ستارهها در جشنواره ۴۳| مروری بر نقشهای مهم زنان در فیلمهای امسال و یادی از آنها که نیستند یا نتوانستند
چهرههایی مثل نیکی کریمی، هدیه تهرانی، طناز طباطبایی، سحر دولتشاهی، ترانه علیدوستی، رعنا آزادیور نگار جواهریان، هستی مهدوی فیلمی برای اکران نداشتند
هفت صبح| جشنواره امسال بهرغم کیفیت بالای فیلمها به نسبت سه، چهار دوره گذشته سال خوبی برای بازیگران زن نیست. نقشهای قدرتمندی برای زنها نوشته نشده است. با اینحال، مروری داریم بر لیست بازیگرانی که در جشنواره امسال خواهند، درخشید در حد بضاعت سینمای ایران و البته این که چهرههایی مثل نیکی کریمی، هدیه تهرانی، طناز طباطبایی، سحر دولتشاهی، ترانه علیدوستی، رعنا آزادیور نگار جواهریان، هستی مهدوی و... اصولا فیلمی برای اکران نداشتند. امیدواریم نقشهای زنانه در فیلمهای آینده سینمایایران بیشتروبیشتر شوند.
الناز شاکردوست: پس از یک دوره ششساله بازی در کارهای سنگین سینمایی و نمایشی از «شبی که ماه کامل شد» و «خفگی» تا «ابلق» و «تیتی» و تا «بیبدن» و «رستموسهراب»، حالا با یک اثر نسبتا سبک سینمایی در جشنواره حضور دارد. «گوزنهای اتوبان» در نقش دختری که در یک باشگاه بانوان معلم رقص است و بر اثر حادثهای که برای نامزدش (نوید پورفرج) رخ میدهد با جمع ایفلوئنسرهای تهران و شیوه کارشان آشنا میشود و به یک چهره پرفالوئر فضایمجازی بدل میشود. فیلم بیشتر مال نوید پورفرج، صدف اسپهبدی و پیمان قاسمخانی بوده و بعید است نقش الناز چندان در فیلم جلب توجه کند.
لیلا حاتمی. او میتوانست با سه فیلم در جشنواره حضور داشته باشد. اما دو فیلم «پیرپسر» و «قاتل» و «وحشی» سر از بخش جانبی درآوردند. دو فیلمی که از پرتره دوپهلوی لیلا و این همنشینی شگفتانگیز معصومیت و زنانگی استفادهای افراطی کردند و میتوانستند بار دیگر جایگاه لیلا در صدر بازیگران سینمای ایران آن هم در سن 52 سالگی تثبیت کنند. امیدواریم این دو فیلم را هر طور که هست حتی در بخشهای ویژه در جشنواره ببینیم. به جز این دو فیلم لیلا با حضور در فیلم زمانی در ابدیت در جشنواره حضور دارد. یک فیلم بهشدت فرمال و ذهنگرایانه که لیلا نیز به نظر میرسد توان همیشگی خود را در این فیلم به نمایش نگذاشته است.
سارا بهرامی. یک نقش چشمگیر در فیلم خاتی دارد. در نقش یک زن بیوه شجاع که با دو فرزندش در کوهپایههای زاگرس زندگی میکند و حمایتش از حیوانات وحشی موجب درگیری او با خانواده همسر مرحومش و همینطور دیگر اعضای ایل و طایفهاش میشود. بهرامی با بازی برونگرایانه خود درخششی نسبی در این نقش دارد و میتواند تماشاگران را با خود همراه کند.
پریناز ایزدیار. او که گرفتار سریالها بیپایان خود با حسن فتحی است فرصت کمی برای حضور در سینما پیدا میکند. البته با توجه به حقوق ماهیانهای که برای بازی در سریال ازازیل دریافت کرده (ماهی یک میلیارد و هشتصد میلیون تومان ) این رویه کاملا قابل درک است. هرچه هست دوستداران خانم ایزدیار امسال باید او رادر یک کمدی محک بزنند. در نقش دختری که در سال 58 مدیر یک هتل در تهران است و نامزدش در عراق به عنوان بدل صدام زندگی میکند و حالا برای ماموریتی به همراه محافظ سختگیر و خشنش یعنی آزاده صمدی به تهران برگشته و نامزد باید روابطش با محافظ خشن (با بازی آزاده صمدی ) و نامزد پرشور، دلتنگ (با بازی پریناز ایزدیار )را کنترل کند. نقش این نامزد را نیز رضا عطاران بازی میکند. واقعا نقش سختی برای عطاران بوده (!) اما خانم ایزدیار در این فیلم نوعی توکزبانی صحبتکردن را برای عمق دادن به نقش خود انتخاب میکند که هرچه هست موجب شده شمای متفاوتی از ایزدیار ببینیم که الزاما بابطبع طرفداران ایشان نیست.
آزاده صمدی. در نقشی کمدی باز هم ظرفیتهای کمیک خود را با سخاوتمندی در اختیار کارگردان و تماشاگران میگذارد. استعداد کمیک او بینظیر است هرچند بازی او در صدام خیلی به امیتازهای قبلی او اضافه نمیکند.
هدی زین العابدین. ستاره شبکههای خانگی در سال گذشته با سریال در انتهای شب، حضوری کمرنگ در جشنواره امسال دارد. در نقشی نهچندان سرنوشتساز در فیلم پرهیجان و خوب بازی را بکش. نمیدانیم زینالعابدین هم به آن دسته از بازیگران تعلق دارد که قرار است هنر اصلی خود را در شبکه سینمای خانگی به نمایش بگذارد یا نه ؟
الناز ملک. نوستاره بلندپرواز سریال زخمکاری که در عرض چند ماه با حمایت سازندگان زخمکاری راهی دور و دراز را طی کرده است در فیلم پیشمرگ به عنوان یک دختر کرد نزدیک به حزب دموکرات و کومله ظاهر میشود و با واکنشهای نسبتا اغراقآمیز خودشانس چندانی برای دریافت جایزه و یا اخذ توجه ویژه نخواهد داشت.
سوگل خلیق. ستاره جوان شبکههای نمایشخانگی که با سریال دفترچه یادداشت درخشید در جشنواره امسال در دو، سه فیلم مختلف ظاهر شد که مهمترین آنها فیلمی است با نام آبستن که سوگل، نقشی مهمی در نیمه دوم فیلم دارد و البته محدودیت فیلمنامه که او را مجبور کرده مدام در حال بغض و فریاد و گریه باشد، نمای کاملی از تواناییهای او را به نمایش نمیگذارد.
مریم مومن. نقشی حاشیهای در فیلم کمدی غافلگیرکنندهای که از اردبیل عرضه شده است:سون سوز. فیلم کاملا به زبان ترکی ساخته شده است.
فریبا نادری. بازی سهل و ممتنع او در فیلم شوهر ستاره از شگفتیهای جشنواره امسال خواهد بود. در یک ملودرام نسبتا ملایم نادری در هیبتی جدید بازی کنترلشده و خوبی را نمایش میدهد و شاید به موفقیت بزرگی هم دست پیدا کند.
مینا وحید. او رادر نقش زنی مثلا اغواگر و پولپرست در فیلم شاه نقش ساخته شاهد احمدلو میبینیم. وحید باید مواظب باشد در این نوع نقشها محصور نشود. او البته یک تجربه عجیب بازیگری را هم امسال از سرگذرانده . در فیلم آن دیگری در نقش مردی که درآستانه تغییر جنسیت، پوشش زنانه انتخاب کرده است که خب از قرار آن فیلم به جشنواره نرسیده است .
گلچهره سجادیه. ستاره سینمای ایران در دهه شصت و هفتاد(دندان مار و گروهبان و ردپای گرگ و سرزمین خورشید و هیوا)بازگشتی شکوهمند به سینما داشته است. در فیلم ترک عمیق درام پرتنشی که آرمان زرینکوب ساخته و سجادیه در کنار رضا بابک، نمایشی درخشان از هنر بازیگری را عرضه میکند. امیدواریم حضور خانم سجادیه در این بازگشت دوباره طولانی باشد .
صدف اسپهبدی. او باز هم نقشی حاشیهای در یک فیلم روز دارد. در فیلم گوزنهای اتوبان که سینماگران از بازی بدون واهمه او در نقشهای حاشیهای و حتی منفی استفاده کامل میکنند. ظرفیت بازی او بیشتر از این نوع نقشهاست.
دو نوستاره : مهسا اکبرآبادی در فیلم رکسانا آنقدر خوب و روان است که اگر فیلم در بخش مسابقه بود حتما نامزد جایزه بازیگری میشد. شهبازی بارها هنر خود در هدایت بازیگران جوان بخصوص دختران جوان را نشان داده است . در فیلم زیبا صدایم کن ساخته رسول صدرعاملی با بازی زیبای یک دختر جوان روبهروییم که از قرار دختر کریستف رضاعی آهنگساز مشهور و فرانسویالاصل سینمای ایران است. بازی خانم رضاعی فوقالعاده تاثیرگذار و تماشایی است و از بازی مقابل امین حیایی هیچ واهمهای ندارد .
خارج از مسابقه
ستارههایی که به بخش مسابقه راه نیافتند: مهتاب کرامتی در فیلم مرمر و ....هانیه توسلی در فیلم در انتهای روز و همینطور بیسروصدا، لیندا کیانی در فیلم ماه پنهان، فرشته حسینی در فیلم بیسروصدا، شبنم مقدمی در فیلم در انتهای روز ،الناز حبیبی در عینک قرمز، بهنوش طباطبایی در گیس (77 روز) ، ریما رامینفر در برهوت، روشنک گرامی در ممنوعالخروجی.