کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۴۰۰۵
تاریخ خبر:

مردم باید بفهمند ارز واردات موبایل را چه شرکت‌هایی و به چه میزان دریافت می‌کنند

مردم باید بفهمند ارز واردات موبایل را چه شرکت‌هایی و به چه میزان دریافت می‌کنند

رئیس انجمن واردکنندگان موبایل: یک نوسان ساده در قیمت یک گوشی موبایل می‌تواند بازار را تبدیل به یک بازار بحرانی کند

رئیس انجمن واردکنندگان موبایل باور دارد ایجاد یک سامانه شفافیت واردات موبایل که زیرساخت دقیق و کاملی داشته باشد، می‌توان یک طرح ملی بزرگ برای ساماندهی و کمک به بهبود بازار تلفن همراه در کشور باشد. او تأکید دارد اگر چنین سامانه‌ای بتواند دقیق و درست باشد و داده‌های صحیحی را به فعالین حوزه منتقل کند، انجمن واردکنندگان موبایل از راه‌اندازی آن و کمک برای پیشرفت آن استقبال خواهد کرد.

 

باید بخش خصوصی را وارد کنیم

 

 «مهدی اسدی» رئیس انجمن واردکنندگان موبایل اعلام کرد تا کنون طرح‌های زیادی برای ساماندهی بخشی از بازار کشور اجرایی شده اما نتوانسته راه درستی را پیش ببرد. او با اشاره به طرح‌هایی همچون طرح شبنم و… تأکید کرد که ایجاد سامانه شفافیت واردات موبایل نباید همین مسیرها را طی کند و اگر با همفکری بخش خصوصی و با زیرساختی کامل و دقیق ایجاد شود، می‌تواند یک طرح ملی بزرگ مانند طرح رجیستری برای موبایل باشد.

اسدی باور دارد شفافیت در بازار موبایل می‌تواند منجر به بهبود شرایط این بازار و بالا رفتن انگیزه واردکنندگان موبایل و سایر فعالین تجاری حوزه موبایل در کشور شود. او تصریح کرد انحصار، شفافیت را در بازار نابود می‌کند و آن‌ها در انجمن واردکنندگان موبایل نسبت به انحصار در هر موضوعی در بازار موبایل مخالفت دارند: «باید بدانید یک نوسان ساده در قیمت یک گوشی موبایل می‌تواند بازار را تبدیل به یک بازار بحرانی کند.»

 

یک بازار چند هزار میلیارد دلاری بدون شفافیت

رئیس انجمن واردکنندگان موبایل تأکید دارد وزارت صمت، اقتصاد و سایر نهادهای دولتی باید طرح سامانه شفافیت واردات موبایل را پیش ببرند و آن را با همفکری بخش خصوصی نظیر اتحادیه‌ها و اصناف مربوطه و اتاق بازرگانی پیش ببرند. او باور دارد راه‌اندازی چنین سامانه‌ای مثل یک دریا است که می‌توان از آن هم ماهی‌های خوب و مفید صید کرد و هم به وسایل غیرضروری رسید: «باید از ابتدای کار، روش راه‌اندازی این سامانه را اصولی پیش ببریم تا بتوان از آن یک خروجی نتیجه‌بخش کسب کرد.»

اسدی باور دارد شفافیت در این بازار ضروری است چرا که یک بازار چند هزار میلیارد دلاری در ایران شکل گرفته و فعالین حوزه سرمایه خود را در آن گذاشته‌اند: «اگر شفافیت وجود داشته باشد در واقع این موضوع به همکاران ما کمک می‌کند بدانند باید چه کار کنند و تصمیم‌های بهتری می‌توانند برای آینده فعالیت خود بگیرند.»

چندی پیش انجمن واردکنندگان موبایل در یک نشست خبری نسبت به عدم اطلاع‌رسانی شفاف درباره میزان واردات موبایل و جزییات آن گلایه کرده بود. اعضای این انجمن باور دارند موانع فراوانی در راه فرایند تخصیص ارز به واردکنندگان موبایل وجود دارد. این انجمن از دولت چهاردهم خواست مشخص کند ارز را چه شرکت‌هایی و به چه میزان دریافت می‌کنند. این درخواست می‌تواند با راه‌اندازی سامانه‌ای تحت نام شفافیت واردات موبایل به سرانجام برسد.

 

کدخبر: ۵۶۴۰۰۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر