کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۳۰۵۸
تاریخ خبر:

هفت بازیگر و یک چالش؛ باورم کنید!

هفت بازیگر و یک چالش؛ باورم کنید!

بازیگران ایفاگر نقش‌های واقعی در فجر 1402

روزنامه هفت صبح، محمد صابری| قیافه‌های درهم پردیس پورعابدینی، سجاد بابایی و سارا حاتمی را در آیین اختتامیه جشنواره فجر سال گذشته به یاد دارید؟ بازیگرانی که هر سه در اولین قدم‌های خود در مسیر بازیگری، در شرایطی که خودشان هم احتمال نمی‌دادند، برای دریافت مهمترین جایزه بازیگری در سینمای ایران، به صحنه فراخوانده شدند.

 

اما نهایت تلاش خود را کردند که تصویری از لبخندشان در حالی که سیمرغ فجر در دست دارند، شکار نشود، و نشد! نه فقط این سه بازیگر جوان که حتی دیگرانی هم که حوادث سال گذشته جشنواره را دنبال می‌کردند می‌دانستند که این جوایز، در زمره مصلحت‌اندیشانه‌ترین سیمرغ‌های بازیگری در تمام دوران فجر بوده و در غیبت تعمدی بازیگران سرشناس، قرعه به‌نام جوان‌ترها افتاده بود.

 

احتمالا اگر تا اینجای متن را خوانده‌اید، تصور می‌کنید قرار است به تعبیر خودمانی زیرآب جوایز اهدا شده سال قبل را بزنیم، اما خیر، اتفاقا نکته اینجاست که حتی همین جوایز هم امروز تبدیل به اعتبار این بازیگران جوان شده‌اند و از آن سه نفر، دو نفر امسال فیلم‌های جدی‌تری در فجر دارند و یکی هم تبدیل به بازیگر نقش اصلی شده است

 

آنهم به ‌عنوان بازیگرانی که سیمرغ فجر را در کارنامه خود دارند. این همه داستانی است که باعث شده با تمام حواشی و داستان‌ها و گلایه‌ها، همچنان حضور در جشنواره فجر و تلاش برای شکار سیمرغ، برای هنرمندان و به‌خصوص بازیگران، موضوعیت داشته باشد. هفت بازیگر امسال با ایفای نقش‌هایی در جشنواره فجر حضور دارند که مابه‌ازای واقعی در تاریخ داشته‌اند و به همین دلیل همه آن‌ها شانس بالاتری برای قرار گرفتن در کانون توجه رسانه‌ها و داوران دارند.

 

تینو صالحی/ احمد کاظمی

از سابقه‌اش چه می‌دانیم؟ 
از بازیگران باسابقه و شناخته‌شده در تئاتر است که در این حوزه سابقه کارگردانی هم دارد. به همین دلیل ظرفیت بسیار بالایی دارد که به‌واسطه تازه‌ترین نقش‌آفرینی‌اش تبدیل به یکی دیگر از ستاره‌های سینمایی برخاسته از دنیای تئاتر شود. او تا به امروز البته تجربه حضور در نقش‌های فرعی در برخی فیلم‌های سینمایی را داشته است که از شاخص‌ترین آن‌ها می‌توان به «روز صفر» و «چپ راست» در دو فضای کاملا متفاوت اشاره کرد.


جای کدام کاراکتر واقعی بازی کرده است؟ 
از میان شهدای شاخصی که سوژه فیلم‌های سینمایی شده‌اند، احمد کاظمی را می‌توان یکی از شهدای معاصرتر محسوب کرد. چهره‌ای که در ابتدای دهه 80 عهده‌دار فرماندهی نیروی هوایی سپاه بود و به‌محض وقوع زلزله بم، برای امدادرسانی پیشقدم می‌شود و اقدامات ویژه‌ای را در ملتهب‌ترین ساعات پس از این واقعه رقم می‌زند. امیرعباس ربیعی در «احمد» بخش‌هایی از این حضور حماسی را به تصویر درآورده و تینو صالحی هم ایفاگر نقش این شهید بوده است.


چه جایگاهی در فیلم دارد؟
فیلمی که قرار بود روایتی از اولین ساعات پس از حادثه‌ای با ابعاد زلزله بم باشد، می‌توانست از زوایای مختلفی روایت شود اما همین‌که نام فیلم می‌شود «احمد» مشخص است که قرار است با شمایلی از یک قهرمان در این روایت مواجه شویم. احمد کاظمی، در واقع قهرمان اصلی روایت فیلم است و به همین دلیل تینو صالحی بازیگر نقش اصلی فیلم محسوب می‌شود.


سابقه حضور در فجر را دارد؟
با توجه به تجربه‌های اندک سینمایی، طبیعتا تینو صالحی تجربه چندانی از حضور در جشنواره فجر نداشته است اما به‌واسطه نقش‌آفرینی در «روز صفر»‌ به کارگردانی سعید ملکان، او نیز بر فرش قرمز فجر قدم گذاشته و در مقابل اصحاب رسانه قرار گرفته است.


پیش‌بینی‌مان از عملکردش چیست؟
«احمد» جدی‌تری حضور تینو صالحی در یک فیلم سینمایی محسوب می‌شود. او به‌واسطه پشتوانه‌ای که در تئاتر داشته است، می‌تواند از امتیاز چهره نه‌چندان شناخته‌شده‌اش یک فرصت خلق کند و به‌عنوان یک ستاره، در ویترین فجر بدرخشد. اتفاقی که باتوجه به توانمندی ربیعی در کارگردانی و بهره‌گیری از ظرفیت بازیگران در فیلم‌های قبلی، چندان هم دور از انتظار نیست.

 

سجاد بابایی/ مهدی زین‌الدین

از سابقه‌اش چه می‌دانیم؟ 
یکی از بازیگران با استعدادی است که حداکثر استفاده را از فرصت به‌وجود آمده در فضای تولید و عرضه سریال‌های خانگی داشت و توانست خیلی زود پس از اولین نقش‌آفرینی در سریال «خسوف» توجه کارگردانان سینما را به سمت خود جلب کند. سجاد بابایی البته در شبکه خانگی ایفاگر نقش اصلی سریال «سقوط» هم بود و به پشتوانه همین دو تجربه توانمندی خود برای ایفای نقش‌های متفاوت را به اثبات رساند. «تومان» و «مرد بازنده» از فیلم‌هایی است که بابایی در آن‌ها نقش فرعی داشت.


جای کدام کاراکتر واقعی بازی کرده است؟ 
سازمان اوج در ادامه ارائه روایت‌هایی سینمایی از شهدای شاخص، پس از تجربه‌هایی همچون «ایستاده در غبار»، «چ» و «غریب» حالا در «مجنون» سراغ یکی دیگر از فرماندهان شهید دوران جنگ رفته است. مهدی زین‌الدین از شهدای شاخصی است که در طول سه دهه گذشته، با وجود تکرار نامش در تریبون‌ها، کمتر تبدیل به سوژه روایت شده و به همین دلیل عامه مردم اطلاع چندانی از سرگذشت و سرنوشت او ندارند. سجاد بابایی حالا ایفاگر نقش شهید زین‌الدین شده است.


چه جایگاهی در فیلم دارد؟
براساس خلاصه داستان رسمی «مجنون» این فیلم برشی از حماسه‌آفرینی شهیدان مهدی و مجید زین‌الدین و رزم‌آوران لشگر ۱۷ علی‌بن‌ابی‌طالب(ع) در جزیره مجنون و عملیات بزرگ خیبر است و به همین دلیل شاید با روایتی پرتره مواجه نباشیم. در هر صورت اما به‌احتمال زیاد سجاد بابایی را باید نقش اصلی فیلم بدانیم.


سابقه حضور در فجر را دارد؟
بابایی تاکنون با فیلم‌های «تومان»، «مرد بازنده» و «استاد» در جشنواره فیلم فجر حضور داشته و با این آخری توانست سیمرغ بلورین بازیگری را هم کسب کند، سیمرغی که در یکی از پرحاشیه‌ترین دوره‌های جشنواره اهدا شد و کافی است به تصاویر سجاد بابایی حین دریافت آن نگاهی بیندازید تا متوجه شوید گویی چندان از آن خرسند نشده است!


پیش‌بینی‌مان از عملکردش چیست؟ 
بابایی به دلیل همان سیمرغ پرحاشیه‌ای که اشاره کردیم سال گذشته دریافت کرد، انگیزه بالایی برای اثبات توانمندی خود دارد. ترکیب عوامل فیلم «مجنون» و کارگردانی مهدی شامحمدی هم بستر مساعدی برای قدرت‌نمایی او فراهم آورده است.

 

میلاد کی‌مرام/ علی‌اکبر شیرودی

از سابقه‌اش چه می‌دانیم؟
هرچند تا به امروز تجربه ایفای نقش در فیلم‌های مسعود کیمیایی را نداشته است اما خودش را شاگرد این فیلمساز کهنه‌کار می‌داند. میلاد کی‌مرام از اواخر دهه 80 به‌صورت حرفه‌ای وارد دنیای بازیگری شد و در همان گام‌های اولیه، با انتخابی هوشمندانه، در فیلم «ملکه» به کارگردانی محمدعلی باشه‌آهنگر مقابل دوربین خوش درخشید اما به دلایلی در ادامه مسیر، حضور چندان موثری در فیلم‌های سینمایی نداشت. در سال‌های اخیر، شبکه نمایش خانگی فرصت ویژه‌ای را در اختیار کی‌مرام قرار داد و با «سیاوش» توانست باردیگر در قامت یک بازیگر توانمند ظاهر شود.


جای کدام کاراکتر واقعی بازی کرده است؟ 
در میان شهدای شاخص نیروی هوایی در سال‌های جنگ، شهید شیرودی جایگاهی ویژه دارد و حتی برخی نام‌آوران دوران جنگ، او را ستاره آسمان غرب توصیف می‌کردند. شهیدی که پیش‌تر در قالب سریال تلویزیونی «سیمرغ» شاهد بخش‌هایی از حماسه‌آفرینی‌هایش در کنار شهید کشوری بودیم و حالا «آسمان غرب» می‌تواند تبدیل به جدی‌ترین روایت سینمای ایران درباره او شود.


چه جایگاهی در فیلم دارد؟ 
مانند دیگر فیلم‌های مرتبط با شهدای شاخص، فیلم «آسمان غرب» هم روایت خود را برمقطع زمانی روزهای آغاز جنگ متمرکز کرده است و از منظر روایت نمی‌توان آن را پرتره‌ای کامل از شهید شیرودی دانست اما تمرکز اصلی فیلم روی همین شخصیت و اقداماتش خواهد بود و از این منظر کی‌مرام را باید بازیگر اصلی فیلم دانست.


سابقه حضور در فجر را دارد؟ 
میلاد کی‌مرام در همان سال‌های ابتدایی حضورش در سینما، با فیلم «ملکه» در جشنواره فجر حضور پیدا کرد و موردتحسین هم قرار گرفت. او بعدها برای فیلم «خط ویژه» توانست دیپلم افتخار بازیگری را هم از این رویداد دریافت کند. «برف»، «امکان مینا»، «آبنبات چوبی» و «امیر» از دیگر تجربه‌های شاخص کی‌مرام در جشنواره فجر بوده است.


پیش‌بینی‌مان از عملکردش چیست؟
به نظر می‌رسد «آسمان غرب» در کنار فیلم «احمد» دو فیلم شاخص سازمان سینمایی سوره در ویترین جشنواره فجر باشند. دو فیلمی که حبیب والی‌نژاد تهیه‌کنندگی آن‌ها را برعهده داشته و دور از انتظار نیست که در کانون توجه منتقدان و البته داوران جشنواره قرار بگیرند. این یک فرصت ویژه برای میلاد کی‌مرام است.

 

امیرحسین آرمان/ حسین ادبیان

از سابقه‌اش چه می‌دانیم؟
از بازیگران، جوان، بی‌حاشیه و بااستعداد سینماست که تا به امروز مسیر حرکتی آهسته و پیوسته را در بازیگری پیموده است. «ازدواج به سبک ایرانی» به کارگردانی حسن فتحی، اولین فیلم امیرحسین آرمان بود که در ادامه تجربه‌های بازیگری خود، فرصت همکاری با کارگردانانی همچون سامان مقدم، فریدون جیرانی و مسعود اطیابی را هم به دست آورد اما کمتر توانست در مقام یک بازیگر تعیین‌کننده در توفیق یک فیلم ظاهر شود. او در میانه دهه 90 از بازیگران پرکار و البته محبوب در قاب تلویزیون بود.


جای کدام کاراکتر واقعی بازی کرده است؟
امیرسرلشکر شهید حسین ادبیان از فرماندهان ارتش در سال‌های جنگ بوده است که 38 سال پس از شهادت، در جریان تفحص در ارتفاعات بازی‌دراز پیکرش کشف و به خانه بازگشت. یکی از چهره‌های کمتر معرفی‌شده سال‌های جنگ که فیلم سینمایی «آسمان غرب» می‌تواند نقطه شروعی برای بازشناسی او در قالب فیلم‌های سینمایی باشد. حسین ادبیان از همراهان اصلی علی‌اکبر شیرودی در روزهای ابتدایی جنگ بود.


چه جایگاهی در فیلم دارد؟
طبیعتا کاراکتر اصلی فیلم «آسمان غرب» علی‌اکبر شیرودی با نقش‌آفرینی میلاد کی‌مرام است اما براساس مستندات تاریخی، می‌توان اذعان کرد که حسین ادبیان هم نمی‌تواند کاراکتری کاملا فرعی در روایت این فیلم باشد و احتمالا امیرحسین آرمان فرصت ویژه‌ای برای عرض اندام در این فیلم در اختیار خواهد داشت.


سابقه حضور در فجر را دارد؟
سال گذشته با فیلم نه‌چندان قابل دفاع «آن‌ها مرا دوست داشتند» در فجر حضور داشت و پیش از این هم تجربه‌های پراکنده‌ای از حضور در فجر داشته است. یکی از شاخص‌ترین این حضورها اما قطعا مربوط به فیلم «یه حبه قند» به کارگردانی رضا میرکریمی بوده است. آرمان تا به امروز سابقه نامزدی برای جوایز اصلی فجر را نداشته است.


پیش‌بینی‌مان از عملکردش چیست؟
آرمان در جشنواره امسال با دو فیلم حضور دارد. او در «بهشت تبهکاران» به کارگردانی مسعود جعفری‌جوزانی هم ایفای نقش کرده است اما از امروز می‌توان پیش‌بینی کرد که شانس اصلی او برای دیده شدن و موردتحسین قرار گرفتن، «آسمان غرب» است. شمایل متفاوت این بازیگر در فیلم، می‌توان فصل تازه‌ای را در کارنامه بازیگری او رقم بزند.

 

سعید پورصمیمی/ پرویز دهداری

از سابقه‌اش چه می‌دانیم؟
در میانه دهه 60 و با فیلم درخشان «ناخدا خورشید» بود که بعد از سال‌ها فعالیت در عرصه تئاتر، در مقابل دوربین سینما قرار گرفت. سعید پورصمیمی از دهه 40 به‌صورت حرفه‌ای بازی در تئاتر را آغاز کرد و حالا تبدیل به یکی از ستون‌های بازیگری سینما و تئاتر ایران شده است. چهره‌ای که هر چند در همین سال‌های اخیر با حاشیه‌هایی هم مواجه بود اما اعتبار و قدرت حضورش در نقش‌های مختلف، باعث شده است همواره متن فعالیت‌هایش بر حاشیه‌ها چیره شود.


جای کدام کاراکتر واقعی بازی کرده است؟
حتی با وجود تجربه شکست‌خورده و آبروبری مانند «بیرو»، بازهم نمی‌توان این واقعیت را کتمان کرد که کاراکترهای ورزشی همواره ظرفیت بسیار بالایی برای روایت‌های سینمایی دارند. به‌خصوص کاراکتری مانند پرویز دهداری که بازیکن و مربی سابق تیم ملی فوتبال بود و کارنامه بسیار جذابی برای بازخوانی دارد. او از مهاجمان بزرگ تیم شاهین و نخستین سرمربی تیم پرسپولیس بود و به دلیل تأکیدی که بر اصول اخلاقی داشت، در میان اهالی ورزش به معلم اخلاق مشهور بود.


چه جایگاهی در فیلم دارد؟
طبیعتا فیلمی که عنوانش «پرویز خان» است، تکلیفش با کاراکتر اصلی مشخص است. این فیلم را می‌توان در دسته فیلم‌های بیوگرافی یا پرتره در سینمای ایران دسته‌بندی کرد که شخصیت اصلی آن پرویز دهداری و بازیگر آن سعید پورصمیمی است.


سابقه حضور در فجر را دارد؟
پورصمیمی تاکنون موفق به کسب سه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد از جشنواره فیلم فجر برای فیلم‌های «ناخدا خورشید»، «تحفه‌ها» و «پرده آخر» شده است. او هرچند تاکنون موفق به سیمرغ نقش اول مرد نشده اما بعید نیست نقش پرویزخان اولین سیمرغ نقش اصلی را برای این بازیگر قدیمی رقم بزند.


پیش‌بینی‌مان از عملکردش چیست؟
فیلم «پرویزخان» را علی ثقفی از کارگردانان فیلم‌اولی جشنواره امسال کارگردانی کرده و یکی از پنج فیلمی است که علاوه‌بر بخش «نگاه نو» در بخش «سودای سیمرغ» هم مورد داوری قرار می‌گیرد. سعید پورصمیمی همین سال گذشته و با درخشش در «برادران لیلا» ثابت کرد همچنان می‌تواند غافلگیرمان کند، به همین دلیل منتظریم تا او را در قامت پرویزخان، روی پرده ببینیم.

 

مسعود شریف/ طیب حاج‌رضایی

از سابقه‌اش چه می‌دانیم؟
از بازیگرانی است که باوجود ورود حرفه‌ای به میدان نقش‌آفرینی مقابل دوربین تاکنون تجربه جدی در عرصه نقش‌آفرینی سینمایی نداشته است. او بازیگری را با فیلم‌های کوتاه شروع کرد و در ادامه در سریال‌های مختلفی از جمله «بی‌همگان» به ایفای نقش پرداخت و چهره‌اش در حافظه مخاطبان ثبت شد. او حالا در اولین دورخیز خود در سینما، ایفای نقشی کلیدی را در فیلم تازه بهروز افخمی برعهده گرفته است.


جای کدام کاراکتر واقعی بازی کرده است؟
طیب حاج‌رضایی از آن شخصیت‌های تاریخی‌ای است که روایت‌های مختلف و گاه حتی متعارضی از او به ثبت رسیده است. با این همه اما طبق روایت غالب از این کاراکتر، به‌خصوص در سال‌های پس از انقلاب اسلامی، او شمایل یکی از پهلوانان مردمی را به خود گرفته است که به‌واسطه احترام ویژه‌اش به حضرت امام(ره) و ایستادگی پای باورهای دینی‌اش، به یک قهرمان ملی تبدیل شد. مسعود شریف، ایفاگر نقش طیب حاج‌رضایی در «صبح اعدام» است.


چه جایگاهی در فیلم دارد؟
فیلم سینمایی «صبح اعدام» در واقع دو کاراکتر اصلی دارد؛ یکی طیب حاج‌رضایی است و دیگری حاج اسماعیل رضایی. از این منظر می‌توان مسعود شریف را هم یکی از دو بازیگر اصلی این فیلم دانست که فرصت ویژه‌ای برای عرض اندام در متن روایت این فیلم داشته است.


سابقه حضور در فجر را دارد؟
اشاره کردیم که مسعود شریف تاکنون نقش‌آفرینی جدی‌ای در سینما نداشته است و طبیعتا به همین دلیل تا به امروز سابقه حضور در جشنواره فجر را نداشته است. او حالا با نقش‌آفرینی در یک فیلم جنجالی، راهی جشنواره می‌شود و احتمالا به همین دلیل در کانون توجه رسانه‌ها قرار خواهد گرفت.


پیش‌بینی‌مان از عملکردش چیست؟
خیلی سخت است که بخواهیم درباره حضور مسعود شریف در فیلم «صبح اعدام» پیش‌بینی دقیقی داشته باشیم اما کیفیت حضور او در این نقش حتما می‌تواند برای ادامه مسیرش در سینما تعیین‌کننده باشد. از این منظر چه او توجه داوران را به سمت خود جلب کند، چه نکند، در هر صورت این شانس را دارد که از سوی اهالی سینما و منتقدان، به‌صورت جدی‌تر دیده و ارزیابی شود.

 

مارال بنی‌آدم/ پروین اعتصامی

از سابقه‌اش چه می‌دانیم؟
از بازیگران برخاسته از صحنه تئاتر است که هنوز کارنامه چندان پروپیمانی در سینما ندارد اما باید اعتراف کرد که تا به امروز انتخاب‌های هوشمندانه‌ای داشته است. همکاری او با اصغر فرهادی در فیلم «فروشنده» آغاز بسیار خوبی برای حضورش در مقابل دوربین بود و در این سال‌ها تجربه‌های موفقی مانند نقش‌‌آفرینی در سریال خانگی «هم‌گناه» را در کارنامه خود ثبت کرده است.


جای کدام کاراکتر واقعی بازی کرده است؟
درباره اهمیت کاراکتر پروین اعتصامی در دنیای شعر و ادبیات فارسی که نیازی به توضیح نیست. شاعری که به دلیل سادگی خاص سروده‌هایش و سبک مناظره‌ای که به نوعی امضای آثارش محسوب می‌شد، جایگاه ویژه‌ای در میانه عامه مخاطبان شعر فارسی پیدا کرده و کمتر روایتی درباره زندگی شخصی‌اش تا به امروز در قالب فیلم و سریال به تصویر درآمده است. شاید بتوان ایفای نقش باران کوثری در نقش پروین در سریال «شبکه مخفی زنان» را از معدود روایت‌های تصویری از این شاعر پرآوازه به حساب آورد.


چه جایگاهی در فیلم دارد؟
فیلم سینمایی «معجزه پروین» بنابر آنچه تاکنون درباره‌اش منتشر شده است، روایتی پرتره از زندگی پروین اعتصامی محسوب می‌شود و به همین دلیل مارال بنی‌آدم با ایفای نقش این کاراکتر، بازیگر اصلی فیلم است. فیلم را محمدرضا ورزی کارگردانی کرده و تهیه‌کنندگی‌اش را هم محمدرضا شریفی‌نیا برعهده داشته است.


سابقه حضور در فجر را دارد؟
مارال بنی‌آدم همین سال گذشته فیلم تحسین‌شده «در آغوش درخت» به کارگردانی بابک خواجه‌پاشا را در ویترین جشنواره فیلم فجر داشت و اتفاقا کیفیت نقش‌آفرینی‌اش در این فیلم هم موردتوجه قرار گرفت. او پیش از این هیچ سابقه حضوری به‌عنوان بازیگر در جشنواره نداشته و تنها حضورش با فیلم «گیسوم» در جشنواره جهانی فجر بوده است.


پیش‌بینی‌مان از عملکردش چیست؟
فیلم «معجزه پروین» اساسا روی کاغذ، شانسی برای درخشیدن در ویترین فجر ندارد! نه ترکیب بازیگران فیلم چندان امیدوارکننده است و نه محمدرضا ورزی کارگردانی است که بتوانیم انتظار بالایی از او داشته باشیم. با این همه، مارال بنی‌آدم، از آن بازیگرانی است که می‌تواند گلیم خود را از آن بیرون بکشد و شاید به‌صورت انفرادی بتواند غافلگیرمان کند!

 

کدخبر: ۵۵۳۰۵۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر