کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۱۹۷۷
تاریخ خبر:

پهلوان شهردار | مهدی توکلی شهردار جدید چالوس شد

پهلوان شهردار | مهدی توکلی شهردار جدید چالوس شد

سیل‌ها و خسارات پی‌درپی به تغییر مدیریت شهری چالوس ختم شد

هفت صبح|  چالوس به‌خصوص برای تهرانی‌ها، شهری استراتژیک و مهم است. دروازه ورود به «شمال» و اول یک جاده 88ساله پر پیچ‌وخم. دیروز شهردار جدیدی برای این شهر انتخاب شده که نکته جالب آن این است که نام او در اخبار به عنوان پهلوان آمده. ماجرا چیست؟

 

شورای شهر چالوس روز گذشته شهردار این شهر از توابع مازندران را مشخص کرد. نکته جالب در مورد مهدی توکلی این است که او را پهلوان می‌نامند چراکه او ریاست سازمان لیگ کشتی کشور را هم برعهده دارد. از اینستاگرامش پیداست که در سال 2005 در مسابقات جهانی کشتی هم شرکت داشته و برای همین، برخی از افراد برای او کامنت گذاشته‌اند؛ پهلوان شهردار. 

 

شهردار جدید، یعنی پهلوان توکلی سال 1395 شهردار شهر نور شد؛ اگرچه، پیش از این هم روی صندلی شهرداری نوشهر نشسته بود. این ورزشکار حتی سابقا عضو شورای شهر نور هم بوده.

 

سیل آخر

 

این انتصاب، بعد از دو سیل و طوفان مهم امسال در این شهر رخ داده. اواخر خردادماه، تصاویر هولناکی از جریان سیل در این شهر مخابره شد. در خبر انتصاب شهردار جدید هم اشاره‌ای به علت برکناری شهردار قبلی نشده و فقط در متن آن آمده: «پس از اتفاقات به‌وجود آمده در خصوص مدیریت شهری چالوس، روز دوشنبه ۳اردیبهشت‌ماه، مهدی توکلی شهردار سابق نور، توسط شورای اسلامی شهر چالوس به‌عنوان شهردار منتخب به مراجع ذی‌صلاح معرفی شد.»

 

ماجرای این سیل‌ها چه بود؟ ساعت ۲۰ و ۳۰دقیقه پنجشنبه شب ۲۴خردادماه ۱۴۰۳، بارش‌های رگباری در ارتفاعات چالوس منجر به طغیانی شدن رودخانه چالوس و وقوع سیلاب و انسداد جاده کندوان شد. ابتدا در زمان وقوع سیل، دِبی آب رودخانه چالوس 8متر مکعب بر ثانیه بود و رودخانه روندی عادی داشت. حدود ساعت ۲۰:۳۰ پنجشنبه جریان سیلابی به جاده و رودخانه رسید که با توجه به استقرار یک واحد پذیرایی در قسمت انتهایی مسیل به دلیل توقف خودروهای مسافران در مجاورت و پارکینگ رستوران منجر به وقوع خسارت شد. این حرف‌ها را سید محمد موسوی معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای مازندران زده.

 

با وقوع این حادثه در منطقه دزدبن جاده چالوس و محدوده رستوران دربند تعدادی از خودروها گرفتار سیلاب شدند و جریان شدید آب دست‌کم، ۱۰دستگاه خودرو را طعمه خود کرد. بررسی اخبار نشان می‌دهد که بر اثر این حادثه، 4نفر جان خود را از دست دادند و تعداد زیادی از افراد مفقود شدند. حداکثر ۳۰درصد این سیلاب را، آب تشکیل می‌داد و مابقی آن، واریزه کوهی، سنگ، چوب و گل و لای بود. به همین دلیل نیز قدرت تخریب آن در نقطه تلاقی با جاده بالا بود. پس از وقوع این سیل استاندار مازندران دستور تشکیل کمیته‌ای برای مشخص شدن علت خسارتی بودن سیل را صادر کرد.

 

سیل اول

قبل‌تر از این در روز پنجشنبه بعدازظهر ۱۸خردادماه هم سیل دیگری جاده 88 ساله چالوس را احاطه کرده بود. جاده چالوس بر اثر سیل در 3نقطه به صورت کامل قطع شده و دو تونل این مسیر هم، به صورت کامل پر از رسوبات و گل و لای می‌شود. پیچ تکاور، پیج واریان و پیچ شاندیز نقاطی از جاده چالوس بود که به صورت کامل تخریب شده و مسیر ترددی خودروها کامل از بین رفته بود. در پیچ تکاور بیش از 15متر از جاده به صورت کامل تخریب شده بود.

 

به گفته مسئولان بیش از 50خودرو به داخل آب افتاده بودند. سیل بیش از 150متر از جاده را با خود برده که دره‌ای به عمق 75متر ایجاد کرد. اگر تصاویر آن زمان را به یاد داشته باشید، در خاطرتان هست که تونل جنوبی شهر به متراژ 600متر کاملا پر از گل و لای بود؛ به‌شکلی که فقط یک نفر به صورت سینه‌خیز امکان ورود به تونل را داشت. تونل شمالی نیز دست کمی از تونل جنوبی نداشت. این تونل نیز کاملا پر از واریزه‌های سیل شده و فقط یک متر از تونل 300متری خالی مانده بود.

 

 حاشیه اول: برکناری و محکومیت شهردار قبل

شهرداران چالوس معمولا حواشی با خود داشته‌اند. برای مثال یکی از شهرداران قدیمی آن به خاطر بدهکاری‌هایی که زمان مسئولیت خود پیدا کرد، محکوم شد. جعفر ردایی که از ۲۰مهر ۱۴۰۰ با رای اعضای شورای شهر و تایید مراجع مربوطه به عنوان شهردار هچیرود انتخاب و معرفی شد، پیش از عهده‌دار شدن این مسئولیت، شهردار چالوس بود و در همان دوره به دلیل بدهی به یکی از پیمانکاران طرح‌های عمرانی چالوس شکایتی علیه او توسط پیمانکار به جریان افتاد که این شکایت با محکومیت شهردار پیشین چالوس و شهردار کنونی هچیرود وارد مرحله اجرای حکم شد. 

 

اسفندماه سال پیش هم یکی از شهرداران غرب مازندران به همراه پرسنل و پیمانکار بازداشت شده بود. قبل از این، به دلیل مبارزه با فساد اداری و سوء‌استفاده از جایگاه، شهردار چند شهر دیگر در همین خطه بازداشت شدند.

 

حاشیه دوم: طرح پارک جنگلی

اخیرا گفته می شد که قرار است یک طرح بزرگ پارک جنگلی در چالوس شروع شود. مسعود یعقوبی، شهردار سابق این شهر از طرح پارک جنگلی حرف می‌زد که شامل 6هزار هکتار از جنگل‌های منطقه «ورگاویج»، «خانیکان» و «پلهم کوتی» می‌شد. گزارش تحقیقی دیده‌بان ایران ولی نشان می داد که بخشی از این عرصه‌ها، در منطقه حفاظت‌شده البرز مرکزی قرار داشتند و هرگونه واگذاری آنها به نهادی غیر از سازمان محیط‌زیست غیرقانونی است.

 

جنگلی که درباره آن حرف زده می‌شود در 3کیلومتری جنوب چالوس است. قرار است در این منطقه چندین کلبه، آلاچیق و شهربازی و مجموعه‌های تفریحی اقامتی ساخته شود. مسئولان شهرداری چالوس، در روز ۱۹آذر ۱۴۰۲ انعقاد قرارداد با اداره‌کل منابع طبیعی غرب مازندران درباره «احاله مدیریت» یعنی همان واگذاری ۵هزار و ۷۵۸هکتار از اراضی جنگلی این شهرستان در مناطق «ورگاویج»، «خانیکان» و «پلهم‌کوتی» را جشن گرفتند و تاکید داشتند که با در اختیار گرفتن مدیریت این عرصه‌ها، بزرگترین پارک جنگلی خاورمیانه را ایجاد خواهند کرد. این طرح یک بار دیگر هم سال 1380 مطرح شده بود ولی در نهایت منتفی شد.

 

کدخبر: ۵۶۱۹۷۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر