کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۱۳۸۱
تاریخ خبر:

خرداد زیر سایه فوتبال و انتخابات

خرداد زیر سایه فوتبال و انتخابات

مرور اتفاقات و جنجال‌هایی که در خرداد برای تلویزیون و شبکه خانگی رقم خورد

هفت صبح| فوتبال و انتخابات ریاست‌جمهوری؛ سایه این دو موضوع بر اتفاقات و حوادث خرداد ماه 1403 گسترده‌تر از بقیه مسائل است. در این ماه ماجرای پرونده فساد در فوتبال ایران تیتر یک شد و تلویزیون و نیز برنامه اینترنتی عادل فردوسی‌پور سراغ آن رفتند. نام برنامه‌سازان به میان نیامد اما برخی رسانه‌ها و کاربران فضای مجازی، از شیوه مصاف با سوژه نتیجه گرفتند‌ یک صف‌کشی میان فردوسی‌پور و صدا و سیما ایجاد شده است. به نظر می‌رسد روزهای آینده آبستن حوادثی تازه باشد. فعلا که همه مشغول پوشش جام ملت‌های اروپا و نیز آمریکا هستند که اولی، بی‌حرف و حدیث نبوده است.

در پرونده امروز بخشی از فرامتن فوتبالی مرور شده‌؛ آن هم در روزهایی که چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، توجهات را بیش از هر زمان به سمت تلویزیون جلب کرده. در این باره هم نوشته‌ایم و باید دید در چند روز باقی مانده تا برگزاری انتخابات، قاب تلویزیون شاهد چه جنجال‌هایی خواهد بود. از جمله اتفاقات خرداد، تصمیمی است که مبنی بر حذف مازیار لرستانی و تصویربرداری مجدد سکانس‌های او با بازیگر دیگری در سریال منوچهر هادی، گرفته شده است. پیش از مرور پرونده ماجراهای  خرداد، باید یادی کنیم از علی شیروانی و وحید یوسفی، دو تن از دستیاران پشت صحنه سریال «رویای نیمه‌شب» که در رود بهمنشیر آبادان غرق شدند. در این ماه همچنین، محسن همایونی، تهیه‌کننده برنامه «شما و سیما» شامگاه بر اثر ایست قلبی درگذشت. روح‌شان شاد.

 

افشاگری ماه/ چراغ اول روشن شد

ماجرا چه بود؟ عادل فردوسی‌پور که چندی پیش و همزمان با برملا شدن فساد باشگاه مس رفسنجان، وعده پیگیری داده بود، با ویدئوکست‌۳۶۰ استارت عمل به وعده را زد. این برنامه پنجشنبه (24‌ خرداد) منتشر شد و هیوا یوسفی (روزنامه‌‌نگار) و رضا جاودانی (عضو کمیته انضباطی) ابعادی تازه از فساد را افشا کردند.

چه واکنش‌هایی داشت؟  ویدئوکست‌۳۶۰ مثل یک طوفان بود که فضای مجازی و رسانه‌ها را درنوردید. بالاخره فوتبال در جامعه محبوب است و وقتی پای پول فساد در میان باشد، شاخک‌ها حساس‌تر می‌شود. در میان واکنش‌ها، دو مورد خاص‌تر بود؛ یکی فدراسیون فوتبال و دیگری صداوسیما که در باکس بعدی به مورد دوم اشاره شده است. حرف این بود که نباید اسمی از کسی بیاید؛ نظر کاربران فضای مجازی اما عکس این دیدگاه است! فارغ از قضاوت، آنچه ویدئوکست 360 را از منظر یک برنامه، واجد اهمیت می‌کند؛ نوع پرداخت به سوژه است. عادل فردوسی‌پور که در برنامه نود بارها سراغ پرونده‌های مختلف رفت، می‌‌داند بیش از پیش زیر ذره‌‎بین است و به همین خاطر موقع اجرای برنامه نشانی از ذوق‌‌زدگی نداشت و کاملا جدی و مسلط بر رفتار و گفتار، کارش را پیش برد.

چه فرجامی رقم خورد؟ پرونده فساد باز است‌؛ آیا باز هم محصولی دیگر از تیم فردوسی‌پور منتشر خواهد شد؟

 

واکنش ماه/ موضع صدا و سیما درباره فساد

ماجرا چه بود؟ ویدئوکست‌۳۶۰ از ردپای برخی مجریان و برنامه‌‌های ورزشی تلویزیون در پرونده فساد فوتبال گفت. به همین خاطر، تلویزیون نسبت به آن واکنش نشان داد.

چه واکنش‎‌هایی داشت: ابتدا، شورای ورزش سازمان صداوسیما در اطلاعیه‌ای، ضمن تکذیب کامل کلیه موارد ذکر شده، خبر از طرح شکایت در مراجع قضایی داد. محمدحسین میثاقی در برنامه «فوتبال‌برتر» گفت که باید با سند صحبت کرد؛ نه از روی توهم. به گفته برخی رسانه‌ها، آیتم «فوتبال برتر» بی‌آنکه اسمی بیاورد، فردوسی‌پور را خطاب قرار داد و او را متهم کرد:«در این فضای پرهیاهو گاهی سر و صداهای بیش از حد هم به گوش می‌رسد؛ صداهایی که شاید مسیر کینه‌های شخصی و تسویه‌حساب‌های قدیمی را دنبال می‌کنند.» جواد خیابانی در شبکه ورزش، جمله‌ای مشابه میثاقی بیان کرد: «اگر سندی از فساد افراد سازمان صدا و سیما وجود دارد؛ بفرستید تا پخش کنیم.» خیابانی که در شبکه سه از فساد ریشه‌دار گفته بود، در همین شبکه، صحبت‌های قبلی خود را تعدیل کرد. برخی او را متهم به موضع دوگانه کرده‌اند. 

چه فرجامی رقم خورد؟  اینکه صدا و سیما به‌طور محکم از عدم مشارکت مجریان و برنامه‌های خود در فساد حرف می‌زند، اتفاق خوشایندی است. باید دید مراجع قضایی چه نام‌هایی را رسانه‌ای خواهند کرد.

 

تغییر ماه/ استقبال از حمید و پیمان 

ماجرا چه بود؟  شبکه سه در سال‌های اخیر ویژه‌برنامه‌های فوتبالی را با اجرای محمد‌حسین میثاقی و محمدرضا احمدی روانه آنتن می‌کرد. در تصمیمی خوب و جسورانه، این بار حمید محمدی و پیمان اسدیان مجریان «یورو 2024» هستند. آنها مجریانی مسلط  هستند که بدون خودنمایی کارشان را پیش می‌برند. این انتخاب تا جایی ارزشمند است که محمدی و اسدیان تبدیل به ویژه‌برنامه جام ملت‌های اروپا در شبکه سه شده‌اند. خود برنامه فاقد ایده‌های نوآورانه است اما مجریان یک‌تنه موفقیت «یورو 2024» را باعث شده‌اند.

چه واکنش‎‌هایی داشت؟  محمدی و اسدیان ریشه در بخش خبری سیما دارند که محمدی در ادامه اجرا را با «فوتبال 120» شبکه ورزش و «گزارش ورزشی» شبکه خبر تجربه کرد. او مدت زیادی است از معاونت سیاسی جدا شده ‌ و با معاونت سیما همکاری دارد. اسدیان سال‌هاست در شبکه خبر گوینده و مجری ورزشی است و حالا در میدانی تازه، استعداد خود را نمایان کرده. البته او با پایان مسابقات به شبکه خبر باز خواهد گشت ولی احتمال استفاده دوباره از ظرفیت او می‌رود. کاربران فضای مجازی اشاره کرده‌اند که محمدی و اسدیان دلنشین اجرا می‌کنند؛ سراغ حرف اضافه نمی‌روند؛ اطلاعات و دانش فوتبالی‌شان کامل است و مهم‌تر از همه اینکه فروتنی را ضمیمه کار خود می‌کنند. 

چه فرجامی رقم خورد؟  پخش «یورو 2024» ادامه دارد .

 

 اعتراض ماه/ همه علیه خداداد

ماجرا چه بود؟ خداداد عزیزی به همراه اشکان دژاگه یکی از کارشناسان ویژه‌برنامه «یورو‌24» شبکه ورزش است. در یکی از قسمت‌های این برنامه رسول مجیدی (مجری) اشاره کرد مخاطبان پرسیده‌‌اند چرا اجازه صحبت به اشکان دژاگه نمی‌‌دهید. عزیزی با پایان حرف‌های دژاگه مدعی شد کامنتی از سوی مردم نیامده و همزمان با کوبیدن گوشی خود بر میز تاکید کرد: «من خودم این بازی‌‌ها را بلدم پسر خوب، تو خیلی سن و سالت کم است!»     

