کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۳۰۹۰
تاریخ خبر:

ماموریت جدید ستاره سینما در سیما

ماموریت جدید ستاره سینما در سیما

بالاخره از «پانتولیگ» با اجرای محمدرضا گلزار رونمایی شد. این مسابقه چه کیفیتی دارد و عملکرد مجری در گام اول چگونه بود؟ ‌

روزنامه هفت صبح، ‌احمد رنجبر | 23 مرداد، به شکل رسمی، خبر ساخت مسابقه «پانتولیگ» با اجرای محمدرضا گلزار تایید شد. محمدرضا شهبازی، مجری شبکه دو، مخالف اصلی بازگشت گلزار و البته رضا رشیدپور به تلویزیون بود و اعتراض خود را در قالب یک ویدئو نشان داد. مدیران سیما اما پشت گلزار ماندند و بالاخره اولین قسمت مسابقه او، پنجشنبه شب (5 بهمن) روی آنتن شبکه سه رفت.


مورد اول| عملکرد مجری 
این‌که پیش از مرور «پانتولیگ» به عملکرد مجری می‌پردازیم، دلیل روشنی دارد. محمدرضا گلزار بیش از دو دهه است در جغرافیای بازیگری ایران حاضر است و همچنان عنوان «ستاره» را یدک می‌کشد. این‌که او را دوست داشته باشیم یا نه و این‌که انتخاب‌ها و کارنامه‌اش مورد نقد باشد یا نه، مسئله‌ای است جدا.

 

گلزار طرفداران زیادی دارد و شبکه سه و مدیر آن (علی فروغی) می‌خواهند از این ظرفیت نهایت بهره را ببرند. از این‌روست که حضور او در قامت مجری «برنده باش» یک اتفاق خاص تعبیر شد. گلزار بعد از آن، به شبکه خانگی رفت و برنامه‌ای مشابه به اسم «هفت خان» اجرا کرد که توفیق زیادی به دست نیاورد. او حالا سکان اجرای یک مسابقه را در دست گرفته که فضای آن به کلی متفاوت است.

 

در ادامه اشاره شده که «پانتولیگ» چه جور برنامه‌ای است. فعلا بپردازیم به محمدرضا گلزار که در قسمت اول این مسابقه در مجموع عملکردی خوب داشت و از تجربیات پیشین بهره کافی برد. او نه مثل رامبد جوان پر انرژی است که بالا و پایین بپرد و نه مثل مهران مدیری، صاحب توان در شوخی‌های رندانه. با این حال بلد است با شرکت‌کننده‌ها تعامل کند و گاه یک شوخی به کلام یا رفتارش بیفزاید.

 

مجری، رقابت میان دو گروه را خوب مدیریت کرد، کمی شوخی به کلامش افزود، به شرکت‌کننده‌‌ها روحیه داد و.... گلزار در گام اول موفق عمل کرد اما فعلا نمی‌توان اجرای او را خاص و ویژه دانست. این را هم اضافه کنیم که گلزار در قسمت اول «پانتولیگ» برخلاف عادت مرسوم، کت و شلوار رسمی بر تن نداشت و یک کت زمستانی پوشیده بود. شاید این پوشش به نظر برخی جذاب باشد که البته خیلی هم اشتباه نمی‌کنند!

 

مورد دوم|محتوای مسابقه 
 «پانتولیگ» یک مسابقه سرگرم‌‌کننده با محوریت پانتومیم است. اطلاع دارید که رامبد جوان در «خندوانه» از آن بهره‌‌ای زیاد برد و پانتومیم بخش ثابت این مسابقه با حضور مهمان‌ها بود. این ایده به قدری مورد توجه قرار گرفت که رامبد جوان و همکارانش حتی لیگ «ادا بازی» را با شرکت چهره‌های مطرح راه انداختند.

 

حالا پانتومیم محور مسابقه شبکه سه شده است. البته چالش‌های «پانتولیگ»، شبیه «خندوانه» نیست و در خلال آن، سوالات علمی هم جانمایی شده است. این مسابقه در مجموع می‌تواند مخاطب را سرگرم کند اما احتمالا صاحب موقعیت «برنده باش» نشود چراکه در آن مسابقه، هیجانِ برنده شدن پول، عامل مهمی بود و حتی به جذابیت اجرای گلزار کمک می‌کرد.

 

اینجا هم حامی مالی برنامه مبلغی برای گروه برنده در نظر گرفته است ولی در شرایط اقتصادی کنونی، عدد چشمگیری نیست. شاید شبکه سه از تجربه قبلی و حواشی بیشمار «برنده باش» ترسیده و بی‌خیال ارقام خاص برای برنده‌ها شده است.

 

مورد سوم| ساختار مسابقه 
 رقابت در «پانتولیگ» میان دو گروه چهار نفره برگزار می‌‌شود که مشتمل بر چند آیتم است. طراحی چالش‌‌ها، قابل قبول و متنوع است و سرعت اجرای آن‌ها نیز به بالا رفتن ریتم برنامه کمک می‌کند. دکور و موسیقی هم در راستای فضای مسابقه هستند.


موفقیت چنین مسابقاتی تا حد زیادی به چینش شرکت‌کننده‌ها برمی‌گردد. اگر آن‌ها انرژیک و صاحب ویژگی خاص باشند، نتیجه‌ای خوب به دست می‌آید. در قسمت اول، شرکت‌کنندگان «پانتولیگ» به درستی فیلتر و انتخاب شده بودند.

 

مورد چهارم| پیش‌بینی 
تلویزیون برای تحقق شعار تحول، چند برنامه جدید روانه آنتن کرده است. اغلب اما چندان موفق نیستند و بعید است موج بیافرینند و فراتر از مخاطب وفادار تلویزیون را با خود همراه کنند. حضور محمدرضا گلزار با وجود پخش یک قسمت از «پانتولیگ» همچنان مثل هندوانه در بسته می‌ماند.

 

شاید این مسابقه و جنس اجرای گلزار در ادامه پخته‌تر شود و شاید حواشی احتمالی به کمک دیده شدن بیشتر آن بیاید. با این دست فرمان اما بعید است «پانتولیگ» موفقیت «برنده‌باش» را تکرار کند. وضعیت فرامتن تلویزیون در این فرضیه را نادیده نگیرید. خلاصه این‌که ماموریت جدید ستاره سینما در دور تازه همکاری با سیما خیلی سخت است.

 

 

 

 

 

 

 

کدخبر: ۵۵۳۰۹۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر