کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۳۷۹۵
تاریخ خبر:

لحن تندوتیز جوزف علیه نتانیاهو

لحن تندوتیز جوزف علیه نتانیاهو

درمورد سیاستمدار اسپانیایی که اسرائیلی‌ها را خشمگین کرد

روزنامه هفت صبح| ‌جوزپ بورل، یا آنطور که مردم دیگر نقاط جهان به غیر از اسپانیایی‌ها او را جوزف می‌نامند در روزهای اخیر، لحن تندوتیزی را علیه اسرائیل اتخاذ کرده است. او سه روز قبل خطاب به بایدن رئیس جمهور ایالات متحده گفت نتانیاهو به حرف کسی گوش نمی‌کند و می‌خواهد مردم را از غزه بیرون ببرد، اما به کجا؟ به کره ماه؟

 

این انتقادات در شرایطی بیان شده که تل‌آویو تصمیم گرفته تا به رفح حمله کند. این نقطه از غزه میزبان بیش از یک و نیم میلیون نفر فلسطینی است و حمله به آن یک نسل‌کشی را رقم خواهد زد. با وجود اعتراض‌ها به این تصمیم، نتانیاهو می‌گوید بر این خواسته‌ خود پافشاری خواهد کرد و جای امنی برای غیرنظامیان پیدا می‌کند.

 

البته او نگفته که با یک و نیم میلیون نفر که محصور شده‌اند و کشورهای همسایه هم قدرت پناه دادن به آنها را ندارد، چه خواهد کرد. بورل درمورد بی‌اعتنایی بایدن به فجایعی که در غزه رخ داده گفته بگذارید منطقی باشیم.

 

چند بار شنیده‌اید که برجسته‌ترین رهبران و وزیران خارجه دنیا در سراسر دنیا می‌گویند مردم بیش از حد کشته شده‌اند. پرزیدنت بایدن می‌گوید این بیش از حد است. خب، اگر شما باور دارید که مردم بیش از حد دارند کشته می‌شوند، شاید باید سلاح کمتری به اسرائیل بدهید تا از کشته شدن بیش از حد مردم جلوگیری کنید. این منطقی نیست.

 

اما این مرد میانسال اسپانیایی کیست؟ 
بورل عالی‌ترین مقام سیاست خارجی اروپا به‌حساب می‌آید. او قبل از اینکه به این مقام دست پیدا کند وزیرخارجه کشور اسپانیا بود. بورل به گرایش‌های سوسیالیستی خود مشهور است و جایگزین فدریکا موگرینی به حساب می‌آید. 

 

بورل تجربه زیادی در سیاست‌خارجی دارد و نهاد اتحادیه اروپا را بر هر گزینه دیگری ارجح می‌داند. او برای دو سال و نیم رئیس پارلمان اروپا بود و در آنجا هم رویکردی سنت‌گرایانه داشت. این یعنی بورل به همان آرمان‌هایی اعتقاد دارد که اتحادیه اروپا بر سر آن ایجاد شده است.

 

 او البته تا همین سه روز قبل ارتباط بسیار خوبی هم با آمریکا داشت. طبق سنتی اسپانیایی که از زمان ژنرال فرانکو و بعد از جنگ جهانی دوم بر اسپانیا حاکم شده، مقامات این کشور معمولا روی حرف ایالات متحده حرفی نمی‌زنند و اخم‌هایشان را برای سیاستمداران آمریکایی در هم نمی‌کشند. البته بورل نشان داد که در این مورد و وقتی پای یک نسل‌کشی در غزه در میان باشد، استثناست. 

 

جوزپ بورل سال 1947 در کاتالونیا به‌دنیا آمده و اصالتا کاتالان است. پدر جوزپ بورل نانوا بود. جوزپ بورل دانشجوی نخبه بود و در دانشگاه‌های مهم اسپانیا و فرانسه و ایالات متحده آمریکا تحصیل کرد. دانشگاه‌هایی چون پلی‌تکنیک مادرید، کمپلوتنسه مادرید، استنفورد و موسسه نفت فرانسه.

 

 بورل با اینکه یهودی نیست در دوران دانشجویی به اسرائیل رفت تا در کشتزارهای تعاونی (کیبوتص) کار کند. او در اسرائیل با کارولینا مایور همسر نخست خود که از یهودیان فرانسه بود آشنا شد و ازدواج کرد. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، این روزها با رویکردی که علیه نتانیاهو اتخاذ کرده نشان داده کماکان به سیاست‌های چپگرایان اروپا اعتقاد دارد.


 

کدخبر: ۵۵۳۷۹۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر