کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۴۵۵۷
تاریخ خبر:

چرا نتانیاهو دست از سر اونروا بر‌نمی‌دارد؟

چرا نتانیاهو دست از سر اونروا بر‌نمی‌دارد؟

تلاویو قصد دارد با تمام توان علیه حماس و فلسطینی‌ها اقدام کند

روزنامه هفت صبح|   سوالات زیادی وجود دارد که جهان می‌تواند از بنیامین نتانیاهو به‌عنوان باعث مرگ بیش از 30هزار فلسطینی در کمتر از شش‌ماه بپرسد و یکی از آنها این است که چرا تلاش می‌کند تا اونروا به‌عنوان تنها نهاد بین‌المللی که به‌کمک فلسطینی‌ها شتافته را از رسمیت انداخته و بودجه آن را قطع کند؟ پاسخ به این سوال احتمالا در این است که تلاویو قصد دارد با تمام توان علیه حماس و فلسطینی‌ها اقدام کند. او حتی یک روزنه کوچک را بر‌نمی‌تابد و چندان علاقه‌ای هم به پایان پیدا کردن جنگ ندارد. 

 

آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک یا به‌طور خلاصه اونروا توسط سازمان ملل در دسامبر۱۹۴۹ ایجاد شد. این آژانس یک مؤسسه امدادرسانی و تأمین تسهیلات و کمک‌های انسانی برای حمایت بیش از پنج‌میلیون پناهنده ثبت شده فلسطینی است. این آژانس در پی حمایت از پناهندگانی که طی جنگ‌۱۹۴۸ فلسطین و همچنین جنگ شش‌روزه ۱۹۶۷ همراه با فرزندان خود یا از خانه مادری خود اخراج شدند یا فرار کردند، تشکیل شده است.

 

در ابتدا هدف آژانس،  ایجاد مشاغل درخصوص پروژه‌های عمرانی و کمک‌های مستقیم بود، اما در حال‌حاضر آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک به پشتیبانی از پروژه‌های آموزش‌و‌پرورش، خدمات درمانی و خدمات اجتماعی پناهندگان فلسطینی می‌پردازد. کمک‌های این سازمان در پنج حوزه عملیاتی در کشورهای اردن، لبنان، سوریه، نوار غزه و کرانه باختری رود اردن، توزیع می‌شود؛

 

اما خارج از این پنج حوزه، کمک به پناهندگان فلسطینی از طریق کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد صورت می‌گیرد. این آژانس پس از جنگ‌۱۹۴۸ فلسطین، حمایت از پناهندگان فلسطینی یهودی و عرب در داخل سرزمین اشغالی را برعهده گرفت و تا سال‌۱۹۵۲ که اسرائیل مسئولیت پناهندگان یهودی را پذیرفت به کمک‌ها ادامه داد.  اونروا تنها سازمانی است که خاص کمک به پناهندگان یک منطقه مشخص یا درگیری است و امکان اسکان‌سازی در یک کشور سوم یا در صورت نیاز بازنشستگی پناهندگان را می‌دهد و همچنین اجازه می‌دهد که وضعیت پناهندگی به فرزندان پناهندگان نیز به ارث برده شود. 

 

در پی اعلام ترامپ مبنی بر انتقال سفارت آمریکا به قدس و تیره‌شدن روابط دولت خودگردان با آمریکا در ۲۶‌دی‌ماه ۱۳۹۶ آمریکا اعلام کرد که از کمک پرداختی به این سازمان برای تأمین بودجه آن ۶۵‌میلیون دلار کاهش داده و تنها ۶۰‌میلیون دلار پرداخت خواهد کرد. از زمانی‌که آژانس امدادرسانی و کاریابی ملل‌متحد برای پناهندگان فلسطینی، موسوم به «اونروا» از اخراج ۱۲‌نفر از کارمندانش به ظن همکاری با حماس پس از هفت اکتبر خبر داد، این نهاد به یکی از موضوع‌های محوری در جنگ غزه تبدیل شد.

 

اگرچه اونروا خود از آغاز تحقیقات درباره اتهام‌هایی مبنی بر دست داشتن برخی از اعضای این نهاد در اتفاقات ۷اکتبر به تلاویو خبر داده بود، اما چند کشور تصمیم به تعلیق تامین بودجه اونروا گرفتند که به‌نظر می‌آید نتانیاهو در این مسیر کشور را تحریک به گرفتن چنین تصمیمی کرده باشد. بر اساس ادعای شش‌صفحه‌ای اسرائیل که در اختیار مقام‌های آمریکا و چند کشور غربی دیگر قرار گرفته است، ۱۰نفر از این افراد به شکل مستقیم در آن حمله حضور داشتند و دو نفر هم در ادامه، برای کمک فراخوانده شدند.

 

کدخبر: ۵۵۴۵۵۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر