رقابت الناز و جواد در سایه سعیدخان
همه چیز درباره اکران نوروز 1403
روزنامه هفت صبح| یک سال پیش، در چنین روزهایی، خیلی از صاحبان آثار و سینماداران نگران بودند. هیچ چیز قطعی نبود و هر تصمیمی، حجم بالایی از ریسک را در دل خود داشت. ترکیب فیلمهای نوروزی باید معرفی میشد اما هم کابوس کرونا بهطور کامل دست از سر سالنهای سینما برنداشته بود، هم شرایط ملتهب اجتماعی نشانهای از امکان آشتی مخاطبان نداشت و هم در آستانه نوروزی قرار داشتیم که بخش عمده آن با ماه مبارک رمضان همزمان شده بود!
در این شرایط، سازمان سینمایی هم در اوج محافظهکاری تنها 4 فیلم را برای اکران نوروزی معرفی کرد و به فیلمهای خوشفروش روی پرده در نیمه دوم سال قبلتر هم اجازه ادامه اکران داد. یکی از آن چهار فیلم اما «فسیل» بود که به تنهایی همه معادلات و پیشبینیها را برهم زد! در طول 12 ماه گذشته، چرخه اقتصادی سینما چنان جانی گرفت که نه فقط پای مخاطبان به سالنهای سینما باز شد که دو فیلم از فیلمهای اکران شده امسال، به ترکیب سه فیلم پرمخاطب تاریخ سینمای ایران راه پیدا کردند. رویای گیشه هزار میلیارد تومانی هم محقق شد.
حالا در آستانه نوروزی دیگر، همه چیز تغییر کرده و باردیگر اکران یک فیلم در نوروز، نه «ریسک» که یک «شانس» برای صاحبانش محسوب میشود. هفت فیلم از سوی سازمان سینمایی برای اکران در این بازه معرفی شدهاند که در پرونده حاضر به بررسی ابعاد مختلف آن پرداختهایم؛ هر فیلم چه برگبرندههایی برای توفیق در گیشه دارد و کدامیک را میتوان شانس اصلی فروش در نوروز 1403 دانست؟
تمساح خونی/ جواد عزتی
چهره اصلیاش کیست؟
علاوهبر کارگردانی، یکی از بهترین نقشآفرینیهای خود در یک فیلم طنز را هم در این فیلم به ثبت رسانده است؛ از هر منظری، ستاره اصلی «تمساح خونی» شخص جواد عزتی است اما نمیتوان همراهی تراز و درخشان عباس جمشیدیفر را در این فیلم با او نادیده گرفت. میتوان گفت این فیلم یکی از بهترین زوجهای بازیگری را در میان فیلمهای کمدی سالهای اخیر داشته است. بهزاد خلج هم که امسال برای ایفای نقش مکمل در فیلم «مجنون» سیمرغ گرفت، نقشآفرینی متفاوت و غیرمنتظرهای در «تمساح خونی» داشته است. از دیگر بازیگران این فیلم سینمایی میتوان به الناز حبیبی اشاره کرد که همین امسال با یک نقش مکمل فیلم پرفروش «فسیل» را روی پرده سینماها داشت.
از فیلم چه میدانیم؟
بعد از دو فیلم «مرد بازنده» و «کت چرمی» که در هر دو کامران حجازی تهیهکننده بود و جواد عزتی بازیگر نقش اصلی، همکاری این دو به گام سوم رسید و این بار عزتی تصمیم گرفت پس از چند سال دوری از سینمای طنز، با پشتوانه حجازی در مقام تهیهکننده، خودش بر صندلی کارگردانی تکیه بزند و یک بازگشت باشکوه را تجربه کند. «تمساح خونی» محصول چنین فرآیندی است. جواد عزتی که سالها در مقام بازیگر فیلمهای کمدی و جدی، خوش درخشیده بود، در اولین تجربه کارگردانی خود چنان درخشان ظاهر شد که توانست سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی بخش فیلماولیها را شکار کند. «تمساح خونی» روایتی جذاب و پرکشش از تلاش دو فرد معمولی برای مچ انداختن با یک شبکه فساد اقتصادی پرقدرت است. فیلم از نظر ژانری، یک کمدی اکشن است که به همین دلیل میتوان آن را یک تجربه متفاوت و رو به جلو برای سینمای ایران در سالهای اخیر هم به حساب آورد.
چقدر شانس دارد؟
در اینکه «تمساح خونی» پرفروشترین فیلم اکران نوروز 1403 خواهد بود، تردیدی نیست. فیلم همه قابلیتهای لازم برای صدرنشینی در گیشه نوروزی را دارد اما چالش مهمتر برای این فیلم این است که آیا میتواند سهمی که «فسیل» از گیشه سال 1402 داشت را در سال بعد از آن خود کند؟ «تمساح خونی» ویترین جذابی از بازیگران را در خود جای داده است. علاوهبر بازیگران اصلی حضور افتخاری چهرههایی همچون مهران غفوریان، پژمان جمشیدی، کامبیز دیرباز و مهدی حسینینیا هم به جذابیت این ویترین ضریب داده است. جواد عزتی حالا فیلمی را در مقام کارگردان روانه پرده کرده است که میتواند رکوردهای او در مقام بازیگر را در گیشه جابهجا کند و پدیده اکران سال بعد شود.
بیبدن/ مرتضی علیزاده
چهره اصلیاش کیست؟
در همان میانههای برگزاری جشنواره فجر بود که ویدئویی از اعتراض الناز شاکردوست به حذف فیلم «بیبدن» از بخش اصلی جشنواره فیلم فجر در شبکههای اجتماعی دست به دست شد. اعتراضی که هرچند قبل از رونمایی فیلم در سالن اصحاب رسانهها، برخی به آن انتقاد کردند اما بعد از دیده شدن فیلم، مشخص شد که اعتراضی به حق بوده است. الناز شاکردوست چهره اصلی فیلم «بیبدن» است و با حذف فیلم از بخش اصلی، شانس او برای شکار سیمرغ بهترین بازیگری از دست رفت. شاکردوست در فیلم ایفاگر نقش مادر دختر مقتولی است که هیچ نشانی از جنازهاش نیست. در نقطه مقابل او پژمان جمشیدی هم در نقش پدر نوجوان متهم به قتل، درخشیده است.
از فیلم چه میدانیم؟
پروندههای قضایی واقعی همواره جذابیت ویژهای برای تبدیل شدن به فیلمهای سینمایی دارند. از سالهای دورتر که «میخواهم زنده بمانم» تبدیل به یکی از پدیدههای اکران شد تا همین دو سال پیش که «علفزار» فروشی غیرمنتظره را در گیشه تجربه کرد، این واقعیت همواره تأیید شده است. کاظم دانشی که پیشتر فیلم سینمایی «علفزار» را برمبنای پرونده تجاوز گروهی به اعضای یک خانواده در یک باغ، در مقام فیلمنامهنویس و کارگردان به سرانجام رسانده بود، امسال نگارش فیلمنامه «بیبدن» را برعهده داشت و کارگردانی آن را به مرتضی علیزاده واگذار کرد تا بهعنوان اولین تجربه کارگردانی خود در سینمای بلند آن را به سرانجام برساند. فیلم شباهتی غیرقابل کتمان به پرونده معروف آرمان و غزاله دارد. همان پرونده قتلی که بدون مقتول ماند و قاتلش در حالی به دار آویخته شد که هیچ ردونشانی از بدن مقتول پیدا نشد! دانشی و علیزاده تلاش بسیاری داشتهاند تا مشابهت فیلم «بیبدن» با این پرونده به حداقل برسد.
چقدر شانس دارد؟
بدون هیچ شکی میتوان «بیبدن» را پرفروشترین فیلم غیرکمدی در سال پیش رو دانست. فیلمی که هم ظرفیت درونی آن برای جذب مخاطب به سالنهای سینمایی بسیار زیاد است و هم آنقدر در فرآیند تولید و رونماییاش در جشنواره فیلم فجر حاشیه داشت که بسیاری از سینمادوستان برای تماشای آن کنجکاو شدهاند. کارگردان فیلم اعلام کرده است که فیلم برای اکران عمومی قرار است در حدود 15دقیقه نسبت به نسخه به نمایش درآمده در جشنواره فجر کوتاهتر شود که این اتفاق میتواند شانس موفقیت فیلم در مواجهه با مخاطبان حرفهایتر را هم بالاتر ببرد. «بیبدن» از جنس فیلمهایی مانند «علفزار» و «ملاقات خصوصی» در سالهای اخیر است که توانستند فروش موفقی در سایه فیلمهای کمدی داشته باشند.
پرویزخان/ علی ثقفی
چهره اصلیاش کیست؟
بیراه نیست اگر بگوییم پرمخاطبترین فیلم سینمای ایران در نوروز سال گذشته، نه فیلمهای در حال اکران در سینماها که «برادران لیلا» بود! فیلمی که قاچاق شد و آنقدر دیده شد که سرفصلهای موضوعی آن به گپ و گفتهای خانوادگی هم راه پیدا کرد. حتی مخالفان سفت و سخت فیلم هم نتوانستند درخشش سعید پورصمیمی در آن فیلم را کتمان کنند و حالا همین ستاره کهنهکار سینمای ایران، با نقشی 180 درجه متفاوت، وارد چرخه رسمی اکران نوروز شده است. ستاره «پرویزخان» بیتردید سعید پورصمیمی است که هیأت داوران جشنواره فجر در یک کجسلیقگی واضح، سیمرغ بازیگری را از او دریغ کرد. بهنام تشکر، علی باقری و مهدی قربانی هم بازیهای قابلقبولی در فیلم دارند.
از فیلم چه میدانیم؟
ژانر ورزشی از آن ژانرهای پرظرفیت اما مغفول در سینمای ایران است. فیلمهای بسیاری در سینمای جهان، با تمرکز بر همین ظرفیت تلاش کردهاند بخشی از هیجان جاری در دنیای ورزش را در قالب یک فیلم، به سالن تاریک سینما تزریق کنند و به همین پشتوانه، تماشای آنها به تجربهای لذتبخش برای مخاطبانشان تبدیل شده است. «پرویزخان» یکی از موفقترین دورخیزهای سینمای ایران برای رقم زدن چنین تجربهای برای مخاطبان محسوب میشود. فیلمی از محصولات سازمان سینمایی اوج، که علی ثقفی در اولین تجربه خود برای کارگردانی یک فیلم بلند داستانی آن را به سرانجام رسانده و رونمایی بسیار پرشوری را در جشنواره فیلم فجر تجربه کرد. فیلم با نگاهی به یکی از پرچالشترین مقاطع زندگی حرفهای پرویز دهداری، مربی تاریخساز تیم ملی فوتبال ایران، به تولید رسیده است. هیجان تماشای «پرویزخان» با بازنمایی یکی از حساسترین بازیهای تاریخی تیم ملی فوتبال، به اوج خود میرسد. ثقفی برای این فیلم سیمرغ بلورین بهترین فیلماول را گرفت.
چقدر شانس دارد؟
«پرویزخان» فیلم کمدی نیست و طبق قاعده این سالهای سینمای ایران بهسختی میتوان روی کاغذ شانس بالایی برای توفیق آن در گیشه قائل بود اما شرایط رونمایی فیلم در جشنواره و شور و حال مخاطبان در استقبال از فیلم، بهترین دلیلی است که میتواند این پیشفرض را به چالش بکشد. هرچند در این دوره خبری از آرای مردمی نبود، اما در اکثر نظرسنجیهای رسانهای از منتقدان، «پرویزخان» رتبه برتر را به دست آورد. فیلم از منظر جذابیتهای ورزشی هم بهشدت برای همراه کردن مخاطبان عام، ظرفیت بالایی دارد و میتواند اتفاقی ویژه را در چرخه اکران نوروزی رقم بزند. بهخصوص که فیلم پشتوانه سازمان اوج برای تبلیغات و اطلاعرسانی ویژهتر را هم در اختیار دارد.
آپاراتچی/ علی طاهرفر
چهره اصلیاش کیست؟
اصلیترین چهره «آپاراتچی» را باید بازیگر نقش اصلی آن یعنی تورج الوند دانست. بازیگری که تا همین دو سه سال پیش، در کلاسهای بازیگری رویای ورود به این عرصه را در سر میپروراند اما اتفاقی که باید برایش رخ میداد، در قالب همکاری با سیدرضا میرکریمی رقم خورد و توانست با «نگهبان شب» ورودی قدرتمند به سینما داشته باشد. تورج الوند حالا در یک فیلم کمدی خوش درخشیده و بهخوبی از ایفای نقش جلیل در فیلم «نگهبان شب» برآمده است. رضا ناجی هم در این فیلم حضوری گرم و شیرین دارد. او ایفاگر نقش پدر جلیل است که با ذات سینما مخالف است! هومن برقنورد و بهنام تشکر هم از دیگر بازیگران حاضر در این فیلم هستند.
از فیلم چه میدانیم؟
یکی از فیلمهای غافلگیرکننده در جشنواره فیلم فجر چهلودوم همین فیلم «آپاراتچی» بود. فیلمی که پیشتر خبر رسیده بود که در قالب اقتباس به تولید رسیده و درباره کارگردانش هم اطلاعات و شناخت چندانی نداشتیم. علی طاهرفر از فیلمسازان برخاسته از جریان جشنواره عمار بود که حالا در اولین دورخیز خود برای ورود به سینمای حرفهای این فیلم را کارگردانی کرده بود. «آپاراتچی» اما فراتر از فیلم یک کارگردان فیلماولی بود و شاید به همین دلیل هم توانست جایزه ویژه هیأت داروان در بخش نگاه نو جشنواره امسال را هم از آن خود کند. فیلم روایتی ساده و شیرین از تلاشهای فیلمسازی مبتدی دارد که در اوج سالهای ملتهب بعد از انقلاب، بهدنبال تجربه فیلمسازی است و با وجود تمام موانعی که پیش روی خود دارد، میخواهد یک فیلم سینمایی بسازد. در واقعیت این فیلمساز مبتدی، یک نقاش ساختمان به نام جلیل طائفی بوده که فیلم با اقتباس از قصه زندگی او ساخته شده است.
چقدر شانس دارد؟
فیلم «آپاراتچی» محصول همکاری سازمان سینمایی سوره، بنیاد فارابی و مدرسه سینمایی«ماه» بهعنوان یکی از زیرمجموعههای جبهه فرهنگی انقلاب است. به همین پشتوانه احتمالا این فیلم شانس بالاتری نسبت به دیگر فیلمهای نوروزی برای بهرهمندی از فرصت تبلیغات تلویزیونی دارد و قطعا اگر این اتفاق رخ بدهد، میتواند عملکرد موفقی در گیشه نوروزی داشته باشد. مهمترین ویژگی «آپاراتچی» سادگی و در عین حال شیرینی آن است که موجب میشود مخاطب با حال خوب سالن سینما را ترک کند و این پشتوانه خوبی برای توفیق یک فیلم در فرآیند اکران عمومی آن هم در ایام نوروز است. ارجاع فیلم به داستان زندگی واقعی شخصیتی که هنوز در قید حیات است هم میتواند از جذابیتهای فرامتنی آن باشد.
آسمان غرب/ محمد عسگری
چهره اصلیاش کیست؟
میلاد کیمرام هر چند به بهانه نقشآفرینیهایش در فیلمهای اجتماعی و خانوادگی بیشتر شناخته میشود اما نمیتوان کتمان کرد که موفقترین تجربه سینماییاش تا پیش از این همان تنها فیلم دفاع مقدسی کارنامهاش یعنی «ملکه» بود. او حالا در دومین تجربه نقشآفرینی خود در یک فیلم جنگی، ایفاگر نقش شهید علیاکبر شیرودی در «آسمان غرب» شده است. نقشی که هر چند مورد توجه داوران فجر قرار نگرفت اما حتما در کارنامهاش اتفاقی مهم بود. در کنار او امیرحسین آرمان با ایفای نقش شهید حسین ادبیان و آرمین کریمیان در نقش شهید حسین همدانی هم در این فیلم ایفای نقش کردهاند. نسیم ادبی هم بهصورت افتخاری، حضوری کوتاه در نقش یک پرستار در فیلم داشته است.
از فیلم چه میدانیم؟
جریان تولید فیلمهای مرتبط با شهدای شاخص جنگ، از ابتدای دهه 90 در سینمای ایران صورتی جدی به خود گرفت و هر چند در گامهای اول، ریتم بالایی نداشت اما بعد از یک دهه آنقدر جدی شده که در همین دوره اخیر جشنواره فیلم فجر شاهد رونمایی از روایت سینمایی مرتبط با حداقل 5 شهید شاخص بودیم. سه تن از این شهدای شاخص را اما در یک فیلم دیدیم و آن همین «آسمان غرب» بود. فیلمی که محمد عسگری آن را بعد از «اتاقک گلی» در دومین تجربه کارگردانی به سرانجام رساند و تهیهکنندگی آن را هم حبیب والینژاد با حمایت سازمان سینمایی سوره و بنیاد فارابی برعهده داشت. «آسمان غرب» روایتی مرتبط با روزهای آغاز جنگ تحمیلی دارد. زمانی که بنیصدر در مقام فرمانده کل قوا، به سیاست «زمین بدهیم تا زمان بگیریم» دستور عقبنشینی در شهرهای مرزی را صادر کرده اما گروهی از خلبانان هوانیروز، با محوریت شهید شیرودی از این دستور تمرد میکنند.
چقدر شانس دارد؟
اگر بخواهیم برمبنای وضعیت گیشه نوروزی سینمای ایران در سالهای اخیر درباره شانس «آسمان غرب» برای فروش، پیشبینی داشته باشیم، احتمالا باید به تجربههایی همچون «غریب» در نوروز 1402 و «موقعیت مهدی» در نوروز 1401 ارجاع دهیم. دو فیلم جنگی که با تمرکز بر یکی از شهدای شاخص در بازه نوروز روی پرده رفتند و هرچند نه به اندازه فیلمهای کمدی، اما عملکرد خوبی در جذب مخاطب داشتند. حالا «آسمان غرب» هم تنها فیلم مرتبط با قهرمانان ملی و مرتبط با سینمای دفاعمقدس در ترکیب فیلمهای نوروز 1403 است. فیلمی که البته در صورتی میتواند گلیم خود را از گیشه نوروز بیرون بکشد، که پشتوانهای قوی در زمینه تبلیغات بهخصوص در آگهیهای تلویزیونی داشته باشد.
نوروز/ سهیل موفق
چهره اصلیاش کیست؟
اینکه بازیگری در آستانه 90 سالگی بتواند در فیلمی کودکانه ایفای نقش کند و برای این نقشآفرینی هم سنگ تمام بگذارد تنها در شرایطی امکان دارد که میان سوژه اصلی فیلم و علاقهمندیهای آن بازیگری قرابتی وجود داشته باشد. علی نصیریان از بازیگران کهنهکار سینمای ایران است که همواره نگاهی دغدغهمند به آیینها و رسوم ملی داشته و احتمالا وقتی با پیشنهاد یک کارگردان جوان برای ایفای نقش عمو نوروز مواجه شد، بدون چون و چرا آن را پذیرفته است تا بلکه نقشی در آشنا کردن کودکان با این دست مفاهیم اسطورهای و ملی داشته باشد. در کنار علی نصیریان، نقشآفرینی شبنم مقدمی در نقش ننه سرما هم از نکات قابلتوجه این فیلم است.
از فیلم چه میدانیم؟
احتمالا در ویترین جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان میتوانست بیشتر از ویترین جشنواره فجر در کانون توجه قرار بگیرد اما بالاخره نمیتوان کتمان کرد که «نوروز» یکی از فیلمهای متفاوت حاضر در دوره چهلودوم این رویداد بود. فیلمی که فرآیند تولید را در سکوت خبری طی کرد و باتوجه به داستان کودکانهاش، انتظار هم نداشتیم که جزو فیلمهای بخش سودای سیمرغ در جشنواره فجر باشد. سهیل موفق، کارگردان جوانی است که علاقه ویژهای به داستانهای کودکانه و فانتزی دارد. او که در سال 95 با کارگردانی فیلم «شکلاتی» وارد این عرصه شد، در گام دوم «پاستاریونی» را ساخت که از تجربههای موفق در سینمای کودک بود. «نوروز» حالا سومین فیلم و البته بلندپروازانهترین فیلم این کارگردان در حوزه فیلمسازی فانتزی برای مخاطبان کودک و نوجوان محسوب میشود. فیلمی که ایده مرکزیاش تصادف عمو نوروز و احتمال به تأخیر افتادن آغاز بهار است. حالا نوجوانی مأمور میشود تا به جای عمو نوروز راهی خانه ننه سرما شود.
چقدر شانس دارد؟
البته که نویسنده فیلمنامه معمولا سهم چندانی در تعیین معادلات حضور یک فیلم در گیشه ندارد اما خب بد نیست در جریان باشید فیلمنامه «نوروز» را حمزه صالحی نوشته است. اگر نمیدانید او کیست، باید یادآوری کنیم که او فیلمنامه بسیاری از فیلمهای پرفروش دو سه سال اخیر از «دینامیت» و «انفرادی» تا همین «فسیل» را نوشته است اما علاقهمندی اصلیاش سینمای کودک است. او نگارش و کارگردانی سریال «نارگیل» را هم در کارنامه خود دارد. «نوروز» هدفگذاری درستی روی مخاطبانش داشته و در صورت اطلاعرسانی و تبلیغات درست، میتواند موفقترین فیلم سینمای کودک در اکران نوروز باشد، اما تکرار تجربهای مانند آنچه برای «بچه زرنگ» در سال گذشته رخ داد، به این سادگیها نیست.
ایلیا، جستجوی قهرمان/ سیدعلی موسوینژاد
چهره اصلیاش کیست؟
هیچ چهرهای ندارد! فیلم «ایلیا، جستجوی قهرمان» از نظر ساختاری تلفیقی از انیمیشن و رئال محسوب میشود که نه فقط در بخشهای انیمیشنی از ظرفیت چهرهها استفاده نشده که در میان بازیگران فیلم هم هیچ چهره شناختهشدهای حضور ندارد. از این منظر فیلم کار سختی برای دیدهشدن در چرخه اکران عمومی دارد. «ایلیا، جستجوی قهرمان» درباره پسری به نام آرش است. او که جزو چهار گیمر جهان است، به یک بازی روی میآورد که توسط خانوادهاش از آن نهی شده و آرامآرام به فضای این بازی کشیده میشود. این اثر در کنار انیمیشنهای سینمایی «ساعت جادویی» و «مسافری از گانورا» حاصل کار هنرمندانی خراسانی هستند که با پشتوانه ظرفیتهای استانی، بر صنعت انیمیشن متمرکز شدهاند.
از فیلم چه میدانیم؟
از نظر خط داستانی، فیلم «ایلیا، جستجوی قهرمان» شباهت بسیار زیادی به فیلم «بازیوو» دارد. هر دو فیلم بر پایه این ایده شکل گرفتهاند که ورود بچهها به دنیای بازیهای رایانهای میتواند چه شرایط را برای آنها رقم بزند. فیلم «بازیوو» را امیرحسین قهرایی در سال 97 کارگردانی کرده بود و اتفاقا در همان سال حضور موفقی هم در جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان اصفهان داشت اما اکران عمومی این فیلم در سایه بحران کرونا، چند سال به تأخیر افتاد و نتوانست آنگونه که باید مخاطبان را به سالن سینما بکشاند. حالا «ایلیا، جستجوی قهرمان» فیلمی با همان ایده است که البته از نظر ساختاری بهجای جلوههای ویژه کامپیوتری، سراغ ظرفیت انیمیشن رفته است. این فیلم هم که اولین بار در جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان اصفهان رونمایی شده بود، توانست جایزه بهترین فیلم از نگاه داوران کودک و نوجوان را از آن خود کند که خب جایزه مهمی است و نشاندهنده ارتباط کودکان با فیلم است.
چقدر شانس دارد؟
خیلی سخت است بخواهیم درباره میزان شانس فیلم «ایلیا، جستجوی قهرمان» در گیشه نظر قطعی بدهیم. روی کاغذ فیلم هیچ شانسی ندارد، نه چهره دارد و نه پشتوانه رسانهای و تبلیغاتی اما خب با توجه به اتفاقات ویژهای که در سالهای اخیر برای نمایندگان سینمای کودک در گیشه رقم خورده است، میتوان خرده امیدی هم به دیده شدن فیلم داشت. بهخصوص که این فیلم در اولین گام رونمایی، مورد توجه داوران کودک و نوجوان در جشنواره اصفهان قرار گرفته و این نشانه خوبی است اما واقعیت میتواند متفاوت باشد. در بازه نوروز و با توجه به تعطیلی مدارس و مشغله خانوادهها، فیلمهایی از جنس «ایلیا، جستجوی قهرمان» شانس بسیار پایینی برای فروش در گیشه دارند.
آخرین امیدهای گیشه 1402
چهرههای اصلیشان کیست؟
تمام امید فیلم «روشن» به نقشآفرینی رضا عطاران در نقش اصلی است. عطاران برای این نقشآفرینی سیمرغ بهترین بازیگری هم دریافت کرده است اما خب این آن عطارانی نیست که مخاطبان برایش میلیاردی خرج کنند! کمااینکه حضور این بازیگر در فیلم «ویلای ساحلی» هم نتوانست معجزه کند. «هتل» اما همچنان به زوج پژمان جمشیدی و محسن کیایی تکیه دارد بعید نیست در بازه اکران نوروزی هم بتواند به پشتوانه همین بازیگران مخاطبانی را به سمت خود فرابخواند. زوج موفق یک ماه اخیر در گیشه اما امین حیایی و امیر جعفری بودهاند که در «هاوایی» خوش درخشیدهاند. البته حاشیههای مربوط به حضور ریحانه پارسا در کنار این زوج هم روی فروش این فیلم بیتأثیر نبوده است.
از فیلمها چه میدانیم؟
بد نیست در جریان باشید که هفت فیلم انتخاب شده برای اکران نوروز 1403 چند رقیب جدی هم دارند که با تصمیم شورای صنفی اکران و درخواست پخشکنندهها، از اکران امسال به جمع نوروزیها ضمیمه میشوند و به تعبیری قرار نیست اکران آنها با شروع فصل داغ رقابت نوروزیها متوقف شود. این سنتی است که در چند سال اخیر هم برقرار بوده و امسال هم با سه فیلم «هتل»، «هاوایی» و احتمالا «روشن» ادامه پیدا خواهد کرد. «هاوایی» در طول بهمنماه، پرفروشترین فیلم سنیماها بود اما مدعی اصلی که بهصورت ویژهتر به بازه اکران نوروز چشم امید دارد، فیلم «هتل» است. این فیلم مسعود اطیابی که از نیمه امسال روانه پرده سینماها شد، در جدول فروش سال 1402 اصلیترین رقیب فیلم «فسیل» محسوب میشد و هنوز هم به ثبت رکورد امید دارد. «روشن» هم به عنوان یک فیلم توقیفی، شروع نسبتا امیدوارکنندهای بهعنوان یک فیلم غیرکمدی داشته و شاید بتواند همچنان در کورس رقابت بماند.
چقدر شانس دارند؟
در اکران نوروز 1402 و در حالی که «فسیل» همه نگاهها را به سمت خود جلب کرده بود، فیلمهایی مانند «بخارست» و «خط استوا» از اکران سال قبلتر هم فروش قابل توجهی داشتند و حتی فیلمی مانند «ملاقات خصوصی» که از اکران سال قبل بود، توانست عنوان پرفروشترین فیلم غیرکمدی را در ایام نوروز از آن خود کند. امسال اما شرایط کمی برای فیلمهای قدیمی سختتر است چرا که ترکیب فیلمهای تازه راهیافته به چرخه اکران نوروزی، ظرفیت بالایی برای جذب مخاطبان با سلایق مختلف دارند. با این همه اما دور از انتظار نیست که «هتل» و «هاوایی» بتوانند در همین بازه اکران، چند میلیاردی، فروششان را بالاتر برده و شرایط خود در گیشه را بهبود ببخشند.