چه واکنش‎‌هایی داشت؟ بلافاصله ویدئوی رفتار خداداد عزیزی در فضای مجازی دست به دست شد و کامنت‌هایی منفی پای آن به ثبت رسید. رسانه‌ها و مخاطبان این رفتار را زیبنده آنتن زنده ندانستند و خواستار قطع همکاری با عزیزی شدند. خیلی‌ها یاد زنده‌یاد حمیدرضا صدر افتادند که به همراه چند چهره موجه دیگر، وقار و دانش فوتبالی را همزمان با هم داشت و دارند.  

چه فرجامی رقم خورد؟  در حالی که خواست رسانه‌ها و مردم قطع همکاری با عزیزی بود، شبکه ورزش چنین نکرد و او همچنان کارشناس «یورو 24» است! جواد خیابانی یکی از مجریان این برنامه توضیح داد که خداداد قصد خودنمایی و جلب توجه نداشته و اصلا مرام برنامه این‌ نیست. عزیزی هم توضیح داد که از حرف مجری که گفت همستر بازی می‌کند، ناراحت شده است. در حالی که عزیزی پیش از این جمله مجیدی، ابراز ناراحتی کرده بود.

 

سبقت ماه/  پیروزی میزگرد بر مناظره 

ماجرا چه بود؟  صدا و سیما برای چهاردهیمن انتخابات ریاست‌جمهوری فرصت زیادی در اختیار نداشت. با این حال کارها سر زمان مقرر انجام شد و با در نظر گرفتن همه نکات، بی‌انصافی است اگر رادیو و تلویزیون را بازنده میدان انتخابات دانست.

چه واکنش‌ هایی داشت؟ با این حال،  دست‌فرمانی که صدا و سیما برای برگزاری مناظره‌ها گرفته، نتیجه‌ای جز خستگی به همراه نداشته. مخاطبان در قسمت اول با یک برنامه کند و کم‌هیجان مواجه شدند؛ با دکوری فاقد جذابیت و مقدمه و موخره طولانی. در مناظره دوم هم شاهد موجی از اعتراض توسط رسانه‌ها، چهره‌ها و مردم بودیم. انتقادات به مناظره از همان پخش زنده مراسم قرعه‌کشی شروع شد؛ جایی که مراسم طولانی بود و شائبه بی‌احترامی به مادر شهیدان زین‌الدین، علیه این برنامه شکل گرفت.

چه فرجامی رقم خورد؟  در حالی که کیفیت برگزاری مناظره، با انتقاد همه‌جانبه مواجه است، باید به برگ برنده اصلی تلویزیون یعنی میزگردها اشاره کنیم. این برنامه با موضوعات، کارشناسان و مجریان مختلف جای خود را باز کرد و مثمر‌ثمر بود. در این برنامه، مناظره به معنای واقعی شکل می‌گیرد و اغلب تیترها از همین جا می‌آید. هفته گذشته در اواخر برنامه میزگرد فرهنگی نیز دکتر فاضلی مشاور مسعود پزشکیان  پس از درگیری لفظی با کارشناس برنامه (شهاب اسفندیاری) صحنه را ترک کرد.

 

دوئل ماه/ حق با افعی بود یا نه

ماجرا چه بود؟   در خرداد ماه پرونده سریال «افعی تهران» ساخته سامان مقدم بسته شد. این سریال داستان مردی به نام آرمان بیانی با بازی پیمان معادی بود که قصد ساخت اولین فیلم سینمایی خود را داشت. سوژه، یک قاتل سریالی مشهور به نام افعی تهران بود و همزمان پرونده توسط پلیس پیش می‌رفت. معادی به عنوان فیلمنامه‌نویس، به جای اینکه توجه مخاطب را به وجه معمایی سریال معطوف کند، ریشه‌های بروز جنایت را مبنا قرار داد. در نهایت مشخص شد خود او قاتل کودک‌آزاران است و حتی تراپیست (سحر دولتشاهی) پی به ماجرا برد اما او را لو نداد.

چه واکنش‎‌هایی داشت؟ افعی تهران به دام پلیس نیفتاد و خیلی‌ها خوشحال شدند و گفتند کارش در قتل کودک‌آزاران درست و بجا بوده. برخی اما سریال را متهم به «سفیدشوییِ آدم‌کشی» کردند و گفتند: «‌حتی جلسه‌تراپی را پای توجیه آدم‌کشی آورد.» این نظری است که فرهیختگان دارد و به تفصیل درباره‌اش نوشت. رد اختلاف نظر بر‌سر پایان‌بندی «افعی تهران» در میان نظرات مردم هم مشهود است.

چه فرجامی رقم خورد؟  تهیه‌کننده «افعی تهران»، احتمال ساخت سری دوم را ضعیف دانسته و تورج اصلانی، بازیگر سریال هم به ایرنا گفته است: «بعید است فصل دومی برای «افعی تهران» در کار باشد. هرچند تصمیم نهایی به‌عهده کارگردان، تهیه‌کننده و پلتفرم است.» 

 

ماجرای ماه/ خط‌شکنی‌های در انتهای شب

ماجرا چه بود؟ بخشی از داستان سومین قسمت سریال «در انتهای شب» اختصاص به وقت گذراندن مادر و پسری در خانه سالمندان بود که نقش آنها را در این سریال احترام برومند و پارسا پیروزفر بازی می‌کنند. این بخش از سریال از این جهت جنجالی شد که پیش از این در فیلم و سریال‌های ایرانی، تصاویر حرکات موزون زن و مرد باهم به نمایش در نیامده بود.     

چه واکنش‎‌هایی داشت؟  در حالی که هنوز بریده این بخش از سریال دست به دست می‌شد، ساترا اعلام کرد: پخش حرکات موزون نامتعارف در قسمت سوم سریال «در انتهای شب» از ابتدا برخلاف کاربرگ اصلاحیه ارائه شده از سوی ساترا به سکوی پخش‌کننده بوده است که پس از پخش این سکانس و تذکر از سوی همکاران معاونت پایش و نظارت ساترا مطابق با کاربرگ اصلاحات مصوب در شورای صدور مجوز انتشار ساترا، سکوی فیلم‌نت نسبت به حذف سکانس یادشده اقدام کرد.

چه فرجامی رقم خورد؟  سکانس رقص «در انتهای شب» در مقیاس بالا دیده شد و البته کمی بعد همه چیز به شرایط عادی بازگشت! سریال آیدا پناهنده به دلیل سکانس تلخ طلاق، صحبت از شب‌های بدون جذابیت و کنترل غرایز و کوه تستسترون و ... نیز مورد توجه قرار گرفت. پخش «در انتهای شب» ادامه دارد و باید دید قصه آن به کدام سو می‌رود.

 

امیدوارانه ماه/ شروع موفق زخم‌کاری 3

ماجرا چه بود؟  در میان مجموعه‌های عرضه شده در شبکه نمایش خانگی بعد از تجربه‌هایی مانند «قلب یخی»، «شهرزاد»، «ساخت ایران» و «عاشقانه»، حالا «زخم‌کاری» را هم باید در فهرست آثاری قرار دهیم که استقبال از فصل نخست آنها سازندگانش را برای دنباله‌سازی وسوسه کرده است. فصل سوم «زخم‌کاری» به‌عنوان اولین تجربه سریال‌سازی محمدحسین مهدویان، خرداد ماه بالاخره از پلتفرم فیلیمو منتشر شد تا فصل تازه‌ای از کشمکش‌های خونین میان مالک مالکی و رقبایش، کلید بخورد.

چه واکنش‌ هایی داشت؟ جواد عزتی‌ که سهم اندک حضورش در فصل دوم، به‌شدت انتقاد برانگیز شده بود، بازگشتی پرقدرت به متن روایت سریال داشته و در قسمت اول، بیشترین تلاش سازندگان برای تشریح موقعیت او نسبت به دیگر بازیگران این میدان بود. مالک برای انتقام بازگشته و همین مخاطبان سریال را سر ذوق آورده است. به‌ویژه اینکه جواد عزتی یک بازی درخشان در «زخم‌کاری؛ انتقام» دارد. صبا در این باره نوشت: « نقش‌آفرینی این بازیگر را که خصوصا با نقش به‌یادماندنی «مالک» بسیار محبوب است، از جمله دلایل جذابیت اثر در قسمت اول می‌توان دانست؛ کسی که به سختی می‌شود در کارنامه‌اش بازی ضعیف پیدا کرد و اینجا هم برخلاف هنرپیشه نقش اول فصل قبل، استاندارد خودش را حفظ می‌کند.»

چه فرجامی رقم خورد؟  روز گذشته قسمت دوم «زخم‌کاری» منتشر شد و کم‌کم این سریال روی دیگر محصولات فعلی شبکه خانگی سایه خواهد افکند.

 

جابه‌جایی ماه/ بدل رفت

ماجرا چه بود؟ سریال کمدی «بدل» پس از سه قسمت در شبکه سه متوقف شد که تهیه‌کننده دلیل را اعلام عزای عمومی پس از درگذشت رئیس‌جمهور و همراهان، تداخل ساعت پخش سریال با مسابقات فوتبال یورو 2024 و نزدیک شدن به ماه‌های محرم و صفر اعلام کرد. برخی رسانه‌ها اما گفتند شبکه سه از کیفیت «بدل» راضی نیست و دنبال بهانه بوده تا آن را بعدا در باکس غیراصلی پخش کند.

چه واکنش‎‌هایی داشت؟  بعد از بالا گرفتن این شایعه که شبکه سه «بدل» را به دلیل کیفیت پایین حذف کرده است، خبرگزاری صبا نوشت: « بررسی‌ها نشان می‌دهد پس از تغییرات ساختاری در گروه‌های فیلم و سریال و ادغام آن‌ها در مرکز سیمافیلم، تعیین کنداکتور سریال شبکه‌ها در اختیار معاونت سیما و مرکز سیما فیلم است و شبکه‌ها اختیار حذف ‌ یا اضافه کردن سریال را ندارند.»

چه فرجامی رقم خورد؟  واقعا دلیل حذف «بدل» مواردی است که تهیه‌کننده عنوان کرد؟ باید منتظر بمانیم و ببینیم این سریال چه سرنوشتی خواهد داشت و در باکس اصلی پخش می‌شود یا غیر‌اصلی؟ فعلا همین قدر یادآوری کافی است که سه قسمت ابتدایی «بدل» نشان داد علی مشهدی در ساخت یک سریال کمدی ناکام بوده. بعد از توقف «بدل» سریال «دربندون» روی آنتن شبکه سه رفت که یک کمدی ضعیف است؛ حتی ضعیف‌تر از سریال «بدل»!

 

 

 

 

10 توییت ماه/ آمنه و جنجالی دیگر

ماجرا چه بود؟ آمنه‌سادات ذبیح‌پور جزو گزارشگران تلویزیون است که توئیت‌ها و واکنش‌های او بحث‌برانگیز می‌شود. او در خرداد ماه  با انتشار تصویری از رئیس‌جمهور اسبق که با پیراهن سفید در افتتاحیه دوره جدید مجلس خبرگان شرکت کرده بود، نوشت: «به عنوان کسی که هشت سال خبرنگار برنامه‌هات بودم، ازت بیزارم! دوزاری...» ناراحتی ذبیح‌پور این بود که چرا محمود احمدی‌نژاد، احترام سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور فقید را نگه نداشته است. ذبیح‌پور، در دوره هشت ساله ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد، گزارشگرِ فعال دولت بود و حتی تقدیر هم شد.

چه واکنش‎‌هایی داشت؟ کلمه آخر توئیت ذبیح‌پور مسیر دعوا را تغییر داد. ابتدا یکی از وکلای احمدی‌نژاد و در ادامه یکی از حامیان او، شیوه «بگم بگم» پیش گرفتند و دعوا به سمت‌ پرده‌دری رفت و بقیه ماجرا که خود می‌دانید. فقط می‌توان گفت افسوس از این شیوه مواجهه. برخی رسانه‌ها اذعان کردند اگرچه بخشی از توئیت ذبیح‌پور واجد انتقاد است اما ادبیات طرف‌های مقابل، خبر از شرایط اسفناک در بطن جامعه می‌دهد.

چه فرجامی رقم خورد؟  آمنه‌سادات ذبیح‌پور توئیت اول را حذف کرد و زیر همین پست، آقای وکیل را تهدید به شکایت کرد. چند روز بعد هم خبر داد که با حضور در مراجع قضایی علیه افرادی که به وی تهمت زده بودند، شکایت کرده است.

 

 

 

کدخبر: ۵۶۱۳۸۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر