کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۳۳۶۴
تاریخ خبر:

همستر مچ گیمرها را خواباند| اطلاعات جالب ‌درباره دنیای بازی‌ها

همستر مچ گیمرها را خواباند| اطلاعات جالب ‌درباره دنیای بازی‌ها

گزارش یک فروشگاه نرم‌افزار اندروید نشان می‌دهد که این روزها پول در بازیسازی است

هفت صبح| بیشتر از روزی 200 هزار نفر تا همین ماه پیش وارد بازی‌های بدون نصب می‌شدند و گیم ‌می‌زدند. حالا از ماه پیش که همستر ظهور کرد الگوی رفتاری این افراد به وجود آمده و همستر جای آن بازی‌هایی که نیاز به نصب نداشتند گرفته. این اطلاعاتی است که شهاب شفیعی، مدیر محصول پلتفرم بازار به خبرنگاران داد.

 

دیروز گزارش عملکرد سال ۱۴۰۲  پلتفرم بازار منتشر شد که اطلاعات جالب دیگری درباره دنیای بازی‌ها و البته برنامه‌های دیگر داشت. دیتای جالب دیگری که منتشر شد این بود که ۱۲ هزار «بازی» جدید ایرانی در سال گذشته تولید و معرفی شده که بیشتر از هر سال دیگری بوده است. حالا جالب اینکه تولید برنامه‌های دیگر گوشی بسیار کاهش یافته. این چه معنی می‌دهد؟ یعنی بسیاری از توسعه‌دهنده‌ها به جای برنامه‌های دیگر، سرمایه‌گذاری خود را به سمت تولید بازی جدید هدایت کرده‌اند.

 

به گفته محمد تکلو، قائم مقام محصول بازار، در سال ۱۴۰۲ حدود ۱۰ هزار «برنامه» جدید ایرانی  و ۱۲ هزار بازی جدید ایرانی در پلتفرم بازار منتشر شده است. از دو سال پیش تعداد برنامه‌های ایرانی هر سال تقریبا هزار تا کاهش پیدا کرده است اما تعداد بازی‌ها افزایش داشته است. با توجه به اینکه تعداد توسعه‌دهنده‌‌ها به قدر کافی رشد نکرده است، نشان می‌دهد که توسعه‌دهنده‌ها به سمت بازیسازی سوق پیدا کرده‌اند.

 

‌۱۲۴هزار بازی  و ۲۶۵ هزار برنامه در بازار در حالت منتشر شده وجود دارد و در سال گذشته 2/6میلیارد جست‌‌وجو در بازار انجام شده است در صورتی که این عدد در سال ۱۴۰۱، 1/17 میلیارد بوده است. طبق گفته تکلو اپلیکیشن بازار در  سال ۱۴۰۲، 3/3میلیارد بار باز شده است.

 

 مشکلات اینترنت، سخت‌گیری‌های رگولاتور، شرایط تحریم مسیر توسعه محصول را پیچیده کرده است اما سعی شده، مزیت‌هایی مثل درگاه امن برای دسترسی به برنامه‌های معتبر و جلوگیری از فیشینگ را فراهم شود.

 

همچنین طبق آماری که شهاب شفیعی، مدیر محصول پلتفرم بازار ارائه کرده، همستر کامبت روی تعدادستفاده از بازی‌های بدون نصب تاثیر گذاشته است. ۵۶ میلیون کاربر تا پایان سال ۱۴۰۲ در بازار ثبت نام کرده و روزانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار کاربر از بخش بازی‌های بدون نصب استفاده می‌کنند. این عدد در گذشته بالاتر بود اما از وقتی مردم درگیر همستر کامبت شدند، استفاده از بازی‌های بدون نصب کاهش پیدا کرد البته تاثیری روی نصب برنامه و بازی نگذاشته است.

 

علی نوربخش، معاون اجرایی بازار هم در این باره گفت: در سال ۱۴۰۲ بیش از ۴۶ میلیون نصب به اپلیکشن‌ها و بازی‌ها از طریق سرویس تبلیغات داده‌ایم و حدود۲۵ هزار توسعه دهنده فعال با سقف جمعی درآمدی ۲همت در سال گذشته با بازار همکاری کرده‌اند.

 

این گزارش همچنین نشان می‌دهد رکورد نصب روزانه از بازار 7/8 میلیون است و تا پایان سال ۱۴۰۲، 2/7میلیارد تعداد کل نصب و آپدیت از بازار بوده است.تعداد کاربران ثبت‌نامی این اندروید‌استور تا پایان سال ۱۴۰۲ به 55/8میلیون کاربر رسیده است و سهم نصب از داخل بازار ۹۲درصد بوده است.

 

در ادامه این گزارش نشان داده شده است که جمع درآمد توسعه‌دهندگان از محتوای دیجیتال ۲ همت بوده و ۳هزار توسعه دهنده همزمان برنامه و بازی منتشر کرده‌اند.

 

بازار 1/8میلیون کاربر فعال ماهانه دارد و ۱۳ ساعت رکورد زمان بازی در یک روز در بازار بوده است، این عدد مربوط به مینی گیم‌ها یعنی بازی های بدون نصب است.

 

شهاب‌الدین خدابخش، مدیرعامل بازار هم به توجه ویژه بازار به دسترس‌پذیری اشاره کرد و افزود: بازار به عنوان دریچه ورود کاربران به سرویس‌های دیجیتال تلاش کرده است که در زمینه دسترسی‌پذیری کارهای ویژه‌ای انجام دهد تا امکان استفاده بازار برای حدود ۸۰۰ هزار نابینا و کم‌بینای شدید فراهم شود. 

 

کدخبر: ۵۶۳۳۶۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر