کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۲۴۶۱
تاریخ خبر:

رقابت پزشکیان و جلیلی در کدام استان‌ها نزدیک بود؟

رقابت پزشکیان و جلیلی در کدام استان‌ها نزدیک بود؟

اگر قرار بود رای پزشکیان قومیتی باشد، باید در زنجان هم مثل آذربایجان‌ها و اردبیل رای او ۵ برابر رای جلیلی می‌شد که چنین نیست

رحمان قهرمان پور، تحلیلگر کمپین های انتخاباتی نوشت: در استان کرمان، پزشکیان فقط در شهرستان سیرجان برنده شده که حسن پور چندین دوره نماینده آن بود. در یزد، پزشکیان در سه شهر یزد ، اشکذر و اردکان نفر اول بوده و در سایر شهرها جلیلی برنده شده است. در خوزستان، عرب های شیعه عمدتا به جلیلی رای داده اند اما در اهواز پزشکیان اول شده است.

 

در استان اصفهان، پزشکیان فقط در دو شهر سمیرم و نطنز آنهم با فاصله اندکی برنده شده است. اصفهان در سال های آتی در کنار مشهد و قم به یکی از قلعه های رای اصول گرایان تبدیل خواهد شد.

 

در استان سمنان، پزشکیان فقط در دو شهر سرخه ( زادگاه روحانی) و گرمسار( زادگاه احمدی نژاد) برنده شده است.

 

در استان مرکزی، پزشکیان فقط در ساوه برنده شده است که به نوبه خود جالب توجه است.چون اراک از تحریم ها آسیب دیده قاعدتا باید از پیام پزشکیان استقبال می کرد اما اینگونه نشده است.

 

در حالی که در استان گیلان که بصورت سنتی به اصلاح طلبان نزدیک تر است، پزشکیان با قاطعیت برنده شده اما در مازندران با فاصله نسبتا کمی( حدود ۶۰۰۰۰ رای) برنده شده است. در مازندران اصول گرایان پایگاه قوی تری دارند اما تغییرات جمعیتی در سال های اخیر این شرایط را تغییر داده است.

 

در خراسان جنوبی و رضوی ، جلیلی با قاطعیت پیروز شده اما در خراسان شمالی به دلیل وجود آرای اهل سنت و کردهای کرمانج با فاصله اندکی( حدود ۷۰۰۰ رای ) برنده شده است.

 

در خود تهران ، پزشکیان حدود دویست هزار رای بیشتر از جلیلی کسب کرده و برنده شده است که نشانگر رقابت نزدیک دو نامزد است.

 

در دو شهر جغتای و جوین خراسان رضوی که جمعیت قابل توجهی ترک دارد جلیلی برنده شده است. دلیل دیگری بر قومی نبودن آرای پزشکیان.

 

در سه استان آذربایجان شرقی و غربی و اردبیل تعداد آرای پزشکیان حدود ۵ برابر آرای جلیلی است. در سایر استان ها این الگو دیده نمی شود. حتی جلیلی در خراسان رضوی فقط ۱/۵ برابر پزشکیان رای آورده است. الگوی رای دهی در زنجان بیشتر از آنکه به شمال غرب نزدیک باشد به مرکز نزدیک تر است.

 

در استان همدان رقابت جلیلی و پزشکیان بسیار نزدیک بود. در بهار و کبودر آهنگ و رزن که ترک ها اکثریت دارند، جلیلی نفر اول شده است. در نهاوند که لرها اکثریت دارند ، پزشکیان نفر اول شده است. نشانی از رای قومیتی در همدان دیده نمی شود.

 

در همه شهرهای استان زنجان ، پزشکیان نفر اول است اما رقابت دو نامزد تقریبا نزدیک است . در حالی که اگر قرار بود رای پزشکیان قومیتی باشد، باید در زنجان هم مثل آذربایجان شرقی و غربی و اردبیل رای او ۵ برابر رای جلیلی می شد که چنین نیست.

 

منبع: جماران
کدخبر: ۵۶۲۴۶۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر