کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۳۴۴۹
تاریخ خبر:

سیر تا پیاز دندان مصنوعی

سیر تا پیاز دندان مصنوعی

مقدمه

رپورتاژ آگهی| دندان‌های ما انسان‌ها به دلایل مختلفی در طول زندگی ممکن است که از دست بروند. برخی افراد ممکن است که از سنین جوانی و برخی دیگر ممکن است که در سنین میانسالی و پیری با مشکل از دست‌ دادن دندان مواجه شوند. در میان تمام روش‌های جایگزینی دندان‌های ازدست‌رفته، شاید هیچ نامی به‌اندازه دندان مصنوعی یا بقول قدیمی‌ها دست دندان در بین افراد مختلف جامعه شناخته شده نباشد. در این مقاله می‌خواهیم شما را با انواع دندان‌های مصنوعی آشنا کرده و مزایا و معایب این دندان‌ها را به طور کامل برای شما بازگو کنیم.

 

انواع دندان مصنوعی

دندان مصنوعی چیست؟

دندان مصنوعی یک جایگزین ثابت و یا متحرک برای دندان‌های ازدست‌رفته است که نصب آن می‌تواند تأثیر بسیار زیادی را در سلامت کلی فرد داشته و ظاهر صورت وی را بهبود بخشد. دندان‌های مصنوعی معمولاً به‌صورت سفارشی تولید می‌شوند که به‌عنوان جایگزینی مناسب برای دندان‌های ازدست‌رفته فرد باشند.

دندان‌های مصنوعی از چه چیزی ساخته شده‌اند؟

امروزه دندان‌های مصنوعی را از مواد مختلفی تولید می‌کنند. با این حال سه دسته‌بندی اصلی مواد اولیه تولید دندان مصنوعی شامل موارد زیر هستند:

  • دندان‌های مصنوعی فلزی:

دسته خاص از دندان‌های مصنوعی هستند که معمولاً از نوع آلیاژ قوی، بادوام و مقاوم در برابر خوردگی تولید می‌شوند. با این حال ممکن است گران‌قیمت باشند.

  • دندان‌های مصنوعی اکریلیک:

مواد اکریلیک نسخه دیگری از مواد تشکیل‌دهنده مصنوعی بوده که از نوعی پلاستیک سبک‌وزن تشکیل شده است. البته این جنس ماده اولیه دندان احتمال فرسودگی، لکه‌دار شدن و حتی شکستگی را در صورت استفاده زیاد خواهد داشت.

  • دندان مصنوعی ژله‌ای:

دسته‌ای دیگر از انواع دندان مصنوعی هستند که از یک پلاستیک نرم و انعطاف‌پذیر ساخته می‌شوند. دندان‌های مصنوعی ژله‌ای به‌عنوان جایگزینی مناسب برای افرادی خواهند بود که امکان استفاده از نسخه‌های فلزی و یا اکریلیک را ندارند.

آیا برای افراد در هر سنی مناسب خواهند بود؟

جالب است بدانید که استفاده از دندان مصنوعی برای افراد در هر بازه سنی امکان‌پذیر است. با وجود اینکه امکان استفاده از این پروتزها در افراد جوان نیز وجود دارد، غالباً در میان افراد مسن‌تر رایج بوده و علت را باید در بیشتر بودن آمار ازدست‌دادن دندان در سنین بالا دانست. جالب است بدانید که این امکان وجود دارد که از پروتزهای مصنوعی در کودکان و نوجوانان در سنین رشد نیز استفاده کرد. علت نیز در این است که این امکان وجود دارد تا دندان‌های مصنوعی را مطابق با وضعیت رشدی افراد تنظیم نمود. پروتزهای مصنوعی را می‌توان به‌گونه‌ای طراحی کرد که نیازها و ترجیحات خاص هر فرد را برآورده سازند.

مزایای دندان مصنوعی

دندان‌های مصنوعی مزایای مختلفی دارند که در این بخش شما را با بخشی از آنها به‌صورت موردی آشنا خواهیم ساخت:

  • در صورت استفاده از انواع مختلف دندان مصنوعی احتمال پوسیدگی دندان، بیماری‌های لثه و تحلیل استخوان به حداقل مقدار خود می‌رسد.
  • وقتی که دندان‌های ازدست‌رفته با هر مدل از دندان مصنوعی جایگزین می‌شوند، مانع از جابه‌جایی دندان‌های باقیمانده و گسترش خرابی آن‌ها خواهند شد.
  • جایگزینی دندان‌های ازدست‌رفته با پروتزهای مصنوعی به‌عنوان روشی ایده‌آل برای بازگرداندن اعتمادبه‌نفس به افراد شناخته می‌شود. بدین دلیل که استفاده از یک دندان مصنوعی می‌تواند آن لبخند زیبایی که فرد در گذشته داشته است را مجدداً به وی بازگرداند.

معایب دندان مصنوعی

انواع مختلف دندان مصنوعی در کنار تمام مزایایی که دارند، ممکن است معایبی را نیز داشته باشند که در این بخش به بررسی چند مورد از آن‌ها خواهیم پرداخت:

  • معمولاً زمان بسیار زیادی طول می‌کشد تا فرد بتواند به استفاده از پروتز دندان مصنوعی در دهان خود عادت کند. بدین دلیل که برخی از انواع دندان‌های مصنوعی حجم نسبتاً بزرگی دارند که باعث خواهند شد تا احساس ناراحتی و عدم تحمل در برخی از افراد استفاده‌کننده ایجاد شود.
  • تهیه و آماده‌سازی دندان مصنوعی نیاز به‌دقت فراوانی دارد و بایستی توسط لابراتوارهای دندانپزشکی یا دندانسازی معتبر انجام شود. در غیر این صورت ممکن است پروتزی برای دندان فرد تولید شود که با سایز دقیق لثه‌های وی همخوانی نداشته باشد.

انواع دندان مصنوعی

در این بخش شما را با انواع دندان مصنوعی آشنا می‌کنیم:

پروتز کامل

پروتز کامل، نوعی از دندان‌های مصنوعی است که جایگزین تمام دندان‌های فک بالا و پایین می‌شود. این پروتزها معمولاً قابل‌جابه‌جایی هستند و در صورت تمایل می‌توان آنها را با نوعی چسب در جای خود محکم کرد که در این حالت، به نوعی دندان مصنوعی ثابت تبدیل می‌شوند. در ضمن استفاده از این نوع پروتزها برای افرادی توصیه می‌شود که همۀ دندان‌های خود را ازدست‌داده باشند.

پروتز دندانی کامل

دندان مصنوعی تکه‌ای (پارسیل)

پروتز یا دندان مصنوعی تکه‌ای، نوع خاصی از پروتزهای دندانی است که برای آن دسته از افرادی مناسب خواهد بود که تنها تعداد اندکی از دندان‌های خود را از دست ‌داده‌اند. این پروتزها می‌توانند ثابت و یا متحرک باشند و با یک قالب فلزی یا پلاستیکی تهیه شوند. نمونه‌های فلزی اغلب گران‌تر هستند و برای افرادی که به دنبال یک گزینه مطمئن هستند، توصیه می‌شود.

دندان مصنوعی موقت

پروتزهای موقت، نوعی دیگر از دندان‌های مصنوعی به شمار می‌روند که معمولاً برای افرادی که منتظر آماده‌شدن پروتزهای دائمی خود هستند، تجویز می‌شوند. بسته به تعداد دندان‌های ازدست‌رفته فرد ممکن است که این پروتزها کامل و یا جزئی باشند. همچنین می‌توان آنها را به‌صورت دندان مصنوعی ژله‌ای و یا اکریلیک تولید نمود.

اوردنچر

اوردنچر نوعی دندان مصنوعی ثابت بر پایه ایمپلنت است که ساختار کلی آن بر روی یک یا چند ایمپلنت قرار داده می‌شود. این پروتزها می‌توانند به‌صورت ثابت یا متحرک باشند و ثبات ماندگاری بیشتری را نسبت به سایر انواع پروتزهای دندانی دارند.

بهترین نوع دندان مصنوعی برای افراد جوان کدام است؟

بهترین نوع دندان مصنوعی برای افراد جوان به نیازها، ترجیحات و بودجه آنها بستگی دارد. معمولاً استفاده از پروتزهای تکه‌ای و یا ژله ای گزینه‌های مناسب‌تری برای افراد جوان هستند.

بهترین مارک دندان مصنوعی

در بحث بهترین مارک دندان مصنوعی باید بگوییم که به انتخاب شما از بین برندهای داخلی و خارجی بستگی دارد. از بین برندهای خارجی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ویتا (Vita)
  • شوفو (Shofu)
  • ایوکلار ویوادنت (Ivoclar Vivadent)

بهترین مارک پروتز دندانی

قیمت بهترین دندان مصنوعی

در بحث قیمت دندان مصنوعی باید بگوییم که قیمت تمام شده به نوع پروتز درخواستی شما بستگی خواهد داشت. بدین صورت که اگر بخواهید از یک پروتز مبتنی بر ایمپلنت استفاده کنید، ممکن است هزینه نصب و سایر هزینه‌های دندانپزشکی برای هر واحد دندان تا ۵۰ میلیون تومان نیز بالا برود. درحالی‌که اگر یک پروتز کامل را که از جنس اکریلیک تهیه شده، بر روی دندان‌های خود نصب کنید، هزینه کل این فرایند کمتر از 100 میلیون تومان خواهد بود.

سخن پایانی 

در این مقاله شما را با دندان مصنوعی آشنا کردیم. حفظ سلامت دهان و دندان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و درصورتی‌که دندانی را از دست می‌دهیم، هزینه‌های بسیار زیادی را برای ما خواهد گذاشت. در پایان، می‌خواهیم شما را با لابراتوار دندانسازی (های دنت) آشنا کنیم. لابراتوار دندانسازی (های دنت)، به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین لابراتوار‌های ساخت دندان مصنوعی در شهر تهران و یکی از مراکز آموزش دندانسازی و آموزش ساخت دندان مصنوعی شناخته می‌شود. دوره‌های آموزش دندانسازی لابراتوار (های دنت) با ارائه آموزش‌های عملی و تئوری همراه خواهد بود و کلاس‌های آموزشی به‌صورت خصوصی، نیمه خصوصی، حضوری و VIP هستند. در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید کلمۀ (های دنت) را در گوگل سرچ کنید و با کلیک برروی وب سایت (highdentlab.com) تمام و کمال با این مرکز آشنا شوید.

 

کدخبر: ۵۵۳۴۴۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر