کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۲۰۶۰
تاریخ خبر:

آنالیز | جنجال کلاه‌گیس مستوران

آنالیز | جنجال کلاه‌گیس مستوران

واکنش‌های مختلف کابران فضای مجازی درباره این اتفاق.

روزنامه هفت صبح| فصل دوم سریال «مستوران» در حالی روی آنتن شبکه یک است که کلاه‌گیس بازیگر زن اصلی آن، مورد توجه قرار گرفته! هفته پیش گزارشی درباره این سریال نوشتیم و اشاره کردیم از محصولات خوب امسال است.


منظر اول| مو روی روسری 
داستان «مستوران» برگرفته از افسانه‌ها و حکایت‌های ایرانی است و بخشی از قصه این فصل به زندگی دختر پادشاه و پسر عطارباشی اختصاص دارد. در یکی از سکانس‌ها که ماه‌منیر (محیا دهقانی) آماده بیرون رفتن است، کلاه‌گیسی بافته شده روی روسری دارد.

 

در سکانس دیگر که لطفعلی در دربار او را خواستگاری می‌کند، این کلاه‌گیس، باز است. صفحه اینستاگرامی «فیلمتو» با اشاره به این دو سکانس نوشته: « به لحاظ تاریخی، می‌توان روایت «مستوران» را برای عصر صفویه دانست.

در این دوران هم زنان ایرانی، پوشش کامل داشته‌‌اند اما از موی خود به عنوان یک عنصر مهم جلوه‌‌گری، بهره می‌‌بردند. ماه‌منیر در خانه مثلا بی‌حجاب است اما در شهر بدون کلاه‌گیس است و حجاب موی سر دارد. از آن سو، گوشواره و دیگر آلات تزئینی زنان در «مستوران» به ‌گونه‌‌ای است که گوش آنها دیده نمی‌‌شود؛ درست برعکس آنچه در واقعیت وجود داشته.»


منظر دوم| واکنش‌ها 
مثل هر اتفاق دیگری، این بخش از «مستوران»، واکنش‌های مختلف کابران فضای مجازی را به همراه داشته است. برخی به تندی نظر داده‌اند و عده‌ای نیز نتیجه حاصل شده را «فان» می‌دانند. مسئله حجاب در تلویزیون و سینما همچنان لاینحل مانده‌؛ برای همین سازندگان سریالی چون «مستوران» برای نزدیک شدن به واقعیت، سراغ تمهیداتی اینچنین می‌روند.

چه بسا برخی مخاطبان تلویزیون قرار گرفتن کلاه‌گیس روی سر را ایراد نمی‌بینند و حتی باورپذیری‌شان از طریق این مشابهت‌سازی بیشتر شود. بماند که گاه اجرایی نکردن برخی ایده‌ها بهتر است اما در شرایط سخت‌گیرانه کنونی، برخی تصمیمات تذکری دوباره برای حل یک مسئله مهم می‌تواند باشد.

بعضی سریال‌‎ها، از بازیگران خارجی و کلاه‌گیس بهره می‌برند اما همچنان استفاده از کلاه‌گیس برای بازیگران‌ ایرانی ممنوع است. ️فیلم سینمایی «کاناپه» ساخته کیانوش عیاری، تازه‌‎ترین نمونه‌‌ای است که به دلیل استفاده از کلاه‌گیس، توقیف شده.

 

 

کدخبر: ۵۵۲۰۶۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر