کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۳۰۲۵
تاریخ خبر:

خیلی هم معرکه نیست

خیلی هم معرکه نیست

تحلیلی بر مسابقه جدید شبکه سه با اجرای سیدجواد رضویان؛ نقاط قوت و ضعف آن چیست؟ ‌

روزنامه هفت صبح، گروه تلویزیون | «معرکه» از جمله محصولات جدید شبکه سه است که پخش آن هفته قبل شروع شد. سید جواد رضویان اجرای این مسابقه را برعهده دارد و قرار است فضایی شاد و سرگرم کننده برای بیننده‌ها فراهم بیاورد. گزارش امروز هفت صبح به مسابقه تلویزیونی «معرکه» اختصاص دارد که شامل ضعف‌ها و قوت‌های آن است.


مورد اول| محتوای برنامه 
در هر قسمت از «معرکه» دو گروه حضور دارند که باید حرفه (استعداد) آدم‌های انتخاب شده را بر اساس گزینه‌های مطرح شده، تشخیص بدهند. ابتدا فهرستی از مشاغل و هنرها به نمایش در می‌آید و در ادامه شرحی داده می‌شود.


شرکت کننده‌ها بر اساس میزان هوش و دقت، کدها را تشخیص می‌دهند و صاحب امتیاز می‌شوند. اگر همه مراحل درست پیش بروند 60 میلیون جایزه به دست می‌آورند. ایده کلی «معرکه» شما را یاد «صداتو» انداخت؟


بخشی از مسابقه چنین مشابهتی دارد اما نمی‌توان آن را کپی عین به عین دانست. «معرکه» می‌تواند مخاطب را برای تماشا وسوسه کند؛ چون ذات چنین مسابقات معمایی، واجد جذابیت است. نگرانی اصلی برای «معرکه» به تکرار افتادن ایده محوری آن است که بعد از چند قسمت، که هیجان اولیه‌اش کمرنگ شده.


مورد دوم| ساختار برنامه 
اجرایی کردن ایده مسابقه‌ای مثل «معرکه» نیازمند دکوری مناسب است تا ضمن شیک بودن، امکان نمایش استعداد گزینه‌ها در هر قسمت فراهم شود. مثلا یک آتش‌نشان نیازمند فضایی مناسب برای عرض اندام است. خوشبختانه دکور «معرکه» بر اساس استاندارد تعبیه شده و از ویژگی‌های مذکور بهره‌مند است.


همه بار مسابقه بر دوش استودیو است و جز این هم نمی‌تواند باشد. تا این‌جا «معرکه» ریتم خوبی داشته که یکی از دلایل اصلی آن، صحبت‌های کوتاه و پایبندی به زمان‌بندی آیتم‌ها است. شاید اگر شرایطی فراهم بود تا بیننده‌ها هم در چالش شرکت کنند، «معرکه» بیشتر مورد توجه قرار می‌گرفت. تلویزیون پیش‌تر چنین کرده بود اما حالا خبری از ایده‌های تعاملی و خلاقانه نیست و «معرکه» می‌تواند آغازگر دوباره این اتفاق باشد.


مورد سوم| عملکرد مجری 
سید جواد رضویان پیش‌تر تجربه اجرای برنامه‌های مختلف را داشت. «معرکه» اما متفاوت از دیگران است چون او به تنهایی سکان هدایت یک مسابقه را در دست گرفته و اگر نتواند ماجرا را مدیریت کند، کار از دست می‌رود. رضویان ابتدا پلاتویی کوتاه می‌گوید و در ادامه وارد گپ‌وگفت مختصر با شرکت کنندگان می‌شود.


در طول مسابقه نیز با استعدادها حرف می‌زند. این مجری – بازیگر با انرژی معقول مقابل دوربین قرار گرفته و سهمی در ایجاد هیجان دارد. شوخی‌هایش از قاب بیرون نمی‌زند و به خوبی شرکت کننده‌ها را همراهی می‌کند. استفاده از کلاه، تمهید خوبی برای ایجاد تفاوت ظاهری رضویان با اجراهای قبلی است. طبعا او ضعف‌هایی هم دارد و شاید عملکردش به مذاق عده‌ای نیز خوش نیاید.


مورد چهارم| عملکرد شرکت کننده‌ها 
تا این‌جا گزینش خوبی برای شرکت کننده‌ها انجام شده. خود بهتر می‌دانید که وقتی پایه اصلی یک مسابقه، چالش شرکت کننده‌ها است، پس باید قابلیت لازم برای ایجاد جذابیت در برنامه را داشته باشند. «معرکه» صرفا از زوجین بهره نبرده و سراغ گزینه‌هایی مثل رفقا، عروس و خواهر شوهر و ... رفته. این اتفاق امکان بیشتری به مجری برای شوخی می‌دهد.


مورد پنجم| پیش‌بینی 
همان‌طور که اشاره شد، خطر اصلی «معرکه» به تکرار افتادن آن است. اساس برنامه به گونه‌ای است که می‌تواند هر بار از چند استعداد مختلف (ورزشکار، خواننده، آتش‌نشان و ...) بهره ببرد اما خط کلی مسابقه، ثابت است. ضربه اصلی نیز از همین ناحیه وارد خواهد شد. وانگهی «معرکه» موجی که باید را ایجاد نکرده؛ مثل «عصر جدید» و به همین خاطر است که تیتر گزارش بار منفی دارد.


بله، این دو مسابقه قابل قیاس نیستند؛ صرفا خواستیم یک مثال بزنیم. بر اساس پیش‌بینی ما، «معرکه» می‌تواند عده‌ای را سرگرم کند اما تبدیل به یک مسابقه پر هیاهو نمی‌شود. همین حالا نیز هیجان آن چندان بالا نیست.


تا این‌جا «متوسط» بهترین توصیف برای آغازین قسمت‌های «معرکه» شبکه است. چشم انتظار «پانتولیگ» می‌مانیم تا ببینیم محصول تازه تلویزیون برای جذب مخاطب بیشتر، چه در چنته دارد. عجالتا «معرکه»، «جام آرزوها» ، «برمودا»، «شصتادیا» و ... قدرت ایجاد موج در جامعه (چیزی شبیه دورهمی، خندوانه، عصر جدید و ...) را ندارند.

 

کدخبر: ۵۵۳۰۲۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر