کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۱۹۷۰
تاریخ خبر:

اندر حکایت خواب خرگوشی سیما

اندر حکایت خواب خرگوشی سیما

آنچه رئیس کارگروه سرگرمی تلویزیون در برنامه زنده «جام‌جم» بیان کرد هم نکات مثبت دارد و هم متاسفانه بار دیگر یادآور «خوش‌خیالی» خطرناک مدیران عزیز صدا‌و‌سیما است

روزنامه هفت صبح، گروه تلویزیون | یلدای امسال به‌قدری مدیران تلویزیون را سر ذوق آورده است که با فاصله‌ای کوتاه، سوژه برنامه چالشی «جام‌جم» را به آن اختصاص می‌دهند. آیا واقعا شاهد یک اتفاق ویژه در یلدای 1402 سیما بودیم؟

 

اگر کمی، فقط کمی، به عقب برویم، پاسخ منفی است. دوشنبه‌شب، سید‌احمد موسوی در برنامه «جام‌جم» میزبان محمدرضا خوشرو، رئیس کارگروه سرگرمی تلویزیون و مدیر شبکه نسیم به همراه محمد زعیم‌زاده سردبیر فرهیختگان بود که بخشی از مناظره آن‌ها دستمایه گزارش امروز شده است.


مورد اول| آمار و ارقام 
خوشحالیم که خوشرو گفت: «یلدا 47‌درصد سال گذشته مخاطب داشته و مردم از تلویزیون یلدا را دیدند و امسال با توجه به این ریزش مخاطب در تلویزیون، 48‌درصد بوده و پربیننده‌ترین برنامه هم به شبکه سه اختصاص دارد.» و خبر خوبی است که بار دیگر پی بردیم برنامه‌های معارفی «محفل» و «حسینیه معلی» در دوران تحول، 40‌درصد بیننده داشته‌اند.

 

مدیران و نیز رئیس کارگروه سرگرمی تلویزیون حتما اذعان دارند که یک یلدا و دو برنامه، آدرس موفقیت نیست. ما به‌عنوان مخاطب حرفه‌ای تلویزیون در طول سال، با معدود برنامه و سریال «خوب» مواجه هستیم. وانگهی، کاش خوشرو، ادعای زعیم‌زاده مبنی بر این‌که «میزان مخاطب عمومی تلویزیون از آبان 1400 تا آبان 1402، 23‌درصد افت کرده است» را شفاف می‌کرد. کافی است پیگیر تلویزیون بود تا نظر داد آمار مطرح شده به واقعیت پهلو می‌زند.  

 

مورد دوم| خواب خرگوشی 
البته که خوشرو مثل دیگر مدیران سیما برخی نقایص را پذیرفت؛ اما او هم مثل دوستان طوری وانمود کرد که گویی شرایط گل و بلبل است. نمونه‌اش این جمله: «مدیوم تلویزیون به دلیل استقبال بیشتر از شبکه‌های اجتماعی و فضای ‌مجازی و بالا رفتن قدرت انتخاب مردم در مصرف رسانه دچار یک کاهش مخاطب در کل دنیا شده است اما در عین حال در مناسبت‌های ویژه حتماً افزایش داشته‌ایم.

 

مخصوصاً یلدای امسال که تلاش بیشتری در رسانه‌ملی کردند.» اصل حرف را رد نمی‌کنیم اما مگر تلویزیون همیشه رقبای جدی نداشته؟ کافی است حجم تولیدات خوب بالا برود و نیز به همه سلایق توجه شود، آن‌وقت تلویزیون انتخاب اول است. همین حالا «سرزمین مادری» موج ایجاد کرده و محبوبیت‌اش همپای سریال‌های خانگی است.


مورد سوم| قیاس نادرست 
در «جام‌جم» مدام یلدای امسال با سال پیش مقایسه شد و نتیجه به‌دست آمد که 1402 تلویزیون جهش داشته. نه مجری و نه مهمان‌ها اشاره‌ای به شرایط اجتماعی پیشین نکردند و این برای «جام‌جم» که مدعی خط‌شکنی است، یک ضعف بزرگ محسوب می‌شود. خیلی از چهره‌ها سال پیش نخواستند یا مصلحت‌انگیزی کردند و در برنامه‌های یلدا حاضر نشدند.

 

حضور آن‌ها در یلدای امسال، یک دستاورد بزرگ نیست چون اصل صورت‌مسئله تغییر کرده. ضمن آن‌که مدیران عزیز یادشان باشد این چهره‌ها، همیشه پای ثابت برنامه‌های مختلف تلویزیون بوده‌اند و امسال گامی نسبت به دو سال قبل و ایام قبل‌تر از آن برداشته نشده. این‌هم مصداقی دیگر از خواب خرگوشی.

 

مورد چهارم| خندوانه و دورهمی 
این بخش از صحبت خوشرو را هم بخوانید: «یک سال گذشته «خندوانه» و «دورهمی» روی آنتن بود و تا غدیر سال گذشته هم «عصرجدید» پخش می‌شد. شما می‌گویید برنامه «خندوانه» و «دورهمی» تعطیل شده‌اند، اینطور نیست؛ در این یک سال برندهای جدید آمدند. آنها فرصت استراحت‌شان است و برندینگ‌ها به این صورت‌اند.»

 

مدیر شبکه نسیم از «بگو بخند» مثال زد: «این برنامه را نگاه کنید؛ بخشی از «خندوانه»، یعنی «خنداننده‌شو» تبدیل به یک برنامه استعدادیابی و نمایش طنز شد و امروز تعداد مخاطبان این برنامه در تلوبیون، از میزان مشاهده فصل آخر «خندوانه» بیشتر بود.» درباره «دورهمی» و مهران مدیری تکلیف روشن است؛

 

اما مدیر شبکه نسیم روی چه حساب می‌گوید «خندوانه» تعطیل نشد؟ از آن‌سو، «بگو بخند» از معدود اتفاقات مثبت یک سال اخیر نسیم است اما هنوز نتوانسته موج ایجاد کند و برند شود. خوشرو می‌توانست شفاف‌تر صحبت کند که نکرد؛ لابد به دلیل مصلحت‌اندیشی مدیرانه!

 

مورد پنجم| تحول 
تحول کلید واژه صحبت‌های مدیران سیما است اما محمدرضا خوشرو تحلیلی بهتر از آن داشت و در چند مورد به شکل مصداقی صحبت کرد. او همچنین گفت: «شما طوری وانمود می‌کنید گویی تحول یک اتفاق عجیبی است؛

در حالی‌که تحول مجموعه‌ای از اقدامات، راهبردها و سیاست‌های مفید برای تلویزیون، سازمان صداوسیما و فضای رسانه‌ای کشور است. یک هیبتی از تحول را ترسیم کردند و مرتب به آن حمله می‌کنند؛ درباره آن تصمیم می‌گیرند و قضاوت می‌کنند.» امیدواریم همان‌طور که خوشرو وعده می‌دهد، شاهد تحول واقعی در تلویزیون باشیم؛ بی‌آن‌که مدیران بخواهند فریب خرده اتفاق یلدا را بخورند.

 

 

 

 

 

کدخبر: ۵۵۱۹۷۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر