کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۴۱۳۳
تاریخ خبر:

موسیقی در هفته‌ای که گذشت | گل یخ در گرمی‌

موسیقی در هفته‌ای که گذشت | گل یخ در گرمی‌

درباره یک مهاجرت، یک افتخارآفرینی و ‌چند خبر دیگر

هفت صبح| چند روز پیش خبر رسید که مدیران آکادمی ملی علوم و هنرهای ضبط (گِرَمی اواردز) به احتمال فراوان برنامه‌ای ویژه برای «کوروش یغمایی» خواننده و موزیسین نامدار ایرانی در «گرمی 2025» خواهند داشت؛ پس از محبوبیت و ترندشدن قطعه «گل یخ» در جهان، حالا مدیران «گرمی» تلاش‌هایی را برای ارتباط گرفتن با این خواننده و موزیسین سرشناس ایرانی از طریق خبرنگاران ایرانی آغاز کرده‌اند.

 

پخش ملودی ترانه «گل یخ» در صفحات باشگاه‌های معتبر فوتبال اروپا در ماه‌های اخیر باعث ایجاد جنجال‌های زیادی شد و باعث شد تا این راک‌استار ایرانی ترند یک اخبار موسیقی و فوتبال جهان شود. این اثر در روزهای افتتاحیه 2024 پاریس هم در صفحه رسمی بازی‌های المپیک پاریس ۲۰۲۴ با تصاویری از افتتاحیه این فستیوال بزرگ میکس شد تا آوازه «گل یخ» جهانی‌تر شود و به نظر می‌رسد گرمی 2025 برنامه‌ای ویژه برای این راک‌استار ایرانی خواهد داشت.

 

ویدئویی که چند روز پیش از شروین حاجی‌پور منتشر شد، حالا در فضای مجازی وایرال شده و دست به دست می‌چرخد. او در این ویدئو، از تایید حکم زندانش به مدت سه سال و هشت‌ماه خبر داده. حکمی که به‌خاطر ترانه «برای» به او داده شده است؛ ترانه‌ای که به قول خودش کاملا صلح‌آمیز است و تنها نقدی است بر شرایط زمانه‌اش.

 

او در این ویدئو با اشاره به تایید حکم زندان و رفع ممنوعیت سفر به خارج از ایران گفته:‌ «باید بگویم که من حالاحالاها در ایران می‌مانم و قصد رفتن ندارم.» دو، سه‌روز پیش علی مجتهدزاده، وکیل دادگستری و حقوقدان از احتمال نقض حکم شروین حاجی‌پور توسط رئیس قوه‌قضائیه و اعمال ماده ۴۷۷ خبر داد و اعلام کرد: «دستگاه قضا نباید اجازه دهد برخی احکام، خدمات و تلاش‌های قضات شریف این نهاد را زیر سوال ببرد.»

 

مجتهدزاده اعلام کرد: «احکامی مانند حکم زندان شروین حاجی‌پور از‌جمله احکامی بود که بازخوردهای منفی بسیاری در افکار عمومی پیدا کرد. در زمان صدور حکم، اطلاعیه‌ای از سوی دستگاه قضایی صادر و نسبت به صدور یک چنین احکامی انتقاد شد. اینکه یک خواننده به صرف خواندن یک ترانه با حکم زندان مواجه شود نه با اصول قانون اساسی، نه با رویکردهای حقوقی و نه با ویژگی‌های عقلی سازگار نیست. در کل معتقدم این حکم و برخی دیگر از احکام غیرمتعارف به زودی متوقف خواهند شد.»

 

«حامی» خواننده سرشناس پاپ کلاسیک ایرانی در شرایطی که در تور کنسرت‌های خود در کانادا به سر می‌برد، چند شب پیش و روی صحنه، خبر مهاجرتش از ایران به کانادا راتایید کرد.

 

این خواننده که در شهر تورنتو و در حضور مخاطبانش روی صحنه رفته بود، گفت: «من تجربه مسافرت‌های کوتاه‌مدت از ایران را داشتم و دارم. ولی همه ما ایران را عاشقانه دوست داریم. من در همین چند روزی که اینجا بودم، حس و حال ایرانی‌های اینجا را دارم و آن احساس غربت را کاملا درک کردم و حس کردم ولی بعضی مواقع از ایران دور بودن، بهتر از در ایران بودن است. امیدوارم بتوانم اینجا یک زندگی جدید را شروع کنم.»

 

حمید حامی از خواننده‌های سرشناس و بسیار تکنیکی در موسیقی پاپ ایران است که مخاطبان و رسانه‌ها احترام ویژه‌ای برای او قائل هستند.

 

کیوان ساکت، آهنگساز و نوازنده تار و سه تار هم اعلام کرد: «هم‌اکنون در تدارک و برنامه‌ریزی برای انتشار اثر جدید هستیم. این اثر با عنوان «بهار آمد گل و نسرین نیاورد» در مراحل نهایی قرار دارد و به زودی در دسترس علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.»

 

وی ادامه داد: «شعر این کار مثنوی از هوشنگ ابتهاج است که با این بیت «بهار آمد گل و نسرین نیاورد» آغاز می‌شود. همچنین آهنگسازی و تنظیم این اثر برعهده من بوده است.

 

خواننده این قطعه هم محمود نوروزی است که در آواز اصفهان و بیات شیراز پیش روی مخاطبان قرار خواهد گرفت.»

 

این نوازنده پیشکسوت در پایان گفت: «ارسلان کامکار، امیر سالاری، پاشا هنجنی و سیاوش ساکت از جمله هنرمندانی هستند که در این پروژه به عنوان نوازنده حضور دارند.»

 

کدخبر: ۵۶۴۱۳۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر