کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۷۹۳۰
تاریخ خبر:

این بانک از کودکان محافظت می‌کند

این بانک از کودکان محافظت می‌کند

ماجرای خلاقیت جدید داروسازی عبیدی برای افتتاح بانک شیر در بیمارستان مفید

هفت صبح| صبح روز چهارشنبه در مراسمی که در بیمارستان مفید برگزار شده بود، اولین بانک شیر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با حمایت داروسازی دکتر عبیدی به بهره‌برداری رسید. بانکی که سومین مخزن نگهداری از شیر مادر است و می‌تواند از مرگ و معلولیت بسیاری از نوزادان جلوگیری کند. 

 

اولین بار 120 سال پیش نخستین بانک شیر در اروپا افتتاح شد. این اتفاق از این جهت اهمیت داشت که راه مهمی برای نجات بسیاری از نوزادانی بود که با برخی از بیماری‌ها متولد می‌شدند. برای مثال یک بیماری‌ مهم و بسیار کشنده در نوزادان انتروکولیت نکروزان است که برای آن هیچ دارویی به‌جز شیر مادر کشف نشده است. به خاطر همین هم توسعه این بانک‌های شیر در بیمارستان‌های ایران هم اهمیت زیادی پیدا کرد. اولین بار ایده بانک شیر ایران را در بیمارستان الزهرا شهر تبریز عملیاتی کردند.

 

بعد از این  بیمارستان اکبرآبادی و حضرت ولیعصر هم در تهران مجهز به این اتاق‌های بانک شیر شدند. سومین بانک شیر تهران از حدود یک ماه پیش در بیمارستان مفید به بهره‌برداری رسید و حتی تا این مدت 5 نوزاد از آن استفاده کرده‌اند. این بیمارستان و تیم مسئولیت‌های اجتماعی دکتر عبیدی بعد از اطمینان از نحوه عملکرد این بانک چهارشنبه افتتاحیه‌ای برای آن گرفتند؛ مراسمی که به جز پزشکان مهم کشور، مسئولان وزارت بهداشت و مدیران داروسازی دکتر عبیدی فرزند سازنده بیمارستان مفید و اولین مادر و نوزاد اهداکننده شیر این مجموعه هم در آن حضور داشتند.

 

چرا بانک شیر؟

اینطور که شمس‌الله نوری‌پور رئیس بیمارستان کودکان مفید سخنرانی خود را شروع کرد در بسیاری از کشورهای جهان وقتی مادر می‌خواهد شیر خود را به بانک شیر بدهد در قبال دریافت پول این کار را انجام می‌دهد اما در ایران مادران اهدای شیر را به صورت رایگان انجام می‌دهند. شیر مادر طی فرآیندی ابتدا فریز و سپس ذوب و پاستوریزه و منجمد می‌شود تا در فرآیند مصرف قرار بگیرد.

 

به گفته او اگرچه برخی اعتقاد دارند که در این فرآیند ممکن است برخی باکتری‌های مفید شیر مادر از بین برود اما این شامل همه مواد مفید شیر نمی‌شود. به خاطر همین هم راه‌اندازی بانک شیر استراتژی مهم کادر درمان بیمارستان‌ها بوده تا به تغذیه نوزاد کمک کنند. علاوه بر این استفاده از این شیر می‌تواند بعدا احتمال  چاقی، آسم، آلرژی و بسیاری دیگر از بیماری‌ها کاهش دهد. رئیس بیمارستان کودکان مفید اظهار امیدواری کرد که شرکت‌های دیگر هم مانند شرکت داروسازی دکتر عبیدی، این جریان خیر را ادامه دهند.

 

بعد از او علی‌اکبر سیاری، رئیس بخش گوارش بیمارستان مفید اینگونه توضیح داد که چرا تاسیس این بانک شیر اهمیت دارد: «سالانه 4 میلیون نوزاد در جهان فوت می‌کنند در حالی که اگر در ساعت اول تولد شیر مادر مصرف کنند از مرگ یک میلیون نوزاد پیشگیری می‌شود و راه‌اندازی بانک شیر مادر از مرگ نابهنگام نوزادان یا معلولیت آن‌ها جلوگیری می‌کند. 

 

توسعه عدالت، سلامت و دکتر عبیدی

اینطور که امیر رضویان، مدیرعامل داروسازی دکتر عبیدی در این برنامه توضیح داد: «داروسازی دکتر عبیدی در سال 1325 افتتاح شده و اکنون پس از 78 سال، داروسازی عبیدی به عنوان یکی از بزرگترین کارخانجات داروسازی در کشور شناخته می‌شود. تمرکز داروسازی عبیدی بر داروهای قلبی و عروقی است. یعنی 4.5 میلیون بیمار مزمن در کشور داریم که هر روزه در حال مصرف داروهای ساخته شده توسط داروسازی دکتر عبیدی هستند.»

 

تیم دکتر عبیدی بانک شیر را به عنوان یکی از پروژه‎‌های مسئولیت اجتماعی خود در راستای کمک به توسعه عدالت سلامت و برای حفظ جان کودکان طراحی کرد. آنها پیش از این در 75 سالگی داروسازی دکتر عبیدی پروژه ساخت و تجهیز 75 خانه بهداشت را در مناطق محروم اجرا کردند و توانستند به 6 هزار کودک آموزش مستقیم مسائل بهداشتی ارائه کنند.

 

کدخبر: ۵۶۷۹۳۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر