کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۵۴۸۹
تاریخ خبر:

۲۵۰ فیلم . شمارش معکوس -۶ | ‌پرشورها و سیاه‌بخت‌ها

250 فیلم . شمارش معکوس -6 | ‌پرشورها و سیاه‌بخت‌ها

بسیاری از فیلم‌های بزرگ تاریخ سینما در این فهرست هستند و بسیاری هم نیستند

هفت صبح| ششمین قسمت از پاورقی جدید ما. گذری از 250 فیلم مورد علاقه‌ام و در یک شمارش معکوس. شاید انتخاب مثلا 100 فیلم معقول‌تر بود اما هرکاری کردم فهرستم کمتر از 250 فیلم نشد. آن دسته از  فیلم‌های ایرانی  هم که به نظرم جذاب می‌آمدند، در لابه‌لای این نام‌های بزرگ تاریخ سینما ارائه می‌شوند. بسیاری از فیلم‌های بزرگ تاریخ سینما در این فهرست هستند و بسیاری هم نیستند اما به نظرم همین غیرقابل پیش‌بینی بودن این فهرست می‌تواند از نقاط قوتش باشد !

195- قلب در زمستان

ملودرام رومانتیک کلود سوته که در انتها با یک چرخش روایی زیبا به داستانی درباره وارستگی اخلاقی بدل می‌شود. سوته در بهترین حالت خود است و از دو نقش‌آفرینی شگفت‌انگیز از امانوئل بئار و دنیل اتوی سود می‌برد. دیدن این فیلم هیچکس را سرخورده نمی‌کند. فیلمی برای  چشم‌ها و گوش‌ها. 

Heart in winter.1992

 

194- زندگی و مرگ سرهنگ بلیمپ

احتمالا اولین فیلم زوج بزرگ تاریخ سینما یعنی مایکل پاول و امریک پرسبورگر. روایتی ناموزون و درخشان از زندگی یک نظامی انگلیسی از جنگ بوئرها تا دوران حضور خطرناک در کشور پروس و جنگ جهانی اول و... فیلمی  سرگرم کننده و شوخ و شنگ و حتی در لحظاتی رومانتیک.

Life and death of colonel blimp. 1943

 

193- دوستان پرشور

این فیلم مهجور و عاشقانه دیوید لین خیلی کند و تصنعی آغاز می‌شود اما هرچه جلو می‌رود کیفیت خود را باز می‌یابد و به یک اثر پرشور عاشقانه تبدیل می‌شود که در بطن خود داستان گذشت و شفقت است. برخی از سکانس‌های فیلم جزو بهترین دستاوردهای سینمایی دیوید لین محسوب می‌شوند.

Passionate friends.1949

 

192- زمانی برای عشق زمانی برای مرگ

ملودرامی نفسگیر از داگلاس سیرک که این بار داستان خود را به پشت جبهه آلمان در حال جنگ می‌برد و دلباختگی یک نظامی به دختر یک پرفسور ضد حکومت هیتلر آن هم در میانه جنگ و بمباران‌های مداوم برلین. فیلم موثر است و دلنشین با پایانی تلخ و  تکان‌دهنده. نوعی از ناامیدی در فیلم موج می‌زند که آن را با بقیه فیلم‌های سیرک متمایز می‌سازد.

Time to love time to death. 1958

 

191- جریان‌های عشق

آخرین فیلم جان کاساوتیس فقید که با نوعی سرخوشی و طنز ساخته شده که در دیگر آثار او کمتر به چشم می‌خورد. بازی جنا رولندز هم این جا کنترل شده است. اینجا کاساوتیس و جنا رولندز دو خواهر و برادر میانسال هستند که در میانه داستانی پر پیچ و خم، به تنها تکیه‌گاه هم بدل می‌شوند. صحنه پایانی فیلم و کلاه تکان دادن کاساوتیس که خیس باران است و با مجموعه حیوانات خانگی‌اش  به خانه مجللش پناه آورده از زیباترین فصل‌های سینمای دهه هشتاد است.‌

Love streams. 1984

 

190-کلکسیونر

یکی از عجیب‌ترین و شخصی‌ترین فیلم‌های اریک رومر که با یک دوربین 16 میلیمتری و توسط نستور‌المندروس فیلمبرداری شده و داستان دو دوست روشنفکر را بازگو می‌کند که در تعطیلات در جنوب فرانسه و در یک ویلای شخصی مدام با هم بحث می‌کنند و در این میان ورود ناگهانی یک دختر زیبا و بی‌قید و بند، ‌همه چیز را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد. پایان فیلم، به زیبایی و بداعت فیلم بیش از پیش می‌افزاید .

  La Collectionneuse1967  

 

189-زن طراح

فیلم جذاب و کلاسیک وینسنت مینه لی‌. پر از شوخی و مطایبه و رنگ‌های درخشان و بازی‌های زیبا. وقتی که یک خبرنگار ورزشی و متخصص مسابقات بوکس با زنی ازدواج می‌کند که ستاره محافل هنری و روشنفکرانه نیویورک است و تناقض‌هایی که در تضاد ارزش‌های این دو نفر رخ می‌دهد. بابازی‌های خوبی از گریگوری پک و ولورن باکال.

Designing woman. 1957

 

188- هفت

نوار جذاب و گیرای دیوید فینچر با فیلمنامه رعب آوری از اندرو نیکول. داستان دو کارآگاه پلیس که درگیر یافتن قاتلی زنجیره‌ای می‌شوند که قهرمان‌هایش را بر مبنای هفت گناه کبیره انتخاب می‌کند. برادپیت، ‌مورگان فریمن و کوین اسپیسی ستاره‌های این فیلم عجیب هستند. با فیلمبرداری درخشان داریوش خنجی. یکی از فیلم کالت‌های دهه نود میلادی.

Seven.1995

 

187- فرانتیک

دوستداران و تحسین کنندگان پولانسکی و شیفتگان تکانه‌های هیستریک فیلم‌های معروف او عموما فرانتیک را دستکم می‌گیرند. و با این حال فرانتیک با داستان جذاب و هیچکاکی‌اش بسیار موثر، سبکبال و صریح است. داستان مردی که همسرش را بر اثر یک سوءتفاهم در پاریس از دست می‌دهد و درگیر یک داستان جاسوسی مرگبار می‌شود و یک دختر جوان پاریسی او را در یافتن همسرش نجات می‌دهد در حالیکه مرد با بازی هریسون فورد دلباخته دخترک شده است. وقتی پس از نمایش  فیلم، پولانسکی با بازیگر نقش دختر یعنی امانوئل سینیه ازدواج کرد بیشتر راز گرما و شیمی فیلم کشف شد. 

Frantic. 1987

 

 

کدخبر: ۵۶۵۴۸۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر