کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۱۶۶۵
تاریخ خبر:

با مشارکت جواد، رضا، پژمان و دیگران

با مشارکت جواد، رضا، پژمان و دیگران

سهم چهره‌های مطرح از اتفاقات آذر زیاد بود؛ اغلب اما به شیوه غیر‌مستقیم. ‌‌حواشی و ماجراهای ماه نهم 1402 را بخوانید

روزنامه هفت صبح، گروه تلویزیون|  آذر هم رو به پایان است و بار دیگر نوبت مرور اتفاقات ماه می‌رسد. نکته جالب این که چهره‌های مطرح حضوری پررنگ در اخبار داشتند و بارها نام‌شان در رسانه گفته شد. درباره جواد عزتی، پژمان بازغی، عادل فردوسی‌پور، مهران مدیری، رامبد جوان و محمدرضا گلزار نوشته‌ایم. علاوه بر آن‌ها اظهارنظر داریوش فرضیایی درباره ترانه ساسی مانکن هم سوژه شد و در نهایت او حمایت کاربران و رسانه‌ها را به خود دید.

 

رضا رشیدپور هم در کانون توجه قرار گرفت؛ جایی که گمان می‌شد آرایشگر زن موهایش را قیچی زده اما در یک پست توضیح داد که: «‌او دانیال امینی، پسر گل هنرمند بختیاری» است. گزارش محمدرضا احمدی در دربی نیز خشم هواداران پرسپولیس را به همراه داشت. او روی صحنه‌های مشکوک داوری به نفع آبی‌ها نظر داد اما موارد مشکوک برای سرخ‌ها را نادیده گرفت. محمدحسین میثاقی در سوگ مادر نشست و این هفته فوتبال برتر پخش نشد.

 

در این ماه خبر حضور فیروز کریمی در سریال سلمان فارسی تکذیب شد. از آن سو آخرین نتایج نظرسنجی ایسپا نشان از سقوط ۱۴ درصدی اعتماد عمومی به صداوسیما دارد. تلویزیون باز هم حاشیه داشت مثل سوال جنجالی از یک مادر درباره داشتن فرزند معلول و ... و اما دیگر جنجال ماه این پرسش است: آیا محمد امامی که به دلیل محکومیت مرتبط با یک تخلف مالی در حال سپری کردن دوران حبس خود در زندان است، به میدان سریال‌سازی بازگشته است؟

 

کودک‌شو

زلزله ماه/ تغییرات عجیب کودک‌شو
آنچه رخ داد: شبکه نسیم تصمیم گرفت سازندگان برنامه «کودک‌شو» را حذف کند و سکان را در اختیار گروه جدید بگذارد. همزمان خبر خداحافظی پژمان بازغی از این برنامه رسانه‌ای شد اما برخی دست به تکذیب زدند.

 

واکنش‌هایی که داشت: بازغی مصاحبه‌ای با خبرگزاری مهر انجام داد و گفت با سری جدید «کودک‌شو» همراه نیست. همین اتفاق زمینه انتقاد رسانه‌ها و کاربران را به همراه داشت که معتقدند این مسابقه فقط با بازغی جذابیت دارد. اصل ایجاد تغییر در ترکیب سازنده «کودک‌شو» هم مورد اعتراض قرار گرفت. در هفت صبح توضیح دادیم که چرا شبکه نسیم گرفتار خطای استراتژیک شده.

 

صفحه اینستاگرامی تی و بان هم نوشت: «این نخستین‌بار نیست که یک برنامه موفق، دگرگون می‌شود و متاسفانه تجربه نشان داده، محصول جایگزین فاقد کیفیت است؛ نمونه‌اش «دیدی‌نو» که جای «کتاب‌باز» را گرفت اما کسی ندانست کی آمد و کی رفت! حالا باید نگران «کودک‌شو» بود؛ برنامه‌ای که سال 95 روی آنتن رفت و در هر شش فصل، کیفیت خود را حفظ کرد. راستی چرا شبکه نسیم، تیم سازنده پرمخاطب‌ترین برنامه فعلی خود را کنار می‌گذارد؟ چرا از تجربیات شکست‌خورده قبلی تلویزیون عبرت نمی‌گیرد؟!»

 

سرانجام ماجرا: گوش شبکه نسیم به اعتراض ها بدهکار نبود حتی روز گذشته تهیه‌کننده جدید «کودک‌شو» جزئیاتی درباره روند پیش‌روی برنامه ارائه کرد. به‌نظر می‌رسد شاهد برندسوزی دیگری خواهیم بود.

 

تعیین تکلیف ماه/ خندوانه نمی‌آید
آنچه رخ داد: خرداد امسال امیرعباس اشرف مدیر تامین برنامه شبکه نسیم در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر از بازگشت برنامه «خندوانه» به آنتن شبکه نسیم خبر داد و گفت:«قرار است آیتم‌ها و بخش‌های جذاب فصول مختلف برنامه «خندوانه» در قالب برنامه «قلقلک» پخش شود تا مخاطب بداند جایگاه این برنامه همچنان شبکه نسیم است.»

 

اشرف درباره وضعیت تولید فصل جدید خندوانه نیز گفته بود: «برنامه‌ریزی درباره ادامه تولید برنامه «خندوانه» با گروه تولید است و هر اتفاقی در این زمینه بیفتد اطلاع رسانی می‌کنیم.» در آذرماه اما ویدئویی از رامبد جوان منتشر شد که عکس اظهارات اشرف بود. او از بسته شدن همیشگی پرونده «خندوانه» گفت. 

 

واکنش‌هایی که داشت: رامبد جوان که ضمن بیان این که «هیچگاه در «خندوانه» نگفته است اوضاع زندگی عالی است و تلاشش در کل این برنامه فقط ایجاد یک حس خوب بوده» توضیح داد:« خندوانه هم که دیگه خبری ازش نیست و احتمالا نخواهد بود.»

 

سرانجام ماجرا: پست اینستاگرامی رامبد جوان با واکنش‌های زیادی از سوی مخاطبان روبه‌رو شد. از میان 5 هزار کامنتی که برای این پست گذاشته شده، بخش مهمی از نظرات نسبت به این برنامه مثبت است. خیلی‌ها نوشته‌اند با رفتن رامبد جوان، مهران مدیری، سروش صحت و احسان علیخانی از تلویزیون، این رسانه دیگر هیچ نقطه امیدی ندارد... سال پیش مدیر شبکه نسیم از تعطیلی موقت «خندوانه» برای اعمال تغییرات خبر داده بود .

 

بازگشت ماه/عادل پشت میکروفن
آنچه رخ داد: عادل فردوسی‌پور ماهی پر سر و صدا را سپری کرد. مهم‌ترین آن بازگشت به عرصه گزارشگری در قالب برنامه اینترنتی فوتبال 360 است. این اتفاق بعد از هزار و هشتاد و هفت روز رخ داد. فردوسی‌پور بعد از چالش با تلویزیون، در قامت مجری و گزارشگر دیده نشد و فقط یک بار در 29 آذر 99 از طریق صفحه فارسی اینستاگرام ای‌اف‌سی، مسابقه پرسپولیس در فینال لیگ‌قهرمانان آسیا مقابل اولسان هیوندای کره‌جنوبی را گزارش کرد.

 

اظهارات پیمان جبلی رئیس صدا و سیما عامل دیگری بود برای تیتر شدن نام فردوسی‌پور: «‌نمی‌توانم اسم این شخص را بیاورم چون باعث می‌شود به او وزن بدهم. بالاخره در این موارد باید چه کار کنیم؟ جایی که فکر می‌کنیم این چهره را نمی‌شود مدیریت کنیم، شخص دیگری را جایگزین می‌کنیم.» همچنین شایعه حضور او در مراسم خاکسپاری مادر محمد‌حسین میثاقی تکذیب شد. علاوه براین روزنامه صبا مدعی شد عادل و تیمش نتوانستند مثل نود برند فوتبال 120 را به اسم خود بزنند.

 

واکنش‌هایی که داشت: گزارش فردوسی‌پور در دربی صد و دوم پایتخت کوتاه بود اما مورد استقبال گسترده قرار گرفت. سخنان جبلی سوژه رسانه‌ها و کاربران شد و حتی شاهد کاریکاتور هم بودیم! درباره فوتبال120 هم توضیح دادیم که با حضور فردوسی‌پور و تیمش کیفیتی بالاتر داشت.

سرانجام ماجرا: فردوسی‌پور بر فوتبال 360 متمرکز است و تدریس و کارهای دیگر.

 

ناتمام ماه/ جنجال مدیری
آنچه رخ داد: نه، گویا قرار نیست مهران مدیری در فضایی آرام به فعالیت خود ادامه دهد. او این روزها مشغول ساخت مسابقه اسکار برای پخش از شبکه نمایش‌خانگی است اما هر بار اخباری درباره سرنوشت نامعلوم این مسابقه به گوش می‌رسد. نمونه‌اش اظهارات سیدمحمد هاشمی، قائم‌مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است که در پاسخ به سوال ایسنا درباره اینکه برای مجوز برنامه «اسکار» مهران مدیری چه اتفاقی رخ داد و آیا تایید می‌کنید که شورای ساترا به مدیری مجوز داد.

 

اما جلوی اعلام آن گرفته شد، گفت: «در شورای ساترا این روال وجود دارد که بعد از نظر اعضا، یکسری مراحل استعلامی دارد که انجام می‌شود. تا جایی که اطلاع دارم مجوز آقای مدیری از شورای ساترا عبور کرد اما اینکه در فرایند چه اتفاقی برای آن رخ داد، کسی شفاف برای من توضیح نداد و به همین دلیل اطلاع دقیقی ندارم. ممکن است در عمل این چیزی که می‌گویید اتفاق افتاده باشد که باید جزئیات آن را از دوستان صداوسیما بپرسید.»

 

واکنش‌هایی که داشت: بعد از مصاحبه هاشمی، همه جنجال‌های یک سال و اندی اخیر مدیری را مرور کردیم. در همین حین یک کانال تلگرامی مدعی شد او سال آینده یک پروژه جدید برای تلویزیون خواهد ساخت که تکذیب نشد.

سرانجام ماجرا: آنچه مشخص است اینکه تولید اسکار متوقف نشده. شکایت تلویزیون از مدیری به خاطر دورهمی هم بر سر جای خود باقی است.

 

توفان ماه/ گرد و خاک جواد
آنچه رخ داد: فصل دوم زخم کاری؛ بازگشت در حالی به پایان رسید که در طول پخش توام با انتقادات بود. ریشه این مسئله به قیاس کیفیت سری دوم با فصل اول برمی‌گردد؛ فصلی که حضور جواد عزتی و شخصیت مالک یکی از امتیازات مهم آن به حساب می‌آید. مالک سهمی اندک از زخم کاری؛ بازگشت داشت اما در سکانس‌های پایانی از کنج خلوت بیرون آمد و در مراسم خاکسپاری فرزندش حاضر شد. شیوه نگاه، مدل راه رفتن، آن چهره به هم ریخته اما پر از خشم و... خبر از توفانی دیگر در فصل سوم سریال می‌دهد.

 

واکنش‌هایی که داشت: سکانس کوتاه حضور جواد عزتی در قسمت آخر زخم کاری؛ بازگشت، علاقه‌مندان سریال را سر ذوق آورد. خیلی زود کامنت‌های تحسین‌آمیز فضای مجازی را درنوردید و این نشان از محبوبیت و توانمندی جواد عزتی دارد.

 

سرانجام ماجرا: این روزها فصل سوم سریال زخم کاری در حال تولید است و خیلی‌ها امیدوار به رونق دوباره قصه و جذابیت مضاعف آن هستند. محمد حسین مهدویان هم سرخوش از میزان بالای بازدید این سریال در پلتفرم فیلیمو، انگیزه‌ای مضاعف برای رقم زدن اتفاق ویژه‌ای دیگر دارد. در این فصل مالک در کانون اصلی داستان است و دوئل او با طلوعی و دیگران مسئله اصلی سریال به حساب می‌آید. سری سوم زخم کاری احتمالا اوایل سال آینده منتشر خواهد شد.

 

انتقاد ماه/ دفتر یادداشت در محاصره
آنچه رخ داد: کیارش اسدی‌زاده سریالی ساخته به‌نام دفتر یادداشت که رضا عطاران بازیگر اصلی آن است. او نقش یک پلیس را بازی می‌کند که گرفتار فراموشی شده. این سریال کمدی برای خنداندن از دیالوگ و موقعیت‌هایی بهره می‌برد که برخی از آن‌ها مورد انتقاد قرار گرفته.

 

واکنش‌هایی که داشت: کلید انتقاد نسبت به دفتر یادداشت با موضع‌گیری سایت مشرق‌نیوز خورده شد که در بخشی از آن آمده: «سریال در سخیف‌ترین شکل ممکن با چنین طراحی‌ها اروتیک می‌خواهد مخاطب را بخنداند. منیر مدیر ساختمان با شوگرددی خود ازدواج کرده اما با نامزد نازنین (سوگل خلیق) ارتباط دارد.» روزنامه فرهیختگان نیز دیدگاهی منفی نسبت به دفتر یادداشت دارد.

 

نکته اینکه سهمی از انتقادات، به عطاران اختصاص داده شده: «حضور در کارهای ضعیف و جلف و مبتذل، ظاهرا آخرین راهی است که در یک سینمای ضعیف و مبتذل‌شده برای یک کمدین باقی می‌گذارد.» خبرگزاری تسنیم نیز موضعی انتقادی علیه سریال دارد و همچنین از کیفیت فیلم ویلای ساحلی انتقاد کرده. تیتر مطلب گویاست:« استفاده ابزاری از رضا عطاران و بازیگران بفروش؛ ماجرای ویلایی که مخاطب را فراموش کرده‌است!»

 

سرانجام ماجرا: پخش دفتر یادداشت ادامه دارد و برخی رسانه‌ها مدعی هستند بخش‌هایی از آن ممیزی و نیز اصلاح شده. این سریال را پلتفرم فیلم‌نت منتشر می‌کند؛ سریالی که نتوانسته نظرات صددرصدی مخاطبان را به خود جلب کند.

 

تایید ماه/ پایتخت در راه آنتن

آنچه رخ داد: روزنامه هفت‌صبح نخستین رسانه‌ای بود که خبر ساخت سری جدید پایتخت را مطرح کرد. در ادامه نوشتیم قرار است ابتدا نسخه سینمایی آن ساخته شود.

 

واکنش‌هایی که داشت: یکی از رسانه‌ها به نقل از یک منبع ناشناس مدعی شد ساخت نسخه سینمایی پایتخت کذب است. همان‌طور که خبر اول بازتابی گسترده در رسانه‌ها و فضای مجازی داشت، تکذیبیه فوری آن هم به کرات بازنشر داده شد. این اما پایان ماجرا نبود؛ توضیح دادیم که خبر هفت‌صبح موثق است و جالب آنکه رئیس سیما فیلم هم به‌طور ضمنی ساخت نسخه سینمایی را تایید کرد.

 

سرانجام ماجرا: مصاحبه الهام غفوری تهیه‌کننده پایتخت را می‌توان پایان تکذیبیه‌ها دانست. او به خبرگزاری فارس گفت: «آنچه اهمیت دارد این است که با توجه به توقعات مخاطبان و رسالت سیمافیلم، تیم سازنده پایتخت بتواند محصولی را ارائه دهد که پاسخگوی این نیاز اجتماعی باشد تا مورد توجه مردم قرار گیرد؛ حال فرقی نمی‌کند که در قالب فیلم سینمایی و یا سریال تلویزیونی باشد.» طبق آخرین اطلاعات، این روزها فیلمنامه پایتخت در حال نگارش است و همچنان ساخت نسخه سینمایی در اولویت اصلی قرار دارد. قصه هم به گونه‌ای روایت می‌شود که همه بازیگران سریال در آن حضور دارند حتی علیرضا خمسه که شخصیت او یعنی باباپنجعلی در فصل ششم مرده بود.

 

عجیب ماه/ اظهارات مدیر شبکه چهار
آنچه رخ داد: حسین شاهمرادی، مدیر شبکه چهار در برنامه جام‌جم شبکه یک مدعی شد: « تلویزیون افرادی مثل سروش صحت، مهران مدیری، احسان علیخانی و رامبد جوان را حذف نکرده ‌ بلکه این افراد به دلیل نظام «نطق‌کشی» و «تفتیش عقاید روشنفکری» جرأت نمی‌کنند به تلویزیون بیایند.»

 

واکنش‌هایی که داشت: کاربران و رسانه‌ها مقابل این ادعا ایستادند و با یادآوری گذشته گفتند ‌ اتفاقا خود تلویزیون مانع از حضور این چهره‌ها بوده. در هفت‌صبح نیز سرنوشت صحت، مدیری، علیخانی و جوان را برشمردیم که در بخشی از گزارش اشاره شد: «سروش صحت داشت آماده اجرای فصل جدید کتاب باز می‌شد که خبر چهر‌ه‌های جایگزین او به رسانه‌ها راه یافت. اعتراض‌ها شکل گرفت ولی به‌رغم وعده مدیران تلویزیون هرگز خبری از صحت نشد. در نهایت کتاب باز به عنوان یکی از برگ برنده‌های شبکه نسیم برای همیشه به بایگانی رفت.» چند رسانه اما شجاعت و صداقت مدیر شبکه چهار را ستودند!

 

سرانجام ماجرا: رئیس صداوسیما در واکنش به گفته‌های مدیر شبکه چهار گفت: «بخشی از چهره‌ها خودشان به ما ابراز کرده‌اند که به دلیل فشارهای روانی وارد شده از بیرون و همان عبارتی که مدیر محترم شبکه چهار استفاده کردند، تمایلی به همکاری ندارند.  دلایل مختلف دیگری هم وجود دارد که بخشی هم مالی است. بخشی هم شاید فعلاً در شرایطی نیستند که بخواهند همکاری کنند .»

 

مجادله ماه/ سلبریتی باشد یا نه

آنچه رخ داد: در ماهی که گذشت باز هم شاهد استفاده از واژه سلبریتی از زبان مدیران سیما بودیم! کاری که آنها به کرات انجام می‌دهند و نمونه متاخر آن مربوط به گفته‌های مدیر شبکه است: «سلبریتی‌های «هنجارشکن» به شرط پشیمانی به رسانه ملی باز می‌گردند.» این اتفاق درست در روزهایی رخ می‌دهد که محمدرضا گلزار دارد مسابقه «پانتولیگ» را برای شبکه سه آماده می‌کند. فرزاد حسنی و کامران نجف‌زاده از گزینه‌های بازگشت به تلویزیون هستند.

 

واکنش‌هایی که داشت: خبرآنلاین موضع دوگانه مدیران تلویزیون در برابر استفاده یا عدم استفاده از سلبریتی‌ها را به نقد کشید. روزنامه هم‌میهن نوشت: «چرا محمدرضا گلزار با همه فاصله‌ای که با ارزش‌های کشور دارد می‌تواند بیاید؛ ماهی‌فروش پیر رشتی نباید بیاید؟» روزنامه فرهختگان نیز حذف چهره‌ها و برنامه‌های پرمخاطب آنها از تلویزیون را یک آفت بزرگ دانست و نوشت: «مدیران تلویزیون بنا داشتند که به ما ثابت کنند می‌توانند بدون هیچ توضیح منطقی و مخاطب‌پسندی، چهره‌های مشهور را از قاب تلویزیون حذف کنند. آن هم چهره‌هایی که روزگاری تلویزیون برای‌شان هزینه کرده بود و به واسطه تلویزیون اعتبار یافته بودند.»

سرانجام ماجرا: تلویزیون دوست دارد چهره‌ها را برگرداند؛ اینکه نمی‌شود دلایل بی‌شمار دارد. فعلا باید دید محمدرضا گلزار در دور تازه اجرای تلویزیونی چه خواهد کرد.

 

 تلخ ماه/ وداع با شش هنرمند
آنچه گذشت: بیتا فرهی، پروانه معصومی، رضا معینی، اکبر احمدی، حسین هاشمی و رضا صفایی‌پور در آذر 1402 دار فانی را وداع گفتند.

 

کارنامه: بیتا فرهی ابتدا در فیلم هامون چهره شد و در همکاری دوباره با مهرجویی و فیلم بانو درخشید.فرهی در آثار زیادی بازی کرد و تحسین شد، مثل فیلم‌های کیمیا‌، اعتراض‌، خانه‌ای روی آب، خون بازی، در انتظار معجزه به همراه سریال‌های طلسم شدگان، ولایت عشق‌،  سرزمین مادری و ... فعالیت سینمایی پروانه معصومی با حضور در فیلم بی‌تا شروع شد‌. در ادامه رگبار، غریبه و مه و کلاغ را بازی کرد و  برای گل‌های داوودی، جهیزیه‌ای برای رباب و شکوه زندگی برنده سیمرغ شد.

 

حسین هاشمی، طنزپرداز، نویسنده و از نوآوران و ایده‌پردازان برنامه‌های رادیو ایران به ویژه صبح جمعه با شما بود. رضا معینی در طول سال‌ها فعالیت خود مجری برنامه‌هایی چون قصه شب، در انتهای شب، برنامه‌های ادبی و همچنین مجری برنامه‌های ویژه در مناسبت‌های مذهبی بود. اغلب مخاطبان چهره زنده‌یاد معینی را با مسابقه نام‌ها و نشانه‌ها  به یاد می‌آورند. اکبر احمدی سابقه حضور در مجموعه‌های تلویزیونی ولایت عشق، مختارنامه، شاهگوش، دندون طلا، سرزمین مادری و سلمان فارسی را داشت. رضا صفایی‌پور معروف به طوفان فعالیت خود را با کشتی‌کج شروع کرد و بعد از چند مقام قهرمانی در ورزش، وارد سینما شد و با نام طوفان به شهرت رسید.

 

 

 

 

کدخبر: ۵۵۱۶۶۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر