نکونام از 24 امتیاز ممکن فقط به 13 امتیاز رسیدند و این نشان از یک افت کاملا محسوس در نتایج این تیم دارد. 

 

خط حمله نسبتا خوب 
بعد از خط آتش هولناک سپاهان با  33 گل زده‌‌، استقلال دومین خط حمله برتر نیم‌فصل اول را به خودش اختصاص داد. البته آمار این تیم فوق‌العاده نیست و زدن 23 گل در 15 بازی برای تیمی که ادعای صدرنشینی و قهرمانی دارد اصلا کافی نیست .

 

اما با توجه به موجودی این تیم در خط حمله و ناآمادگی اکثر مهره‌های هجومی، می‌شود به آمار گلزنی استقلال در نیم‌فصل اول نمره قبولی داد. اما واقعیت این است که بهترین گلزن تیم نکونام در جدول گلزنان که بازیکنانی 9، 8، 6 و 5 گله دارد، مهرداد محمدی و کوین یامگا هستند که فقط 4 گل زده‌اند. با چنین آماری، هیچ تضمینی وجود ندارد که استقلال در نیم‌فصل دوم هم همین جایگاه را در جدول داشته باشد.

 

خط دفاع خوب‌تر 
در فاز دفاع، اوضاع استقلال خوب بود. تیم نکونام در 15 بازی نیم‌فصل اول فقط 9 گل دریافت کرد و در 8 بازی دروازه‌اش را بسته نگه داشت. این اتفاق در شرایطی رقم خورد که آبی‌ها در این بخش با مشکلاتی مواجه بودند. سهرابیان چند هفته ابتدایی را به دلیل مصدومیت از دست داد و محمدحسین مرادمند و ایمان سلیمی هم به فاصله کوتاهی مصدوم شدند و در چند بازی آخر استقلال غایب بودند. در چنین شرایطی، عملکرد مدافعان و دروازه‌بان استقلال قابل تحسین است.

 

کدخبر: ۵۵۲۲۱۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر