کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۱۸۲۲
تاریخ خبر:

خودتان باید می‌رفتید

خودتان باید می‌رفتید

مرور کارنامه و عملکرد 4 مربی لیگ‌برتری که یا برکنار شده‌اند یا قطع همکاری کرده‌اند

‌روزنامه هفت صبح|  چهار مربی اخراجی یا مستعفی قبل از رسیدن به پایان نیم‌فصل اول! البته اگر استعفای عبدالله ویسی و سیروس پورموسوی هم پذیرفته می‌شد، این تعداد به 6 نفر می‌رسید که برای یک نیم‌فصل کمی زیاد به نظر می‌رسد. نکته عجیب و جالب اینکه هر 4 مربی که دیگر با تیم‌های‌شان همکاری نمی‌کنند، سابقه بازی در استقلال را دارند و به نوعی استقلالی به حساب می‌آیند. عملکرد آنها را در دوران مربیگری تا همین فصل مرور می‌‎کنیم.

 

علیرضا منصوریان
او در پایان هفته سوم و پس از سومین باخت متوالی از هدایت فولاد خوزستان برکنار شد. هرچند بیشتر از نتایج، این رابطه بد او با هواداران فولاد بود که باعث اخراج زودهنگامش از نیمکت این تیم شد. منصوریان سابقه هدایت پاس همدان، تیم ملی ایران (یک بازی)، امید ایران، نفت تهران، استقلال، ذوب‌آهن، تراکتور، آلومینیوم اراک و صنعت‌نفت آبادان را هم در کارنامه دارد.

 

پاس همدان با او به لیگ یک سقوط کرد، امید ایران از راهیابی به المپیک بازماند، دوران خوبی را در نفت تهران گذراند و تا یک قدمی قهرمان کردن این تیم در لیگ چهاردهم هم پیش رفت. در استقلال، ذوب‌آهن، آلومینیوم و صنعت‌نفت دوران پرفراز و نشیبی را سپری کرد و از هدایت تراکتور هم بعد از فقط 5 هفته کنار گذاشته شد!

در حالی که به نظر می‌رسید او می‌تواند یکی از مربیان خوب ایران باشد اما نمرات منفی کارنامه او بیشتر از نمرات مثبتش است. از او بیشتر از مسائل فنی، مصاحبه‌های عجیب در خاطر علاقه‌مندان به فوتبال ایران باقی مانده است.


رسول خطیبی
او در این فصل هدایت تیم پیکان را برعهده داشت و پس از 10 هفته مدیران این باشگاه با او قطع همکاری کردند. این اتفاق در حالی رخ داد که فقط چند هفته قبل‌تر، قرارداد او با این باشگاه تمدید شده بود. پیکان با هدایت خطیبی در 10 بازی فقط یک بار، آن هم با گلی در دقیقه 90 مقابل استقلال خوزستان قعرنشین به پیروزی رسید!

4 باخت و 5 مساوی هم باعث شد تا مدیران باشگاه پیکان از او ناامید شوند و سکان هدایت تیم‌شان را به غلامرضا عنایتی بسپارند. خطیبی هم در این فصل به جای پذیرفتن اشتباهات و ضعف‌های تیمش، توجیهات و ادعاهای عجیب و غریبی داشت.

در کارنامه او هدایت ماشین‌سازی تبریز (4 دوره)، تراکتور (دو دوره)، گسترش فولاد تبریز، سیاه‌جامگان و آلومینیوم اراک (دو دوره) دیده می‌شود. او 45 ساله است و بیش از 10 سال است که مربیگری می‌کند. او هم در این مدت دوران پرفراز و نشیبی داشته و هنوز نتوانسته خودش را به عنوان یک مربی خوب و مستعد به فوتبال ایران اثبات کند.


مهدی رحمتی
او در این فصل سرمربی نساجی مازندران بود و با وجود خوش‌بینی‌هایی که درباره احتمال موفقیت او در این تیم وجود داشت، نتوانست تاثیر مثبتی روی تیمش بگذارد و بعد از باخت 4 بر صفر مقابل استقلال از هدایت این تیم کناره‌گیری کرد.

نساجی با رحمتی در لیگ‌برتر از 12 بازی فقط در دو بازی پیروز شد که هر دو مقابل تیم‌های پایین جدولی استقلال خوزستان و صنعت‌نفت رقم خوردند. تیم قائمشهری در لیگ قهرمانان آسیا هم فقط دو برد مقابل تیم هندی مومبای‌سیتی کسب کرد و در 4 بازی دیگر بازنده شد. رحمتی مربیگری را با پدیده مشهد شروع کرد و همین اولین تجربه، بهترین نمره کارنامه اوست.

او آلومینیوم اراک را هم تا فینال جام حذفی رسانده بود. با همین تیم در لیگ بیست و دوم موفق شد در رتبه هشتم قرار بگیرد. او ستاره‌های همین تیم را به قائمشهر برد اما نتوانست موفقیتش در اراک را تکرار کند. او یک بار هم یک ماه پیش استعفا داده بود اما مدیران باشگاه از او خواسته بودند به کارش ادامه بدهد.


محمود فکری
‌ در لیگ بیست و سوم روی نیمکت هوادار نشست و از مدیران باشگاه خواست به آسیا هم فکر کنند اما قبل از رسیدن به نیم‌فصل مجبور شد با این باشگاه قطع همکاری کند. هوادار با او در 13 بازی فقط دو بار طعم پیروزی را چشید. 7 باخت که 3 تای آنها به 3 بازی آخر این تیم مربوط می‌شد و سنگین‌ترین آنها هم شکست خانگی 5 بر صفر مقابل سپاهان بود باعث شد تا دو طرف به این نتیجه برسند که این همکاری پایان خوبی نخواهد داشت.

 

فکری سرمربی تیم‌های شیرین فراز، نساجی، نفت مسجدسلیمان، شاهین بوشهر، سرخپوشان پاکدشت، آلومینیوم اراک، خوشه طلایی، استقلال و سایپا هم بوده و نتایج متفاوتی هم گرفته است. بهترین نمره او در دوران مربیگری، رساندن نفت مسجدسلیمان به لیگ برتر در سال 1397 است. او البته در استقلال تهران هم بد نتیجه نگرفت اما سبک بازی تیمش مورد استقبال هواداران نبود و در نهایت پس از یک نیم‌فصل از این تیم جدا شد. خودش مدعی بود که در استقلال چند بازیکن برای او عمدا بازی نکردند.

غوره نشده مویز شدند!
وجه مشترک این 4 نفر، به ویژه 3 نفر اول، این است که خیلی زود پس از پایان دوران بازی، به مربیگری روی آوردند. منصوریان بعد از خداحافظی از میادین سرمربی پاس همدان شد. او مدت کوتاهی در استقلال دستیار قلعه‌نویی و در تیم ملی دستیار کی‌روش بود. رسول خطیبی در همان اواخر دوران بازی مربیگری را آغاز کرد، بدون حتی یک روز دستیاری! رحمتی هم شروعی مثل خطیبی داشت و بعد از خداحافظی به سرعت مربی ‌شد و فقط محمود فکری بود که در مقاطعی دستیار امیر قلعه‌نویی و صمد مرفاوی بود.

 

کدخبر: ۵۵۱۸۲۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر