حرفهای داغ هفته اهالی سینما و تلویزیون
درباره گفتههای همایون اسعدیان، مارال بنیآدم، ساره رشیدی و...
همایون اسعدیان
واقعیت این است حداکثر ۲ تا ۳ فیلم جشنواره فجر امسال میتوانند به لحاظ اقتصادی موفق باشند و مابقی از قبل شکستخورده هستند و اطمینان دارم خیلی از آنها برای اکران گرفتن دچار مشکل خواهند شد، حتی فیلمهای ارگانی. البته به نظرم هیچ اشکالی ندارد که ارگانها برای ساخت فیلم، هزینه کنند ولی همین فیلمها که با هزینههای عظیم ساخته شدهاند به دلیل اینکه تهیهکنندههایشان ارگانها هستند ممکن است اکران بگیرند، منتها قطعاً یا باید سوبسید بدهند و به اندازه همان هزینهای که برای تولید صرف کردهاند بلیت به ارگانها و نهادها بدهند تا فیلم را ببینند یا اینکه از نظر اقتصادی قطعاً شکست خواهند خورد. ایسنا/25 بهمن
مارال بنیآدم
(برنده سیمرغ جشنواره) از نظر ویژگیهای ظاهری من اصلا شبیه پروین اعتصامی نیستم و برای اینکه به نقش از نظر چهره نزدیک شوم، با تیم حرفهای گریم آقای خلج و مجریانشان خیلی بحث و گفتوگو داشتیم. از آنها خواستم برایم از پروگ استفاده نکنند و موهای خودم را کوتاه کنند و ابروهایم را کامل تیغ بزنند. از طرف دیگر از آنجا که صورت من خیلی تکیدهتر از صورت پروین اعتصامی بود، با یک متخصص تغذیه صحبت کردم و حتی با مشاورت با یک متخصص پوست و زیبایی، فیلر تزریق کردم تا صورتم پرتر شود. باز هم میگویم واقعا برای اینکه شبیه پروین اعتصامی شوم، گروه گریم زحمت زیادی کشیدند. همشهری/ 24 بهمن
ارد عطارپور
من این افتخار را داشتم تا در عمارت باغ فردوس شاگرد زنده یاد خسرو سینایی باشم. مستند «مرثیه گمشده» را اولین بار در سال ۱۳۶۳ دیدم. این فیلم اثری بسیار مهم است، چراکه باعث شد موضوع مهاجرت و انتقال لهستانیها به ایران از طریق اتحاد جماهیر شوروی و اتفاقات متعاقب آن، بسیار جدیتر دنبال شود. البته اسنادی هم بعدها در دسترس قرار گرفتند، مانند کتاب «از ورشو تا تهران» و مستندهای دیگری که ساخته شدند. این موضوع دغدغه همیشگی خسرو سینایی بود و فیلم آخر او یعنی«قطار زمستانی» با موضوع و محور مهاجرت لهستانیها به ایران بود که متاسفانه او هیچگاه فرصت ساخت آن را پیدا نکردند. موزه سینما/24 بهمن
ساره رشیدی
(برنده دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول زن برای فیلم احمد) یکی از عجیبترین تجربههایی که داشتم، نزدیکی احساسی به خود فاجعه زلزله بم و بازماندگانش بود. انقدر ابعاد این فاجعه بزرگ بود که دعا میکنم خدا نصیب کافر نکند. تجربه دردناک و عجیبی بود که با بازماندگان چنین فاجعهای بعد از ۲۰ سال حرف بزنم و متوجه شوم که آنها داغشان هنوز تازه است. «احمد» اثری شرافتمندانه است و دغدغهمندی تکتک کاراکترهای فیلم پیداست. باید بگویم هر کدام از این کاراکترها اتفاقی را رقم میزنند که قلب آدم برای همدلیشان به درد میآید. اینکه همه آدمها فارغ از دین، سیاست و جنسیت همدلانه به همنوعشان کمک میکنند، واقعا تکاندهنده است. همشهری/ 24 بهمن
سامان صفاری
همانند دو جشنواره قبلی دوست داشتم کارهای بیشتری از کارگردانهای زن در جشنواره ببینم. جشنوارههای سینمایی جهان و فجر میتوانند جایی باشند که کارگردانهای کار اولی در آنها معرفی شوند و منتقدان آثار آنها را ببینند و بینندگانی که به مقوله سینما تخصصیتر نگاه میکنند شاهد این آثار باشند. هر چقدر سینمای بخش خصوصی ما قویتر شود جشنواره فجر هم قویتر میشود. فیلمهایی که حوزه هنری، اوج و فارابی میسازند فیلمهای خوبی هستند، در همه جای جهان دولت به ساخت فیلم کمک میکند و در ایران نسبت به دیگر کشورها فیلمهای زیادی ساخته میشود و در کشوری مانند کانادا این میزان فیلم را نمیبینید که به راحتی ساخته میشود. ایرنا/ 23 بهمن