کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۷۳۵۶
تاریخ خبر:

ایران سه میلیارد یورو جهت محافظت از مرزها هزینه می‌کند

ایران سه میلیارد یورو جهت محافظت از مرزها هزینه می‌کند

موافقان و مخالفان طرح انسداد مرزی چه می‌گویند؟

هفت صبح| ایران در تلاش است تا طرح انسداد مرزهای خود را طی پنج سال آینده پیش ببرد. این کار با هدف کاهش میزان واردات یا خروج کالای قاچاق و قاچاق موادمخدر و انسان صورت می‌گیرد. معاون امنیتی و انتظامی وزیرکشور، دیروز جزئیاتی را درمورد این طرح ارائه داده که نشان می‌دهد دولت سه‌میلیون یورو برای چنین هدفی در نظر گرفته است. اما طرح انسداد مرزها از سوی همسایگان هم واکنش‌هایی داشته.

 

 

جزئیات تازه از طرح انسداد مرزها

 

سید مجید میراحمدی، معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور گفت: «انسداد مرزها یک طرح جامع است که در چند لایه انجام می‌گیرد، هم به صورت فنس و هم به صورت دیوارکشی و هم سیستم‌های هوشمند کنترل مرزی». میراحمدی با بیان اینکه سالیانه بیش از ۲۰میلیارد دلار کالای قاچاق وارد کشور یا از کشور خارج می‌شود و بخشی از خسارت‌های اقتصادی فقط درباره مرزها است، توضیح داد: «قاچاق مواد مخدر و ناامنی‌هایی که برای کشور وجود دارد، همه از طریق یک سرمایه‌گذاری اساسی برای انسداد مرزها قابل حل است. همان اقدامی که در دولت‌های قبلی از آن غفلت‌های اساسی شده بود».

 

 

کدام نهادها پیگیر انسداد مرزها هستند؟

 

طبق گفته‌های معاون امنیتی وزارت کشور، ابراهیم رئیسی شخصا با طرح موافقت کرده. او دستور داده تا سه میلیون یورو، ظرف پنج سال در اختیار ستاد کل نیروهای مسلح قرار داده شود و نیروهای مسلح به سرعت، فرآیند انسداد مرز را آغاز کنند. به گفته میراحمدی این کار اکنون، جزو اولویت‌های کاری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح است و با هدایت و راهبری او در حال پیگیری است. رئیس ستاد کل نیروهای مسلح همه ظرفیت‌های مهندسی نیروهای مسلح اعم از ارتش، سپاه، فراجا و قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) را به کار گرفته‌اند و یک تقسیم کار انجام شده که این نهادها، اقدامات خوبی را برای انسداد مرز آغاز کردند. این پروژه برابر ابلاغیه ستاد کل نیروهای مسلح به ارتش واگذار شده و فرمانده کل ارتش این ماموریت بزرگ را به نیروی زمینی و گروه ۴۴۴ مهندسی ابلاغ کرد.

 

 

اولویت‌بندی برای انسداد مرزها چگونه است؟

 

اولویت‌بندی برای انسداد مرزها انجام شده و مسیرهایی که از طریق آن‌ها قاچاق انسان و قاچاق سلاح انجام می‌گیرند، در اولویت بوده و در حال پیگیری است که بخشی از این اولویت‌، مرز افغانستان است. در اسفندماه، احمد اکبری، فرمانده گروه ۴۴۴ مهندسی رزمی و پدافند غیرعامل شمال شرق نزاجا گفته بود، فاز نخست پروژه ملی انسداد نوار مرزی شرق کشور از اردیبهشت‌ماه سال جاری (یعنی سال 1402) به طول ۷۴ کیلومتر در حال اجرا است. در همان زمان سردار احمدعلی گودرزی، فرمانده مرزبانی فراجا گفته بود: «مبلغ سه میلیون یورو با اولویت انسداد در مرزهای جنوب شرقی، شمال‌غربی و غربی هزینه خواهد شد. همچنین افزایش نظارت بر مرزها با استفاده از تجهیزات اپتیکی و … در دستور کار است».

 

 

واکنش‌ها به انسداد مرزها

 

پس از اعلام طرح انسداد مرزی جمهوری اسلامی ایران با افغانستان، طالبان به این اقدام واکنش نشان داد. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان گفت: «طرح انسداد مرزی ایران با افغانستان باید با تفاهم عملی شود». او ادعا کرد که خاک افغانستان، امن است و برای هیچ کشوری تهدید نیست و گفت اقدامات مرزی از سوی هر دوکشور صورت می‌گیرد و باید با تفاهم انجام شود؛ دوم این‌که هیچ کشوری از افغانستان هراس نداشته باشد، از جمله جمهوری اسلامی ایران؛ باید اطمینان داشته باشد که از افغانستان به آن‌ها آسیب نمی‌رسد.

 

اما در کنار همه این‌ها، ایران و افغانستان یک سابقه دیوارکشی ناموفق داشته‌اند. در زهک استان سیستان و بلوچستان به درازای ۵۰ تا ۱۳۰کیلومتر دیواری در دهه 80 کشیده شد که دارای اشتباه محاسباتی است و بخشی از خاک ایران در چنین دیوارکشی به دست کشور همسایه افتاد. دولت طالبان نیز ظاهرا در مورد حل این مسئله، علاقه‌ای به همکاری با ایران ندارد. کارشناسان مسائل مرزی و بین‌المللی معتقدند، طالبان باید در مورد دیوارکشی در زهک به قراردادهای بین‌المللی مراجعه کند که نشان می‌دهد آن بخش از خاک که در زمین افغانستان قرار گرفته، متعلق به ایران است. بااین‌حال؛ آن‌ها علاقه‌ای به تبعیت از حقوق‌بین‌الملل و قراردادهای بین‌المللی از خود نشان نمی‌دهند.

 

کدخبر: ۵۵۷۳۵۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر