کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۲۲۵۷
تاریخ خبر:

افزایش مشارکت را به حساب کدام کاندیدا بگذاریم؟

افزایش مشارکت را به حساب کدام کاندیدا بگذاریم؟

مشارکتی که تا الان انجام شده، بیشتر از هفته گذشته بوده است

گزارش‌هایی که به صورت غیر رسمی از میزان مشارکت تا حوالی ظهر امروز منتشر شده، حکایت از افزایش حدود ۲ میلیون نفری مشارکت نسبت به زمان مشابه در دور اول دارد؛ از حدود ۶ میلیون و نیم تعرفه رای در ظهر ۸شتم تیر ماه، به حدود ۸ میلیون و نیم تعرفه رای در ظهر پانزدهم تیر ماه رشد یافته است.

 

شاید برخی تصور کنند که این میزان از مشارکت، از آن آرای ۶۰ درصدی هستند که دور اول رای ندادند و اینکه این میزان رای افزایش یافته، به نفع نامزد جریان اصلاحات است. اما آنالیز رفتار رای‌دهندگان در ادوار قبل و همچنین دور اول انتخابات، نشان از اتفاق دیگری است.

 

تجربه و تحلیل‌هایی که در ادوار گذشته بر روی تنوع آرای صبح تا ظهر و عصر انجام شده، نشان می‌دهد، بیشترین تنوع رای در این میان مربوط می‌شود به پایگاه رای اصولگرایان. به عبارت بهتر، این طیف که به رای دادن، نگاه تکلیف شرعی و وظیفه دینی دارند، همواره حداکثر تا عصر رای خود را به صندوق می‌اندازند؛ یعنی اینکه بخش عمده‌ای از پایگاه رایی که تا ظهر و عصر پای صندوق می‌رود، مربوط می‌شود به اصولگرایان.

 

معمولا موج رای دادن اصلاح‌طلبان از عصر روز رای‌گیری آغاز می‌شود و تا پایان فرایند ادامه دارد؛ اما زمان رسمی انتخابات ساعت ۱۸ به پایان می‌رسد و تمدید آن با نظر وزیر کشور امکان‌پذیر است.

 

روز جمعه گذشته انتخابات تا ساعت ۲۴ در ۳ مرحله تمدید شد. اما ممکن است مشخص نیست که تشخیص وزیر کشور برای تمدید زمان رای‌گیری، مانند نظر او در جمعه گذشته باشد.

 

در مجموع باید گفت مشارکتی که تا الان انجام شده و بیشتر از هفته گذشته بوده، اگر چه نمی توان با اطمینان گفت این میزان افزایش مشارکت مربوط به طرفداران کدام نامزد هست اما بر اساس تجربه مشارکت کنندگان در ادوار گذشته مشارکت کنندگان در ابتدای روز و ظهر به سازمان رای اصولگرایان تعلق دارند و از آنجایی که پیروزی پزشکیان نیازمند موج مشارکت جدید است باید منتظر حضور پر رنگ تر سازمان رای پزشکیان در ساعات بعد از ظهر و غروب باشیم.

منبع: خبرآنلاین

کدخبر: ۵۶۲۲۵۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر