کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۷۱۶۲
تاریخ خبر:

پرویز خان، فیلمی برای آخر هفته

پرویز خان، فیلمی برای آخر هفته

پیشنهاد فیلم برای مشاهده آخر هفته

هفت صبح| فیلم سینمایی پرویز خان در شبکه نمایش خانگی فیلم‌نت اکران شده است. 

 

نمای کلی فیلم:
 

کارگردان: علی ثقفی

نویسنده: علی ثقفی

تهیه‌کننده: عطا پناهی

بازیگران: سعید پورصمیمی، علی باقری، بهنام تشکر، المیرا دهقانی، مریم سعادت

محصول: ایران/ 1402

زبان: فارسی

زمان: 113 دقیقه

 

درباره‭ ‬فیلم:

پرویز دهداری یکی از مربیان نام‌آور در تاریخ فوتبال ایران محسوب می‌شود که در مقطعی خاص، زمینه‌ساز ورود نسلی تاریخ‌ساز به تیم‌ملی فوتبال ایران شد. فیلم سینمایی «پرویزخان» روایتی از همین مقطع تاریخی است.

 

فیلمی که علی ثقفی در اولین تجربه کارگردانی خود در سینما آن را به سرانجام رسانده و عطا پناهی تهیه‌کنندگی آن را برعهده داشته است. سازمان هنری اوج، که چند سال پیش از این مستندی با عنوان «پرویزخان» را با محوریت مرور کارنامه پرویز دهداری به تولید رسانده بود، حالا روایت سینمایی کارنامه این چهره سرشناس فوتبالی را هم با حمایت خود، به تصویر درآورده است.

 

اصلی‌ترین برگ‌برنده «پرویزخان» حضور سعید پورصمیمی، از بازیگران سرشناس و کهنه‌کار سینمای ایران در نقش اصلی است. پورصمیمی از بازیگران رکورددار در شکار سیمرغ بلورین برای ایفای نقش‌های مکمل است.

 

درباره داستان:

دهه ۶۰ بود که نام پرویز دهداری با سرمربیگری تیم ملی فوتبال بر سر زبان‌ها افتاد. سال‌هایی که دهداری تیم ملی را برای حضور در بازی‌های آسیایی ۱۹۸۶ سئول آماده کرد.

 

داستان اختلاف با ستاره‌های نامدار تیم ملی هم از اینجا شروع شد. وقتی تیم ملی از سئول بازمی‌گشت نامه‌ای توسط ۱۴ بازیکن امضا شده بود که پس از رسیدن به فرودگاه مهرآباد، به بمب خبری تبدیل شد. استعفای ۱۴ بازیکن از حضور در تیم ملی جنجالی‌ترین رخداد فوتبالی دهه ۶۰ بود. دهداری تیم ملی تازه‌ای با جوانان گمنام تشکیل داد که از میان‌شان تعدادی جزو ستاره‌های بزرگ فوتبال شدند؛ از احمدرضا عابدزاده و مجتبی محرمی تا جواد زرینچه و صمد مرفاوی.

 

دهداری در اوایل دهه ۷۰ از دنیا رفت و حالا زندگی و زمانه‌اش در این فیلم روایت شده است.

 

واکنش منتقدان:

 

فیلم «پرویزخان» یکی از پرسروصداترین فیلم‌های رونمایی‌شده در چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر بود که واکنش‌های متفاوتی هم به‌دنبال داشت.

 

براساس برخی از نظرسنجی‌ها گروهی از منتقدان و اصحاب رسانه آن را به‌عنوان بهترین فیلم جشنواره معرفی کردند و در مقابل برخی منتقدان سینمایی و صاحب‌نظران فوتبالی، روایت فیلم را موردانتقاد قرار دادند.

 

سعید مروتی از روزنامه‌نگاران باسابقه، یکی از دقیق‌ترین نقدها را بر روایت تاریخی این فیلم نوشت و در بخشی از‌ آن تأکید کرد: «مشکل فیلم پرویزخان این نیست که سعید پورصمیمی ۸۰ ساله نقش پرویز دهداری ۵۴ ساله را بازی کرده یا کریم باوی و عابدزاده‌اش کوتاه قدند، مشکل «پرویزخان» تصویری است که از سرمربی اسبق تیم ملی ارائه می‌دهد؛ تصویری که هر چه باشد مثبت نیست. نقض غرضی آشکار برای فیلمی که قرار بوده در ستایش دهداری باشد.»

 

 

 

 

کدخبر: ۵۵۷۱۶۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر